Alfojen laatu?

Onko sitä?

Hyvät Alfa-harrastajat. Miksi vanhempia, 80- ja 90-luvun alun Alfoja ei enää näe Suomen liikenteessä juuri lainkaan? Toki niitä ei koskaan ole paljoa myytykään Suomessa mutta silti niitä näkee hämmästyttävän vähän.

Kertooko tämä siitä että laatu on onnetonta, ts. sitä ei ole? Ovatko autot ruostuneet maan tasalle vai eikö tekniikka ole kestänyt ajan hammasta?

Mihin suuntaan laatu on mielestänne kehittynyt, sanotaanko esim. vuoden 1995 jälkeen?

Iloisia ajokilometrejä italiaanoillanne (niillä joita vielä on)!

16

5500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikaa vaivaa

      Vaikka ovat kivoja ajaa, korit ovat kovin ruostuvaa laatua, tekniikassakinon oma italia-lisä. Eli, eivät ne niin kovin kestäviä autoja ole.

      Käyttöauton alfa-romeoiden ikä alkaa tulla täyteen 9 vuoden iässä ja 12 vuoden kohdalla viimeisetkin muuttuvat harrasteajoneuvoiksi.

      Laatu ei ole juuri parantunut vuoden 1995 jälkeen, muotoilu ehkä (makuja on monia).

      • käyttäautoksi

        huomaa että kirjoittajalla ei ole mitään hajua ko. merkistä... korit eivät ruostu ja tekniikassa on hyvä ollakin italialaista kestävää teknikkaa , huono homma sen sijaan on että ovat perkeleet menneet tunkemaan autoon paljon saksalaista sekundaosaa jota on ihan yleisesti muissakin merkeissä. Laatu on parantunut huimasti vuoden 95 jälkeen tosin se suurin hyppäys tapahtui jo paljon aiemmin.


    • kutumatu

      Tekniikka on aina Alfoissa ollut aikaansa edellä . Käyppä tutustumassa Alfan museossa Aresessa niin toteat tämän itsekin. Kestäviäkin ne ovat mutta vaativat tarkkaa huolenpitoa ja soveltuvatkin näin ollen harrastepeleiksi paremmin jos hillot eivät riitä kattamaan käyttöpelikustannuksia . Tuon ikäisiin ei välttämättä löydy enää osiakaan joka harakirin hyllystä. Kokemuksesta voin sanoa että -90 luvun Alfat kestivät jo paremmin korroosion vaikutuksia. -70 ja -80 luvulla ne ruostuivat vielä niinkuin muutkin aikalaisensa.Hinta/laatusuhde makuasia.Käsityön leima kun puuttuu nykypeleistä.

      • vaivat jäivät ostajalle

        Tämä oli hyvä otsikko! Kerrotaanpa vielä hieman taustaa...

        Autoliiton jäsenlehdessä (Moottori) oli muuutama vuosi sitten ihan hauska juttu Alfan historiasta. Siitä jäi mieleen muun muassa, että niin ranskalaiset kuin italialaisetkin ostivat 70-luvun alussa autoteollisuuden raaka-aineeksi romurautaa Neuvostoliitosta. Halvalla varmaan saivat, mutta huonosti siinä kävi, varsinkin maineelle.

        Sinänsä teknisesti hyvienkin autojen koroosiokestävyys muuttui epävarmaksi. Tavallaan surullisinta oli juuri laadunvaihtelu - jos kaikki olisi olleet ruosteläjiä, niin korjaus asiaan olisi tapahtunut nopeammin.

        Olen kuullut traagisia omistajakertomuksia niin tuon ajan Rellusta kuin Lanciastakin, kuinka auto vain "ruostui pois". Mikään yleisesti tunnettu ruosteenestomenettely ei pystynyt pysäyttämään edes niinkin yksinkertaisen rakenteen kuin konepellin ruostumista.


      • olla
        vaivat jäivät ostajalle kirjoitti:

        Tämä oli hyvä otsikko! Kerrotaanpa vielä hieman taustaa...

        Autoliiton jäsenlehdessä (Moottori) oli muuutama vuosi sitten ihan hauska juttu Alfan historiasta. Siitä jäi mieleen muun muassa, että niin ranskalaiset kuin italialaisetkin ostivat 70-luvun alussa autoteollisuuden raaka-aineeksi romurautaa Neuvostoliitosta. Halvalla varmaan saivat, mutta huonosti siinä kävi, varsinkin maineelle.

        Sinänsä teknisesti hyvienkin autojen koroosiokestävyys muuttui epävarmaksi. Tavallaan surullisinta oli juuri laadunvaihtelu - jos kaikki olisi olleet ruosteläjiä, niin korjaus asiaan olisi tapahtunut nopeammin.

        Olen kuullut traagisia omistajakertomuksia niin tuon ajan Rellusta kuin Lanciastakin, kuinka auto vain "ruostui pois". Mikään yleisesti tunnettu ruosteenestomenettely ei pystynyt pysäyttämään edes niinkin yksinkertaisen rakenteen kuin konepellin ruostumista.

        ..samaa tavaraa myös aikoinaan Fiat 127:ssa. Nehän ruostuivat käsiin etkä voinut asialle yhtikäs mitään.

        Onneksi nykyiset Fiatit ovat aivan eri tuotteita.


    • autoilijat

      näkeehän niitä melkein päivittäin :), suurin syy on että niitä on myyty erittäin vähän esim vuonna 93 Alfoja myytiin 11 kpl , sen takia niitä ei näy missään. Muuten Alfat pysyvät liikenteessä varmaan merkeistä yhtenä pisimpään, jos katsotaan myynti ja rekisterissä olevien määriä. Nykyiset ovat keskitasoa laadultaan esim 156 ja 159 on varmaan sitäkin parempi vaikea sano kun mitään tilastoja ei ole vielä siitä.

      • 90 alun laman myynnit olivat todella pieniä. Itselläni oli, vuonna 76-77, -73 Alfasud jota ei alfistit taida oikein Alfaksi laskeakkaan, niin huono oli pelleilleiltään. Pilasi tuolloin Alfan maineen. Aikoinaan oli myös yhteistyö prokekti Nissanin (pitäisikö sanoa Datsun)kanssa. Tätä ei kai saisi edes paljastaa, anteeksi Alfistit. Mutta jos joku muistaa niinkin "ruostumattoman laatu auton" kuin Cherryn, ymmärtää varmaan miksi tuollainen yhteistyö oli syytä lopetta nopeasti. Myähemmin omistin kaksi 75 TS:ää, myyntimäärät muistaakseni noin 750 kpl. Tulloin ei enää voinut verrata -70 luvun laatuun. Hyviä kummatkin. Tämän jälkeen ostin 155:n, myyntimäärä 135 kpl. Loistava valinta tuokin. 156:een tuli jo sinkkikori ja laatu senkun parani. Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen...vanhoja Alfoja ei juuri voi nähdä kun ei niitä uutenakaan nähnyt, niin pieniä oli myyntimäärät. Eihän toisen Alfistin moikkaaminessa liikenteessä olisi mitään itua ollutkaan jos niitä olisi tusinassa ollut 13, niinkuin noita tusina tuotteita. ps. olosuhteiden pakosta ajan Seatilla (työsuhde) enkä Alfalla. Muuten eihän Seattiakaan kaikki pidä autona (yli 2v, eikä edes lamppu ole vielä palanut).


    • on kyllä

      Ajelin -89 mallisella 164:lla -94 - -03. Eikä ihmeempiä vikoja ollut. Ei tekniikassa eikä pelleissä. Nyt on vm -03 156, eikä ole siinäkään ongelmia. Huoltoa ja huolenpitoahan kaikki autot vaatii.
      90-luvulla oli kakkos autona -89 75:n eikä siinäkään ollut ongelmia, tottakai vanhassa aina on jotain, kun eivät uusia ole. Toimivia ja luotettavia olivat!

      • soulfree

        Mulla ollut Alfa 159 2.4 JTDm noin 7kk ja 21tkm. Ei ensimmäistäkään vikaa ja muutenkin loistava auto. Veljeni 156 1.8 vm 2001 ja noin 100tkm ajettu myös pelannut upeasti, eli en lähtisi moittimaan Alfojen laatua näiden kokemusten perusteella.


      • talleri
        soulfree kirjoitti:

        Mulla ollut Alfa 159 2.4 JTDm noin 7kk ja 21tkm. Ei ensimmäistäkään vikaa ja muutenkin loistava auto. Veljeni 156 1.8 vm 2001 ja noin 100tkm ajettu myös pelannut upeasti, eli en lähtisi moittimaan Alfojen laatua näiden kokemusten perusteella.

        Asiantuntijoita taitavat olla nämä "venäläistä peltiä"-miehet.
        Taitavat vain kateellisina katsella, kun ei ole itsellä koskaan alfaa ollut, eikä ole varaa hakea kaupasta!


      • talleri kirjoitti:

        Asiantuntijoita taitavat olla nämä "venäläistä peltiä"-miehet.
        Taitavat vain kateellisina katsella, kun ei ole itsellä koskaan alfaa ollut, eikä ole varaa hakea kaupasta!

        1970-luvun alussa, kun italialaiset rakensivat Togljattin autotehtaan, venäläiset maksoivat sen suomalaisillekin tutulla tavaranvaihdolla. Tällöin vaihdon välineenä käytettiin mm. peltiä, jonka on sittemmin väitetty olleen siinä määrin huonoa ja epäpuhdasta, että Alfasudien vakavat ruosteongelmat olisivat johtuneet siitä. Mene ja tiedä, oliko tämä (ainoana) syynä, mutta kyllä totta on sekä venäläinen pelti, että Sudien herkkä maatuminen. Ysikympit, Seiskavitoset, satakuusneloset, sataviisvitojet jne eivät ole missään nimessä sen ruostealttiimpia kuin ikäisensä autot muutenkaan. Ehkä jopa päinvastoin. Ja 156 vastustaa ruostetta hyvinkin pontevasti ainakin minun katsastusmieheni mukaan.


      • Yksi asiantuntijoista
        Jönsson kirjoitti:

        1970-luvun alussa, kun italialaiset rakensivat Togljattin autotehtaan, venäläiset maksoivat sen suomalaisillekin tutulla tavaranvaihdolla. Tällöin vaihdon välineenä käytettiin mm. peltiä, jonka on sittemmin väitetty olleen siinä määrin huonoa ja epäpuhdasta, että Alfasudien vakavat ruosteongelmat olisivat johtuneet siitä. Mene ja tiedä, oliko tämä (ainoana) syynä, mutta kyllä totta on sekä venäläinen pelti, että Sudien herkkä maatuminen. Ysikympit, Seiskavitoset, satakuusneloset, sataviisvitojet jne eivät ole missään nimessä sen ruostealttiimpia kuin ikäisensä autot muutenkaan. Ehkä jopa päinvastoin. Ja 156 vastustaa ruostetta hyvinkin pontevasti ainakin minun katsastusmieheni mukaan.

        Aivan niin. Ehkäpä edellisen viestin lähettäjä ei ole viitsinyt lukea k.o. viestiketjusta muuta kuin otsikot - jos vaikka Suomi24 olisi takerrellut???

        Olemme Jönssonin kanssa ilmeisesti lukeneet samaa Moottori-lehteä eli numeroa 11/2003: Pikkualfojen tarina. Siinähän tästä kerrottiin ja annettiin ymmärtää, että ranskalaisilla olisi ollut vastaavia pulmia. En ehkä riittävän selvästi todennut ensimäisessä viestissäni, että tämä on todellakin vain surullista historiaa.

        Oma AR 156 vuodelta 1999 on asiallisesti hoidettuna pysynyt täysin ruosteettomana, eikä se ole edes paljoa vaatinut. Suurin vaiva on ollut se, että helmojen pystysauma takaoven kohdalla on täytynyt paikkamaalata parin vuoden välein. Kiveniskemiä on lisäksi paikkailtu parina kesänä. Siinä kaikki.

        Alfa on muutenkin yllättänyt ominaisuuksiltaan ja kestävyydeltään jakohihnaongelmaa lukuun ottamatta kaikin puolin poisitiivisesti. Jos maahantuoja vaihtuisi asialliseksi, voisin pysyä merkissä jatkossakin.


      • kutumatu
        talleri kirjoitti:

        Asiantuntijoita taitavat olla nämä "venäläistä peltiä"-miehet.
        Taitavat vain kateellisina katsella, kun ei ole itsellä koskaan alfaa ollut, eikä ole varaa hakea kaupasta!

        No! Kateus on kantava voima mutta uskoisin jonkinmoisen asiantuntemuksen kehittyneen 24 vuotisen alfismin myötä. Kyllä sitä on jotenkin arvostettukin kun halusivat aikoinaan erään suomalaisen merkkikerhon sihteeriksi,klubimestariksi ja varapuheenjohtajaksi, Se miten noissa luottamustehtävissä onnistuin onkin sitten toinen juttu...


      • peltiä
        talleri kirjoitti:

        Asiantuntijoita taitavat olla nämä "venäläistä peltiä"-miehet.
        Taitavat vain kateellisina katsella, kun ei ole itsellä koskaan alfaa ollut, eikä ole varaa hakea kaupasta!

        Saattaa siinä ollakin perää muistan Hyvinkäällä ja muuallakin romiksilla oli myynnissä Venäjältä tullutta peltiä Kone oy:lle pelti oli tullut clearing kaupassa ja se myi sen romiksille oli niin huonolaatuista ettei voineet tehdä siitä omia tuotteitaan.


    • tilastoa...
    • Mistä näitä riittää...

      Alkuperäisen viestin on todennäköisesti kirjoittanut joko Opeli tai Japanin auton omistaja. Saattaa tietysti olla, ettei hänellä ole autoa ollenkaan... Mene ja tiedä... ... ainiin muuten, Opelikin on saanut nykyisen suht tehokkaan ja toimivan Dieselin keulalleen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7760
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5577
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4841
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4763
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      74
      3517
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2808
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2487
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2438
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe