Tohatsu 90 TLDI kokemuksia

Ostanko

Onko jollain kokemuksia kiiihtyvyys, pa-kulutus, laatu yleensäkin, koneen saundit ja vakiopotkurin sopivuus kevyeen 480 ja 450 kg veneeseen maximi kierrokset öljyn kulutus ym.. ja onko se yamaha nyt sitten niin hyvä ei ainakaan ruiskua ei saa sekä e-tec liian kallis mielestäni.

13

5029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpdi

      sulle testi!

    • ..i..

      ..On tuollainen 90TLDI. Ei mitään huonoa sanottavaa. Bensaa palaa 950kg (koneen ja 2hlö kuorman kanssa varmaan 1300-1400kg), painavassa HT:ssä n.0,6l/mpk 20kn matkanopeudella, joka on minusta erittäin hyvin noinkin raskaalta paketilta!! Moni väitti, että kone olisi liian pieni eikä vääntö riittäisi, mutta hyvin menee. Vanha kone oli 85hp 2t-Yamaha ja ero on kyllä suuri joka suhteessa Tohatsun eduksi.
      Itse ostin koneen 2006 keväällä, eli yksi kausi takana. Mitään vikoja ei ilmennyt missään kesän aikana ja tunteja kertyi vajaa 50h.
      Ja laadusta sen verran, että Tohatsu on maailman suurin perämoottorin valmista tuotantomääriltään, niin eiköhän laatu liene kunnossa. Eikä muuten löydy ainoatakaan haukkuvaa viestiä 90TLDI Tohatsusta omistajilta näiltä sivuilta. Toisin taitaa olla asiat esim E-Tecin kanssa :P
      Ja kiihtyvyys yms riippuu sitten paljon omasta veneestäsi ja siitä millaisen potkurin valitset.

      • kommentti

        Oli pakko tarttua edelliseen viestiin hiukan. TLDI 90 on varmasti hyvä kone ja taloudellinen. Haukkumis viestien puuttuminen kertoo minusta siitä että niitä moottoreita ei vain ole ostettu paljoa ja kokemusta on harvoilla. E-Tec kohdalla "haukkuma" viestit on varmaan enimmäkseen samaa että ihmiset kuulevat negatiivisia asioita. E-Tec on varmaan myöskin niin rajusti 4T koneisiin verrattu ja markkinoitu niin että herättää keskustelua 4T porukoissa kovasti.

        Itselläni on vajaa 300h ajettu E-Tec 90 vm 2004 ja ei siinä ole ollut mitään korjattavaa tai laitettavaa. Tulpat vaihdettu kerran ja peräöljyt myös. Siinä ne huollot on ollut.

        TLDI:n ostoa ajattelin itsekkin mutta luovuin siitä koska 90 TLDI on saanut huonot arvosanat suorituskyvystä (Kippari 9/2001 ainut testi?). Nopus jäi Tornado RIB vene 280kg testi vehkeet 200kg kone --> 33,8 knots joka on hiukka alhainen 90 hv koneille. Tosin Tornadossa on jyrkkä V pohja ja märkä pinta on suurempi.

        TLDI:n jälleenmyynti arvokin hakusessa ja sekin vaikutti asiaan. Ehkä myös se nimi Tohatsu ei lämpeä myös monien ajatukseen vaikka kuinka kehuisi. Evikka E-Tec on suoritus kykyinen moottori ja erittäin taloudellinen. Tohatsua ainakin taloudellinen.


      • kommentti

        Oli pakko tarttua edelliseen viestiin hiukan. TLDI 90 on varmasti hyvä kone ja taloudellinen. Haukkumis viestien puuttuminen kertoo minusta siitä että niitä moottoreita ei vain ole ostettu paljoa ja kokemusta on harvoilla. E-Tec kohdalla "haukkuma" viestit on varmaan enimmäkseen samaa että ihmiset kuulevat negatiivisia asioita. E-Tec on varmaan myöskin niin rajusti 4T koneisiin verrattu ja markkinoitu niin että herättää keskustelua 4T porukoissa kovasti.

        Itselläni on vajaa 300h ajettu E-Tec 90 vm 2004 ja ei siinä ole ollut mitään korjattavaa tai laitettavaa. Tulpat vaihdettu kerran ja peräöljyt myös. Siinä ne huollot on ollut.

        TLDI:n ostoa ajattelin itsekkin mutta luovuin siitä koska 90 TLDI on saanut huonot arvosanat suorituskyvystä (Kippari 9/2001 ainut testi?). Nopus jäi Tornado RIB vene 280kg testi vehkeet 200kg kone --> 33,8 knots joka on hiukka alhainen 90 hv koneille. Tosin Tornadossa on jyrkkä V pohja ja märkä pinta on suurempi.

        TLDI:n jälleenmyynti arvokin hakusessa ja sekin vaikutti asiaan. Ehkä myös se nimi Tohatsu ei lämpeä myös monien ajatukseen vaikka kuinka kehuisi. Evikka E-Tec on suoritus kykyinen moottori ja erittäin taloudellinen. Tohatsua ainakin taloudellinen.


      • Grab
        kommentti kirjoitti:

        Oli pakko tarttua edelliseen viestiin hiukan. TLDI 90 on varmasti hyvä kone ja taloudellinen. Haukkumis viestien puuttuminen kertoo minusta siitä että niitä moottoreita ei vain ole ostettu paljoa ja kokemusta on harvoilla. E-Tec kohdalla "haukkuma" viestit on varmaan enimmäkseen samaa että ihmiset kuulevat negatiivisia asioita. E-Tec on varmaan myöskin niin rajusti 4T koneisiin verrattu ja markkinoitu niin että herättää keskustelua 4T porukoissa kovasti.

        Itselläni on vajaa 300h ajettu E-Tec 90 vm 2004 ja ei siinä ole ollut mitään korjattavaa tai laitettavaa. Tulpat vaihdettu kerran ja peräöljyt myös. Siinä ne huollot on ollut.

        TLDI:n ostoa ajattelin itsekkin mutta luovuin siitä koska 90 TLDI on saanut huonot arvosanat suorituskyvystä (Kippari 9/2001 ainut testi?). Nopus jäi Tornado RIB vene 280kg testi vehkeet 200kg kone --> 33,8 knots joka on hiukka alhainen 90 hv koneille. Tosin Tornadossa on jyrkkä V pohja ja märkä pinta on suurempi.

        TLDI:n jälleenmyynti arvokin hakusessa ja sekin vaikutti asiaan. Ehkä myös se nimi Tohatsu ei lämpeä myös monien ajatukseen vaikka kuinka kehuisi. Evikka E-Tec on suoritus kykyinen moottori ja erittäin taloudellinen. Tohatsua ainakin taloudellinen.

        Itse valitsin taas Tohatsun sillä perusteella että on koeteltua tekniikkaa, everilla on noita floppeja ollut pikkaisen liian paljon ja siinä ei silloin lämmitä koneen nimiteippaukset jos peli laukeaa merelle ihmeellisestä syystä johtuen...Noilla flopeilla tarkoitan 60/70 VRO koneiden "Joukko kiinnileikkamisia" 90-luvulla, koneiden iät silloin keskimäärin 4-6 vuotta, epäonnistunutta Fich mallia joista monet viettivät aikaa enemmän korjaamolla eri vikojen vuoksi ja sitten täm RAM-Ficht, joka ei edeltäjäänsä juurikaan parempi ollut.

        E-tec saattaa olla ihan toimiva peli mutta sen lopulta vasta vuodet näyttävät ja itse en ota enää sitä riskiä että veneilyt jäävät pariin tuntiin kesältä.

        Tossuun olen ollut tyytyväinen, on pelittänyt ilman häiriöitä nyt kaksi kesää ja paukkua tuntuu olevan mukavasti.

        Mielenkiintoista on muuten että yksi epäilee lehden testiä koska tossu siinä pärjäsi parhaiten ja oli taloudellisin, toinen sen sijaan vetoaa lehden testiin että siinä ei oikein pärjännyt...eri testeistähän tuossa tietenkin kyse on.

        Kaveri vaihtoi suht uudehkon 2-t jammun 90 TLDI tossuun ja ihemetti että kuinka voimaa on enemmäön ja polttoaineen kulutus tipahti äkkisiltään arvioiden puoleen...ja on nyt myös todennut että miewluummin näistä tarroista maksaa kohtuulliseti kuin toista, enemmän gasoa kuluttavista tarroista.

        Nyt kun on tullut seurattua tuota tossun kehitystä markkinoilla niin sille näyttää olevan koko aika enemmän kauppiaita eli kysyntä sen osalta näyttää nousevan aika rivakasti, tahtoo sanoa että kysyntä kasvaa,samoin "Status" jos se on tärkeämpää kuin tekniikka.


      • Anonyymi
        kommentti kirjoitti:

        Oli pakko tarttua edelliseen viestiin hiukan. TLDI 90 on varmasti hyvä kone ja taloudellinen. Haukkumis viestien puuttuminen kertoo minusta siitä että niitä moottoreita ei vain ole ostettu paljoa ja kokemusta on harvoilla. E-Tec kohdalla "haukkuma" viestit on varmaan enimmäkseen samaa että ihmiset kuulevat negatiivisia asioita. E-Tec on varmaan myöskin niin rajusti 4T koneisiin verrattu ja markkinoitu niin että herättää keskustelua 4T porukoissa kovasti.

        Itselläni on vajaa 300h ajettu E-Tec 90 vm 2004 ja ei siinä ole ollut mitään korjattavaa tai laitettavaa. Tulpat vaihdettu kerran ja peräöljyt myös. Siinä ne huollot on ollut.

        TLDI:n ostoa ajattelin itsekkin mutta luovuin siitä koska 90 TLDI on saanut huonot arvosanat suorituskyvystä (Kippari 9/2001 ainut testi?). Nopus jäi Tornado RIB vene 280kg testi vehkeet 200kg kone --> 33,8 knots joka on hiukka alhainen 90 hv koneille. Tosin Tornadossa on jyrkkä V pohja ja märkä pinta on suurempi.

        TLDI:n jälleenmyynti arvokin hakusessa ja sekin vaikutti asiaan. Ehkä myös se nimi Tohatsu ei lämpeä myös monien ajatukseen vaikka kuinka kehuisi. Evikka E-Tec on suoritus kykyinen moottori ja erittäin taloudellinen. Tohatsua ainakin taloudellinen.

        Ewikkaa ei löydy mittään vikkaa, polttoainetalous/suörityskyky ei vaan ole tätä päivää


      • jussipussi

        lehtien testeihin kannattaa suhtautua suurella varauksella...lyhyt testipätkä ei kerro minkälainen kone on käytössä pitkän päälle---
        autopuolelta tulee mieleen Toyota Hiace, ei ikinä pärjännyt testeissä, mutta on se vaan silti kaikkein paras pakettiauto kun katsotaan esim jälleenmyyntiarvo ja kokonaistaloudellisuus=helvetin kestävä
        ps. ikinä en oo Hiacee tai pakua omistanut, mutta tunnen jokusen jotka ovat kokeilleet "parempia" mutta ammattimiehillä ei oo varaa seisottaa autoo pajalla


    • Ostin sen sitten ! intro ko...

      Hankintapäätös tehty ja katsotaan suvella sitten kuinka se pelittää, sen verran konehuoneeseen vilkaisin että laadukasta näyttää olevan japanilaista Keihinin valmistamaa komponenttia ja AMP:n johtoliittimet joihin oli laitettu vielä sisälle hapettumisen estämiseksi liitinrasvaa, muutenkin selkeä jaottelu koneen toisella puolella polttoainejärjestelmä ja toisella puolella voitelujärjestelmä pumppuineen läpinäkyvillä letkuilla joten ilman havaitseminen helppo.
      Muuten kone vaikutti yksinkertaisen selkeältä toivottavasti potikat ja anturit sitten pelaavat tositoimissa.
      Ainut miinus taitaa olla merkin aliarvostus mutta uskon että jatkossa nousee kohisten, myös asiakkaille mielikuvat 2-tahtisuuden huonoista ominaisuuksista on jotenkin yliammuttu ja uskonkin että painavien suht laiskojen kalliiden nelarien tiloille kuitenkin halutaan terhakoita 2-tahtisia jatkossa jotka ko. käyttötarkoituksessa ovat vielä varsin kilpailukykyisiä ja myös kehittyvät kuten muukin tekniikka.
      Itse ajelen noin 30-50h kesäs maksimi ja minun tarpeeni on nautiskella pirteästä menosta...
      Siis ei ihan pelkästään 700-1000rpm : )) johon kuitenkin ko. konekin sopii
      Kommenttia ?

      • maksaa

        Paljonko on ollut tiukka nettohinta 90hv tldille?


      • Greb

        No onneksi olkoon vain hankinnasta, itsellä semmoinen on ollut jo muutaman kesän perälaudassa ja pelittää ilman mitään moitteita.
        Pääsitkö kokeilemaan ennen ostoa,jäitä kun ei pahemmin ole ollut?
        Itse tykkästyin koneeseen päästyäni sitä kokeilemaan, käynti on perhanan tasainen ja korvalle miellyttäväkin....

        Totta on että moni ostaa vielä koneen laituriparlamenttia varten mutta ainekin lähipiirissä ovat kyllä asenteet muuttuneet tämän myötä ajan kuluessa.
        Joillakin on tärkeä koneen väri tai tarrat ja niistä ollaan sitten valmiit maksamaan huomattavastikkin.
        Heti kun olin omani hankkinut, läheinen mökkinaapuri oli ostamassa 15-20 hp konetta, suosittelin tossua mutta kun kuulemma värin piti olla musta...no, Osti 15 hp Merkkarin.
        Jäi vain kaverilta huomaamatta että se on Tohatsun tekemä ja saman koneen olis saanut Tohatsuna ja 18 Hp:nä...ja halvemmalla.
        Nyttemmin on valittanut että olisi ostanut Tohatsunkin jos oli vain tiennyt.

        TLDI koneessa on muuten kätevä se tyhjäkäynnin kierrosluvunsäätö, avainta painelemalla kierroksia saa lisättyä tai laskettua, sen mitä tulee uisteltua niin siinä se on omiaan.

        Taloudellisuus tässä 90 TLDI:ssä on kohdallaan, itse asiassa aika kniidukin ja tuntuisi pärjäävän samoilla sopilla kuin nelitahditkin...Räväkkyyttä löytyy kuitenkin tarvittaessa enempi ja nopeammin, mitä kavereiden peleihin noin äkkisiltään vertailee.


      • Mikä potkuri ?
        maksaa kirjoitti:

        Paljonko on ollut tiukka nettohinta 90hv tldille?

        Joo se jäi jonkin verran alle 7 rahaa mutta käsittääkseni oli jo tiukka hinta... mut potkurin kanssa pitää vielä varmaan tehdä jotain ei kovin jyrkkä nousu ja välityssuhde 13:26 eli onko se sitten kone 2 kierrosta ja potkuri yhden ? maksimikierrosluku ilmoitetaan olevan 5150-5850
        jos veneen nopeus olis max 40knot minkä nousuinen potkuri pitäisi olla jos kierrosluku on esim 5500 rpm tässä vauhdissa ??
        Veneeni 4.8mx2.13m 470kg 18astetta


    • Anonyymi

      Laiska, vetelä ja pahaääninen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2502
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1802
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1467
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      267
      1465
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1292
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      392
      1255
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      343
      1232
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      368
      1208
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe