lehtisten kutu turvaan?

prinzessa..

mielipiteet tuntuvat olevan kovin eriäväisiä.. siirtääkkö kutu turvaan poikas altaasta vai luottaa siihen että vanhemmat osaavat itse hoitaa/suojella vauvojaan??

neuvoja?

8

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RRR

      Ei ole henk.koht kokemusta noitten lehtikalojen lisääntymisestä mutta mitä olen lueskellut niin ne itse hoitavat poikasensa kyllä.

    • Rihma

      On kokemusta.
      Ei kannata siirtää turvaan, sillä jos lehtikalat ovat alkaneet kutemaan, ne tekevät sitä useammankin kerran kuukaudessa(Pahimmillaan kerran viikkoon!) ja pian sulla on poikasia jokainen purkki täynnä. Ne eivät ole kovin haluttuja edes akvaariokauppaan, koska tarjonta on runsas, juurikin lehtikalan helppouden takia.

      Antaisin siis vanhempien itse hoitaa jälkikasvunsa. Ne suojelevat ja jopa syöttävät poikasiaan ja jos muutama poikanen selviää, niin hyvä juttu.

      • prrriinsessa..

        Nyt kävi niin.. Eilisen kudun jälkeen molemmat vanhemmat vuorotellen ajoivat muita pois kyttäämästä ja löyhyttelivät vauvojaan.
        Tänään kun ruokin kalat , isäntä hyökkäsi syömään ja eukko jäi yksin vahtiin. muutama tetra ehti siinä välissä käydä munia syömässä. ukko kun palasi takaisin lehden luo alkoi verinen taistelu.
        Joko isä syytti äitiä parin vauvan katoamisesta tai äiti isää kun jäi itse ilman ruokaa kun jäi vahtihommiin. (yrittää tulkita käytöstä huonolla menestyksellä)
        Molemmat lehtiset anyway syöksähtelivät ympäri akvaariota raivon vallassa ja evätkin näyttävät kärsineiltä, suumatsia otettiin oikein olan takaa ja värit olivat kyllä ihan täysillä!
        Muutama minuutti vain meni ja munat oli sit syöty muiden kalojen toimesta. nyt pariskunta murjottaa eri nurkissa aivan selvän aviokriisin seurauksena.
        Teinkö sit virheen jotenkin? milloinkaas sitten ruokin kalat jotta molemmat vanhemmat saavat ruokaa? Ei se nyt niin kovasti harmita että munat menivät parempiin suihin mutta oli sitä touhua kiva seurata. Ehkä seuraava kutu onnistuu jo...


      • Rihma
        prrriinsessa.. kirjoitti:

        Nyt kävi niin.. Eilisen kudun jälkeen molemmat vanhemmat vuorotellen ajoivat muita pois kyttäämästä ja löyhyttelivät vauvojaan.
        Tänään kun ruokin kalat , isäntä hyökkäsi syömään ja eukko jäi yksin vahtiin. muutama tetra ehti siinä välissä käydä munia syömässä. ukko kun palasi takaisin lehden luo alkoi verinen taistelu.
        Joko isä syytti äitiä parin vauvan katoamisesta tai äiti isää kun jäi itse ilman ruokaa kun jäi vahtihommiin. (yrittää tulkita käytöstä huonolla menestyksellä)
        Molemmat lehtiset anyway syöksähtelivät ympäri akvaariota raivon vallassa ja evätkin näyttävät kärsineiltä, suumatsia otettiin oikein olan takaa ja värit olivat kyllä ihan täysillä!
        Muutama minuutti vain meni ja munat oli sit syöty muiden kalojen toimesta. nyt pariskunta murjottaa eri nurkissa aivan selvän aviokriisin seurauksena.
        Teinkö sit virheen jotenkin? milloinkaas sitten ruokin kalat jotta molemmat vanhemmat saavat ruokaa? Ei se nyt niin kovasti harmita että munat menivät parempiin suihin mutta oli sitä touhua kiva seurata. Ehkä seuraava kutu onnistuu jo...

        Aviokriisiä parhaimmillaan joo..
        Jos lehtikala on kutenut ensimmäisen kerran, se mitä todennäköisemmin haluaa lisääntyä jatkossakin, pahimmillaan kutupuuhia "pitää" seurata kerran viikkoon, joten älkää hätäilkö.

        Muutama-kolme-neljä-viisi ensimmäistä kutua voi mennä epähuomiossa ja harjottelunpuutteesta toisten tai omaan suuhun, mutta lehtikalat tuntuvat oppivan hoivaamaan joka kerta paremmin jälkikasvuaan.
        Toki joskus otetaan takapakkiakin, mutta antaa asian mennä omalla painollaan ja nautitaan ja kauhistellaan kuinka kukin hoitaa poikasensa. :)


      • öööööö

        ÖÖÖÖÖÖ!

        Mä tarttisin tietoo ku mulla on avainkirjoahven kuten ja sillä oli kaks päivää munat ja sen jälkee on hävinny voisko olla mahollista, et ne ois syöny poikasensa!????

        Ja sama juttu oli paleteilla ja yks kaks hävis tuolta altaasta! Mitä mä teen?


      • RRR
        öööööö kirjoitti:

        ÖÖÖÖÖÖ!

        Mä tarttisin tietoo ku mulla on avainkirjoahven kuten ja sillä oli kaks päivää munat ja sen jälkee on hävinny voisko olla mahollista, et ne ois syöny poikasensa!????

        Ja sama juttu oli paleteilla ja yks kaks hävis tuolta altaasta! Mitä mä teen?

        sulla siellä altaassa on ?? Eli voisiko joku muu käynyt aterioimassa??


      • ööööööö

        Joo noi avainkirjoahvenet on palettien kanssa samassa laatikossa ja nää ahvenet jos niillä on poikasii tulossa ni ne ei päästä edes paletteja siihen lähelle ja samajuttu on noit partaimumonneja lähellekkää vaa ne ajaa pois siitä läheltä!Voisko olla mahd. et ne ahvenet ois pistäny poskeensa ja mä en päässy hätii ja oisin laittanu poikas laatikkoo! Nyt on noit parttis imumonnejaki ihan mielettömästi ja laatikot täynnä , ku mulla on 160l. ja toine on 250l. meinaan heti ku noi poikaset kasvaa nii vien jonnekki!


      • öööööö
        RRR kirjoitti:

        sulla siellä altaassa on ?? Eli voisiko joku muu käynyt aterioimassa??

        Ei mulla oo samassa laatikossa ku avainkirjoahvenii ja palettei samassa laatikossa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe