Ulkomaisesta koulutuksesta

Maiju***

Olen asunut Espanjassa noin puoli vuotta ja harkitsen opiskelua täällä. Kiinnostava ala olisi arkkitehtuuri. Nyt mietinkin, että tuleeko päätökseni jäädä tänne olemaan lopullinen eli saako espanjalaisilla papereilla kuinka hyvin töitä Suomessa, jos joskus haluankin palata takaisin? Ajatuksianne tästä.

Arkkitehti on kuinenkin aina arkkitehti ja "opiskelumenestys" kertoo paljon. Muita valttikortteja on tietysti kielitaito ja suhteet ulkomaille.

Muuuta annan teidän viisaampien kertoa... ;)

15

1922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rullatehti

      Tuttavapiirissäni on muutama ulkomailla opiskellut PhD-tason arkkitehti, jotka eivät Suomessa saa duunia edes piirtäjinä. Mukana on myös suomalaissyntyisiä ja useimmilla näistä on suomalainen arkkitehtitutkinto. Se vain menetti merkityksensä kun "Laps' Suomen" kehtasi käydä maansa ihanan ulkopuolella oppimassa lisää.

      No, on tietysti valistuneitakin toimistonpitäjiä, jotka palkkaavat ulkomailla opiskelleita. Jotkut jopa maksavat lähes samaa palkkaa näille.

    • Norman F

      Jos meinaat Suomessa alan töitä joskus tehdä, niin en suosittele. Espanja myöskin on arkkitehteja väärällään, ja palkat sen mukaisesti vielä matalammat kuin Suomessa.

      Eli arkkitehdiksi opiskelu Espanjassa ei kannata. Arkkitehdin työ on myös niin kulttuurisidonnaista, että muunmaalaisten on hyvin vaikea saada töitä missään maassa.

      Tee mitä tahansa muuta. Maalaa vaikka tauluja ja rakenna taloja.

      • Maiju***

        Mulla on aina ollu sellainen kuva, että arkkitehtuuri on kansainvälinen ala, mutta olenko mä sitten väärässä?

        Tai mitä kansainvälisyys tarkoittaa arkkitehdille?


      • arxitehti
        Maiju*** kirjoitti:

        Mulla on aina ollu sellainen kuva, että arkkitehtuuri on kansainvälinen ala, mutta olenko mä sitten väärässä?

        Tai mitä kansainvälisyys tarkoittaa arkkitehdille?

        on kansainvälinen ala. Se, että ulkomaita suomeen tulevat arkkitehdit eivät helposti saa töitä ei johdu ulkomaisesta tutkinnosta vaan yleensä esteenä on kielitaito. Projektien hoitamisessa täytyy ymmärtää suomea hyvin. Tunnen muutamia ulkomiaisia arkkitehteja ja kun Suomi on alkanut taittua on koulutusta vastaavia töitäkin alkanut löytyä.

        Arkkitehtuurin virtaukset ovat joka tapauksessa kansainvälisiä. Suomalaiset arkkitehdit tutkivat Espanjalaisten kollegoiden töitä ja päin vastoin. Aihevallusta tapahtuu. Lisäksi, Espanjalainen nykyarkkitehtuuri on kiinnostavaa. Jos pystyt sieltä imemään parhaat vaikutteet saat enemmän kuin pelkästään suomalaisella koulutuksella

        Suomalaiset arkkitehdit, jotka ovat hankkineet työkokemusta ulkomaisista toimistoista ja jotka ovat opiskelleet ulkomaisissa korkeakouluissa edes osan tutkinnostaan ovat vähintään samalla viivalla koko ajan Suomessa pysyneiden kanssa. Ehkä vähän edelläkin.

        Suosittelisin että jos vain mahdollista opiskelet ja työskentelet sekä Espanjassa että Suomessa.


      • Hollantilainen
        arxitehti kirjoitti:

        on kansainvälinen ala. Se, että ulkomaita suomeen tulevat arkkitehdit eivät helposti saa töitä ei johdu ulkomaisesta tutkinnosta vaan yleensä esteenä on kielitaito. Projektien hoitamisessa täytyy ymmärtää suomea hyvin. Tunnen muutamia ulkomiaisia arkkitehteja ja kun Suomi on alkanut taittua on koulutusta vastaavia töitäkin alkanut löytyä.

        Arkkitehtuurin virtaukset ovat joka tapauksessa kansainvälisiä. Suomalaiset arkkitehdit tutkivat Espanjalaisten kollegoiden töitä ja päin vastoin. Aihevallusta tapahtuu. Lisäksi, Espanjalainen nykyarkkitehtuuri on kiinnostavaa. Jos pystyt sieltä imemään parhaat vaikutteet saat enemmän kuin pelkästään suomalaisella koulutuksella

        Suomalaiset arkkitehdit, jotka ovat hankkineet työkokemusta ulkomaisista toimistoista ja jotka ovat opiskelleet ulkomaisissa korkeakouluissa edes osan tutkinnostaan ovat vähintään samalla viivalla koko ajan Suomessa pysyneiden kanssa. Ehkä vähän edelläkin.

        Suosittelisin että jos vain mahdollista opiskelet ja työskentelet sekä Espanjassa että Suomessa.

        Kun kirjoitat suomeksi, kirjoita lauseen keskellä olevat kansallisadjektiivit pienellä. Ei siis Espanjalainen, vaan espanjalainen. Pidä erillään englannin ja muiden kielien perusasiat! Sanoja ja käsitteitä voi rikastuttaa kansainvälisillä sanoilla, mutta rakenteiden sekoittaminen romahduttaa "rakennuksen".


    • La Corbusiera

      Hei, suosittelen vilpittömästi Espanjassa opiskelemista. Suomi on vielä tällä hetkellä armoton takapalula kaiken kauniin ja dynaamisen alalla, mutta ajat voivat muuttua, pakko niiden on muuttua. Ei ihminen luonnostaan kestä tällaista kaiken kattavaa rumuutta kuin Suomessa vallitsee!

      Opiskele etelässä ja tuo meille valmistuttuasi - ja jo opintojesi aikanakin - väriä, rohkeutta ja elämäniloa! Sitä me tarvitsemme, myös arkkitehtuurissa. Ole avantgardisti! Ymmärrän tuon palkkahuolen, mutta ole optimisti. Suomi ei voi enää pitkään pysyä suttaisena, ahdistuneena maana. Sen täytyy kehittyä, TÄYTYYYYY.

      • on helppoa

        Suomessakin. Mene peilin eteen, ja kiristä poskilihakset. Huomaatkos?


    • Maiju***

      Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että täällä opiskelu olisi nimenomaan rikastuttavaa. En hirveästi pidä suomalaisesta arkkitehtuurista, eikä oma makuni ja tyylini luultavasti sopisi tämänhetkiseen Suomeen. ( tai pidän suomalaisesta arkkitehtuurista, mutta täällä ja keski-euroopassa enemmän ). Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Suomi kaipaa väriä ja uusia tuulia. Luulen, että omalla kouloutuksellani ja osaamisellani pystyisin tarjoamaan jotaikin uutta ja mielenkiintoista. Luulen myös, että erilaisuudelle löytyy tilaa jos on tarpeeksi taitava. ( Hehe, ja jos on lahjaksas itsensä markkinoinnissa ).

      Olen tosiaan myös sitä mieltä, että viisata olisi pitää jonkinmoiset suhteet Suomeenkin, opiskelu/työ -rintamalla.

      Kiitos kannustuksesta!

    • Pyhätehti

      Jos suoritat opintosi kokonaisuudessaan ulkomailla, mutta haluat työskennellä Suomessa, kannattaa sinun tutustua Suomen rakennus- ja suunnittelukulttuuriin vähintään harrastuspohjalta. Kansalliset omalaatuisuudet, määräykset ja käytännöt on välttämätöntä opetella, jos haluaa työskennellä käytännön tasolla.

      Tilanne on samankaltainen, mutta päinvastainen kuin niillä, jotka opiskelevat Suomessa. Heille on äärimmäisen tärkeää tutustua arkkitehtuuriin kotimaan ulkopuolella. Pelkkä lehtien selailu ei riitä. Vaihto-opiskelu tai vähintäänkin opintomatkat ovat välttämätön lisä, mikäli haluaa toimia ns. täydellä teholla.

    • toimistossa

      ..on parikin ulkomaista suunnittelijaa. Pääsuunnittelijat ovat suomalaisia, mutta minun kaltaisena "riviarkkitehtinä" pärjää ulkolainen yhtä hyvin.
      Suosittelisin kuitenkin jotain muuta alaa, kun nyt kerrran olet uraputkea valitsemassa. Meitä on täällä aika monta. Vastaavista suunnittelijoista taitaa olla pula, mutta näitä tavallisia konttorirottia on liikaakin.

      • Maiju***

        I'm listening... I'm listening, mutta mitä tarkoitat vastaavalla suunnittelijalla? Mikä on titteli? Kerroppas minulle mikä tämä "konttorirotta" on ja mikä on suunnittelija?

        Ja tarkoituksena ei ole heti valmistettuani palata Suomeen töitä tekemään, joten ei haittaa vaikka ahdasta onkin. Tiedän varsin hyvin, että Suomessa ei ole arkkitehdille töitä ja se on toinen syy, miksi haluan opiskella ulkomailla.

        Mutta jos täällä hankin sitä peräänkuulutettua "työkokemusta", luulisi minulla olevan paremmat mahdollisuudet myös Suomen työmarkkinoilla. Muuutta kaikki on sidoksissa aina kaikkeen, eikä koskaan voi tietää, mitä tulee tapahtumaan. Tuurillakin taitaa olla jonkinmoinen merkitys. Lähinnä vain haluan varmistaa, että en sinetöi tulevaisuuttani ihan lopullisesti valitsemalla tämän uran...

        Elämäähän se vain on. Arkkithdin koulutuksella on kuitenkin mahdollisuudet aika monenlaiseen työhön, olenko oikeassa? Mitä te arkkitehdiksi opiskelleet teette, jos ette varsinaisesti tee oman alan töitä? Ihan mielenkiinnosta kyselen.


      • muassa
        Maiju*** kirjoitti:

        I'm listening... I'm listening, mutta mitä tarkoitat vastaavalla suunnittelijalla? Mikä on titteli? Kerroppas minulle mikä tämä "konttorirotta" on ja mikä on suunnittelija?

        Ja tarkoituksena ei ole heti valmistettuani palata Suomeen töitä tekemään, joten ei haittaa vaikka ahdasta onkin. Tiedän varsin hyvin, että Suomessa ei ole arkkitehdille töitä ja se on toinen syy, miksi haluan opiskella ulkomailla.

        Mutta jos täällä hankin sitä peräänkuulutettua "työkokemusta", luulisi minulla olevan paremmat mahdollisuudet myös Suomen työmarkkinoilla. Muuutta kaikki on sidoksissa aina kaikkeen, eikä koskaan voi tietää, mitä tulee tapahtumaan. Tuurillakin taitaa olla jonkinmoinen merkitys. Lähinnä vain haluan varmistaa, että en sinetöi tulevaisuuttani ihan lopullisesti valitsemalla tämän uran...

        Elämäähän se vain on. Arkkithdin koulutuksella on kuitenkin mahdollisuudet aika monenlaiseen työhön, olenko oikeassa? Mitä te arkkitehdiksi opiskelleet teette, jos ette varsinaisesti tee oman alan töitä? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

        rakentelen linnunpönttöjä, enimmäkseen telkille, koska ovat erittäin vaateliaita muotojen suhteen. En jaksanut pitemmän päälle suunnitella rakennuksia, oli liian yksiulotteista ja puisevaa. Lisäksi opiskelen saamea, koska seuraava havittelemani kehitysaskel on kotien suuntaan.


      • Pyhätehti
        Maiju*** kirjoitti:

        I'm listening... I'm listening, mutta mitä tarkoitat vastaavalla suunnittelijalla? Mikä on titteli? Kerroppas minulle mikä tämä "konttorirotta" on ja mikä on suunnittelija?

        Ja tarkoituksena ei ole heti valmistettuani palata Suomeen töitä tekemään, joten ei haittaa vaikka ahdasta onkin. Tiedän varsin hyvin, että Suomessa ei ole arkkitehdille töitä ja se on toinen syy, miksi haluan opiskella ulkomailla.

        Mutta jos täällä hankin sitä peräänkuulutettua "työkokemusta", luulisi minulla olevan paremmat mahdollisuudet myös Suomen työmarkkinoilla. Muuutta kaikki on sidoksissa aina kaikkeen, eikä koskaan voi tietää, mitä tulee tapahtumaan. Tuurillakin taitaa olla jonkinmoinen merkitys. Lähinnä vain haluan varmistaa, että en sinetöi tulevaisuuttani ihan lopullisesti valitsemalla tämän uran...

        Elämäähän se vain on. Arkkithdin koulutuksella on kuitenkin mahdollisuudet aika monenlaiseen työhön, olenko oikeassa? Mitä te arkkitehdiksi opiskelleet teette, jos ette varsinaisesti tee oman alan töitä? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

        Vastaavalla suunnittelijalla voi tarkoittaa vaikkapa sitä henkilöa, joka tekee ratkaisut isojen linjojen suhteen, "konttorirotta" voisi olla vaikkapa toimistossa työskentelevä arkkitehti, jonka vastuualue rajautuu keittiökaappien ja ovien suunnitteluun isommissa kohteissa. Tämä rivityöläinen osallistuu luovaan suunnitteluun ja luonnosteluun harvemmin, ellei toimistossa ole aivan poikkeuksellinen työnjako, jossa toiset ideoivat ja toiset kantavat vastuun.

        Jotta pääsee isoihin kuvioihin Suomessa, on oltava työkokemusta pienemmistä hommista Suomessa. Ainoastaan jos saavuttaa käsittämättömän suuren menestyksen ulkomailla ja vaikkapa kilpailuvoiton Suomeen ja itsellä on lisäksi oma toimisto, jossa työskentelee Suomen käytännöt hallitsevia kokeneita työntekijöitä, voi teoriassa päästä kiinni johonkin vastuulliseen hommaan ilman kansallista kokemusta.

        Suosittelen työharjoittelujaksoa Suomessa, jos koulutat itsesi muualla.

        Arkkitehdit tekevät arkkitehdin töitä. Yksitysessä toimistossa työskentelemisen lisäksi työpaikka voi olla tietenkin valtion, kaupungin tai kunnan leivissä. Suunnittelun lisäksi työnkuvaan voi kuulua tutkimus- ja raportointityötä ja joillakin harvoilla jotain kiinteistöalan muita tehtäviä. Suunnittelu voi olla tietenkin mitä tahansa ovenkahvasta kaupunginosaan ja teoriasta työmaaohjaukseen.


      • toimistossa
        Maiju*** kirjoitti:

        I'm listening... I'm listening, mutta mitä tarkoitat vastaavalla suunnittelijalla? Mikä on titteli? Kerroppas minulle mikä tämä "konttorirotta" on ja mikä on suunnittelija?

        Ja tarkoituksena ei ole heti valmistettuani palata Suomeen töitä tekemään, joten ei haittaa vaikka ahdasta onkin. Tiedän varsin hyvin, että Suomessa ei ole arkkitehdille töitä ja se on toinen syy, miksi haluan opiskella ulkomailla.

        Mutta jos täällä hankin sitä peräänkuulutettua "työkokemusta", luulisi minulla olevan paremmat mahdollisuudet myös Suomen työmarkkinoilla. Muuutta kaikki on sidoksissa aina kaikkeen, eikä koskaan voi tietää, mitä tulee tapahtumaan. Tuurillakin taitaa olla jonkinmoinen merkitys. Lähinnä vain haluan varmistaa, että en sinetöi tulevaisuuttani ihan lopullisesti valitsemalla tämän uran...

        Elämäähän se vain on. Arkkithdin koulutuksella on kuitenkin mahdollisuudet aika monenlaiseen työhön, olenko oikeassa? Mitä te arkkitehdiksi opiskelleet teette, jos ette varsinaisesti tee oman alan töitä? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

        ...Vastaava suunnittelija neuvoittelee asiakkaan ja viranomaisten kanssa. Vastaa koko projektin arkkitehtisuunnittelusta alusta loppuun.
        Sitten voi samassa projektissa olla muita suunnittelijoita jotka tekevät jonkun tietyn osan talosta. Joku tekee sisustuksia, alakattoja, työselityksiä, joku selvittää teknisiä ratkaisuja, ja tekee detaljit, leikkauskuvat. Näin tämä työnjako toimii meidän toimistossa. Isossa projektissa tarvitaan monta tekijää, eikä "vastaava" voi tehdä kaikkea.


      • jjjpp
        toimistossa kirjoitti:

        ...Vastaava suunnittelija neuvoittelee asiakkaan ja viranomaisten kanssa. Vastaa koko projektin arkkitehtisuunnittelusta alusta loppuun.
        Sitten voi samassa projektissa olla muita suunnittelijoita jotka tekevät jonkun tietyn osan talosta. Joku tekee sisustuksia, alakattoja, työselityksiä, joku selvittää teknisiä ratkaisuja, ja tekee detaljit, leikkauskuvat. Näin tämä työnjako toimii meidän toimistossa. Isossa projektissa tarvitaan monta tekijää, eikä "vastaava" voi tehdä kaikkea.

        Suurin ogelma lienee kuitenkin se että Suomessa arkkitehdin täytyy tietää Suomen rakennusmääräykset jotka ovat kyllä totaalisen erilaiset kuin Espanjassa. Muita ongelmia ei kyllä uskoisi olevan koulutuksen suhteen. Yleensä on kyllä lähinnä plussaa että on katsellut alaa mahdollisimman laajalti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe