voiko tapetin päälle maalata

_ _ _

Kun itse en ole kuullutkaan että tapetin päälle voisi vetää halutessaan maalin eikä vaihtaa tilalle uusia tapetteja niin miten on? Kun huoneessa on vanhat ja rumat tapetit, niin tuttuni väittää että ne voi maalata. Itse en kyllä lähtisi maalaamaan kun en ole tuollaisesta kuullutkaan.

9

7309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta tee niinkuin haluat

Tapetin päälle maalatessa voi kohdata muutaman ongelman, jotka sinä tietysti jo tiedätkin:

- tapetti irtoaa seinästä
      - jos tapetissa on kohokuvioita, ne näkyvät tietysti. Jos on kolhuja tai oikein kulumia, ne näkyvät, jopa korostuvat
      - saumat näkyvät
      - maalatun tapetin poistaminen on erinomaisen työlästä.

• Anneli 33

Moi

Jouduin osin maalaamaan tapetin päälle kun oli käytetty niin hyvää liisteriä ja kipsilevyä ei ollut maalattu että kipsilevyn pinta lähti tapetin irroituksessa pois. Ei se kuitenkaan onnistu suoraan maalata siihen vaan tapetin saumat pitää tasoittaa kipsillä joten irrottaisin toki jos onnistuu..

Anneli

• tee se itse

Paperitapetin päälle voi varsin hyvin maalata. Itse kyllä poistin tapetit - oman mieltymykseni vuoksi- ennen maalausta. Tämä tapahtui viime kesänä. Tapettien poisto aiheutti toki lisäksi paljon muutakin työtä - siis seinän tasoitusta ja hientoaa. Tapettien päälle maalaaminen on siis huomattavasti vähemmän työlästä - mutta on myös tärkeää miettiä millaisen lopputuloksen ihan oikeasti haluaa.

• ..............................

Onnistuuhan se. Itse maalasin kohokuviotapetin päälle, kun itse väri oli niin kammottava. Kohokuvio jäi näkyviin, mutta väri vaihtui. Onnistui erittäin hyvin, eikä maaluksessa tullut mitään ongelmia.

• kokenut..

Ei maalauksessa välttämättä ongelmia tulekaan, mutta kirveelläkään et saa enää tapettejasi irti seinästä.

• "maalari"

Itse olen käyttänyt tavallista lateksi pohjamaalia, ja lisännyt siihen n. 1 suhde 10.een kosteuden kestävää puuliimaa.
        Ainakin itsellä pysynyt 9 vuotta, vaikka alla oli 3aallon tapetti!

• harkiten

Lainaan tähän rakentajan tietokeskuksen sivulta(googlaa..)
      " jos seinässä on alustassaan hyvin kiinni oleva tapetti, sen voi jättää maalikerroksen alle. Tapetin päälle tulee vetää liuotinohenteinen pohjaväri, joka toimii eristyksenä siltä varalta, ettei maali liota ylitasoituksen jälkeen tapettia irti.

Ylitasoituksen jälkeen seinä välimaalataan, jonka jällkeen pystytään tarkastamaan mahdolliset pohjatöiden ja kittausten virheet. Halogeenivalon avulla pystytään seinää tutkimaan sivusuunnassa. Mikäli korjattavaa vielä löytyy, ne kitataan, hiotaan ja poistetaan pöly. Sen jälkeen vedetään vielä korjattujen kittikohtien päälle pohjamaali. Pohjamaalina voidaan käyttää esim. himmeää, kiiltoryhmän 2 maalia. "

Itse maalasin tänään akrylli-lateksimaalilla tapetin päälle, en pohjustanut tm. esitöitä tehnyt. Hyvin toimii! Kokeile..

• maalari

...pystyyhän sen tapetin päälle maalaaman, en minä sitä väitä. Mutta sanompahan vaan että joskus se "kopsahtaa" omaan nilkkaan, kun sitä hommaa ei tehdä kunnolla, niin kuin se pitäis. Eli irroittaa se tapetti ja sitten vasta maalata se seinä. Ja jos sen tapetin yli vielä vedetään tasote, niin huh huh. Kyllä rupeaa ajan myötä maali pintaan tulemaan hienoja halkeamia. Ainut tapetti jonka voi tasoitaa ja maalata on lasikuitu tapetti tai sitten joku muu tapetti joka on juuri suunniteltu sitä varten. EI TAVALLINEN PAPERI TAPETTI. Kyllähän se varmasti tavallinen paperi tapetti näyttää aluksi hienolta kun sen maalaa. Mutta katoppa sitä vuoden päästä uudelleen, niin luulempa että mieli muuttuu.

• kotimaalari
        maalari kirjoitti:

...pystyyhän sen tapetin päälle maalaaman, en minä sitä väitä. Mutta sanompahan vaan että joskus se "kopsahtaa" omaan nilkkaan, kun sitä hommaa ei tehdä kunnolla, niin kuin se pitäis. Eli irroittaa se tapetti ja sitten vasta maalata se seinä. Ja jos sen tapetin yli vielä vedetään tasote, niin huh huh. Kyllä rupeaa ajan myötä maali pintaan tulemaan hienoja halkeamia. Ainut tapetti jonka voi tasoitaa ja maalata on lasikuitu tapetti tai sitten joku muu tapetti joka on juuri suunniteltu sitä varten. EI TAVALLINEN PAPERI TAPETTI. Kyllähän se varmasti tavallinen paperi tapetti näyttää aluksi hienolta kun sen maalaa. Mutta katoppa sitä vuoden päästä uudelleen, niin luulempa että mieli muuttuu.

Tähän on pakko kommentoida. Meillä maalattiin paperitaperi n. kuusi vuotta sitten ja hienosti on pysynyt. Kahteen kertaan vedettiin, ei mitään tietoa päällepäin, onko siellä alla tapetti vai ei. Ei kupruillut maalausaikana eikä sen jälkeen (tapetin alla on kipsilevyä, en tiedä onko sillä mitään merkitystä asiaan). Että siitä vain jos haluaa päästä vähällä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6424
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3220
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1736
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      989
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      966
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      890
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe