Trexan ja Aurinko

kokemuksia??

Onko teillä kokemuksia trexanista ja auringosta..miten reagoi keskenään? Olen lähdössä maaliskuussa aurinkolomalle, pitääkö lopettaa hetkellisesti lääkitys ja jatkaa kun palaa takaisin Suomeen..?

8

9122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trexania

      Olen käyttänyt Trexania monia monia vuosia. Käyn myös joka vuosi 1- 2 kertaa etelässä, yleensä kaukokohteessa.

      En ole loman ajaksi lopettanut Traxania eikä lääkäriltä ole tällaista kehoitusta tullut. Ihan normaalisti olen auringossa "kylpenyt". Itselläni on krooninen iriitti, ja ennemmin olen saanut sen suhteen ohjeen käyttää huolellisesti aurinkolaseja (joka nyt kaukokohteessa suositeltavaa jokaiselle muutenkin).

      Eli itselleni ei ole tullut mitään herkkyyksiä auringosta, vaikka Trexan käytössä onkin (25 mg). Mutta kai sekin on jokaisella eri asia, miten reagoi. Suurempi ongelma itselläni on ilmankosteus. Eka viikko lomalla menee siihen, että paikat kangistuvat täysin ja aamulla olo on tosi kamala ja joka paikkaa kolottaa. Lääkettä saa vetää kaksin käsin, nytkin lääkäri kirjoitti tätä varten valmiiksi vähän tuhdimpaa lääkettä mukaan. Olen siis itse tehnyt tuon johtopäätöksen, että oireet johtuu korkeasta ilmankosteudesta. Suosittelen myös, että ette käytä yöllä ilmastointia, itselläni menee jo pelkästään siitä niskat ym. ihan jumiin. Onneksi miehenikin on tottunut siihen ,että minun kanssa nukutaan sitten huoneessa, jossa on vähintään 28 astetta lämmintä...

      Itse olen lähdössä 2,5 viikon päästä Indonesiaan 3 viikoksi, kyllä on ihana päästä reissuun! Ihanaa lomaa sinullekin!

      • ongelmainen

        Hei
        Luin viestistäsi, että sinulla on krooninen iriitti. Itselläni nyt iriitti ollut puolitoista vuotta putkeen, kai tämä kohta myös täyttää nuo kroonisen kriteerit. Myös Trexan menee 15mg/vko, mutta ei tunnu hillitsevän iriittiä. Viimeisen puolen vuoden aikana näkö alentunut hurjaa vauhtia ja kortisonikaan ei ilmeisesti enää rauhoita iriittiä niinkuin ennen. Taustalla myös selkärankareuma, ja ikää mulla 25v.

        Olisin kysellyt miten pärjäilet iriittisi kanssa? Tiputteletko koko ajan silmiin kortisonia? Rauhoittuuko se edes välillä? Minulla viime kesä oli yhtä tuskaa, kun ei ulkona voinut olla oikein ollenkaan, kun päätä särki niin paljon kaiken aikaa... Nyt pelottaa näön aleneminen, kun työvuosiakin olisi edessäpäin vielä paljon. Onko näkösi säilynyt hyvin? Ja pystyykö normaalia elämää viettämään? Ilmeisesti etelänmatkatkin sujuu? Multa on parhaillaan kaikki liikuntakin kielletty, ja mietin voinko niiden harrastusten pariin enää palata koskaan.. Olo on täällä aika toivoton, ja lääkäreillä ei ole mitään ratkaisuja. Nyt koitan päästä Heinolan reumasairaalaan silmäspesialistille, jos siellä voisivat auttaa meikäläistä, kun olo alkaa olla aika toivoton..

        Olisin hyvin kiitollinen vastauksistasi! Ja oikein mukavaa reissua! =)


      • Trexani
        ongelmainen kirjoitti:

        Hei
        Luin viestistäsi, että sinulla on krooninen iriitti. Itselläni nyt iriitti ollut puolitoista vuotta putkeen, kai tämä kohta myös täyttää nuo kroonisen kriteerit. Myös Trexan menee 15mg/vko, mutta ei tunnu hillitsevän iriittiä. Viimeisen puolen vuoden aikana näkö alentunut hurjaa vauhtia ja kortisonikaan ei ilmeisesti enää rauhoita iriittiä niinkuin ennen. Taustalla myös selkärankareuma, ja ikää mulla 25v.

        Olisin kysellyt miten pärjäilet iriittisi kanssa? Tiputteletko koko ajan silmiin kortisonia? Rauhoittuuko se edes välillä? Minulla viime kesä oli yhtä tuskaa, kun ei ulkona voinut olla oikein ollenkaan, kun päätä särki niin paljon kaiken aikaa... Nyt pelottaa näön aleneminen, kun työvuosiakin olisi edessäpäin vielä paljon. Onko näkösi säilynyt hyvin? Ja pystyykö normaalia elämää viettämään? Ilmeisesti etelänmatkatkin sujuu? Multa on parhaillaan kaikki liikuntakin kielletty, ja mietin voinko niiden harrastusten pariin enää palata koskaan.. Olo on täällä aika toivoton, ja lääkäreillä ei ole mitään ratkaisuja. Nyt koitan päästä Heinolan reumasairaalaan silmäspesialistille, jos siellä voisivat auttaa meikäläistä, kun olo alkaa olla aika toivoton..

        Olisin hyvin kiitollinen vastauksistasi! Ja oikein mukavaa reissua! =)

        Taustaa sen verran, että mulla ikää on 29 vee ja olen sairastanut reumaa lapsesta asti. Silmävaivat astuivat kuvioon siis jo lapsena. Niin kauan kuin muistan, on mulla aina ollut silmälääkitys juuri iriitin vuoksi.

        Mulla on ollut onneksi se tilanne, että vain kerran iriitti pääsi kunnolla valloileen siten, että näkö tosiaan heikkeni huomattavasti ja olin ihan ihmeissäni. Muuten iriitti on pysysnyt kurissa tippalääkityksellä, siis siten että en ole huomannut iriitin olemassaoloa tai että se olisi häirinnyt kovasti. Koko ajan silmissä on niitä solumuutoksia, mutta ei niin, että häiritsisivät arkea.

        Itselläni on ollut Pred Forte käytössä vuosia ja samaten Oftan Tropicamid. Pred Fortea olen tiputellut tilanteen mukaan 3-6 krt päivässä kumpaankin silmään. Mutta käytän tippoja siis jokaikinen päivä. Silmälääkärillä käyn n. 3 kk välein, jos tilanne rauhallinen.

        Vuoden ajan ongelmana iriitin lisäksi on ollut glaukooma eli silmänpainetauti toisessa silmässä. Syynä tähän on se, että kortisonia on käytetty jo niin pitkään ja se nostaa painetta. Ja jos taas vähentää kortisonia paineen vuoksi tai vaihtaa laimeampaan, iriitti pahenee parissa päivässä. Kivaa tasapainottelua. Nyt mulla on siis silmänpainelääkitys myös. Mitattiin paine just tiistaina ja oli taas noussut, vähän jännitää kun matka edessä, jos painetta ei saada kuriin ennen sitä.

        Kortsisonin käytön vuoksi (lapsena myös suun kautta) mulle on kehittynyt kumpaankin silmään kaihi. Toisesta silmästä se leikattiin ollessani 17-vuotias saadakseni ajokortin. Nyt toisen leikkausta on alettu suunnittelemaan ja tottakai toiseen on kehittynyt jälkikaihi... Se on onneks helppo korjata.

        Varsinaisesti iriitti ei ole normaalielämään vaikuttanut. Paitsi silloin kun kehittyi pahaksi, olin tosiaan pari vkoa pois töistä koska piti levätä ja en olisi autolla nähnyt mennä töihin tai nähnyt tehdä kunnolla töitäkään.

        Työskentelen paljon tietokoneen parissa ja sen kyllä olen vuosien varrella huomannut, että silmäni väsyvät tosi helposti päätteen vuoksi. Kuivuvat tosi helposti ja usein silmät kirvelee ja tällöin tuntuu näkökin sumeammalta.

        Mutta kuten sanoin, käyn töissä, liikun koirieni kanssa ja matkustelen. Ilmeisesti sulla on nyt paljon ärhäkämpi iriitti kuin mitä mulla. Toivottavasti keksivät Heinolassa (tuttu paikka)jotain avuksesi. Ei ole tosiaankaan kiva olla näin sairas nuorena. Kuulin viime viikolla, että selässäni on spondyloosi eli selkä on vaivannut. Nyt mulla on ollut kaksi viikkoa kylkikipua ja se on sitten taas Tietzen syndrooma. Mut tasan ei käy onnenlahjat, sen olen huomannut. tsemppiä!


      • Ullimus
        Trexani kirjoitti:

        Taustaa sen verran, että mulla ikää on 29 vee ja olen sairastanut reumaa lapsesta asti. Silmävaivat astuivat kuvioon siis jo lapsena. Niin kauan kuin muistan, on mulla aina ollut silmälääkitys juuri iriitin vuoksi.

        Mulla on ollut onneksi se tilanne, että vain kerran iriitti pääsi kunnolla valloileen siten, että näkö tosiaan heikkeni huomattavasti ja olin ihan ihmeissäni. Muuten iriitti on pysysnyt kurissa tippalääkityksellä, siis siten että en ole huomannut iriitin olemassaoloa tai että se olisi häirinnyt kovasti. Koko ajan silmissä on niitä solumuutoksia, mutta ei niin, että häiritsisivät arkea.

        Itselläni on ollut Pred Forte käytössä vuosia ja samaten Oftan Tropicamid. Pred Fortea olen tiputellut tilanteen mukaan 3-6 krt päivässä kumpaankin silmään. Mutta käytän tippoja siis jokaikinen päivä. Silmälääkärillä käyn n. 3 kk välein, jos tilanne rauhallinen.

        Vuoden ajan ongelmana iriitin lisäksi on ollut glaukooma eli silmänpainetauti toisessa silmässä. Syynä tähän on se, että kortisonia on käytetty jo niin pitkään ja se nostaa painetta. Ja jos taas vähentää kortisonia paineen vuoksi tai vaihtaa laimeampaan, iriitti pahenee parissa päivässä. Kivaa tasapainottelua. Nyt mulla on siis silmänpainelääkitys myös. Mitattiin paine just tiistaina ja oli taas noussut, vähän jännitää kun matka edessä, jos painetta ei saada kuriin ennen sitä.

        Kortsisonin käytön vuoksi (lapsena myös suun kautta) mulle on kehittynyt kumpaankin silmään kaihi. Toisesta silmästä se leikattiin ollessani 17-vuotias saadakseni ajokortin. Nyt toisen leikkausta on alettu suunnittelemaan ja tottakai toiseen on kehittynyt jälkikaihi... Se on onneks helppo korjata.

        Varsinaisesti iriitti ei ole normaalielämään vaikuttanut. Paitsi silloin kun kehittyi pahaksi, olin tosiaan pari vkoa pois töistä koska piti levätä ja en olisi autolla nähnyt mennä töihin tai nähnyt tehdä kunnolla töitäkään.

        Työskentelen paljon tietokoneen parissa ja sen kyllä olen vuosien varrella huomannut, että silmäni väsyvät tosi helposti päätteen vuoksi. Kuivuvat tosi helposti ja usein silmät kirvelee ja tällöin tuntuu näkökin sumeammalta.

        Mutta kuten sanoin, käyn töissä, liikun koirieni kanssa ja matkustelen. Ilmeisesti sulla on nyt paljon ärhäkämpi iriitti kuin mitä mulla. Toivottavasti keksivät Heinolassa (tuttu paikka)jotain avuksesi. Ei ole tosiaankaan kiva olla näin sairas nuorena. Kuulin viime viikolla, että selässäni on spondyloosi eli selkä on vaivannut. Nyt mulla on ollut kaksi viikkoa kylkikipua ja se on sitten taas Tietzen syndrooma. Mut tasan ei käy onnenlahjat, sen olen huomannut. tsemppiä!

        Mulla on myös krooninen iriitti. Tällä hetkellä käytän 3-4 Pred Forte tippaa päivittäin sekä aamuin ja illoin Blocanol silmänpainelääkettä.
        Mulla on kuivat silmät joten käytän arviolta 4-6 silmän kostutustippaa päivittäin. Katupölyn aikaan sekä suuremman kaupungin liikenteessä sekä päätteen äärellä silmät kuivuvat entistä enemmän ja ilmeisesti myös auringonpaisteessa. Aurinkolasit on ehdoton must!


      • äiti48
        ongelmainen kirjoitti:

        Hei
        Luin viestistäsi, että sinulla on krooninen iriitti. Itselläni nyt iriitti ollut puolitoista vuotta putkeen, kai tämä kohta myös täyttää nuo kroonisen kriteerit. Myös Trexan menee 15mg/vko, mutta ei tunnu hillitsevän iriittiä. Viimeisen puolen vuoden aikana näkö alentunut hurjaa vauhtia ja kortisonikaan ei ilmeisesti enää rauhoita iriittiä niinkuin ennen. Taustalla myös selkärankareuma, ja ikää mulla 25v.

        Olisin kysellyt miten pärjäilet iriittisi kanssa? Tiputteletko koko ajan silmiin kortisonia? Rauhoittuuko se edes välillä? Minulla viime kesä oli yhtä tuskaa, kun ei ulkona voinut olla oikein ollenkaan, kun päätä särki niin paljon kaiken aikaa... Nyt pelottaa näön aleneminen, kun työvuosiakin olisi edessäpäin vielä paljon. Onko näkösi säilynyt hyvin? Ja pystyykö normaalia elämää viettämään? Ilmeisesti etelänmatkatkin sujuu? Multa on parhaillaan kaikki liikuntakin kielletty, ja mietin voinko niiden harrastusten pariin enää palata koskaan.. Olo on täällä aika toivoton, ja lääkäreillä ei ole mitään ratkaisuja. Nyt koitan päästä Heinolan reumasairaalaan silmäspesialistille, jos siellä voisivat auttaa meikäläistä, kun olo alkaa olla aika toivoton..

        Olisin hyvin kiitollinen vastauksistasi! Ja oikein mukavaa reissua! =)

        Minulla vaivasi koko nuoruusiän tää iriitti kunnes sain salazopyrinin,niin se loppui siihen...sairastan selkärankareumaa.


    • :):):)

      Olen käyttänyt trexan lääkitystä n. 10 vuotta ja palan erittäin helposti auringossa. Varsinkin kasvojen seutu alkaa punoittaa ja kiristää jos joutuu olemaan auringossa yli 10 minuuttia. Käytän itse kasvoissa suojakerrointa 30 ja muualla vartalossa ainakin kerrointa 20 edelleen.. Kyllä siinnä ruskettuu. Suosittelen suojavoiteita muillekin, palamisherkkyys vähenee.

    • Psoripotilas

      Minulla nivelpsoriin TREXAN 25mg viikko. Nyt lähdössä Kanarialle kahdeksi viikkoa.
      Aikaisemmin sain ihoni aina vuodeksi kuntoon kun nautin auringosta ja ilamastosta.
      Täytyy kai tunnustella mitä TREXAN nyt vaikuttaa auringonsietokykyyn. Täällä monenlaisia kommentteja ihan kuin ihmisiäkin. Kirjoitanpa kun palaan miten kävi.
      Hyvää jatkoa kaikille

    • ihmeellistä

      Trexan ja aurinko,aivan järkyttävä yhdistelmä!!!!! Mulla reuma ja psori,johon lääkkeen pitäisi auttaa molempiin,huono vaste.Lääke altistaa aurigolle,iho ruskettuu mutta psori nousee pintaan jopa hoidetuista kohdista,psoriläiskät punoittavat monta viikkoa.
      Kyselin lääkäreiltä ja apteekeista neuvoa rantalomalle lähtiessä,ei kunnon vastauksia,vain että iho reagoi Trexaaniin herkästi.Joten lopetin Trexanin viikko ennen matkaa,mutta ei auttanut.Psori kukkii aivan järkyttävällä tavalla,ennen matkaa psori ihosta 10%,matkan jälkeen 80%.Suojakertoimet 30 ja eikä edes aurinkorannalla maattu,liikuin paljon jopa suojavaatteet päällä.Olen käyttänyt ennenkin Trexania kesällä ja sillä todella huono vaikutus ihoon,nostaa pintaan aivan järkyttävää ihottumaa,joka ei meinaa parantua millään.
      Reuma sitä vastoin voi hyvin lääkkeen lopettamiseen,jota en vieläkään ole aloittanut 4 viikkoa matkasta.Olen paremmassa kunnossa reuman (selkärankareuma,nivelrikko,psoriartroosi) vuoksi kuin lääkettä käyttäessäni????????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2285
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      71
      1923
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      158
      1649
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe