Olen harkinnut jo pari vuotta kissan hankkimista, ja nyt ajattelin vihdoin toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni. Sopiva rotu vain mietityttää. Mitä te kokeneemmat suosittelisitte minun tilanteeseeni?
Sopisiko paremmin kotikissa, rotukissa (mikä rotu?)? Aikuinen vai pentu? Olen kyllä tutkinut jokaista vaihtoehtoa, mutta kysyisin teidän mielipidettänne, koska en tunnu osaavan päättää..
Olen siis nuori sinkkunainen, tosin en mitenkään villiä sinkkuelämää elävä, vaan paljon kotona viihtyvä. Työpäivät saattavat joskus venähtää, mutta toisaalta pystyn siirtämään ylityöt tarvittaessa myös kotikonttorille, ja asun lähellä työpaikkaani. Viikonloput ja illat nökötän/viihdyn aika hyvin kotosalla. Asun suht tilavassa kaksiossa parvekkeella rauhallisella, puistomaisella alueella, joten mahdollisuus ja into ulkoiluttamiseen valjaissa olisi.
Ihannekissani olisi ehdottomasti sylissä viihtyvä ja hellittävä, seurallinen. Meillä on surua ollut perheessä, ja toivoisin, että kissa olisi tässä hyvää terapiaa - vaikka toki se ei ole ainoa syy, miksi kissakaveria olen hankkimassa.
Saa olla laiska löllykkä tai sitten vähän aktiivisempikin, josta on leikkiseuraa. Siamilaista tai abessinialaista olen kaiholla miettinyt kauan, mutta mietityttää, ovatko ne aivan mielettömiä rämäpäitä, joilta ei tarvittaessa hetken rauhaa.. Voi tosin olla harhaluuloakin. Ja tosiaan, kissa olisi ainakin näin alkuun ainoana kissana, joten hakusessa on kissa, joka ei kärsisi tästä kohtuuttomasti. Ulkonäöllä ei kovin väliä, mutta kaikkein työläimmän turkin hoidon suhteen tunnen itseni epävarmaksi.
Ajatuksia teiltä kokeneimmilta? Tosiaan, monet kissakirjat olen kahlannut läpi ja netissä surffaillut, mutta käytännön kokemuksia kuulisin mielelläni, ennnen kuin lopullisen valinnan teen.
Mitä rotua suosittelette minulle?
12
1351
Vastaukset
- Reissureeta
omista mieltymyksistäsi. Pitkäkarvaiset ehkä jättäisin pois laskuista, jos haluat paljon valjaissa kuljettaa, ei tietenkään mahdoton ajatus, turkki vaan ei tykkää valjaista;D
Siamilaista ja muita itämaisia en suosittele ainoaksi kissaksi missään nimessä ja monet kasvattajat eivät edes myy niitä ainokaisiksi.
Oletko käynyt kissaliiton sivuilla? Tutustu lyhytkarva ryhmään ja mieti mikä eniten miellyttää.
Kannattasi käydä kissanäyttelyssä katsomassa, saisit hyvän kuvan kun livenä näkisit eri rotuja. - maatiainenkin
on hyvä vaihtoehto rotukissalle. Ei sillä loppujen lopuksi väliä ole, onko rotukissa vai ei. Enemmän eroavaisuuksia taitaa olla tyttö- ja poikakissojen välillä. Tyttökissat on ehkä vähän itsenäisempiä ja erakompia, poikakissat seurallisempia ja viihtyy paremmin sylissä. Toisaalta pojat voi olla riehakkaampia ja leikkaamattomina mouruvat pihalle kaiken aikaa.
Meillä kuitenkin ensimmäinen kissa oli ihan tavis maatiaiskolli eikä mullakaan ollut kissoista mitään kokemusta ennestään, lähinnä pelkäsin niitä. Mutta kun pikku pentu meille tuli niin sydämen se vei ja nyt tuo poika on meille rakkainta mitä tiedämme. Ja niin kiltti tapaus kun olla voi, saa riepottaa ja rutistaa ja rapsuttaa ihan mielin määrin, koskaan se ei kyllästy. :) - Nimetön
Mielestäni kissan ei välttämättä tarvitse olla mikään rotukissa,kyllä kotikissa voi olla tosi kiva lemmikki.Meillä on ollut yli puoli vuotta kotikissa,mikä me otettiin pentuna.On meillä aikaisemminkin ollut kissa,mutta se on kuollut jo monta vuotta sitten.Kissa kannattaisi ottaa mielestäni pentuna koska jos sen ottaa aikuisena sen voi ehkä olla vaikeampaa luottaa uusiin ihmisiin.Mutta lopullisen päätöksen teet sinä itse.(Toivottavasti tästä oli jonkin verran apua.)
- brittikissan omistaja
Meidän perheessä on brittiläinen kissa. Hän on sosiaalinen ja
yksinkin viihtyvä. Ei voi sietää jatkuvaa källyytä, mutta rakastaa perhettään täydestä sydänmestään. Aivan ihana!!!!!!!!!!!! - annika-
Olen ymmärtänyt, että Venäjänsiniset pärjäävät aika hyvin yksinkin. Ja kiintyvät yhteen ihmiseen paljon... että jos lyhytkarvaisemman haluat.
- on venäjänsininen
Ja karvajuttu on kyllä tosi. Karvaa ei lähde niin paljoa. Karvat huomaa vain kun kissa on sylissä ja jää paitaan siitä jäljet. Tai riippuu paidastakin vähän. Mutta ainakin meidän neiti on todella sosiaalinen, ei pärjäisi ilman koiraa joka ei näytä riittävän edes sille...
- eroja
Itse valitsin kissarotua niin, että mietin mitä haluan. pikkukissa, sylikissa, rauhallinen, koiralle kaveri, ihmisistä pitävä, avoin, mahdollisimman vähän karvaa tiputtava ja helppohoitoinen turkki..
Suosittelisin myös ihan ottamaan yhteyttä kasvattajiin rotukissojen kohdalla. Käy katsomassa niitä kissarotuja jotka kiinnostavat. Eri kasvattajilla on erilaisia "linjoja". Itse kävin samanrotuisia kissoja katsomassa ja ne olivat kovin erilaisia. Toiset olivat hyvin itsenäisiä ja niitä ei juurikaan näkynyt, olivat jossain piilossa vaikka olin kylässä pari tuntia! Ja toisen kasvattajan kissat tulivat jo ovella vastaan ja haistelemaan ja muutenkin pyörivät jaloissa.. Että mieti mitä haluat ja myös voit arvioida kissoja sen perusteella millainen ihminen on kasvattaja! Jos teillä kemiat toimii niin voi hyvinkin olla että pidätte samanoloisista kissoista. Sitten on vielä yksilölliset erot. Kannattaa kertoa millaisen kissan haluaa. Kuitenkin kasvattaja tietää pennut ja osaa sitten kertoa niistä.
Itse siis valitsin sen kissalan jossa kissat tulivat vastaan ovelle. Ja halusin kilttiä ja rauhallista kissaa ja syli kissaa.. No sain mitä tilasin. Tyytyväinen olen kissan kiltteyteyteen ja siihen ettei se ole rämäpää, ajattelee vähän ennenkuin toimii.. Ja sylissä viihtyy oikein hyvin ehkä liikaakin? Ja on kovin seurallinen. Meillä on koira myös. Mutta mikään seura ei tunnu riittävän joten joudun nyt harkitsemaan kissalle kaverikissaa.. toista yhtä kilttiä ja harkitsevaa mutta ehkä itsenäisempää? Josko sellainen pari sopisi keskenään elämään. Vaikka miän kuinka leikitän ja hellin ei se tunnu riittävän tuolle elukalle aina on jotain vailla.
Katso myös rotukissoissa sitä miten terveitä ne ovat. onko perinnöllisiä sairauksia ym.Tosin jotkut saattavat pimittää tietoa tästä.. :( Minun ensimmäinen rotukissani kuoli alle 2 vuotiaana. Ja se oli "täydellinen" sylikissa, siis sopiva meille! Koira leikki sen kanssa (tosin koira oli silloin nuorempi 2v kuin nyt 6v)eikä se tarvinnut niiiiin paljon huomiota kun tämä nykyinen pentu.Nyt koirani ei leiki pennun kanssa vaikka pentu haluaakin ja yrittää. JOpa sanon pennulle leiki hyökkää ja se hyppää kaulaan, Koirakin ottaa sitten leikkiasennon ja haukkuu.. mutta sitten se tyssää siihen. mutta ne eivät jotenkin vaan osaa yhdessä leikkiä. on ne ihan kavereita muuten. Pentu tosin tahtoisi olla vielä enemmän kaveri ja yrittää aina mennä lähelle nukkumaan ja joskus yrittää nuolla ja koirani ei ymmärrä sitä ollenkaan. Ja sitä paitsi koirani on kovin tarkka asemastaan ykkösenä perheessä. Mutta kyllä ne osaavat yhdessä tulla kerjäämään (eteeni istuvat vierekkäin) ja vaatimaan..
Kuitenkin kuullostele myös miltä sinusta tuntuu äläkä sorru pennun söpöyteen! Käy vertailemassa eri rotuja ja jos löydät maatiaisen pentuja käy myös niitäkin katsomassa. Maatiaisen kohdalla katso että ne luovutetaan aikaisintaan 10vko ikäisenä mieluummin 12v, muuten tulee ongelmia helposti! Maatias kissakin kannattaa ottaa kodista jossa kissoa pidetään lemmikkeinä ja niitä kosketellaan jo ihan syntymästä lähtien. Mistään maalaistalosta jossa kissoja ei ehkä silitellä ja pidetä niinkään lemmikkeinä kuin hiiren tappajina ei kannata lemmikkiä hakea. Tosin tällaisia maalaistaloja varmaan ei ole kovinkaan paljon?
Ja mikset ottaisi sitten kahta kissaa kerralla? Kuulema ei niistä ole enempää vaivaa kuin yhdestäkään? Ja voisi olla mukava seurata niitten kisailua..Itse olisin ottanut muuten kaksi, mutta kun tarkoitus oli koiralle ottaa vain seuraa.. Mutta näyttäisi siltä, että se toinenkin kissa on otettava..Pitää vaan osata valita sopiva kaveri.. mutta odotan vielä ja katson jos sitä ei tarvita. kaksi lemmikkiä riittäisi ihan hyvin minulle.
Onnea etsintöihin! Kerro sitten mihin päädyit! - kisssssani
nii mun eka kissa oli manx-rotua... ja niihin oon "jäänny"
- suosittelisin sinulle
Birma on hyvin sosiaalinen, suhteellisen rauhallinen puolipitkäkarvainen, sinisilmäinen rotu. Turkki on hyvin helppohoitoinen, ei takkuunnu.
Birma on myöskin hyvin osallistuva kissa touhuissasi ja pitää paljon sylissä olemisesta ja rapsuttelusta.
Birman kissoihin voit hyvin tutustua kasvattajien sivuja lukemalla, siellä on enemmän tietoa rodusta.
http://www.kolumbus.fi/birmankissa/ - Simsu....
Meidän pojat ovat välillä rämäpäitä mutta kun peppuni penkkiin lasken ovat viivana sylissä :)Rakastavat ja kiintyvät .varmaan olisi paras jos kävisit tutustumassa ihan "livenä" rotuihin ...minä ainakin hurahdin 4 kategorian kissoihin ihan täysin :)
- unohtanut
Jossain oli kerran linkkis sivuille, jossa saattoi testata mikä kissarotu sopisi itselle parhaiten. Siinä kyseltiin kaikkea mm. sitä että pitääkö hiljaisesta tai äänekkäämmästä kissasta jne. Jos joku tietää mitkä sivut on kyseessä niin tieto otetaan vastaan. Yritän itsekin muistella...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917395- 373927
- 453490
- 2332703
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402632- 402423
- 1292359
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292249Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202158- 451942