Kannattaako merille

kouluttautua?

Niin tuommoista ammatinvalintaa olen pohtinut, ja ajattelin yksinkertaisesti listata plussat ja miinukset;

näkee vieraita maita, vai näkeekö enää nykyään?

-Palkat ovat ilmeisesti jämähtäneet monia maatöitä huonommalle tasolle?
-Entäs tämä vuorottelusysteemi? Pidemmät lomat tietenkin, mutta vastapainoksi joutuu olemaan saman ajan 24h/vrk laivan päällä käsittääkseni. Eli ihmissuhteet kärsii?

-usein likaista ja paljon ylitöitä, olen kuullut


Alalla olevat voisivat lisätä tai korjata tekemiäni miinuksia/plussia, auttaakseen valintaani, kiitos etukäteen.

Ps. tällä palstalla näytti olevan paljon haistatteluja ja kyynistä kommentointia, joten niitä ei tarvitse lisätä, vaan toivoisin asiallisia vastauksia alalla oikeasti olevilta.

67

8280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seilannu

      Riippuu siitä mitä elämältä haluat helppoa elämää vai mitä ? Merille ei kannata lähteä jos meinaa päästä helpolla kaikesta ja hyville palkoille tehtyyn työmäärään nähden.Tänä päivänä työ on raskasta väkeä vähän kova kiire koko ajan ja ylimääräisenä lisänä on vielä naurettava viranomais valvonta joka teettää helvetisti ylimäärästä työtä ja saa nyky merimiehen tuntemaan itsensä rikolliseksi.Mutta jos löysit tästä jotain kiinnostavaa niin eikun merille,ohan työ ainakin vaihtelevaa ja eri satamat yllätyksiä täynnä ei tiedä mitä IMO seuraavaksi keksii (lisää perseen kuvia penkkeihin vai?)

    • Olen ollut jo yli 30 vuotta. Päivääkään en vaihtaisi pois.
      Ne alkuajat olivat paremmat, enemmän miehistöä, enemmän aikaa satamissa. Palkka nyt suurinpiirtein normaalilla tasolla.

      Jos olet merelle lähdössä sen takia, että näkisit muita maita niin unohda koko juttu, edes risteilijöissä ei päällystö pääse/ehdi juuri kuin hammastahnan ostoreissulle.

      Palkat Suomalaisissa alempana kuin valintatalon kassatytöllä ja paremmille pääsee senioripäällystössä sitten noin 15 vuoden jälkeen. Siihen saakka et perhettä perusta, autoa osta tai asuntovelkaa tee.

      Suomessa vuorotteluna yksi jakso töitä, yksi jakso lomalla.
      Ulkomailla vaihtelee firmasta riippuen mutta suurin osa lähinnä 4 kk laivalla ja 2 kk lomalla. Ja silloinkin monasti kursseilla ulkomailla.

      Alkuun on likaista ja ylitöitä ja jos Suomalaiseen laivaan jäät sitä jatkuu eläkeikään asti, ulkomailla päällystössä on helpompaa.

      • perämies risteilijältä

        Pieni korjaus. Ehkä risteilijät on ne ainuat laivat joissa sitä maailmaa todellakin näkee. Laiva "parkissa" aina aivan kaupungin keskustassa (aika monessa maassa risteilykaijat aivan keskustassa, kuten Helsingissä), joten ei mene taksi matkoihin aikaa/rahaa. Monesti tullaan törnin aikana samaan paikkaan uudestaan joten jos joku paikka jäi kaupugilta kiertämättä niin sitten "viikon päästä uusiksi". Laivojen vaihdon myötä vaihtuu myös maisemat ja joskus tietysti myös laivat vaihtaa reittiä.

        Riippuu ihan yhtiöstä tarviiko sitä 15 vuotta jauhaa ennen kuin pääsee senioritason palkoille. Itse olen ainakin tyytyväinen, autot maksettu ja asuntolaina lyhenee. Suoraan koulusta näihin ei risteilijöihin pääsyä ei kuitenkaan kannata uneksia. Rahtilaivoissa ensin kokemusta ja pikkuhiljaa kohti parempia seutuja, pois loskasta ja märästä... :)


      • Kouluun menossa..

        Elikkä ei varmaan enää kannata kouluttautua alalle vai? 2/3 elämästä saa viettää jossain laivalla niissä risteilijätöissä. Millaiset palkat niissä on? Taitaa olla helpompaa jos käy samalla vaivalla esim kauppakorkean, ja helposti pääsee 3-4 tuhannen euron kk palkoille. Ja saa elämänsä viettää haluamassa seurassa, lukuunottamatta arkisin 8-16 töissä.


      • töissä...
        Kouluun menossa.. kirjoitti:

        Elikkä ei varmaan enää kannata kouluttautua alalle vai? 2/3 elämästä saa viettää jossain laivalla niissä risteilijätöissä. Millaiset palkat niissä on? Taitaa olla helpompaa jos käy samalla vaivalla esim kauppakorkean, ja helposti pääsee 3-4 tuhannen euron kk palkoille. Ja saa elämänsä viettää haluamassa seurassa, lukuunottamatta arkisin 8-16 töissä.

        puolet vuodesta eli olen töissä risteily varustamossa jossa 1:1 systeemi. Palkka on hyvä mutten summia sano kun tiedän että täällä suomi24:ssä alkaa kauhee hulabaloo jos joku on päässyt tienesteihin enkä jaksa taas alkaa selitellä. (mutta se "senioripalkkaus" kuitenkin). Lue toi kommentti "perinteinen vastaus..." tosta alta. Ehkä siis olen yksi niistä onnekkaista. :)


      • perämies risteilijältä kirjoitti:

        Pieni korjaus. Ehkä risteilijät on ne ainuat laivat joissa sitä maailmaa todellakin näkee. Laiva "parkissa" aina aivan kaupungin keskustassa (aika monessa maassa risteilykaijat aivan keskustassa, kuten Helsingissä), joten ei mene taksi matkoihin aikaa/rahaa. Monesti tullaan törnin aikana samaan paikkaan uudestaan joten jos joku paikka jäi kaupugilta kiertämättä niin sitten "viikon päästä uusiksi". Laivojen vaihdon myötä vaihtuu myös maisemat ja joskus tietysti myös laivat vaihtaa reittiä.

        Riippuu ihan yhtiöstä tarviiko sitä 15 vuotta jauhaa ennen kuin pääsee senioritason palkoille. Itse olen ainakin tyytyväinen, autot maksettu ja asuntolaina lyhenee. Suoraan koulusta näihin ei risteilijöihin pääsyä ei kuitenkaan kannata uneksia. Rahtilaivoissa ensin kokemusta ja pikkuhiljaa kohti parempia seutuja, pois loskasta ja märästä... :)

        sitä samassa varustamossa tarvitsekaan aivan 15 vuotta virua, ennekuin pääsee senioripäällystöön. Mutta tuo aika vähintään merellä yhteensä. Mutta kyllä ihmevarustamossa olet jos on aikaa hyppiä maissa. Ja siinä tapauksessa kyllä epäilen sitä senioripositiota...


      • jahoo,seuraavaa...
        Yahoo kirjoitti:

        sitä samassa varustamossa tarvitsekaan aivan 15 vuotta virua, ennekuin pääsee senioripäällystöön. Mutta tuo aika vähintään merellä yhteensä. Mutta kyllä ihmevarustamossa olet jos on aikaa hyppiä maissa. Ja siinä tapauksessa kyllä epäilen sitä senioripositiota...

        aika on ajellut jo sun kaltaistes urpojen ohi.
        Onneksi.


      • tyytyväinen?

        kun vietät laivalla 8kk vuodessa ja kotona 4kk? Eikä ehdi edes satamassa käymään laivalla ollessa? Anteeksi, mutta kuulostaa hieman työnarkomania touhulta. En minä ainakaan haluaisi 2/3 osaa elämästäni olla jossain purkissa. Siellä ei varmaan saa laivallakaan juhlia, veikkaisin?

        Sopiiko kysyä onko sinulla perhettä tai ystäviä? muuta kuin laivan työtoverit?


      • taidetaan
        tyytyväinen? kirjoitti:

        kun vietät laivalla 8kk vuodessa ja kotona 4kk? Eikä ehdi edes satamassa käymään laivalla ollessa? Anteeksi, mutta kuulostaa hieman työnarkomania touhulta. En minä ainakaan haluaisi 2/3 osaa elämästäni olla jossain purkissa. Siellä ei varmaan saa laivallakaan juhlia, veikkaisin?

        Sopiiko kysyä onko sinulla perhettä tai ystäviä? muuta kuin laivan työtoverit?

        erottaa ne MERIMIEHET niistä muista.
        Kun me vanhemmat aloitettiin, oli vähintään 6 kuukauden törnit.
        Viikko-viikko tai yksi/yksi kehiteltiin kaikille itkijöille ja niille, kun ei voi mammasta irrottautua. Ja kun taitaa noi liksatkin olla senverran pienet, ottaa sonerakin ison osan kun jokaikinenpäivä pitää kotiin soitella.
        Oliko tää MERIMIESTEN vai mamman tissituudittautujien palsta ????


      • kun sinä...
        taidetaan kirjoitti:

        erottaa ne MERIMIEHET niistä muista.
        Kun me vanhemmat aloitettiin, oli vähintään 6 kuukauden törnit.
        Viikko-viikko tai yksi/yksi kehiteltiin kaikille itkijöille ja niille, kun ei voi mammasta irrottautua. Ja kun taitaa noi liksatkin olla senverran pienet, ottaa sonerakin ison osan kun jokaikinenpäivä pitää kotiin soitella.
        Oliko tää MERIMIESTEN vai mamman tissituudittautujien palsta ????

        ...TOSI skönä seilaat näillä ratikkapaateilla sen yli puolivuotta putkeen!! Ennen oli vähän eri meininki kun oltiin satamissa pitkään, oli huorahaussit ja ryypättiin. Ennenkaikkea oli NIIN PALJON TÄKKÄREREITÄ ettei aina edes huomattu jos ei joka aamu noussut ihan ajallaan töihin!

        Turha tulla skönäilee entisen tapaisesta merimieselämästä. Ei sitä voi verrata nykyiseen kun merenkulku on muuttunut niin paljon. Itse olen seilannut yli puolenkin vuoden törnejä mutta olen kyllä erittäin tyytyväinen nykyiseen 1:1 vuorotteluun ja NORMAALI perhe-elämään.

        -Ajat muuttuvat, kuin myös laivat, LINJAT ja TYÖTAHTI-


      • muuttuvat..
        kun sinä... kirjoitti:

        ...TOSI skönä seilaat näillä ratikkapaateilla sen yli puolivuotta putkeen!! Ennen oli vähän eri meininki kun oltiin satamissa pitkään, oli huorahaussit ja ryypättiin. Ennenkaikkea oli NIIN PALJON TÄKKÄREREITÄ ettei aina edes huomattu jos ei joka aamu noussut ihan ajallaan töihin!

        Turha tulla skönäilee entisen tapaisesta merimieselämästä. Ei sitä voi verrata nykyiseen kun merenkulku on muuttunut niin paljon. Itse olen seilannut yli puolenkin vuoden törnejä mutta olen kyllä erittäin tyytyväinen nykyiseen 1:1 vuorotteluun ja NORMAALI perhe-elämään.

        -Ajat muuttuvat, kuin myös laivat, LINJAT ja TYÖTAHTI-

        Ei se seilaaminen ole yhtään sen helpompaa ulkona kuin ratikka paateissa, päinvastoin. Ulkona ei saa soitettua joka päivä kotiin, ei tule eukko ja lapset kerran viikossa käymään laivalla.
        Ja nykyjään se attituudi on se, ettei sitä ryypätä juuri pisaraakaan ulkona, katsos kun on oltava skarppina "turvallisuustehtäviin" silloinkin kun on vapaavahdissa.

        Pehmoilijat on pilanneet SLPLn ottamalla sinne kaikenkarvaiset viinakallet huutelemaan ja edut on sitten senmukaiset.
        Kyllä ne MERIMIEHET vielä seilaa ulkona. Ja ihan toisessa systeemissä kuin nuo pehmonallevarustamoyhdistyksenperseennuolijat...


      • asiantunteva kommenttiiiii
        muuttuvat.. kirjoitti:

        Ei se seilaaminen ole yhtään sen helpompaa ulkona kuin ratikka paateissa, päinvastoin. Ulkona ei saa soitettua joka päivä kotiin, ei tule eukko ja lapset kerran viikossa käymään laivalla.
        Ja nykyjään se attituudi on se, ettei sitä ryypätä juuri pisaraakaan ulkona, katsos kun on oltava skarppina "turvallisuustehtäviin" silloinkin kun on vapaavahdissa.

        Pehmoilijat on pilanneet SLPLn ottamalla sinne kaikenkarvaiset viinakallet huutelemaan ja edut on sitten senmukaiset.
        Kyllä ne MERIMIEHET vielä seilaa ulkona. Ja ihan toisessa systeemissä kuin nuo pehmonallevarustamoyhdistyksenperseennuolijat...

        pehmonallevarustamoyhdistyksenperseennuolijat...
        Ja sinunkaltaisiasi pentuja ovat tosimiehet???
        No SLPL on teistä tyhjyyteentuijottajista varmasti ylpeä.


      • seilori!
        taidetaan kirjoitti:

        erottaa ne MERIMIEHET niistä muista.
        Kun me vanhemmat aloitettiin, oli vähintään 6 kuukauden törnit.
        Viikko-viikko tai yksi/yksi kehiteltiin kaikille itkijöille ja niille, kun ei voi mammasta irrottautua. Ja kun taitaa noi liksatkin olla senverran pienet, ottaa sonerakin ison osan kun jokaikinenpäivä pitää kotiin soitella.
        Oliko tää MERIMIESTEN vai mamman tissituudittautujien palsta ????

        Nykyajan seilaushommia koskee vähän sama juttu kuin vanhan parran vehjettä; ei toimi enää. Harvassa laivassa saa tai ehtii ryypätä kun porukka on niin vähissä ja maissa ehtii ehkä kuset heittää kaijalla. Ei kukaan tervejärkinen ihminen sellaista touhua jaksa paria kuukautta pidempään. Eri asia sos. ja muuten rajoittuneet.

        Eri asia oli ennen, porukkaa niin paljon ettei parin tyypin pystyynvetoja kukaan edes huomannut. Maissa sai rauhassa tutustua hausseihin ja vaikka ihan tavallisiinkin naisiin. Hauskaa oli ja sai uusia kokemuksi eri maista.
        Nykyään tönötät purkissa koko ajan ja kunnon railakas merimieselämä rajoittuu siihen , että voit juoda illalla piilokännit hytissä lukittujen ovien takana samalla vetäen käteen.

        Aika entinen ei koskaan enää palaa.

        T: viime vuosituhannen seilaaja


      • seilori! kirjoitti:

        Nykyajan seilaushommia koskee vähän sama juttu kuin vanhan parran vehjettä; ei toimi enää. Harvassa laivassa saa tai ehtii ryypätä kun porukka on niin vähissä ja maissa ehtii ehkä kuset heittää kaijalla. Ei kukaan tervejärkinen ihminen sellaista touhua jaksa paria kuukautta pidempään. Eri asia sos. ja muuten rajoittuneet.

        Eri asia oli ennen, porukkaa niin paljon ettei parin tyypin pystyynvetoja kukaan edes huomannut. Maissa sai rauhassa tutustua hausseihin ja vaikka ihan tavallisiinkin naisiin. Hauskaa oli ja sai uusia kokemuksi eri maista.
        Nykyään tönötät purkissa koko ajan ja kunnon railakas merimieselämä rajoittuu siihen , että voit juoda illalla piilokännit hytissä lukittujen ovien takana samalla vetäen käteen.

        Aika entinen ei koskaan enää palaa.

        T: viime vuosituhannen seilaaja

        Kyllä viellä mastuu viina merimiehille, niin kuin ennenkin jopa enemmän esim. kaikki syntymäpäivät aika kosteita ja joka viikko viinit pöydässä, juhlapyhät ja grillijuhlat samoin.
        Nykyään ei uskalleta vaihtaa laivaa ja varustamoa ja mielestäni tämä "jämähtäminen paikoilleen" aiheuttaa sen ,että laivassa pääsee kaikenlaiset luonnevikaiset esimiesasemaan.
        Porukan vähyys ei mielestäni haittaa ainakaan itseäni työt on myöskin vähentyneet, suhteessa entisiinaikoihin.
        Ammattitaito varmaan kohentunut osittain , mutta onneton koulutus varmaan madaltanutkin sitä, esim. kansipuoli on teknistynyt valtavasti, mutta lähes kaikki huoltotoiminta siirtynyt reparille sähkölle jaI-mest:lle.
        Tämä kirjoitus ei ole "suljetu osasto":lta


      • kuinka paljon siellä
        mtz kirjoitti:

        Kyllä viellä mastuu viina merimiehille, niin kuin ennenkin jopa enemmän esim. kaikki syntymäpäivät aika kosteita ja joka viikko viinit pöydässä, juhlapyhät ja grillijuhlat samoin.
        Nykyään ei uskalleta vaihtaa laivaa ja varustamoa ja mielestäni tämä "jämähtäminen paikoilleen" aiheuttaa sen ,että laivassa pääsee kaikenlaiset luonnevikaiset esimiesasemaan.
        Porukan vähyys ei mielestäni haittaa ainakaan itseäni työt on myöskin vähentyneet, suhteessa entisiinaikoihin.
        Ammattitaito varmaan kohentunut osittain , mutta onneton koulutus varmaan madaltanutkin sitä, esim. kansipuoli on teknistynyt valtavasti, mutta lähes kaikki huoltotoiminta siirtynyt reparille sähkölle jaI-mest:lle.
        Tämä kirjoitus ei ole "suljetu osasto":lta

        juhlitte! Pointti on se että eihän nyt kukaan selväjärkinen seilaisi jotain Suomi-Puola tai Hollanti-Englanti väliä yli puoli vuotta yhteen kyytiin. Sama kuinka paljon niitä hyttibileitä olisi. Eri asia ennen joillain banaanilaivoilla kun näki oikeasti vähän maita ja mantuja, eksoottisia paikkoja ja naisia. Englannnin Hullissa ei paljon ekstokiikkaa löydä...Kyllä jos joku näillä linjoilla seilaisi "Vanhan ajan törnejä" eli yli 6kk putkeen, pidettäisiin häntä enemmän pöpinä kuin "tosi skönänä"...


    • ja menoks vaan.

      Työ samaa joka paikassa,maissa ja merillä.
      Miehistöön ei kannata kouluja käydä.
      Päällystöstä saat varmemmin töitä konepuolelta,
      ja voit vaihtaa maihinkin jos haluat.
      Vaihtelua ei ole,samaa paskaa aina.
      Jos rikasta elämää ja laatua haluat niin aivan mitä muuta tahansa.
      tietty nämä saappaat kehuvat kun muusta eivät tiedä.

      • onervalla

        hienoa hommaa!! Vaihtuvat maisemat, eri satamat, ei ole tylsää kun on töitä koko ajan(24/7), jne.. Edelliseen korjaus, jos valitset konepuolen niin silloinhan varsinkin se on sitä samaa paskaa koko ajan!! Täkillä ja varsinkin kuninkaallisessa kansiPÄÄLLYSTÖSSÄ on haastavia hommia riippuen tietysti laivasta ja varustamosta.


    • hasse

      Lue ketju "Voisiko joku asiallisesti...".
      Tuon ketjun kommenttien perusteella ei kannata, ainakaan suomalaiseen laivaan.

      • sähkäriksi.

        Siinähän pääsee kunnon palkoille, se on moneen kertaan jo täälläkin "todistettu".


    • Kannattaako

      jättää näpit karmille, jos joku lyö oven kiinni? Ei, sanoisin, sama vastaus molempiin kysymyksiin.

    • vastaus ...

      ...on kyllä ja ei! On niin monenlaisia "kohtaloita" tällä alalla että selkeän kyllä/ei vastauksen antaminen on hiukan vaikeaa. Toisilla menee erittäin hyvin; on hyvät palkat, laivat, 1:1 vuorottelu ja loistavat uranäkymät. Toiset ovat jämähtäneet uralleen huonokuntoisiin vanhoihin laivoihin ja palkkakaan ei tyydytä. Toiset eivät ikinä pääse edes perämieheksi vaikka on hienot merikapteenin tutkinnot.

      Kun on tietyn verran tullut kokemusta ja ansioluettelossa on vähän muutakin kuin puolimatruusin jobeja niin paikkoja aukeaa helpommin. Mitään ei voi kuitenkaan taata ja jokainen on oman onnensa seppä. Mutta niinhän se taitaa olla melko monella alalla täällä Suomessa; hienot tutkinnot eivät takaa VÄLTTÄMÄTTÄ hyviä duuneja. Jotkut kuitenkin siinä aina onnistuvat. Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä! :)

    • exseilori

      pitkät lomat

      -pitkät työvuorot
      -PALJON ylitöitä
      -paska palkka, ylitöillä pääsee ok tienesteihin, mutta sama pätee siivoojiinkin
      -helvetin kova kiire koko ajan
      -ei niihin vieraisiin maihin ehdi tutustumaan, korkeintaan parin tunnin pikakännit jossain satamakuppilassa

      • paikkaansa

        mutta en nyt oikeen noista paljoista lomapäivistä tiedä. 1:1 vuorottelulla ~180 lomapäivää vuodessa. Normaali päivätöissä viikonloput 104 päivää kesä- ja taövilomat 30 päivää sekä vielä muut juhlapyhät ym. tekee yhteensä noin 140-150 päivää lomaa. Ja lisäksi saa kaiken illat ja yöt olla haluamassaan seurassa ja missä huvittaa.

        Jos työtunteja vertaa, niin laivalla väh. 10h/ päivä keskimäärin = 180x10=1800h.
        Maissa siistissä toimisto tms. työssä 210x 7,5h =1575h.

        Että semmoista tuumii tämä entinen merenkulkija.


      • kukin tyylillään
        paikkaansa kirjoitti:

        mutta en nyt oikeen noista paljoista lomapäivistä tiedä. 1:1 vuorottelulla ~180 lomapäivää vuodessa. Normaali päivätöissä viikonloput 104 päivää kesä- ja taövilomat 30 päivää sekä vielä muut juhlapyhät ym. tekee yhteensä noin 140-150 päivää lomaa. Ja lisäksi saa kaiken illat ja yöt olla haluamassaan seurassa ja missä huvittaa.

        Jos työtunteja vertaa, niin laivalla väh. 10h/ päivä keskimäärin = 180x10=1800h.
        Maissa siistissä toimisto tms. työssä 210x 7,5h =1575h.

        Että semmoista tuumii tämä entinen merenkulkija.

        Tiedetään ettei merenkulkijana paljon "voiteta" vapaiden määrässä maatöihin nähden mutta silti pidän tästä työaika järjestelystä (jos siis 1:1 systeemi). Monella maatyökaverilla on itkua ja hampaiden kiristystä sunnuntaina kun tietää että huomenna taas alkaa 5 päivän "törni". (Ovatkohan oikealla alalla??). Itsellä viikkojen "jouteolon" jälkeen mielii jo vähän takas laivalle niin että saa vaihtelua elämään. Onneksi olen mukavalla laivalla jossa hyvä porukka ja linja on hyvä. On niitä ollut itselläkin kyllä niitä laivoja että kun vapaa lähentelee loppua niin "ei oikein nappais" mennä takas. Nyt onneksi kaikki hyvin! :)


      • ekipekkasakari
        kukin tyylillään kirjoitti:

        Tiedetään ettei merenkulkijana paljon "voiteta" vapaiden määrässä maatöihin nähden mutta silti pidän tästä työaika järjestelystä (jos siis 1:1 systeemi). Monella maatyökaverilla on itkua ja hampaiden kiristystä sunnuntaina kun tietää että huomenna taas alkaa 5 päivän "törni". (Ovatkohan oikealla alalla??). Itsellä viikkojen "jouteolon" jälkeen mielii jo vähän takas laivalle niin että saa vaihtelua elämään. Onneksi olen mukavalla laivalla jossa hyvä porukka ja linja on hyvä. On niitä ollut itselläkin kyllä niitä laivoja että kun vapaa lähentelee loppua niin "ei oikein nappais" mennä takas. Nyt onneksi kaikki hyvin! :)

        Positiivisesti pitää ajatella. Mulla just töihin lähtö edessä, mukavaa on mennä. Itsellä n. 4 vk. törnit, juuri sopiva aika töissä ja vapaalla(1:1). Kun porukka on hyvä ja seilataan vaihtelevaa liikennettä, ei ole mitään valittamista ammatin valinnassa. Rahaakin tulee ihan mukavasti ja kohtahan on jo kesä! Kaikille valittajille terveisiä ja tervetuloa iloiseen pientonnistoon!!


    • huvittunut lukija

      mistä ihmeestä te kaikki pallonkiertäjät keksitte kertoilla noista ihmeellisistä KIIREISTÄ..näyttäkää, kertokaa mulle paatti/kalikka, jossa kiirus..siis töiden takia..
      jo pelkkä ajatus naurattaa kovasti..kiirus..
      enpä oo itse kokenut saati kuullut että jollakin olisi kiire töissä ollut..niinkun oikeesti.

      • vaihteeksi

        pientonnaria tappokonttilinjalla, niin tiedät mitä on kiire (esim. 7 kaijaa vuorokaudessa).


      • kiireistä
        vaihteeksi kirjoitti:

        pientonnaria tappokonttilinjalla, niin tiedät mitä on kiire (esim. 7 kaijaa vuorokaudessa).

        Vastasit kysymykseen jota ei esitetty, eli kysmyshän oli hänen sanontansa mukaan pallonkiertolaivoista.


      • maanviljelyssä
        kiireistä kirjoitti:

        Vastasit kysymykseen jota ei esitetty, eli kysmyshän oli hänen sanontansa mukaan pallonkiertolaivoista.

        puhuttaisiin jyväjemmarista.
        Alettaisiin puhua otta hän tarkottikin jyvien jemmaajaa.
        Saa..tanan viisasteleva ääliö.


      • hän vain KOMMENTOI
        kiireistä kirjoitti:

        Vastasit kysymykseen jota ei esitetty, eli kysmyshän oli hänen sanontansa mukaan pallonkiertolaivoista.

        ratikkalinjan laivoista. Kommentti KESKUSTELUPALSTALLA ei ole pahasta. Kokeile vaihteeksi...Relata...


      • ratikkalinjan laiva...
        hän vain KOMMENTOI kirjoitti:

        ratikkalinjan laivoista. Kommentti KESKUSTELUPALSTALLA ei ole pahasta. Kokeile vaihteeksi...Relata...

        nykyään ja mitä vakituisessa työssä nykypäivänä arvostetaan.
        Säännöllisyyttä.
        Tämä ratikkahöpötys on tätä ns. tosiseilorien joutavanpäiväistä hörinää.
        Laivoilla on nykyään helvetinmoinen kiire monella linjalla,
        tällä viisastelijalla tuskin on kiire eikä koskaan tulekkaan,
        Työttömänä kun viisastelee ilman jobia.
        Jees relatkaa rauhassa kaikkitietävät.


      • vaihteeksi myös

        jotain rollikkaa.Aamulla sisään.Purku ja lastaus saman päivän aikana = 16-18 tuntia töitä.Uloslähdön jälkeen oma merivahti heti tai parin kolmen tunnin huilin jälkeen. Linjasta riippuen 1 korkeintaan 2 merivuorokautta (normaalit vahdit 4h töitä 8h vapaata tai toisissa vehkeissä 6-6 vahti).Edellyttäen tietenkin ettei ole mitään kusiherätyksiä kesken vapaavahdin esim. Kielin kanava tai vastaavaa.Tätä kivaa 7 päivää viikossa noin 4-8 vk kerrallaan.

        Kyllä helpommallakin tietenkin pääsee esim. jossain Ruotsin- tai Vironlinjan pasiseerissa lastenhoitajana...jona huvittunut lukija varmaankin on itse seilannut.


      • toinenpuoli
        vaihteeksi myös kirjoitti:

        jotain rollikkaa.Aamulla sisään.Purku ja lastaus saman päivän aikana = 16-18 tuntia töitä.Uloslähdön jälkeen oma merivahti heti tai parin kolmen tunnin huilin jälkeen. Linjasta riippuen 1 korkeintaan 2 merivuorokautta (normaalit vahdit 4h töitä 8h vapaata tai toisissa vehkeissä 6-6 vahti).Edellyttäen tietenkin ettei ole mitään kusiherätyksiä kesken vapaavahdin esim. Kielin kanava tai vastaavaa.Tätä kivaa 7 päivää viikossa noin 4-8 vk kerrallaan.

        Kyllä helpommallakin tietenkin pääsee esim. jossain Ruotsin- tai Vironlinjan pasiseerissa lastenhoitajana...jona huvittunut lukija varmaankin on itse seilannut.

        pakko kommentoida..
        tietty vahdit ajetaan ja valvotaan helvetistikkin. jos viel päälle juopottelee, niin toki kovilla on. nyt oli vaan kyse töistä..vaikka vahdissa valvot, fyysinen työ melko vähissä.


      • tuulta..
        toinenpuoli kirjoitti:

        pakko kommentoida..
        tietty vahdit ajetaan ja valvotaan helvetistikkin. jos viel päälle juopottelee, niin toki kovilla on. nyt oli vaan kyse töistä..vaikka vahdissa valvot, fyysinen työ melko vähissä.

        ..ja kirjoituksessa oli nimenomaan kyse KIIREESTÄ..ei valvomisesta, ei vahdista. tietty ne on ja valvotaan..herätään kun purrataan..kiirettä se ei ole. jollakin pasiseerillä siivoojilla on kiire petauksissa, sitä en kiellä, mutta nekin kiireet hoitaa maapuolen jengi..


      • epäilempä
        toinenpuoli kirjoitti:

        pakko kommentoida..
        tietty vahdit ajetaan ja valvotaan helvetistikkin. jos viel päälle juopottelee, niin toki kovilla on. nyt oli vaan kyse töistä..vaikka vahdissa valvot, fyysinen työ melko vähissä.

        Mitähän oikein tarkoitat fyysisellä työllä? Kun heittelet muutamia satoja twist lockeja (muistaakseni á 6kg) valmiiksi ympäri laivaa tai vastaavasti keräilet saman verran niitä ahtaajien jäljiltä, nostelet kymmenittäin ehkä satoja bridge fittingejä ja surraustankoja paikoilleen tai irrottelet ne, lisäilet ja kiristelet kymmeniä ja taas kymmeniä surrauskettinkejä kumarassa tai polvillaan jossain lastin seassa, täyttelet pallettikaupalla ilmatyynyjä jne jne, niin eikö se ole fyysistä työtä?

        Enää ei ole puomien rikauksia, lemppuluukkuja, luukkupressujen levityksiä suolauksineen ja skalkkauksineen, purjeitten käsittelystä nyt puhumattakaan. Satama-ajat ei enää myöskään ole päiviä vaan vain joitain tunteja. Parhaimmillaan voi olla useita töijäyksiä samalle päivälle.

        Lähdin itse seilaamaan 1973. Silloin n. 7000 GRT:n kuivarahdissa oli 11 täkkäriä (poosu, timppa, 3 matruusia, 3 puolikasta ja 3 jungmannia), 10 konemiestä (dunkki, sorvi, 3 päivälämmittäjää, 3 vahtilämmittäjää,2 koneoppilasta),byssässä 4 (stuju, esakokki, säkäkokki, uffarikalle/salonkiville, miehistön kalle). Päällystössä oli kippari, 3 perämiestä, chiiffi, 3 mestaria ja sähköttäjä = 30 henkilöä.

        Siirryin maihin 2005 noin 2000 GRT:n konttikärräristä jossa oli vain 9 henkilöä: kippari, försti, pikkuperämies, Chiiffi, konemestari, kokkistuju, poosu/matruusi, puolikas ja repari/sähkö

        Kun summaa yhteen säännöllisen valvomisen ja alussa mainitsemani joka satamassa toistuvat tehtävät, lyhentyneet satama-ajat sekä reilusti pienentyneen porukan niin minun järkeni mukaan kiire ja työ raskaus on lisääntynyt.


    • Laitostut

      ulkopuolelle.

      • perheellisiä ihmisiä

        elää laitostuneena yhteiskunnan ulkopuolella sekä ovat merillä töissä.
        Enpäs ole huomannutkaan.


      • lievällä
        perheellisiä ihmisiä kirjoitti:

        elää laitostuneena yhteiskunnan ulkopuolella sekä ovat merillä töissä.
        Enpäs ole huomannutkaan.

        ylilyönnillä.

        Olisiko vielä jotain pelastettavissa?


      • sitten tässä...
        lievällä kirjoitti:

        ylilyönnillä.

        Olisiko vielä jotain pelastettavissa?

        Jäät yhteiskunnan
        Kirjoittanut: Laitostut 17.1.2007 klo 07.10

           ulkopuolelle.

        Mitä tästä pitää ymmärtää, kerro ihmeessä nero.


      • mieti tarkkaan
        sitten tässä... kirjoitti:

        Jäät yhteiskunnan
        Kirjoittanut: Laitostut 17.1.2007 klo 07.10

           ulkopuolelle.

        Mitä tästä pitää ymmärtää, kerro ihmeessä nero.

        Ymmärrät ton jos olet seilannu. Jos seilaat jäät helposti yhteiskunnan ulkopuolelle ja laivalla olo laitostutttaa..siinäpä se lyhykäisuudessään.

        Kannattaa miettiä tarkkaan jos alalle lähtee, glamour ja eksotiikka on kaukana siitä alasta, ei liippaa läheltäkään. Merityö on TYÖTÄ vaativissa olosuhteissa.


    • Electrical engineer

      Olin risteilijällä sähköinsinöörinä.
      Systeemi oli 3kk töissä 3kk lomaa. Palkka oli 4000 USD/kk. Sama palkka oli sitten töissä tai lomalla eli periaatteessa voit kertoa tuon kakkosella, koska 3kk työjaksoa seurasi aina saman verran palkallista lomaa. Laivalla työaika oli klo 8-19, mutta tietysti jos oli joku hätätilanne niin ei se kelloa katso.

      En ollut kovin kauan, koska perhe on täällä Suomessa eikä homma oikein toiminut sen takia. Mutta jos olisin poikamies, olisin jäänyt sinne varmaan pysyvästi hommiin.

      Kyllä minä ehtisin ainakin satamissa kaupungilla käymään. Kun laiva oli satamassa niin silloin yleensä joustettiin työajoista niin että sai mennä kaupungille kunhan joku saman alan kaveri oli laivalla päivystämässä.

      Mun mielestä ehdottomasti kannattaa, mutta kouluttaudu sitten päällystöön, joko kansi tai kone/sähkö puolelle. Mikskään pilssirotaksi ei kannata ulkomaille lähteä eikä suomalainen pääsisikään kun ne saa filippiiniläisiä sinne melkein ilmaiseksi.

      Itse en muuten ole varsinaisesti kouluttautunut laivalle vaan olen ihan tavallinen maapuolen sähköinsinööri. Pääsin silti laivalle töihin. Niillä on ilmeisesti risteilijöillä pula sähköinsseistä.

      • on 3100 euroa

        tekee 37 000 vuodessa. Samaan pääsee helpommallakin ettei tarvi olla 3kk putkeen 11h päivässä töissä


      • euron

        kuukausipalkkaa hyvänä insinöörin palkkana?
        Jotenkin vaan rivien välistä paistaa että taitaa olla taas yksi näitä tämän palstan haaveilijoita asialla. Vuosipalkan 37000 saa jopa Suomessa inssi kun inssi ja parhaat tuplaten, eikä työpaikalla tarvitse olla 4380 tuntia vuodessa kuten 1:1 laivaduuneissa. Ihan mielenkiinnosta, kerro laivan nimi ja mitä "sähköinsinöörin" toimenkuvaan kuului muutama muu yksityiskohta niin ehkä joku uskookin että olet oikeasti siellä työskennellyt.


      • Electrical engineer
        euron kirjoitti:

        kuukausipalkkaa hyvänä insinöörin palkkana?
        Jotenkin vaan rivien välistä paistaa että taitaa olla taas yksi näitä tämän palstan haaveilijoita asialla. Vuosipalkan 37000 saa jopa Suomessa inssi kun inssi ja parhaat tuplaten, eikä työpaikalla tarvitse olla 4380 tuntia vuodessa kuten 1:1 laivaduuneissa. Ihan mielenkiinnosta, kerro laivan nimi ja mitä "sähköinsinöörin" toimenkuvaan kuului muutama muu yksityiskohta niin ehkä joku uskookin että olet oikeasti siellä työskennellyt.

        Kyllä tuo mun juttu ihan totta on. Ei mulla ole mitään tarvetta tulla tänne paskaa jauhamaan.

        Enhän mä mitenkään kehuskellutkaan, että tuo palkka mikään tähtitieteellinen olisi. Saan tosiaan tällä hetkellä maissa hieman enemmän bruttona. Mutta kun tuosta laivan palkasta ei tarvinnut maksaa veroa (Laiva oli Bahaman lipun alla) niin jäihän siitä aika paljon enemmän käteen kuin nyt. Sitten kun ottaa vielä huomioon, että laivalla ei rahaa kulu mihinkään. Täysi ylläpito ja juomat maksoi henkilökunnan baarissa 1 USD/kpl. Niin lomille lähtiessä on 6kk palkka taskussa. (3kk palkka 3kk lomaraha)

        Kyllä tämä Suomi on muuten maailman kallein maa. Esim Meksikossa pääsee taksillakin jo vitosella aika pitkän matkan. Suomessa jo lähtötaksa on enemmän. Jopa Los Angelesissa on halvempaa kuin suomessa. Uskokaa vaan. Siellä syö ravintolassa halvemmalla kuin täällä. Jotenkin vain tuntuu, että taalalla on enemmän ostovoimaa kuin eurolla.

        En viitsi kertoa laivan nimeä enkä tarkkaa toimenkuvaa, koska mut tunnistaa niistä helposti. Kirjoittelen tänne mielummin nimettömänä, niin kuin kaikki muutkin.


      • perämies risteilijältä
        Electrical engineer kirjoitti:

        Kyllä tuo mun juttu ihan totta on. Ei mulla ole mitään tarvetta tulla tänne paskaa jauhamaan.

        Enhän mä mitenkään kehuskellutkaan, että tuo palkka mikään tähtitieteellinen olisi. Saan tosiaan tällä hetkellä maissa hieman enemmän bruttona. Mutta kun tuosta laivan palkasta ei tarvinnut maksaa veroa (Laiva oli Bahaman lipun alla) niin jäihän siitä aika paljon enemmän käteen kuin nyt. Sitten kun ottaa vielä huomioon, että laivalla ei rahaa kulu mihinkään. Täysi ylläpito ja juomat maksoi henkilökunnan baarissa 1 USD/kpl. Niin lomille lähtiessä on 6kk palkka taskussa. (3kk palkka 3kk lomaraha)

        Kyllä tämä Suomi on muuten maailman kallein maa. Esim Meksikossa pääsee taksillakin jo vitosella aika pitkän matkan. Suomessa jo lähtötaksa on enemmän. Jopa Los Angelesissa on halvempaa kuin suomessa. Uskokaa vaan. Siellä syö ravintolassa halvemmalla kuin täällä. Jotenkin vain tuntuu, että taalalla on enemmän ostovoimaa kuin eurolla.

        En viitsi kertoa laivan nimeä enkä tarkkaa toimenkuvaa, koska mut tunnistaa niistä helposti. Kirjoittelen tänne mielummin nimettömänä, niin kuin kaikki muutkin.

        Niin, ei se sun palkka mitään verovapaata ole vaikka siellä se Bahamanlippu liehuukin. Jos et ole 6kk PUTKEEN töissä niin sun pitää maksaa verot suomeen. Itse pitää siis ilmoittaa että työskentelee ulkomaisella aluksella ja tädit laskee sit sulle veroprosentin. Tiedoksi kaikille että kandee olla tarkkana, koska sieltä saattaa tulla sitten ihan mitä vain verotettavaksi kun ei tädit oikein aina ymmärrä...(tai joku kone länttää sen verotuksen). Niin, jos et ilmoita ulkomaan verotulojasi, teet veropetoksen. Hyvällä tuurilla tosin kukaan ei välitä sun verotiedoista ja voi olla ettet koskaan maksa veroja 3kk:n törneistä. Mutta jos ne (verokarhut) sen hokaa niin ai-jai-jai...(takautuvasti tulee kivat sanktiot ja mitä muuta vielä seuraa...).

        On EU-maita joissa valtio tukee merenkulkijoita niin että jos skönä on poissa kotoa 6kk YHTEENSÄ vuodesta niin ei tarvii maksaa veroja. Tällöin 3kk:n törnit ilman veroja onnistuu hyvin. Mutta Suomi jälleen kerran tukee niin loistavasti meitä että on se iänikuinen 6kk:n sääntö voimassa eli pitää olla PUTKEEN 6kk merillä saadakseen verovapauden. Siksipä jotkun "Asuukin" Saksassa...(siis siirtää vain sen osoitteen sinne eli "liputtaa itsensä ulos").

        Hyvä puoli tässä ulkona seilaamisessa on ettei tarvii maksaa KISKURIMAISIA suomen eläkemaksuja!!! Saa järjestellä ihan itse kaikki eläkejärjestelyt.


      • Electrical engineer
        perämies risteilijältä kirjoitti:

        Niin, ei se sun palkka mitään verovapaata ole vaikka siellä se Bahamanlippu liehuukin. Jos et ole 6kk PUTKEEN töissä niin sun pitää maksaa verot suomeen. Itse pitää siis ilmoittaa että työskentelee ulkomaisella aluksella ja tädit laskee sit sulle veroprosentin. Tiedoksi kaikille että kandee olla tarkkana, koska sieltä saattaa tulla sitten ihan mitä vain verotettavaksi kun ei tädit oikein aina ymmärrä...(tai joku kone länttää sen verotuksen). Niin, jos et ilmoita ulkomaan verotulojasi, teet veropetoksen. Hyvällä tuurilla tosin kukaan ei välitä sun verotiedoista ja voi olla ettet koskaan maksa veroja 3kk:n törneistä. Mutta jos ne (verokarhut) sen hokaa niin ai-jai-jai...(takautuvasti tulee kivat sanktiot ja mitä muuta vielä seuraa...).

        On EU-maita joissa valtio tukee merenkulkijoita niin että jos skönä on poissa kotoa 6kk YHTEENSÄ vuodesta niin ei tarvii maksaa veroja. Tällöin 3kk:n törnit ilman veroja onnistuu hyvin. Mutta Suomi jälleen kerran tukee niin loistavasti meitä että on se iänikuinen 6kk:n sääntö voimassa eli pitää olla PUTKEEN 6kk merillä saadakseen verovapauden. Siksipä jotkun "Asuukin" Saksassa...(siis siirtää vain sen osoitteen sinne eli "liputtaa itsensä ulos").

        Hyvä puoli tässä ulkona seilaamisessa on ettei tarvii maksaa KISKURIMAISIA suomen eläkemaksuja!!! Saa järjestellä ihan itse kaikki eläkejärjestelyt.

        Periaatteessa tarttis maksaa mutta ei kai kukaan oikeasti ole niin pöljä, että maksaisi. Suomen verottaja ei saa mitenkään tietää sun tulotietoja jos olet Bahaman lipun alla töissä. Ne ei luovuta sieltä mitään tietoja.


      • real Chief Engineer
        Electrical engineer kirjoitti:

        Periaatteessa tarttis maksaa mutta ei kai kukaan oikeasti ole niin pöljä, että maksaisi. Suomen verottaja ei saa mitenkään tietää sun tulotietoja jos olet Bahaman lipun alla töissä. Ne ei luovuta sieltä mitään tietoja.

        että suomella ei olisi tuota verotusoikeutta nykyään Bahaman kanssa?.


      • niin erikoinen
        Electrical engineer kirjoitti:

        Kyllä tuo mun juttu ihan totta on. Ei mulla ole mitään tarvetta tulla tänne paskaa jauhamaan.

        Enhän mä mitenkään kehuskellutkaan, että tuo palkka mikään tähtitieteellinen olisi. Saan tosiaan tällä hetkellä maissa hieman enemmän bruttona. Mutta kun tuosta laivan palkasta ei tarvinnut maksaa veroa (Laiva oli Bahaman lipun alla) niin jäihän siitä aika paljon enemmän käteen kuin nyt. Sitten kun ottaa vielä huomioon, että laivalla ei rahaa kulu mihinkään. Täysi ylläpito ja juomat maksoi henkilökunnan baarissa 1 USD/kpl. Niin lomille lähtiessä on 6kk palkka taskussa. (3kk palkka 3kk lomaraha)

        Kyllä tämä Suomi on muuten maailman kallein maa. Esim Meksikossa pääsee taksillakin jo vitosella aika pitkän matkan. Suomessa jo lähtötaksa on enemmän. Jopa Los Angelesissa on halvempaa kuin suomessa. Uskokaa vaan. Siellä syö ravintolassa halvemmalla kuin täällä. Jotenkin vain tuntuu, että taalalla on enemmän ostovoimaa kuin eurolla.

        En viitsi kertoa laivan nimeä enkä tarkkaa toimenkuvaa, koska mut tunnistaa niistä helposti. Kirjoittelen tänne mielummin nimettömänä, niin kuin kaikki muutkin.

        ...että sen perusteella sinut tunnistetaan täällä? Oikeasti ne jobikohtaiset toimenkuvat ovat aika lailla samoja eri laivoissa ja yhtiöissä. Ja ensimmäistä kertaa kuulen jonkun nimittävän laivan sähkömestaria/sähkömiestä "insinööriksi"...
        Se "engineer" sana kun laivahommista puhuttaessa ei ole suomeksi insinööri. Terv. "yli-insinöörinäkin" joskus seilannut...


      • perämies risteilijältä
        Electrical engineer kirjoitti:

        Periaatteessa tarttis maksaa mutta ei kai kukaan oikeasti ole niin pöljä, että maksaisi. Suomen verottaja ei saa mitenkään tietää sun tulotietoja jos olet Bahaman lipun alla töissä. Ne ei luovuta sieltä mitään tietoja.

        Toki sitä voi toivoa ettei verottaja pääse käsiksi tietoihisi mutta älä ole niin varma. Meniköhän palkkasi suomen tilille vai johonkin ulkolaiseen pankkiin...???

        Kirjoitit myös että "En ollut kovin kauan, koska perhe on täällä Suomessa eikä homma oikein toiminut sen takia. Mutta jos olisin poikamies, olisin jäänyt sinne varmaan pysyvästi hommiin. " Jaa-a, kyllä ainakin kaikissa minun seilaamissa risteilyfirmoissa (olen ollut niissä jo vuosia) on saanut perheen tuoda laivalle kunhan vain maksaa perheenjäsenien lennot. Muuten risteilyt heille ilmaisia. Ei ole onkelmaa ollut siitä.


      • perämies ristilijältä
        perämies risteilijältä kirjoitti:

        Toki sitä voi toivoa ettei verottaja pääse käsiksi tietoihisi mutta älä ole niin varma. Meniköhän palkkasi suomen tilille vai johonkin ulkolaiseen pankkiin...???

        Kirjoitit myös että "En ollut kovin kauan, koska perhe on täällä Suomessa eikä homma oikein toiminut sen takia. Mutta jos olisin poikamies, olisin jäänyt sinne varmaan pysyvästi hommiin. " Jaa-a, kyllä ainakin kaikissa minun seilaamissa risteilyfirmoissa (olen ollut niissä jo vuosia) on saanut perheen tuoda laivalle kunhan vain maksaa perheenjäsenien lennot. Muuten risteilyt heille ilmaisia. Ei ole onkelmaa ollut siitä.

        ...siis tarkoitin tällä perheen tuonnilla laivaan että välillä voi tehdä niin, jolloin perhe näkee enempi miestään vaikkei muutaman kuukauden törnit 1:1 systeemillä nyt niin paha ole kun siihen tottuu. Ainahan ei kuitenkaan perheen kiireiden ja töiden takia heitä laivalle saa mutta kiva kun varustamo antaa tähän mahdollisuuden. Kyllä tämä on ihan perheellisenkin hommaa


      • Electrical engineer
        perämies ristilijältä kirjoitti:

        ...siis tarkoitin tällä perheen tuonnilla laivaan että välillä voi tehdä niin, jolloin perhe näkee enempi miestään vaikkei muutaman kuukauden törnit 1:1 systeemillä nyt niin paha ole kun siihen tottuu. Ainahan ei kuitenkaan perheen kiireiden ja töiden takia heitä laivalle saa mutta kiva kun varustamo antaa tähän mahdollisuuden. Kyllä tämä on ihan perheellisenkin hommaa

        ...olisi ollut joo, mutta ei sitä puoli vuotiasta lasta viitsi lähteä lennättämään toiselle puolelle palloa. Varmaan on totta tuo että kun systeeminn olisi tottunut niin ei olisi ollut paha. Vituttaa kun en jäänyt...


      • Electrical engineer
        niin erikoinen kirjoitti:

        ...että sen perusteella sinut tunnistetaan täällä? Oikeasti ne jobikohtaiset toimenkuvat ovat aika lailla samoja eri laivoissa ja yhtiöissä. Ja ensimmäistä kertaa kuulen jonkun nimittävän laivan sähkömestaria/sähkömiestä "insinööriksi"...
        Se "engineer" sana kun laivahommista puhuttaessa ei ole suomeksi insinööri. Terv. "yli-insinöörinäkin" joskus seilannut...

        Oli se aika erikoinen joo, varsinkin jos mainitsen laivan nimen, niin meitä ei ollut kuin kaksi ukkoa jotka teki samaa hommaa. Noista edellä mainituista verosyistä haluan pysyä nimettömänä. En tiedä oikeista nimityksistä tuon taivaallista. Niin kuin sanoin olin ihan maakravun koulutuksella siellä laivalla hommissa.


      • real Chief Engineer kirjoitti:

        että suomella ei olisi tuota verotusoikeutta nykyään Bahaman kanssa?.

        Nyt real chieffi kyllä kirjoittaa niin tietämätönttä. Suomella ja Bahamalla EI ole verotietosopimusta.

        Näissä asioissa kuitenkin tarvitsee olla tarkkana. Minusta tuntuu kuin tietäisin kuka tämä maapuoleninssi seilaamassa on. Tunnen sen verran paljon RCCLn kavereita vaikka seilaankin muualla. Se palkka mikä on mainittu tässä keskustelussa on alkupalkka. Palkka sellaiselle, joka ensikertaa ottaa jobin risteilijöistä. Arvatkaa olisiko palkka ollut sama toisella törnillä ??? EI!!!!

        Päällystöstä ON pulaa ja paljon joka varustamossa.
        Tiedän, että Carnival UK hakee naurettavalla alkupalkalla 4:2 järjestelmällä yliperämiehiä Suomen myllyssä.
        Siellä olen mainitulla jobilla 2500 € isommalla kuukausipalkalla.
        Sähkömiehistä niin kova pula (Sähkömestareista) että heillä palkat vielä isommat.
        Mutta älkää helvetissä menkö sinne isottelemaan ja vaatimaan heti eka törnille sitä 10.000€ palkkaa. Ei meinaan jopi irtoo...


      • Electrical engineer
        real Chief Engineer kirjoitti:

        että suomella ei olisi tuota verotusoikeutta nykyään Bahaman kanssa?.

        ...mitä tarkoitat verotusoikeudella. Mutta Bahama ei luovuta mitään tietoja suomeen eikä mihinkään muuhunkaan maahan. Suomi kyllä verottaa niin kauan kuin olet suomen kansalainen eikä tuo 6kk sääntö täyty, jos olet niin hölmö että ilmoitat tulosi. Itse en ilmoittanut eikä ole verotoimiston täti perään kysellyt.


      • Electrical engineer
        Electrical engineer kirjoitti:

        Oli se aika erikoinen joo, varsinkin jos mainitsen laivan nimen, niin meitä ei ollut kuin kaksi ukkoa jotka teki samaa hommaa. Noista edellä mainituista verosyistä haluan pysyä nimettömänä. En tiedä oikeista nimityksistä tuon taivaallista. Niin kuin sanoin olin ihan maakravun koulutuksella siellä laivalla hommissa.

        Sen verran piti meripuolta opiskella, että STCW-95 mukaisen basic safety kurssin jouduin käymään. Viikon se kurssi kesti.


      • toimii niin
        Electrical engineer kirjoitti:

        ...mitä tarkoitat verotusoikeudella. Mutta Bahama ei luovuta mitään tietoja suomeen eikä mihinkään muuhunkaan maahan. Suomi kyllä verottaa niin kauan kuin olet suomen kansalainen eikä tuo 6kk sääntö täyty, jos olet niin hölmö että ilmoitat tulosi. Itse en ilmoittanut eikä ole verotoimiston täti perään kysellyt.

        kauan kun pidät jobisi TÄYSIN tietämättömissä. Mites sitten otat siinä pankkilainaa?? Eikä varmaan kannata laittaa rahoja Suomen tilille??Bahama ei tosiaan tietojaan antele eteenpäin mutta mikäs on verottajan ja pankin välinen yhteys??


      • Perämies risteilijältä
        Yahoo kirjoitti:

        Nyt real chieffi kyllä kirjoittaa niin tietämätönttä. Suomella ja Bahamalla EI ole verotietosopimusta.

        Näissä asioissa kuitenkin tarvitsee olla tarkkana. Minusta tuntuu kuin tietäisin kuka tämä maapuoleninssi seilaamassa on. Tunnen sen verran paljon RCCLn kavereita vaikka seilaankin muualla. Se palkka mikä on mainittu tässä keskustelussa on alkupalkka. Palkka sellaiselle, joka ensikertaa ottaa jobin risteilijöistä. Arvatkaa olisiko palkka ollut sama toisella törnillä ??? EI!!!!

        Päällystöstä ON pulaa ja paljon joka varustamossa.
        Tiedän, että Carnival UK hakee naurettavalla alkupalkalla 4:2 järjestelmällä yliperämiehiä Suomen myllyssä.
        Siellä olen mainitulla jobilla 2500 € isommalla kuukausipalkalla.
        Sähkömiehistä niin kova pula (Sähkömestareista) että heillä palkat vielä isommat.
        Mutta älkää helvetissä menkö sinne isottelemaan ja vaatimaan heti eka törnille sitä 10.000€ palkkaa. Ei meinaan jopi irtoo...

        ..Niin, tarkennetaan nyt vielä että OSAAVASTA päällystöstä on ehkä pulaa meidänkin puljusta. Eli niistä joilla on risteilylaivakokemusta. Nyt otetaan kokeneita Cargo-laiva miehiäkin jo mukaan mutta EDELLEEN sinne meidän miehittäjän postiin napsahtaa koko ajan niitä työhakemuksia joten älkää luulko että hakijoista on pulaa! On vain pulaa sen tyyppisistä ihimisistä mitä varustamo haluaa. Ja jokainen joka on seilannu risteilijöissä tajuaa että se työnhaku ja laivalle pääsy on Piiiiitkä prosessi eli koko ajan on oltava paljon äijiä ns "jonossa".

        Kirjoitin tämän vaan siksi ettei kukaan junnu luule että kun lähettää sen hakemuksen niin kohta sieltä jo soitetaankin kun onhan heillä niin pula päällystöstä...


      • verottaja
        toimii niin kirjoitti:

        kauan kun pidät jobisi TÄYSIN tietämättömissä. Mites sitten otat siinä pankkilainaa?? Eikä varmaan kannata laittaa rahoja Suomen tilille??Bahama ei tosiaan tietojaan antele eteenpäin mutta mikäs on verottajan ja pankin välinen yhteys??

        Oli sitä mieltä, että mikäli ei omista Suomessa mitään eikä sinulla ole siellä perhettäkään, niin häntä ei tekemisesi suuremmin kiinnosta. Mutta kaikkihan selviää kysymällä.


      • AbleSeaman
        Electrical engineer kirjoitti:

        Sen verran piti meripuolta opiskella, että STCW-95 mukaisen basic safety kurssin jouduin käymään. Viikon se kurssi kesti.

        ..sinunlaista pelto-eemeliä ei usko kukaan.Käytätkö joskus nimimerkkiä "Yahoo" tai "Hasse"? Lossivahteja Puumalasta..


      • AbleSeaman kirjoitti:

        ..sinunlaista pelto-eemeliä ei usko kukaan.Käytätkö joskus nimimerkkiä "Yahoo" tai "Hasse"? Lossivahteja Puumalasta..

        Oletko töissä Suomenlinnan lautassa. Tai myllyssä ???


      • one one
        Yahoo kirjoitti:

        Nyt real chieffi kyllä kirjoittaa niin tietämätönttä. Suomella ja Bahamalla EI ole verotietosopimusta.

        Näissä asioissa kuitenkin tarvitsee olla tarkkana. Minusta tuntuu kuin tietäisin kuka tämä maapuoleninssi seilaamassa on. Tunnen sen verran paljon RCCLn kavereita vaikka seilaankin muualla. Se palkka mikä on mainittu tässä keskustelussa on alkupalkka. Palkka sellaiselle, joka ensikertaa ottaa jobin risteilijöistä. Arvatkaa olisiko palkka ollut sama toisella törnillä ??? EI!!!!

        Päällystöstä ON pulaa ja paljon joka varustamossa.
        Tiedän, että Carnival UK hakee naurettavalla alkupalkalla 4:2 järjestelmällä yliperämiehiä Suomen myllyssä.
        Siellä olen mainitulla jobilla 2500 € isommalla kuukausipalkalla.
        Sähkömiehistä niin kova pula (Sähkömestareista) että heillä palkat vielä isommat.
        Mutta älkää helvetissä menkö sinne isottelemaan ja vaatimaan heti eka törnille sitä 10.000€ palkkaa. Ei meinaan jopi irtoo...

        Usko nyt Yahoo että meitä ei kiinnosta ne 4:2 törnit! Aivan sama mitä se Carnival maksaa nyt tai 5 vuoden ikälisillä jos törnit on 4:2, niin No thanks!! Italialaisiin näyttää ne törnit kuitenkin uppoavan kun niitähän siellä riittää. Kai se mönstraus keskittyykin enempi sinne. Kokeneemmat scadinaavit liian vaativia joten vain opiskelijoille kelpaa. Siksi menevätkin sitten aina välillä kouluihin puhumaan...

        T:Kotini on Suomessa, Ei laivalla.


      • apinapuomi
        verottaja kirjoitti:

        Oli sitä mieltä, että mikäli ei omista Suomessa mitään eikä sinulla ole siellä perhettäkään, niin häntä ei tekemisesi suuremmin kiinnosta. Mutta kaikkihan selviää kysymällä.

        kun apinapuomi seilas banaman flagun alla aikoinaan niin verottaja oikein kutsui verotoimistoon selvittämään suomipäiviä.ja tämä tapahtui kaksikertaa ja n.kaksiviikkoa törninjälkeen.jos nyt saa todellakin seilata yks-yks systeemillä rätinalla ni apinapuomi alkaa kyllä välittömästi etsiä jobia rätinalta.


      • yks yks
        apinapuomi kirjoitti:

        kun apinapuomi seilas banaman flagun alla aikoinaan niin verottaja oikein kutsui verotoimistoon selvittämään suomipäiviä.ja tämä tapahtui kaksikertaa ja n.kaksiviikkoa törninjälkeen.jos nyt saa todellakin seilata yks-yks systeemillä rätinalla ni apinapuomi alkaa kyllä välittömästi etsiä jobia rätinalta.

        systeemillä saa verottoman palkan kunhan seilaa puoli vuotta putkeen ja sitten on puoli vuotta kotona! Heja Finland ja tämä verotussysteemi ja merenkulkijoiden tukeminen!!! Kertokaa mikä ihmeen logiikka tässä on! Miten se nyt eroaisi siitä jos olis esim 3kk pätkissä töissä mutta silti vuodesta olis YHTEENSÄ sen puolivuotta ulkona?!? Minnen hjjummarra!!


      • pestiä varten käy ihan normaalin AMK-sähköinssin koulutus plus työkokemusta ja turvallisuuskursseja.


    • Ei näe vieraita maita, palkka kohdallaan, vuorottelusysteemi rajoittaa useim ihmissuhteet maksullisten tasolle jollei ole omaisuutta reilusti vekoja enemmän, ja likaista työtä kertyy joka ikiselle.
      Ihan hyvä jos hommaat koulutuksen jolla tekee jotain myös maissa. Perämieheksi voit kouluttautua jos sellainen on jo, muuten suosittelen melkein kone- tai talouspuolta.

    • -Polaris-

      ei siellä maihin enää ehdi käymään ja väkeä aivan minimi määrä joka laivassa. Helpommalla pääset kun kouluttaudut johonkin mukavaan maatyöpaikkaan, vaikka sellaiseen missä pääsee työmatkoille ulkomaillekkin, silloin pääset enempi tutustumaan muihin maihin ja palkkakin varmasti parempi

    • joillekin

      Sopiihan tämä homma joillekin, mutta ei se kyllä paljoa naurata kun eka otat kaiken alaspäin valuvan paskan puolikkaana vastaan ja sitten siirryt perämieheksi, jos niin hiton hyvä tuuri käy että paikan saat niin sama paska jatkuu. Laivalla on ne alimmat koiran hommat puolikkaana ja pikkuperämiehenä. Ja voit olla varma ettei kavereille tartte baarissa palkalla kehua. Tarjoilija esimerkiksi jossain ravintolassa tienaa saman mitä suomalaisessa laivassa perämies. Ei kohtaa vastuu ja palkkaus kyllä millään tavalla. Laivalla on kyllä välillä hyvä olla, ruoka valmiina ja ei tartte joutua turhiin sosiaalisiin tilanteisiin, kun voi kökkiä hytissä yksin piilossa. Mutta tossa piilee se huono puolikin, eli jos sattuiskin niin että sulla olis oikeakin elämä niin sitä kyllä vaikeuttaa ihan perkeleesti. Jos 1:1 systeemillä teet niin lomat on pitkiä, joillekin liian pitkiä, mutta ota huomioon se että puolet vuodesta et voi lähteä illalla vaimon kanssa lenkille tai katsella lätkää himassa. Aikaa satamassa on joskus, kyllä mä oon ehtinyt baareihin ja huoriin tutustumaan, sekä puolikkaana että perämiehenä, se on vaan laivasta ja itsestä kiinni. Ja nyt kun oon tän kirjoittanut niin aloin miettimään että mitä vittua mä tekisin, jäisin maihin heti jos löytyis soveltuva työpaikka, mutta helvetti tällästä tusinaperämiestä mihinkään haluta, ehkä mut on nyt tuomittu sardiinilaatikoihin loppuelämäkseni, joka toivottavasti on siinä tapauksessa lyhyt.

      Toivottavasti auttaa päätöksessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      155
      9127
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2779
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2547
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2521
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1905
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1847
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1783
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      48
      1326
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1191
    Aihe