kiinaskootterin ongelmia..

jusubbi

eli kyseessä on tuollainen fuden tekniikkaan perustuva "classic" skootteri. oli ongelmia saada käyntiin ja vika johtui kaasarin ilmaruuvin säädöstä. nyt se on säädetty 2 1/4 kierrosta auki ja ainakin hyvin käynnistyy, mutta kaasua kääntäessä meinaa tukehtua, eli on vissiin liian laihalla? kumpaan suuntaan toi menee rikkaammalle ja kumpaan laihemmalle? ilmeisesti kellonsuuntaan laihemmalle ja vastapäivään rikkaammalle. olenko oikeassa? minkälaiset säädöt teillä on? toinen asia koskee tyhjäkäyntiä, kun sitä ei meinaa saada säädettyä sopivaksi. ensin käy liian kovilla kierroksilla ja sitten liian hiljaisilla. sopivaa kohtaa ei vaan löydy. lisäksi tuo tyhjäkäynti "vaeltaa" eli eka kun päästää kaasun se käy kovempaa, sitten hiljenee, melkein sammuu ja hetken päästä ottaa taas kierroksia niin että takarengas alkaa pyöriä itsestään ja sama homma alkaa taas alusta.. mikä neuvoksi? onko nämä kiinakaasarit niin huonoja? löytyyhän tosta oikeen kiihdytyspumppukin :)

15

13822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fudella mettää

      eli ku sää aukaset sitä ilmaruuvia nii se saa enemmä ilmaa, eli käy laihemmalla seoksella, ite ainaki piän 2 kierrosta omassa fudessa, mut se vaihtelee malleittain aika paljon, mulla on itelläkin vielä pikkasen tukehtumis ongelmia, mut kyllä ne siitä on alkanu hellittään ku on puhistellu ja vaihellu osia...
      eli kannattaa ainaki se tulppa vaihtaa, kun se voi aiheuttaa epätasaisen tyhjäkäynnin.
      Ja yks vinkki kannattaa lämmittää se kone ensi lämpimäks ja sitte alkaa säätelemään, kun kylmällä koneella ei kannata alkaa säätelemään.

      • Meni..

        Se ei sitten ole mikään ilmaruuvi noissa CV-kaasareissa (alipainekalvo luistissa). Kyseinen säätöruuvi on polttoainekanavassa, joten sen aki kiertäminen rikastaa seosta. Parin avauskierroksen paikkeilla toimii myös talvisin. nimim. Baotian 50T7


    • suuttimen vaihdolla

      Liian laihalla käy. Kellon suuntaan, eli kiinni käännettäessä menee rikkaammalle. Isompi suutin olis myös poikaa. Silloin tuo seosruuvi voisi olla samassa asennossa (noin 2 kierrosta auki) kesät talvet. Tuossa kohdilla koneen saa käymään parhaiten ja myös tyhjäkäyntisäätö "toimii". Jos seosruuvin paikka poikkeaa riittävästi tuosta 2 kiekasta, tyhjäkäyntiruuvin säätövara ei riitä ja toisaalta jos suuttimen oikea koko poikkeaa riittävästi sopivasta, seosruuvin säätövara ei riitä jne. Konetta ei saa käymään kunnolla vaikka miten säätelisi.

      Kiinakaasarit on huonoja, mutta kyllä ne pelittää, kun pääsuutin on sopiva ja seosruuvi noin 2 kierrosta auki. Ensin siis suutin sopivaksi(muistan lukeneeni jostain että 10 numeroa suurempi olisi hyvä talvikäytössä) ja sitten hienosäätö seosruuvilla ja lopuksi tyhjäkäynti kohdilleen. Tosin tyhjäkäynnin vaeltamista ei tahdo saada koskaan pois, mutta pääasiahan on että kone pysyy käynnissä.

      Kaasuttimen säätämisestä on olemassa ohjeita jossain mopopalstoilla, joita en tähän hätään muista.

      Itse en ajele talvella, kuin satunnaisesti. Silloinkin lähden molemissa kohteissa lämpimästä tallista, jolloin kone toimii täysin kesäsäädöillä.

      Parin kuukauden kuluttua olis taas tarkoitus aloittaa työmatkapendelöinti skootterilla ja jättää auto parkkiin.

      • Huonoa?

        Mikä kaasareissa huonoa on? Nehän ovat täysiä Mikuni CV: kopioita jotka ovat olleet maailman yleisimmät Keihinin kanssa. Valujälkikin on niin kaunista että...


    • jusubbi

      2 sanoo että auki menee laihemmalle ja 1 että rikkaammalle. mitäköhän tässä nyt uskoisi? noh pitää tossa viikonloppuna taas säädellä. sitten olisi sellainen asia, että onko kenellänkään muulla sellaista letkuhässäkkää mikä lähtee kannesta johonkin termostaattiin ja siitä ilmanputsariin (ei kaasarin ilmanputsariin)? huomasin että se menee kannen läpi suoraan pakoaukolle. onko tämä joku viritys millä hämätään pakokaasutestissä vai jäähdytetään pakoputkea? siis luulen että tämä imee ilmaa pakokaasun sekaan, mutta mikä ihmeen idea siinä on? otin koko systeemin irti ja pulttasin pultin siihen kannen reikään. mitään ero en ole huomannut.

      • jusubbi

      • Meni
        jusubbi kirjoitti:

        tässä linkki sivuun missä on kuva koko pakoputkesta missä on samantapainen viritys. mulla se vaan on kiinni kannessa ja siinä on oma ilmanputsari. joku kontrolli venttiilihän toi on, mutta mikä idea siinä on?

        http://www.hmk.nl/parts_list_category_2.php?database=p_baotian&category=34

        Kyllä kyseessä on kuten arvasitkin eräänlainen saastemääräyksien vaatima juttu. ( jossainpäin maailmaa). Rasiassa, josta kumiletku lähtee, on kieliventtiili. Tyhjäkäynnillä se on auki ja kone imee epätäydellisesti palaneita kaasuja takaisin sisäänsä. Kierroksilla pakokaasun paine sulkee venttiilin. Minäkin tulppasin mokoman kaasuttimen nokeajan. Joissain se on tuotu ennen ilmanputsaria liaten senkin.


      • jusubbi
        Meni kirjoitti:

        Kyllä kyseessä on kuten arvasitkin eräänlainen saastemääräyksien vaatima juttu. ( jossainpäin maailmaa). Rasiassa, josta kumiletku lähtee, on kieliventtiili. Tyhjäkäynnillä se on auki ja kone imee epätäydellisesti palaneita kaasuja takaisin sisäänsä. Kierroksilla pakokaasun paine sulkee venttiilin. Minäkin tulppasin mokoman kaasuttimen nokeajan. Joissain se on tuotu ennen ilmanputsaria liaten senkin.

        mulla ei mene kaasariin tai imukaulaan mitään ylimääräistä. en löytänyt vastaavan kuvaa joten pitää kai yrittää kertoa tarkemmin:

        pakoaukosta (ei pakoputkesta) menee sylinterin kannessa kanava joka päättyy sylinterin kanteen. siihen on pultattu sellainen pieni imukaulan tapainen pätkä, josta lähtee kumiletku. kumiletku menee tuollaiseen "venttiilirasiaan". rasiasta matka jatkuu kumiletkua pitkin omaan erilliseen ilmanputsariin. eli tällä ei ole mitään tekemistä kaasuttimen eikä normaalin ilmanpuhdistimen kanssa.


      • venttiili
        jusubbi kirjoitti:

        mulla ei mene kaasariin tai imukaulaan mitään ylimääräistä. en löytänyt vastaavan kuvaa joten pitää kai yrittää kertoa tarkemmin:

        pakoaukosta (ei pakoputkesta) menee sylinterin kannessa kanava joka päättyy sylinterin kanteen. siihen on pultattu sellainen pieni imukaulan tapainen pätkä, josta lähtee kumiletku. kumiletku menee tuollaiseen "venttiilirasiaan". rasiasta matka jatkuu kumiletkua pitkin omaan erilliseen ilmanputsariin. eli tällä ei ole mitään tekemistä kaasuttimen eikä normaalin ilmanpuhdistimen kanssa.

        Kyseinen "letku-putki hässäkkä" löytyy monesta 4-t vehkeestä.
        Viritelmällä saadaan pakokaasut viileämmäksi ja niiden tilavuus pienenee, äänet hiljenee ja hengittää paremmin.
        Tuon kanavan tulppaamisella ei sitten tule niitä lisätehoja, koska ei ole kyse pakokaasujen kierrätysjärjestelmästä.


      • jusubbi
        venttiili kirjoitti:

        Kyseinen "letku-putki hässäkkä" löytyy monesta 4-t vehkeestä.
        Viritelmällä saadaan pakokaasut viileämmäksi ja niiden tilavuus pienenee, äänet hiljenee ja hengittää paremmin.
        Tuon kanavan tulppaamisella ei sitten tule niitä lisätehoja, koska ei ole kyse pakokaasujen kierrätysjärjestelmästä.

        vihdoinkin tuli sellainen vastaus mikä tuntuu oikealta. pitää kai sitten laittaa se taikaisin, jos siitä kerran on hyötyäkin.


      • jusubbi
        venttiili kirjoitti:

        Kyseinen "letku-putki hässäkkä" löytyy monesta 4-t vehkeestä.
        Viritelmällä saadaan pakokaasut viileämmäksi ja niiden tilavuus pienenee, äänet hiljenee ja hengittää paremmin.
        Tuon kanavan tulppaamisella ei sitten tule niitä lisätehoja, koska ei ole kyse pakokaasujen kierrätysjärjestelmästä.

        tässä kuvia siitä systeemistä:

        http://koti.welho.com/jsidorow/systeemi.JPG
        http://koti.welho.com/jsidorow/systeemi2.JPG
        http://koti.welho.com/jsidorow/systeemi3.JPG
        http://koti.welho.com/jsidorow/systeemi4.JPG


      • jusubbi

        mistä sen nyt voisi varmistaa kumpaan suuntaan menee rikkaammalle tai laihemmalle? kokeilemalla tuntuisi, että auki menee laihemmalle, mutta en ole varma. tällähetkellä ruuvi on 3 kierrosta auki ja pelittää hyvin. suurta eroa 2 kierrokseen ei ole, mutta ajattelin, että jos käy nyt vähän laihemmalla, niin menisi vähemmän bensaa ;)


    • Arska70

      Ehkä kannen ja imukaulan lämmöneriste halki. Saa ilmaa hallitsemattomasti.On valm. lelumuovista.

      • jusubbi

    • jusubbi

      missä asennussa se toimii vakio koneella parhaiten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe