onko myytävänä

kumia jota

voisi valaa/sulattaa itse? pienoismallin renkaita varten. kumimattoa tai jääkiekkoa jos yrittää sulattaa niin se näkyy palavan ja murenevan, ei siis sula..

13

1149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta...

      en tiedä mihin mittakaavaan tarvitset renkaita mutta jos kyse on jostain standardimittakaavan mallista niin osta joku valmis halpismalli jossa on tarvitsemasi rengaskoko ja ryöstä siitä ne. Kumit ja vanteet on erillisiä osia ainakin 1:43 mittakaavasta lähtien.

      • on noin 1:39

        itsekeksitty, hyväksi havaittu. miinuksena on se että joutuu lähes kaiken tekemään itse. pyörien koko halk.27-28mm ja lev.7mm vanteen halk. 15mm


    • not-a-prime-minister

      Olen joskus tehnyt jotain tiivisteitä valusilikonista, joka on muottien tekoon tarkoitettua elastiseksi kovettuvaa 2-komponenttista nestettä. Ensimmäiseksi sattui vastaan tuommoinen linkki: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=42544&start=15&sid=733ec8cdfbc36d16554b6f07088b9316

      Jonkinmoisia tuloksia olen saanut myös ihan tavallisella rautakauppasilikonimassalla, mutta se kuivuu turkasen hitaasti umpinaisessa muotissa ja tuppaa jämähtämään kiinni seinämiin ( kuten sen kuuluisikin normaalissa käyttökohteessaan )

      • pohdin

        että mahtaa tavan silikonit/sikamassat kuivaa liian hitaasti muotissa, tietysti voishan sitä kokeilla..


    • Wart

      Automallien renkaiden tekoon Kiilto OY:n
      Liimamassaa.Tosi pätevä aine.Teet muotin "kiinteästä" aineesta.Pursotat Liimamassaa
      huolellisesti muotin joka kohtaan.Kuivuu kohtuullisessa ajassa.Tällä aineella tehty rengas
      vastaa ulkonäöltään ja ominaisuuksiltaan tehdastekoisia mallin renkaita.
      Suosittelen.

      • Mutta muotti

        Eikö se liimamassa tartu muottiin kiinni, vai käytitkö jotain irrotusainetta?

        Minkäväristä se liimamassa on?


      • Wart
        Mutta muotti kirjoitti:

        Eikö se liimamassa tartu muottiin kiinni, vai käytitkö jotain irrotusainetta?

        Minkäväristä se liimamassa on?

        Käyttää muotin raaka-aineena kovalaatuista tavallista steariinia,(Havin kruunukynttilä).
        Tätä sulatetaan miedolla lämmöllä,kunnes se on kirkasta sulaa.Kaadetaan tämä muottiin jossa on
        valettavan kappaleen "master"Kun steariini on jäähtynyt,irroitetaan varovasti tuo "master" ja
        täytetään syntynyt tila liimamassalla.Ensin ohut kerros ja sen kuivuttua tarpeellinen määrä.
        Itse teen renkaat kahdesta puoliskosta,jolloin
        muotin teko on helpompaa.Kuivumisen jälkeen puoliskot liimataan yhteen tällä samalla liimamassalla.Kuivumisen jälkeen sauma voidaan helposti hioa olemattomiin.Tämä massa on väriltään renkaan mustaa joten oikea värikin tulee automaattisesti.Massaa voidaan hioa-porata-maalata melkein millä maalilla tahansa,ym,ym.
        Tästä aineesta tehty pienoismalli rengas on elastinen,ei kuitenkaan vetelä vaan kuin oikea auton rengas pienoiskoossa.


      • Nyt vain
        Wart kirjoitti:

        Käyttää muotin raaka-aineena kovalaatuista tavallista steariinia,(Havin kruunukynttilä).
        Tätä sulatetaan miedolla lämmöllä,kunnes se on kirkasta sulaa.Kaadetaan tämä muottiin jossa on
        valettavan kappaleen "master"Kun steariini on jäähtynyt,irroitetaan varovasti tuo "master" ja
        täytetään syntynyt tila liimamassalla.Ensin ohut kerros ja sen kuivuttua tarpeellinen määrä.
        Itse teen renkaat kahdesta puoliskosta,jolloin
        muotin teko on helpompaa.Kuivumisen jälkeen puoliskot liimataan yhteen tällä samalla liimamassalla.Kuivumisen jälkeen sauma voidaan helposti hioa olemattomiin.Tämä massa on väriltään renkaan mustaa joten oikea värikin tulee automaattisesti.Massaa voidaan hioa-porata-maalata melkein millä maalilla tahansa,ym,ym.
        Tästä aineesta tehty pienoismalli rengas on elastinen,ei kuitenkaan vetelä vaan kuin oikea auton rengas pienoiskoossa.

        Täytyy löytää hyvä rengas malliksi.

        Vielä kysymys, kestääkö se steariinimuotti useamman valun, koska renkaan kuviothan ovat aika tiheät ja niiden irrotus pyrkii murjomaan muotin kuvioita.


      • Wart
        Nyt vain kirjoitti:

        Täytyy löytää hyvä rengas malliksi.

        Vielä kysymys, kestääkö se steariinimuotti useamman valun, koska renkaan kuviothan ovat aika tiheät ja niiden irrotus pyrkii murjomaan muotin kuvioita.

        renkaan kuvioinnista riippuen.Olen uusinut muotin noin kahden rengassarjan jälkeen.Sileämpi kuvioisia voi tietysti tehdä enemmän.
        Olen kokeillut myös tapaa jossa kulutuspinta tehdään erikseen ja liimataan renkaan pintaan.
        Ihan hyvä tuli.
        Jos tekee useamman muotin,saa kerralla tietysti
        useamman renkaan valmiiksi,ja muotin uusiminen vähenee.


      • Mielenkiintoista
        Wart kirjoitti:

        renkaan kuvioinnista riippuen.Olen uusinut muotin noin kahden rengassarjan jälkeen.Sileämpi kuvioisia voi tietysti tehdä enemmän.
        Olen kokeillut myös tapaa jossa kulutuspinta tehdään erikseen ja liimataan renkaan pintaan.
        Ihan hyvä tuli.
        Jos tekee useamman muotin,saa kerralla tietysti
        useamman renkaan valmiiksi,ja muotin uusiminen vähenee.

        Nyt mullakin voi kymppipyörärekkarojekti lähteä etteeppäe, kun saa pehmeät rattaat. Täytyy sitten valaa vanteet alumiinista.

        Kiitos näistä tiedoista, ne on varmaan monelle inspiraation antajana.

        Voitko vielä vihjaista, mistä voisi saada n. 70-80 mm halkaisijaltaan olevan mahdollisimman aidon näköisen kuorma-auton renkaan malliksi?


      • wart
        Mielenkiintoista kirjoitti:

        Nyt mullakin voi kymppipyörärekkarojekti lähteä etteeppäe, kun saa pehmeät rattaat. Täytyy sitten valaa vanteet alumiinista.

        Kiitos näistä tiedoista, ne on varmaan monelle inspiraation antajana.

        Voitko vielä vihjaista, mistä voisi saada n. 70-80 mm halkaisijaltaan olevan mahdollisimman aidon näköisen kuorma-auton renkaan malliksi?

        Nyt ei minusta ole paljon apua.Olen käyttänyt 1/24 mittakaavan renkaita jotka ovat huomattavasti pienempiä.Nykyään on kuorma-auto leluissa paljon tosi todenmukaisia kappaleita,jos niitä kävisi mitan kanssa katselemassa? Ja kun löytyy oikeat renkaat ja malli ei ole kallis,voi sen ostaa ja tehdä renkaasta muotti.Sitten voi tämän auton liittää kokoelmiin,tms.
        Japanilainen TAMIYA valmistaa 1/14 scale kokoisia radio-ohjattavia rekka-autoja.Näiden renkaita voi varmasti saada varaosina.Jos koko on oikea,autoja kannattaa kysyä esim,Tieto-Nikkari Helsinki,Harraste Oy Tampere ja muut radio-ohjattavia myyvät liikkeet.


      • not-a-prime-minister
        wart kirjoitti:

        Nyt ei minusta ole paljon apua.Olen käyttänyt 1/24 mittakaavan renkaita jotka ovat huomattavasti pienempiä.Nykyään on kuorma-auto leluissa paljon tosi todenmukaisia kappaleita,jos niitä kävisi mitan kanssa katselemassa? Ja kun löytyy oikeat renkaat ja malli ei ole kallis,voi sen ostaa ja tehdä renkaasta muotti.Sitten voi tämän auton liittää kokoelmiin,tms.
        Japanilainen TAMIYA valmistaa 1/14 scale kokoisia radio-ohjattavia rekka-autoja.Näiden renkaita voi varmasti saada varaosina.Jos koko on oikea,autoja kannattaa kysyä esim,Tieto-Nikkari Helsinki,Harraste Oy Tampere ja muut radio-ohjattavia myyvät liikkeet.

        joskus taannoin muistan nähneeni tuhkakuppeina tms noin 10 cm halkaisijaisia kumisia autonrenkaita, jossa täydellinen muoto, mitat ja kuviointi... jostain keräilypalstoilta vois löytyä näitä


      • Kumpa niitä
        not-a-prime-minister kirjoitti:

        joskus taannoin muistan nähneeni tuhkakuppeina tms noin 10 cm halkaisijaisia kumisia autonrenkaita, jossa täydellinen muoto, mitat ja kuviointi... jostain keräilypalstoilta vois löytyä näitä

        Löytyisikin jostain parikymmentä kpl. Mutta taitavat olle kivenalla ja jolla on muutama, eivät luovu niistä.

        Oli ne aika isoja, ehkä 12-14 senttiä halkaisija.
        Mutta komeampihan pikkutarkasti tehty malli vain olisi.Semmoinen 50-luvun SISU, kumminkin teliperällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe