Elikkäs kanihan pitäisi madottaa vissiinkin joka vuosi, jos sitä pitää ulkona. Minä en kuitenkaan tiedä, mitä tuo madotus käytännössä tarkoittaa. :D Siis että miten se tapahtuu. Viedäänkö kani eläinlääkärille --> se laittaa jonku piikin, vai mitä? Vai syötetäänkö kanille itse jotain tabuja...
Kertokaapas minulle nololle!
Kanin madotuksesta...
17
10287
Vastaukset
- suski87
Kaneja ei ole pakko madottaa säännöllisesti, vaan vasta sitten, jos matoja ilmenee. Jos sen haluaa kuitenkin varmuuden vuoksi tehdä, niin sitten syksyllä kun kani siirretään ulkoherkkujen parista sisälle.
Kanin madotukseen sopii esim. Axilur-niminen matolääke, jota voi ostaa apteekista. Matolääke annetaan kaneille viitenä peräkkäisenä päivänä, siinä missä koirille ja kissoille vain kolmena. Tämä johtuu lajien erilaisesta ruuansulatuksesta. Kaneille suositeltu Axilurin annostus on 20 mg/kg. Matolääkkeen voi esim. murkata veden sekaan ja antaa kanille suoraan suuhun neulattomalla ruiskulla, kätkeä ruokaan tms. Mikä on se helpoin tapa, riippuu kanista.- Netta
Jos kanini on sisäkani ja kesällä ulkona joskus syö ulkoherkkuja, kannattaa varmaankin madottaa vaikka kerran vuodessa, eikös... Paljonko nuo apteekista saatavat matolääkkeet yleensä maksavat?
Minä kun olen luullut, että tämä madotus tapahtuu jotenkin eläinlääkärin avulla pistoksella tmv. :) - suski87
Netta kirjoitti:
Jos kanini on sisäkani ja kesällä ulkona joskus syö ulkoherkkuja, kannattaa varmaankin madottaa vaikka kerran vuodessa, eikös... Paljonko nuo apteekista saatavat matolääkkeet yleensä maksavat?
Minä kun olen luullut, että tämä madotus tapahtuu jotenkin eläinlääkärin avulla pistoksella tmv. :)"Jos kanini on sisäkani ja kesällä ulkona joskus syö ulkoherkkuja, kannattaa varmaankin madottaa vaikka kerran vuodessa, eikös..."
Tästä ollaan useaa mieltä. Toiset madottavat kaninsa säännöllisesti 1-2 kertaa vuodessa ja osa eläinlääkäreistä tätä suosittelee, oli kani sitten ulko- tai sisäkani. Osa madottaa säännöllisesti vain ulkokanit. Osa madottaa vain jos matoja ilmenee, sillä matolääke ei mitenkään ennaltaehkäise matojen tulemista (eli kani voi hyvin saada matotartunnan viikko matokuuristakin, jos sille sittenkin vielä tuo ulkoa ulkoa jotain jossa tartunnanaiheuttajaa sattuu olemaan). Myös tätä suosittelevia eläinlääkäreitä löytyy, sillä osilla kaneilla (kuten muillakin eläimillä) maha voi mennä sekaisin matolääkkeestä johtuen.
Itselläni on kolme sisäkania, jotka ulkoilevat kesäisin joskus valjaissa pihalla ja saavat ulkotuoreita. Itse en ainakaan toistaiseksi ole yhtäkään kaneistani madottanut.
"Paljonko nuo apteekista saatavat matolääkkeet yleensä maksavat?"
10 tabletin pakkaus (yksi tabletti 250mg) n. 6€, 20 tabletin pakkaus n. 10€. Muutaman kanin omistajalle siis tuo pienempi pakkaus riittää ihan mainiosti. Muitakin matolääkkeitä on tarjolla paljon, mutta Axilur on niistä laajatehoisin (eli muut tepsivät vain osaan niistä matolajeista mihin Ailur).
"Minä kun olen luullut, että tämä madotus tapahtuu jotenkin eläinlääkärin avulla pistoksella tmv. :)"
Tuollainen pistoskin on käsittääkseni olemassa, mutta sitä ei suositella. Se kirvelee kania, tulee paljon kalliimmaksi (ainakin useimmilla eläinlääkäreillä jo käyntimaksu on yli 15 euroa siihen päälle sitten toimenpide-, lääke-, yms. maksut) ja ainakin mitä joltain olen kuullut se ei ole edes yhtä tehokas kuin tuo Axilur (= ei tehonnut ko. kanin matoihin, jotka sitten saatiin hävitetyiksi Axilurilla). - Hermanni75
suski87 kirjoitti:
"Jos kanini on sisäkani ja kesällä ulkona joskus syö ulkoherkkuja, kannattaa varmaankin madottaa vaikka kerran vuodessa, eikös..."
Tästä ollaan useaa mieltä. Toiset madottavat kaninsa säännöllisesti 1-2 kertaa vuodessa ja osa eläinlääkäreistä tätä suosittelee, oli kani sitten ulko- tai sisäkani. Osa madottaa säännöllisesti vain ulkokanit. Osa madottaa vain jos matoja ilmenee, sillä matolääke ei mitenkään ennaltaehkäise matojen tulemista (eli kani voi hyvin saada matotartunnan viikko matokuuristakin, jos sille sittenkin vielä tuo ulkoa ulkoa jotain jossa tartunnanaiheuttajaa sattuu olemaan). Myös tätä suosittelevia eläinlääkäreitä löytyy, sillä osilla kaneilla (kuten muillakin eläimillä) maha voi mennä sekaisin matolääkkeestä johtuen.
Itselläni on kolme sisäkania, jotka ulkoilevat kesäisin joskus valjaissa pihalla ja saavat ulkotuoreita. Itse en ainakaan toistaiseksi ole yhtäkään kaneistani madottanut.
"Paljonko nuo apteekista saatavat matolääkkeet yleensä maksavat?"
10 tabletin pakkaus (yksi tabletti 250mg) n. 6€, 20 tabletin pakkaus n. 10€. Muutaman kanin omistajalle siis tuo pienempi pakkaus riittää ihan mainiosti. Muitakin matolääkkeitä on tarjolla paljon, mutta Axilur on niistä laajatehoisin (eli muut tepsivät vain osaan niistä matolajeista mihin Ailur).
"Minä kun olen luullut, että tämä madotus tapahtuu jotenkin eläinlääkärin avulla pistoksella tmv. :)"
Tuollainen pistoskin on käsittääkseni olemassa, mutta sitä ei suositella. Se kirvelee kania, tulee paljon kalliimmaksi (ainakin useimmilla eläinlääkäreillä jo käyntimaksu on yli 15 euroa siihen päälle sitten toimenpide-, lääke-, yms. maksut) ja ainakin mitä joltain olen kuullut se ei ole edes yhtä tehokas kuin tuo Axilur (= ei tehonnut ko. kanin matoihin, jotka sitten saatiin hävitetyiksi Axilurilla).http://www.kolumbus.fi/marijamuut/kanitieto/kaninsairaudet/madotus.htm
- Netta
Hermanni75 kirjoitti:
http://www.kolumbus.fi/marijamuut/kanitieto/kaninsairaudet/madotus.htm
Joo'o... Hyvinkin kaksipiippuinen juttu. Kaverillani oli joskus kani, joka vietti kesät ulkona, eikä sitä oltu ikinä madotettu. Kani selvisi madoitta silti hyvin.
Ja toisaalta tuokin on totta mitä linkistä luin, että "turha" madottaminen säännöllisesti saattaa heikentää sitä lääkkeen vaikutusta... Taidan ehkä tehdä niin, että en madottele kania vasta kun JOS niitä matoja joskus tulee. - papanoita
Netta kirjoitti:
Joo'o... Hyvinkin kaksipiippuinen juttu. Kaverillani oli joskus kani, joka vietti kesät ulkona, eikä sitä oltu ikinä madotettu. Kani selvisi madoitta silti hyvin.
Ja toisaalta tuokin on totta mitä linkistä luin, että "turha" madottaminen säännöllisesti saattaa heikentää sitä lääkkeen vaikutusta... Taidan ehkä tehdä niin, että en madottele kania vasta kun JOS niitä matoja joskus tulee.Minun eläinlääkäri suositteli, ettei kaneja madoteta kuin tarpeen tullen. Seuraile ulosteita.
- madot...
Minulla on kaksi ulkokania, viettää sekä kesät, että talvet ulkona..no talvella kyllä lämpimät oljet ja eristetyt kopit häkissä :) toinen on jo 6-vuotias ja toinen 5, enkä ole koskaan madottanut :) en ole myöskään huomannut oireita, millasia oireita madot saa aikaan? :) kun olin vasta lenkittämässä nuorempaa kaniani, minulla oli kamera ja kani samaan aikaan sylissä ja kun laskin kanin alas kamerani päällä luikerteli valkoinen pieni mato!! hämmästyin ja ajattelin että olisikohan kanillani matoja...minun kaniti syö tavallisesti kuivatettua heinää ja myös vihreää tuoretta heinää :) voisko joku auttaa ja vastata kysymykseen? (:
- madot...
no.. nyt on tätä axilur matolääkettä hommattu ! tänään ensimmäistä päivää kokeillaan auttaisiko se :) kiitos teidän ! :-)
- madot...
omat kanini söivät ensimmäiset matolääkkeet kurkun sisältä :D sinne vain työnsin ja kurkun nesteen mukana lääke muuttui mömmöksi, helposti se mömmönä meni masuun !:D nyt on jo kolmatta päivää matolääkitys! enään kaksi päivää jäljellä :) ja eihän tuota axiluria mene kahdelle 3 kg: n kanille muuta kuin 2 ja puoli tablettia yhden lääkityksen aikana... siitähän 10 tabletin paketista jää vaikka mitä jäljelle ! itse annoin ensimmäisen lääkityksen kun kanit olivat vielä matoisissa häkeissä.. toisen lääkkeen annoin siivouksen ja häkinvaihdon jälkeen ja kolmannen myös :) kyllä kanit tykkää matolääkitys ajasta, kun herkkuja vaan masuun työnnetään :D no ei nyt ihan työnnetä.. ei sitä kanille suuhun voi väkisin pistää! kanini söi itse kurkut matolääkkeen kera ruokakupista :D ja hei tämä madot... nimimerkki on sama henkilö kirjoittanut, eli minä :-D
- sagay
.. Pitääkö kanin poikasille antaa eri määrä axiluria kuin aikuisille ? Jos täytyy , niin kuinka paljon pitäisi antaa ?
- kanit
Kuinka monta tablettia annan 2-kiloiselle kanilleni?? :)
- kanit
KIIRE!!!
- mellestäjärabbit
Mitä lääkettä annat? Lääkkeissä on vahvuuseroja. Kysy mieluiten eläinlääkäriltä, ainakin tulee oikeat ohjeet
- kanit
Ööö.. annan axiluria.. :)
- kanifani1
saaako 8kk ikäistä kani madotaa?
- marlenew_
Ei kannata madottaa, jossei ole ilmennyt oireita. Se on oikeastaan turhaa, jos antaa madotuskuurin ja kanilla ei ole edes ilmennyt matoja. Anna kuuri vasta sitten kun matoja ilmenee!
- JukiJukiko
Voiko antaa kanille matokuuri koiran matolääke
Canex?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894