Voisiko tällä palstalla keskustella tästä aiheesta? Monia sivuja ja palstoja selasin ja kun ei nukuta päädyin tänne nyt. On tullut luettua Äimän sivujakin. Sekava, murheellinen ja syyllinen on olo.
Onko asian kokeneita, miten läheisten tulisi suhtautua, kuinka kauan toipuminen vei...yms?
Tämä on kriisi koko lähipiirille. Ensinnäkin monet käytännön järjestelyt äidin sairaalassaolon ajaksi, läheisten oma jaksaminen. Ihan käytännön kokemuksia tahtoisin kuulla. Tietoa masennuksesta, psyykoosista, paniikeista jne minulla on jo liiaksikin, myös omakohtaisia kokemuksia, en jaksa enää ajoittain lukeakaan lisää.
Synnytyksen jälkeinen psykoosi
28
6013
Vastaukset
- läheinen
Synnytyksen jälkeisen masennuksen luulisi olevan yleinen. Luin just jostain, että 10-20% äideistä sairastuu psykoosiin nykyään. Ja kun lukee vauva- ja äitipalstoja uumoilen, että tilanne vain pahenee. Niin ristiriitaisia ohjeita annetaan. Eihän siinä nykyäidit, joilta puttuu arkijärki, voi muuta kuin seota omaan mahdottomuuteensa.
- mutta
Siis synnytyksen jälkeinen masennus todellakin on luultua yleisempää ja moni masennus jää huomaamatta, kun kaikki vasta vanhemmaksi tulleet ovat väsyneitä jne. Psykoosi onkin sitten jo huomattavasti harvinaisempaa. Psykoosi yleensä puhkeaa synnytyksessä, masennus vasta kotona.
- läheinen
mutta kirjoitti:
Siis synnytyksen jälkeinen masennus todellakin on luultua yleisempää ja moni masennus jää huomaamatta, kun kaikki vasta vanhemmaksi tulleet ovat väsyneitä jne. Psykoosi onkin sitten jo huomattavasti harvinaisempaa. Psykoosi yleensä puhkeaa synnytyksessä, masennus vasta kotona.
paha psykoosi vain ehkä n. 1%:lle synnyttäneistä, mutta lievempiä häiriöitä on yllättävän paljon.
Olen kyllä lukenut kaiken käsiini saman tiedon asioista. (Neuvolasta saadut prosyyrit masennuksesta, äimän sivut, terveyskirjasto netissä ym ym) Meillä kävi niin että paha psykoosi puhkesi vasta muutaman kuukauden kuluttua kotona, eikä tyypillisen masennuksen jälkeen vaan ylivireyden ja unettomuuden seurauksena. Näitä on niin monta laatua kuin on tapauksiakin.
Voin muuten suositella tämän vuoden netissä pidettävää lääkärikirjaa. Koetanpa etsiä linkiksi kohta. - läheinen
läheinen kirjoitti:
paha psykoosi vain ehkä n. 1%:lle synnyttäneistä, mutta lievempiä häiriöitä on yllättävän paljon.
Olen kyllä lukenut kaiken käsiini saman tiedon asioista. (Neuvolasta saadut prosyyrit masennuksesta, äimän sivut, terveyskirjasto netissä ym ym) Meillä kävi niin että paha psykoosi puhkesi vasta muutaman kuukauden kuluttua kotona, eikä tyypillisen masennuksen jälkeen vaan ylivireyden ja unettomuuden seurauksena. Näitä on niin monta laatua kuin on tapauksiakin.
Voin muuten suositella tämän vuoden netissä pidettävää lääkärikirjaa. Koetanpa etsiä linkiksi kohta.tässä koko terveyskirjaston etusivu:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti
etsin vielä tämän aiheen tarkemmin, hetkonen... - läheinen
läheinen kirjoitti:
tässä koko terveyskirjaston etusivu:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti
etsin vielä tämän aiheen tarkemmin, hetkonen...tässä varsinainen aloitukseni aihe:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00381&p_haku=Lapsivuodepsykoosi
Lievempiä versioita löytyy myös sieltä luetteloista "psykiatria" kohdan linkeistä klikkaamalla. - Nocturna
läheinen kirjoitti:
tässä varsinainen aloitukseni aihe:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00381&p_haku=Lapsivuodepsykoosi
Lievempiä versioita löytyy myös sieltä luetteloista "psykiatria" kohdan linkeistä klikkaamalla.kannattaako tehdä niitä pentuja...
- sitten
läheinen kirjoitti:
Voin muuten suositella tämän vuoden netissä pidettävää lääkärikirjaa. Koetanpa etsiä linkiksi kohta.puhutaan psykoottistasoisesta masennuksesta, eikä "vain" synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja synnytyspsykoosista. Tietenkin masennus voi olla psykoottistasoinen, mutta se on erotettava vielä näistä em. masennuksista hoidon vuoksi. Luultavasti psykoottistasoinen masennus olisi mainitsemiesi syiden takia puhjennut ihan ilman lapsen saantiakin.
- läheinen
sitten kirjoitti:
puhutaan psykoottistasoisesta masennuksesta, eikä "vain" synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja synnytyspsykoosista. Tietenkin masennus voi olla psykoottistasoinen, mutta se on erotettava vielä näistä em. masennuksista hoidon vuoksi. Luultavasti psykoottistasoinen masennus olisi mainitsemiesi syiden takia puhjennut ihan ilman lapsen saantiakin.
että ei riitä sinun asiantuntemuksesi näköjään näihin arvioihin. Jätän omaan arvoonsa, toivottavasti muutkin niin tekevät. Luepas ja opiskele lisää.
- läheinen
Nocturna kirjoitti:
kannattaako tehdä niitä pentuja...
Jos kukaan ei tee lapsia, sadassa vuodessa kaikki puuhastelut, tärkeät ja vähemmän, ovat ihan turhia :)
Ja niin oli jo nyt tuo sinun vastaus! - kyllä nähneeni
läheinen kirjoitti:
että ei riitä sinun asiantuntemuksesi näköjään näihin arvioihin. Jätän omaan arvoonsa, toivottavasti muutkin niin tekevät. Luepas ja opiskele lisää.
useammankin kuin sinä. Mikähän kohta mielestäsi eo ollut oikein? Sinunkin linkissäsi esim. sanotaan "Jos äiti on aikaisemmin kärsinyt psykoottisista oireista, hänellä on suurentunut riski sairastua synnytyksen jälkeiseen psykoosiin tai masennukseen." huomaa tai-sana. Lapsivuodepsykoosi on vanha nimitys ja nytkyään ihan todella erotetaan synnytyksen jälkeinen masennus psykoottistasoisesta masennuksesta.
- paikallaan kaikille
Huostaanotto ja heti laitoksella ettei lapsi pääse kärsimään enenpää. Geenit ja perimä riittää jo taakaksi.
- Ulkopuolinen katseli
läheinen kirjoitti:
Itse pyysit keskustelua ja sit, kun joku vastaa, toteat, että ei ole riittävän asiantuntevaa. Kuka sinä sitä olet sanomaan? Keskustelu on yleensä vuorovaikutteista, ei sinun linkkiesi lueskelua. Jos haluat varmuudella asiantuntevaa vuorovaikutusta, mitä teet täällä keskustelemassa? Mene lääkärisi kanssa keskustelemaan. Ja tämä oli siis vain minun mielipiteeni, ei asiantuntijan mielipide. Olisi saattanut olla jotain aloituksestakin sanottavaa, mutta jos sinä ignooraat noitten muitten keskustelun, voin minäkin tehdä niin sinun keskustelullesi.
- Karjalan heili
läheinen kirjoitti:
Voin muuten suositella tämän vuoden netissä pidettävää lääkärikirjaa. Koetanpa etsiä linkiksi kohta.myötätuntoni siulle,luin äsken läpi tuon alottamasi ketjun.Psykkoossiin sairastunneesseen on aika vaikkee suaha yhtteyttä "järkkeilemällä",oot varmmaan huomanna?Mutta mie uskon,jotta se ihminen,kenestä nyt huolta kannat,kyllä tajuvvaa,jotta sinä välität ihan oikkeesti.Ja hyvä että tilanne on paremppaan päin mänössä-siun tuki on entistä tärkkeemppee nyt-etkä oikkeesttaan voi muuten auttookkaa-kulukkee vierellä tukemassa ja ymmärtämässä.Kunpa meillä kaikilla ois tuommonen lähheinen,joka jaksas olla lähellä sillon,kun on vaikkeeta.Voimia ja jaksamista siulle ja ystävällesi!!!
- läheinen
Karjalan heili kirjoitti:
myötätuntoni siulle,luin äsken läpi tuon alottamasi ketjun.Psykkoossiin sairastunneesseen on aika vaikkee suaha yhtteyttä "järkkeilemällä",oot varmmaan huomanna?Mutta mie uskon,jotta se ihminen,kenestä nyt huolta kannat,kyllä tajuvvaa,jotta sinä välität ihan oikkeesti.Ja hyvä että tilanne on paremppaan päin mänössä-siun tuki on entistä tärkkeemppee nyt-etkä oikkeesttaan voi muuten auttookkaa-kulukkee vierellä tukemassa ja ymmärtämässä.Kunpa meillä kaikilla ois tuommonen lähheinen,joka jaksas olla lähellä sillon,kun on vaikkeeta.Voimia ja jaksamista siulle ja ystävällesi!!!
Jaksamista tämä kysyy...hetkittäin parempaa, väliin huonompaa, mutta tiedän että se sairauden luonne. Olen päättänyt jaksaa. Äitihän taistelee lapsensa puolesta viimeiseen asti. Siis kyseessä on oma lapseni. En aio luovuttaa!
Kiitos sinulle, taisi olla ainoa oikea vastaus kysymääni. Onhan meillä hoitosysteemit järjestyksessä itsekullekin ja tuemme toinen toistamme. Hyvää jatkoa sinullekin :)
- läheinen
Haluan korjata ne tässä, sen jälkeen riittäköön. Kyseisellä henkilöllä ei ole aikaisempia sairauksia minkäänlaisia, ei myöskään geeniperimää. Ja minä, kirjoittaja, en ole asianosainen, siis millään lailla sairas, eivätkä minunkaan kokemukseni ole omia sairauksia ja ne mitkä on eivät johdu geeneistä tms. (esim. tulehduksellinen aivokuume)
Ymmärrystä täältä ei löydy, ei huumoria, ei empatiaa vaan täydellistä teilaamista. Voi niitä ja teitä todella sairaita, jotka näitä lukevat ja apua hakevat tai haluavat kokemuksia jakaa.
Sitäpaitsi minulla on todella lääkärin antamaa tietoa. Kysyinkin kokemuksista ja läheisten auttamisesta, mikä sekin jäi vastaajilta täysin käsittämättä.
Mutta kiitos vastaajille. Kasvattaahan tämäkin teflonia pintaan :) - läheinen
ilmeisistä väärinkäsityksistä. Kellonaika näyttäisi tulleen vaan kirjaimet lie matkalla tai bittiavaruudessa. odotellaan jos ilmaantuu...nämä palstat aika tukossa.
Kiitos kuitenkin vastanneille. Ehkä rustaan uuden jos ei ilmaannu...ehkä en.- läheinen
kun luin vielä kerran kaikki läpi..ihan hymyilyttää. Totean että ikäni on yli 50 vuotta ja olen jo moninkertainen mummokin :D
Kuvittelitteko minut joksikin nuoreksi äidiksi. Voisi kukin aina harkita onko itse varmasti ymmärtänyt lukemansa oikein. Taisi käydä riviväliharava tiuhaan??? huumoriakin löytyy vaikka läheiseni on sairaalassa hyvässä hoidossa ja todella siis psykoosissa. Se on todellinen tilanne.
Voinpa itse antaa yhden hyvän neuvon:
Sairastuneelle kannattaa aina sanoa: Sinä paranet varmasti!
Keinu, keinu hevonen...Äimän vastine englanniksi
Rocking Horse, sitä elämä on. Ystävyydellä, kaikkea hyvää elämäänne. Toivon että ette joutuisi koskaan kokemaan samaa...ellette kestä sitä. Ja tsemppiä niille, joita asia jotenkin koskettaa. Tämä oli tässä.
- ????
ylläpito, ei järki, eikä muisti :)
- läheinen
Kirjoitan lyhyesti uusiksi...
Luettuani läpi edelliset kaikki silloin, huomasin että minua ilmeisesti luultiin nuoreksi sekopää äidiksi..tai jotain. Ihan nauratti suorastaan, mutta ei nuorison huono käytös :))
Pitäisi lukea niin, että varmasti ymmärtää, ei "riviväliharavan" kanssa omien ennakkoluulojensa vallassa.
Olen pitkästi yli 50 vuotias moninkertainen mummokin jo.(Silti luen neuvolan ohjeita myös) Joku kysyi "mitä luulet itsestäsi?"
Vastaan: tässä iässä ei enää luule kovin paljon. Sen sijaan tiedän, että minulla jo aika paljon elämänkokemusta ja arkijärkeä.
Kun en saanut kunnon vastausta yhteenkään kysymykseeni, miten auttaa asian kokenutta, pelkkää moitetta ja teilausta, vastaan yhden ainoan lauseen omasta puolestani, jos joku asian kanssa kamppaileva sattuu näitä lukemaan.
"Sinä parenet varmasti!"
Kiitos vastanneille. Elämänkokemukseni sen kun lisääntyi.
ps. Tositilanne on se, että läheiseni kärsii psykoosista, on sairaalahoidossa ja toipumaan päin. Tilanne näyttää jo paljon paremmalta :)- läheinen
Se tuli sitten kun laitoin tuon uuden. Tää ylläpidon tekniikka oli pahanlaisesti jumissa eilen. Nyt lienee kaikki tarpeellinen sanottu. :)
Hyvät jatkot kaikille osallistuneille ja lukijoille :}
- nörääjä
englanninkielinen sivusto
http://www.postpartum.net/resources.html - *Universumi
Niin, toipumiseen menee hyvässä lykyssä puoli vuotta on nyrkkisääntö, näin ainakin minulle sanottiin.
Nyt on mennyt vuosi ja olen kyllä toipunut psykoosista, mutta jäljelle on jäänyt unettomuus jonka kanssa edelleen kamppailen.
Läheisiltäni toivoin toipumisaikanani, joka siis sisälsi välillä myös harhaisia ajatuksia ja psykooottisia kohtauksia, ymmärtävää suhtautumista hulluihin ajatuksiini, siskoni jopa jaksoi kaivaa aina niistä sen jonkin pienen järjen siemenen joka niihin saattoi olla kätkettynä, jolloin saatoin tuntea etten olekaan aivan umpihullu. Tärkeintä oli että läheiseni jaksoivat uskoa että kyllä minä toivun, kun itse en sitä jaksanut uskoa.- läheinen
Näin minäkin uskon. Aikaa olen "varannut" kuukausia, vuosia? olemaan tukena.
Juuri oikein sanoit, että niissä hulluissakin ajatuksissa on järjen siemen, niin hassua kuin onkin, myös psykoottisilla ajatuksilla on oma "logiikkansa". Äsken kävin itse asiantuntijan kanssa näitä pohtimassa.
Olen nyt kaivellut netistä tietoa (jopa nuo edelläolevat englannin kieliset mun etsimiä, printtasin läjän ja ymmärrys onnistuu). Olihan sitä ennestäänkin jo. Hetken jaksaa lukea kerrallaan, sitten tehtävä tavallisia asioita.
Uskon ja tiedän että siitä toipuu. Aion jatkaa sen hokemista, jos jonkun usko horjuu.
Kiitos vielä sulle! Myös sinun kommenttisi auttaa jaksamaan.
"Mikään
ei ole niin vahva
kuin lempeys,
eikä mikään niin
lempeä
kuin todellinen
vahvuus."
Näillä sanoin, kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
- läheinen
Kuulin vinkin, että seuraavassa Akuutti-ohjelmassa käsiteltäisiin tätä aihetta. Siis
tiistai 23.1.07 klo 18.20. Oli mainittu ohjelman lopussa, en katsonut itse. Tarkistakaa ohjelmatiedoista sitten..
Meillä tilanne parempaan päin menossa, jo kotihoitoa, lääkkeitä, seurantakäyntejä, soittoja, tukea, jatkohoidot yms. Eli asiat siltä osin järjestyksessä. Tiedän, aaltoliikettä tulee olemaan, milloin ylös, milloin takaisin aallonpohjaan, mutta nyt asiat hyvin tilanteen huomioon ottaen.
"Positiivinen iloitsee lopputuloksesta, negatiivinen päivittelee hintaa."
Päätän olla tuota eka lajia :)- Karjalan heili
juttu,jotta siellä on edistytty noin paljo-jättiharppaksen verran sanosin.Kunpa mahollisimman moni ois kahtonu tuon Akuutin,oisivat vähä piässy ies jyvälle tuosta assiista ja tilantteesta,mitä siun kohalle sattu.!!!Taistelluuhan se ja pitkäjäntteisyyttä vuattii niin tytöltäs,hänen perreeltä,kuin myös sinulta,ennenkun selevillä vesillä outta,mut suunta on hyvä ja kompassin-neula oikkeesseen päin osottamassa.Eikun onnella etteenpäin!!!
- läheinen
mm. Piia Haarala, Vauvan varjo
Brooke Shields, Tuli sade rankka
Uusimmassa Perhe-lehdessä oli myös artikkeli aiheesta.- psykoosista toipunut
Äimä ry: ssä on suljettu keskustelulista lapsivuodepsykoosin sairastaneille. Liittyminen edellyttää Äimän jäsenyyttä ja valvojan hyväksyntää. http://groups.yahoo.com/group/apsy/ . Meitä kohtalotovereita löytyy, vaikka harvassa olemmekin. Liittyminen kannattaa, meillä on säännöllisiä tapaamisiakin.
- Kaikkensa tekevä mummuna
Olen seurannuttyttäreni taistelua kohta kaksi vuotta,yrittää selvitä synnytyksen jälkeisestä masennuksesta joka eteni psyykkeen asteelle.Minulla ei ole ollutmuuta mahdollisuutta kuinolla aina mahdollisuuksien mukaan paikalla kun pyyntö on tullut,eron tultua tyttäreni tarvii jonkun tukemaan oloaan pienen poikansa kanssa. Äidin väsymyksestä johtuen ei jaksa iloisen leikkivän lapsen kanssa pitkään joten apu on ollut tuiki tärkeä.Omaisen on äärimmäisen vaikea olla tilanteessa,sanomiset ja tekemiset on katottava hyvin tarkkaan,lapsen tarpeet on kuitenkin pakko huomioida joten aina ei onnistu olemaan pahoittamatta äidin mieltä,väsymyksestä johtuen toiminnot on hitaita ja mietiskeleviä,lapsi haluaa vastauksen heti.Omaiselta vaaditaan venymistä todella äärirajoille ja alkaa oma mieli tekeen tepposia kun yöt miettii teenkö oikein ,lapsen vuoksi täytyy jaksaa. Toivon jokaiselle masennus potilaan omaiselle voimia jaksaa siellä viidakossa,tiheys hirvittää mutta valo tulee hitaasti,jokainen päivä on ponnistelun arvoinen.
Syksyisin terveisin kaikkensa tekevä mummu länsi suomesta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879