Olen nelikymppinen perheenäiti. Öisin herään joskus kovaan alaselkäkipuun, joka mielestäni tuntuu pahiten selällä maatessa. Aamulla selässä on jäykkyyttä ja -kipua (myös sellaisina öinä, jolloin olen kokenut nukkuneeni hyvin), ja kipu ja jäykkyys katoavat yleensä alle tunnissa liikkumisen myötä. Työt, joissa joudun pitämään ylävartaloa eteenpäin taivutettuna (esim. imuroiminen) ovat käyneet mahdottomiksi. Selkä tulee tuollaisessa hommassa nopeasti sietämättömän kivuliaaksi. Joskus kipu on molemminpuoleista, eli tuntuu yhtä selvästi samaan aikaan molempien pakaroiden yläosassa symmetrisesti. Kipu säteilee tällöin molempiin jalkoihin. Toisinaan kipu on taas selvästi pelkästään oikealle puolelle keskittyvää ja pelkästään oikeaan jalkaan säteilevää. Olen kärsinyt näistä oireista jo miltei vuoden. Kävin hiljattain reumalääkärillä, joka otatti röntgenin. Kuvassa ei näkynyt mitään, ja lääkäri oli sitä mieltä, että kyseessä on välilevyongelma. Suositteli fysioterapiaa.
Olen miettinyt tätä reuma vs. välilevyrappeuma -kysymystä. Kyseinen reumalääkäri ei ollut mitenkään erityisen luottamusta herättävän tuntuinen. Ei esimerkiksi tuntunut uskovan psoriasikseni olemassa oloon ("kun ei näy mitään laikkujakaan"), vaikka olen saanut diagnoosin ihotautilääkäriltä (ei olisi tullut mieleenikään, että pitäisi kannella ihotautilääkärin paperia mukana siltä varalta, että joku ei usko!). Lisäksi tyyppi viittasi useamman kerran masennuslääkekuuriini (kerroin siitä itse, sillä ajattelin, että kaikista lääkkeistä pitää mainita. Minulle tuli vaikutelma, että kyseinen reumalääkäri uskoi minun kuvittelevan kaikki vaivani.
Onneksi minulla on mustaa valkoisella kaikista muista sairauksistani (psoriasis, keliakia, astma ja hännänhuippuna migreeni). Mutta tällä kertaa aiheena on siis selkäkipuni. Jos jollakin on parempaa tietoa välilevyvaivojen ja alkavan selkärankareuman eroista, olisin kiitollinen, jos kertoisit niistä.
Öiset alaselkäkivut
7
13653
Vastaukset
- Perustaikina
Minulla on joskus selkäkipuja samalla tavalla kuin itselläsi. Ajattelen niiden johtuvan liiasta makaamisesta ja liian vähäisestä liikunnasta. Ehkä ylipainokin pahentaa asiaa.
Jos liikunta jää vähemmälle, niin sekä vatsan, että selän lihakset alkavat löyhistyä, eivätkä enää tue rankaa tai välilevyjä. Seurauksena on virheasentoja jossa jokin hermo jää puristukeen. Ymmärtäähän tuon idean kun ajattelee.
Lääkkeenä on vain lisätä liikuntaa heti kun kivuiltaan kykenee. Alkuvaiheessa voi olla tarpeen käyttää tulehdussärkylääkettä. Liikunta palauttaa vähitellen oikeat liikerada ja vahvistaa lihaksia. Lihastyö ja tukirangan liike lisää aineenvaihduntaa paikallisesti, kudosten verenkirto lisääntyy ja paraneminen alkaa solutasollakin. Okei?
Kävely on hyvä alussa ja hiihto vielä parempi. Jos jaksaa niin voimistelu ja selkä- ja vatsalihasharjoitukset vahvistavat lisää lihaksia. Liikuntaa pitää vaan jaksaa harjoittaa jonkin verran joka päivä...tai ainakin melko usein.
Pienet selkäkivut on "luotu" juuri muistuttamaan liikunnan tärkeydestä.
(Tietysti on selkäsairauksia jotka vaativat lääkärin apua, mutta ylläoleva pätee minusta ohjeeksi suurimpaan osaan selkäkipuja. Enkä ole tietenkään lääkäri tai joku muu terkkari.)- olisin itse
kirjoittanut viestisi, niin samalaista oireilua. Minulla kipu vain aina oikeassa lonkassa ja jalassa. Olen menossa magneettikuviin taasen kun tämä välilevyongelma on jatkunut vuosia. Toki lonkassa kipu on ollut vasta puoli vuotta. Minulla auttaa parhaiten kun istun selkä suorassa ja nostan oikean jalan hiukan irti tuolista ja ojentelen sitten säärtä niin korkealle kuin pystyn ilman kiputuntemuksia. Toinen hyvä on maata mahallaan ja nostella vastakkaista kättä ja jalkaa ilmaan. Olen käynyt fysioterapiat ja yrittänyt monenmoista, mutta kipu säilyy, mutta noilla konsteilla saan itselleni hiukan paremman olon ja uskallan lähteä ulos kotoa. Jos jalkasi puutuvat jostain kohdin (itselläni reiden etuosat ja oikean jalan jalkapöytä puutuvat kävellessä) niin ainakin reisien puutumiseen auttaa tosi hyvin kun kävellessä jännittää vatsalihakset "mahdollisimman lähelle selkärankaa".
Kaikkein kamalinta on mielestäni kun aamulla heti herää kipuihinsa. Ei huvittaisi nousta kun tietää, että sattuu ja ei kuitenkaan voi jäädä makaamaankaan kun sattuu. Elämänhalut on välillä olleet aivan hukassa tämän kivun kanssa. Päivä menee hyvin kun ei liikoja nostele (Tai imuroi tai tiskaa), mutta sitten taas illalla kipu palaa. Kipu ei ole mahdotonta kestettäväksi, mutta kun sitä jatkuu puoli vuotta niin elämänilo häviää ja tuskastuu ja illat kuluu sitten turhautumisesta itkemiseen. Eli kipu kyllä vaikuttaa koko elämään.
Toivottavasti sinun pullistumasi pikku hiljaa kuivuu itsestään niin pääset taas nauttimaan elämästä täysipainoisemmin. - hoidettu
olisin itse kirjoitti:
kirjoittanut viestisi, niin samalaista oireilua. Minulla kipu vain aina oikeassa lonkassa ja jalassa. Olen menossa magneettikuviin taasen kun tämä välilevyongelma on jatkunut vuosia. Toki lonkassa kipu on ollut vasta puoli vuotta. Minulla auttaa parhaiten kun istun selkä suorassa ja nostan oikean jalan hiukan irti tuolista ja ojentelen sitten säärtä niin korkealle kuin pystyn ilman kiputuntemuksia. Toinen hyvä on maata mahallaan ja nostella vastakkaista kättä ja jalkaa ilmaan. Olen käynyt fysioterapiat ja yrittänyt monenmoista, mutta kipu säilyy, mutta noilla konsteilla saan itselleni hiukan paremman olon ja uskallan lähteä ulos kotoa. Jos jalkasi puutuvat jostain kohdin (itselläni reiden etuosat ja oikean jalan jalkapöytä puutuvat kävellessä) niin ainakin reisien puutumiseen auttaa tosi hyvin kun kävellessä jännittää vatsalihakset "mahdollisimman lähelle selkärankaa".
Kaikkein kamalinta on mielestäni kun aamulla heti herää kipuihinsa. Ei huvittaisi nousta kun tietää, että sattuu ja ei kuitenkaan voi jäädä makaamaankaan kun sattuu. Elämänhalut on välillä olleet aivan hukassa tämän kivun kanssa. Päivä menee hyvin kun ei liikoja nostele (Tai imuroi tai tiskaa), mutta sitten taas illalla kipu palaa. Kipu ei ole mahdotonta kestettäväksi, mutta kun sitä jatkuu puoli vuotta niin elämänilo häviää ja tuskastuu ja illat kuluu sitten turhautumisesta itkemiseen. Eli kipu kyllä vaikuttaa koko elämään.
Toivottavasti sinun pullistumasi pikku hiljaa kuivuu itsestään niin pääset taas nauttimaan elämästä täysipainoisemmin.yksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&posting=22000000022745098
toinen:
http://plaza.fi/ellit/kristallipallo/keskustelu/t1532944
- kivuton 2 kk
Hei,
Itse olen kolmevitonen nainen.
Olen itse kärsinyt täsmälleen samasta vaivasta monta vuotta (n. 2-3 v). Pystyin nukkumaan 5-6 tuntia per yö, sen jälkeen kivut herättivät vaihtamaan asentoa. 7-8 tunnin kohdalla kivut ovat jo niin kovia, että asennon vaihtaminenkaan ei enää auta. Liikkeelle lähdön jälkeen menee tosiaankin 0,5-1 tunti, että olotila palautuu "normaaliksi".
Minä tiedän, että minulla on tosi huonokuntoiset selkä- ja vatsalihakset.. joten läksin miettimään mitä voisin tehdä niille. Kuntosali yms. ei kiinnostanut. Patjaa mietin pitkään, että onko se kunnollinen ja erilaisia terveyspatjoja kävin katsomassa ja miettimässä budjettia (hankittukin on, mutta en pidä ko. hankintaa ongelman ratkaisijana).
Samaan aikaan mietin muita vaihtoehtoja, kun yhtäkkiä vain sain päähäni "jumppapallo". Ja sellaisen hankin (maksaa 10-20 e) ja jo KAHDEN illan jumppaamisen jälkeen selkäkivut katosivat!
Se mitä teen pallon kanssa on, että istun ja katson telkkaria, pikkaisen pompin ylös-alas ja keinuttelen lanteita vasen-oikea-eteen-taakse. En oikeastaan muuta. Ajallisesti n. 30 min. Nyt on jo tilanne, että pari iltaa voi olla "jumppaamatta", mutta sitten alkaa samat yökivut jos jätän väliin.
Tässä yksi vinkki. Olemme kuitenkin yksilöitä. Minä sain avun näin. On ihana herätä aamulla kun ei ole kipeä ja liikkeelle voi vain ponkaista :) - s..
Selän syvät lihasjuosteet ”multifidi lihaksisto” on monien kiputilojen aiheuttaja.
Välilevy joko painaa spinaalia tai hermojuuri aukkoa.(asettuu yöllä alaspäin nikamankorpuksen pinnasta päin ja vetäytyy aamulla hetken päästä liikkeelle lähdön jälkeen nikaman asennon mukaan.)
Jäsen korjauksen ja hieronnan avulla usein
apu saadaan,ja ala selän nikamien "liikkuvuus
avautuu" Sacrumista lähtien syytä tarkistaa tilanne.
Kipuun täsmä apu ja kuntoilu onnistuu sen jälkeen mukavammin kun kipu ei ole päälimmäisenä ajatuksena.
Missä päin suomea olet ....
t. s - juttu myös minulle...
minulla on välilevytyriä pari kappaletta ristiselässä, kivut heijastuu/säteilee nimenomaan alaraajoihin. Minulla myös on noita aamuyön pahoja selkäkipuja aika ajoin, ne ajoittuvat lähinnä selkäni muun oireilun kanssa samoihin aikoihin. Fysioterapeutin mukaan tuo aika yöstä on juuri se, jolloin kivut ovat pahimmillaan, en muita tarkkaan selitystä, jotenkin niin, että kun on maannut paikallaan usean tunnin ja elimistön kemialliset reaktiot (nesteen tihkuminen repeämästä kudoksille, tulehdusreaktiot yms)aiheuttavat nuo kipuoireet ja jo hetkellinen pieni "liikunta" auttaa. Kyse ei siis ole mistään sen pahemmasta/vaarallisemmasta, tietty jos ei ole selkeää diagnoosia vaivoistaan, niin eri juttu!Itselläni selkä aamuisin todella jäykkä ja jos olen rasittanut itseäni liikaa/liian paljon omaan suorituskykyyni nähden ja väärällä tavalla, on selkäni aamuöisin tosi kipeä. Olen oppinut liikkumaan tarpeeksi mutten liikaa, välttämään kovia iskuja/tärinää selkään aiheuttavia liikuntamuotoja (en pysty esim. lenkkeilemään) mutta mm. päivätyöni on erit. fyysisesti rankkaa ja siinäkin olen etsinyt "balanssia" jaksamiseeni. Näin olen löytänyt aika hyvin kivuttomia kausia elämääni. Aina ei mikään näistä toimi ja sitten napataan lääkkeitä...
- Aiswaraya
En näytä olevan yksin selkäkipujeni kanssa. Kerron nyt kuitenkin omastani. Olen kolmekymppinen naisihminen. Olen tehnyt nyt puoli vuotta istumatyötä ja sitä ennen opiskellut eli istunut myös monta vuotta. Liikuntaa olen harrastanut aivan liian vähän eli silloin pääasiassa, kun selkä on alkanut kunnolla vaivata. Jossain vaiheessa taas liikunta on jäänyt. Lääkäri määräsi minulle kävelyä (ei pyöräily kelpaa) ja selkä- sekä vatsalihasjumppaa aikaisempiin kipuihin.
Aikaisemmat kipuni ovat olleet kuitenkin rasitustyyppisiä, eli iltapäivällä alkaa selkä väsyä. Nyt parina aamuna tällä viikolla kipu oli kuitenkin eri tyyppistä, eli tuota aamusärkyä. Heräsin aamulla ihan okei, hieman lihaksen jäykkänä, kuten aina. Mutta sitten joku väärä kiertoliike ja "naks", selkään sattuun niin, että olen katsonut parhaaksi maata hetken lattialla ja varovasti venyttää selkää. Särkylääkettä päälle ja hetken kuluttua kaikki ihan ok. Loppupäivänä ei vaivoja. Kunnes taas toinen aamu... Tänä aamuna tuntui selkä kipeältä jo herätessä, ei onneksi vielä tuota vihlovaa särkyä. Joten varovaista venyttelyä ennen ylösnousua.
Kipu on todellakin alaselässä ja säteilee takareisiin. Oikeastaan takareidet eivät ole kipeät, vaan äärettömän jäykät koko ajan. Eteenpäin kumartuessa tuntuu kiristystä, jota ei siellä normaalisti ole. Minulla on todettu yliliikkuvuutta juuri selän seudulla, joten tämä altistaa ilmeisesti selkäkivuille myös.
Tuo jumppapallon hankkiminen kuulostaa hyvältä idealta. Lisäksi aion todellakin alkaa kävelemään ja jumppamaan selkää, sekä venyttelemään. Pakko olis vaan jostain repiä aikaa siihen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894