Koira ja sitrushedelmät?

tietämätön......

Eli siis meidän nelikuinen parsonpentu on hulluna mandariineihin, voiko niitä huoletta antaa (kohtuudella tietenkin)??????

9

7848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -T-

      mutta, kuten itsekin sanoit, kohtuudella. (Ei muuten sitten mitään hajua minkäkokonein/näköinen on parsonpentu :( )

      Oma koira (18kg) saa aina silloin tällöin mamman mandariinista/appelsiinista paloja. En pidä pahana, saapahan ainakin c-vitamiinia ;) En lähtisi tolkuttomasti syöttämään tai edes päivittäin. Kasvismössöön ei mene sekaan kun pakastaessa häviäsi paljon vitamiineja.

      Pidä vaikka palkkana (se ehdottomasti paras palkka-juttu siitä kaikest vaikeemmasta "tempusta"), pilko pieniin ja anna maistella. Meillä toimii esim. ananas näin :)

      Ja kasvattajalta kannattaa kysellä aina kaikesta mikä vähänkin mieltä askarruttaa. Itse en alkuun kysellyt ja harmittaa omat "mokat" ruokinnassa ym. asioissa..

      • alkup.

        joo,olen puolikkaan siivusta antanut sillointällöin!
        Parson on muuten samanlainen kuin jackrussellterrieri, mutta siitä tulee hieman isompi!!! Eli menoa ja meininkiä riittää :)!!!!
        Meidän koiralla on kyllä aivan ihana kasvattaja, mutta välillä vähän vaikeasti tavoitettavissa, siksi laitoin kysymyksen tänne.


    • arthuri

      voi antaa siinä on myös c vitamiinä jota koira tarvii meidän koirat syö kans appelsiinejä

      • Dirlittan_

        koira ei "tarvitse" c-vitamiinia. Koira pystyy itse tuottamaan c-vitamiininsa. Sitä paitsi, liika c-vitamiini voi aiheuttaa oksalaattikiteita virtsaan ja se onkin sitten pahempi juttu. Eli en rupeaisi antamaan mitään siksi että "koira saisi c-vitamiinia".


      • -T-
        Dirlittan_ kirjoitti:

        koira ei "tarvitse" c-vitamiinia. Koira pystyy itse tuottamaan c-vitamiininsa. Sitä paitsi, liika c-vitamiini voi aiheuttaa oksalaattikiteita virtsaan ja se onkin sitten pahempi juttu. Eli en rupeaisi antamaan mitään siksi että "koira saisi c-vitamiinia".

        barffaajat antavat koirilleen c-vitamiinipitoista ruokaa tai lisäävät c-vitamiinin purkista? "Päävitamiini" se ei ole, myönnän sen, mutta koira tarvitsee c-vitamiiniakin.

        Suosittelen tutustumaan barffaajien sivustoihin netissä.

        Ps. Sivistin itseäni ja nyt tiedän millainen koira aloittajalla on :)


      • Dirlittan_
        -T- kirjoitti:

        barffaajat antavat koirilleen c-vitamiinipitoista ruokaa tai lisäävät c-vitamiinin purkista? "Päävitamiini" se ei ole, myönnän sen, mutta koira tarvitsee c-vitamiiniakin.

        Suosittelen tutustumaan barffaajien sivustoihin netissä.

        Ps. Sivistin itseäni ja nyt tiedän millainen koira aloittajalla on :)

        tiedä en miksi lisäävät c-vitamiinia. Sen tiedän ettei koira tarvitse c-vitamiinilisiä.


      • molossi
        -T- kirjoitti:

        barffaajat antavat koirilleen c-vitamiinipitoista ruokaa tai lisäävät c-vitamiinin purkista? "Päävitamiini" se ei ole, myönnän sen, mutta koira tarvitsee c-vitamiiniakin.

        Suosittelen tutustumaan barffaajien sivustoihin netissä.

        Ps. Sivistin itseäni ja nyt tiedän millainen koira aloittajalla on :)

        Siksi,että on paljonkin tutkimuksia,jotka ovat hyvinkin ristiriitaisia ja muuttuvat jopa vuosien kuluessa ;)

        Minä olen myös lukenut aikoinaan myös "tutkimuksen" C-vitamiinista,josta todettiin,että sen tarve kasvaa erityisoloissa,jolloin sitä on suositeltava antaa lisänä.
        Ja loppujen lopuksi,tuskin kukaan tietää,pystyykö koira sitä ja nimenomaan nykyajan koira tuottamaan oikeasti itsestään ;)

        Joten,itse olen antanut vuosikymmentä ja annan monessakin tilanteessa mm.kasvaville vaikealuustoisille melko suurta määrääkin c:tä.Kuin myös jossain muissakin olosuhteissa.Myös jotkut luustoon perehtyneet lekurit suosittavat jopa nykypäivänä antamaan c:tä,mm.löysiin niveliin,esim.kasvuaikana.
        Itse katson jopa C:n olevan hyvinkin tärkeä vitamiini.

        Ja aloittajalle.Ihan hyvin voi antaa silloin tällöin kun itsekin syö citrushedelmiä,jos koira tykkää.Paljoa ei tietenkään,eikä kukaan nyt paljoa ja koko ajan annakaan,koska ovat hyvin happamia.Jos silloin tällöin antaa,niin ei se ole C:vitamiinin kannalta mitään.Jos siis jostain syystä haluaa antaa isompaa määrää c:tä,niin silloin on purkkivaihtoehto (mahd.luonnollinen,EI xylitolia)paras ;=)

        Ja virtsakivien kanssa on tietenkin omajuttunsa,jos on ongelmaa.Joten se puoli kannattaa tarkistaa,jos käyttää.
        Muistaakseni niissäkin on erilaisia.


      • nojuu_
        molossi kirjoitti:

        Siksi,että on paljonkin tutkimuksia,jotka ovat hyvinkin ristiriitaisia ja muuttuvat jopa vuosien kuluessa ;)

        Minä olen myös lukenut aikoinaan myös "tutkimuksen" C-vitamiinista,josta todettiin,että sen tarve kasvaa erityisoloissa,jolloin sitä on suositeltava antaa lisänä.
        Ja loppujen lopuksi,tuskin kukaan tietää,pystyykö koira sitä ja nimenomaan nykyajan koira tuottamaan oikeasti itsestään ;)

        Joten,itse olen antanut vuosikymmentä ja annan monessakin tilanteessa mm.kasvaville vaikealuustoisille melko suurta määrääkin c:tä.Kuin myös jossain muissakin olosuhteissa.Myös jotkut luustoon perehtyneet lekurit suosittavat jopa nykypäivänä antamaan c:tä,mm.löysiin niveliin,esim.kasvuaikana.
        Itse katson jopa C:n olevan hyvinkin tärkeä vitamiini.

        Ja aloittajalle.Ihan hyvin voi antaa silloin tällöin kun itsekin syö citrushedelmiä,jos koira tykkää.Paljoa ei tietenkään,eikä kukaan nyt paljoa ja koko ajan annakaan,koska ovat hyvin happamia.Jos silloin tällöin antaa,niin ei se ole C:vitamiinin kannalta mitään.Jos siis jostain syystä haluaa antaa isompaa määrää c:tä,niin silloin on purkkivaihtoehto (mahd.luonnollinen,EI xylitolia)paras ;=)

        Ja virtsakivien kanssa on tietenkin omajuttunsa,jos on ongelmaa.Joten se puoli kannattaa tarkistaa,jos käyttää.
        Muistaakseni niissäkin on erilaisia.

        liika c-vitamiini lisää riskiä saada oksalaattikiteitä. Elikä tarkkana kannattaa olla!


    • Milafin

      "C-vitamiini on E-vitamiinin tavoin antioksidantti. C-vitamiinilla on tärkeä merkitys immuunijärjestelmälle ja kudosten uusiutumiselle. Se muodostaa elimistössä välttämätöntä karnitiinia lihastyöhön vaadittavan energian tuottamiseen. C-vitamiini on välttämätön sidekudokselle ja sen kollageenille. C-vitamiinilla hoidetaan koirien sidekudos- ja nivelvaurioita hyvin tuloksin. Sillä sanotaan olevan suotuisa vaikutus kasvuaikana luuston ja nivelten kehittymiseen, samoin nivelrikkoisille suositellaan syötettävän C-vitamiinia. C-vitamiinia on perinteisesti pidetty tarpeettomana lisänä koiran ruokavaliossa, koska koira pystyy valmistamaan itse C-vitamiinia. Terve ja monipuolisesti syövä koira pystyykin varmasti valmistamaan tarvitsemansa määrän, mutta C-vitamiinilisästä on useiden tutkimuksien mukaan silti hyötyä koiralle. Lisäksi heikentynyt maksan toiminta, teollisen ruuan lisäaineet, lääkkeet, saasteiden ja raskasmetallien aiheuttama fysiologinen stressi lisäävät C-vitamiinin tarvetta. Siltikin mielipiteet C-vitamiinin tarpeesta jakautuvat puolesta ja vastaan.

      Hidas paraneminen, huono immuunivaste, luiden ja sidekudosten heikkous, virtsatieinfektiot ja -tukokset sekä turkin huono kunto ovat oireita C-vitamiinin puutteesta. Koiran ienrajassa kulkeva tumma viiva viittaa C-vitamiinin puutteeseen. Tällöin koira saattaa himoita sitrushedelmiä tai syödä ruohoa. Vanhat, sairaat ja heikot koirat sekä kirurgisista toimenpiteistä toipuvat koirat osoittavat usein selvää terveydentilan kohentumista saatuaan C-vitamiinia. Myös tiineet ja imettävät nartut sekä hiilimonoksidille alttiit kaupunkikoirat tarvitsevat ylimääräistä C-vitamiinia. "

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2413
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1545
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1534
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      958
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      790
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      206
      745
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe