isot nielurisat

Kuorsaajan Vaimo

Mieheni kuorsaa todella kovaäänisesti monta tuntia nukkumisjaksonsa aikana ja on usein herätessään väsynyt. Kahtena yönä olen todistanut, että hänelle tulee hengityskatkoksia.

Huomasin hänen ollessaan viimeksi kipeänä, että hänen nielurisat ovat todella suuret. Luulen, että kuorsaaminen johtuu niistä, koska hän kuorsaa selällään, kyljellään ja jopa vatsallaan.

Kuorsaaminen on ikävää, koska minä en saa nukuttua ja tökin häntä kääntymään ja sitten hän heräilee. Onneksi hän tekee yötyötä 2-5 kertaa viikossa, joten nukumme yhdessä harvoin.

Onko kellään kokemuksia isoista nielurisoista tai niiden poistoleikkauksesta? Mitä poisto maksaa julkisella puolella? Miten se operaatio etenee, entäs sairasloma? Miten pitkä?

4

3787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karel

      neuvoisin menemään unitutkimuksiin eka ennen mitään leikkauksia.

      • samaa mieltä

        Minulta on leikattu nielurisat joskus aikoinaan, joten ne eivät tilanteeseeni vaikuta.

        Uniapnea on kuitenkin todellinen ja CPAP-laite välttämätön keino nukkumiseen. Eihän se kuorsaus ole ainoa haitta, vaan mahdollinen uniapnea vaikuttaa monella tavalla terveyteen.

        Terveyskeskuslääkäri voi ohjata eteenpäin tutkimuksissa ja tulee halvemmaksi.
        Tosin uniapneaan erikoistuneen yksityislääkärin kautta asia ilm. selviää nopeammin.


    • toipilas

      Minäkin kuulemma kuorsailin kovasti. Itse kerran heräsin hengityskatkokseen. Risat leikattiin 5.1. ja olivat kuulemma molemmin puolin tulehtuneet.Julkisella puolella taitaa alle satasella selvitä. Mieheni oli samaisessa leikkauksessa noin viisi vuotta sitten(julkisella)ja kärsii nykyään kurkku- ja korvakivuista. Itse olin yksityisellä, hinta 1460. Viikko meni toipuessa, toki vieläkin vähäsen arka ja muutaman kerran päivässä tarvii ottaa särkylääkettä. Aikuisena toipuminen kestää kauemmin. Lääkäri antaa lähetteen leikkaukseen, operaatioon menin aamulla klo 8 ja illalla kotiutettiin klo 16.30. Sairasloman pituus riippuu työstä, itse olen töissä kaupassa ja saikkua tuli kaks viikkoa. Tosi tarpeeseen, en kyl vieläkään jaksais töitä tehdä. Kotihommia ku tekee puolisen tuntia, niin väsähtää..varmaankin jotain yleistä leikkauksen jälkeistä väsymystä...

    • kuorsaaja*

      Puolitoista viikkoa sitten leikattiin isot nielurisat kuorsauksen takia. Julkisella puolella, vielä ei ole laskua tullut, uskoisin sen olevan yhden tai kaksi sairaala päivän verran koska olin yötä eli 26e x 2.

      Saikkua tuli kaksi ja puoli viikkoa, eli vielä ensi viikkoa. Olen töissä asiakaspalvelussa joten puhun koko päivän töissä.

      Itse myös kuorsasin joka ikisessä asennossa ja miehen mukaan kuulosti siltä että kuolemaa tein tai olin kilpajuoksia :) Golf pallon verran sanoi lääkäri leikanneen tavaraa pois nielusta ja heti heräämössä huomasin eron hengityksessä.

      Tässä miten oma eteni kun mies alkoi valittaa kuorsaamistani:
      1. työterveys lääkärille kertomaan asiasta, jolta lähete Meilahden Keuhkoklinikalle uni tutkimuksiin.
      2. Unitutkimukset tehtiin, ja huomattiin että vähän hengityskatkoksia, lähete nenä-korva-kurkku polille lisä tytkimuksiin. (kotona nukuin yön piut päässä ja kropassa yms) poliklinikka maksu 22e
      3. NKK totesi että paras ottaa isot nielurisat pois joka varmaan auttaa tilanteeseen. poliklinikka maksu 22e.
      4. Leikkaus. Aamupäivästä menin osastolle, leikattiin vähän puolen päivän jälkeen. Heräämössä iltaan, sen jälkeen osastolle tarkkailuun (hengityskatkosten takia) seuraavana päivänä lääkäri katsoi aamupäivällä, sain reseptit särkylääkkeisiin ja pääsin kotiin. Lasku tulee perässä.

      Nyt ollaan saikulla. Kurkku ei enää niin kovin kipeä, kolme panacodia enää päivässä. Alkuun meni kolme-neljä panacodia ja kolme ketorinia.

      Leikkaus osastolla on paljon nielurisa leikkauksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe