Omaiset eivät reagoi

nellitus

Moi!
Mieheni mummolla on todettu alzheimer. Magneettikuvien mukaan tauti ei ole vielä edennyt, mutta nyt käyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. JOka päivä häneltä muka varastetaan jotain ja joku käy luvatta asunnossa. Hän asuu yksin ja omaiset käyvät siellä päivittäin.

Miten saan kaikki ymmärtämään, että on vaarallista antaa mummon asua yksin? Hän ei siis muista syödä eikä ottaa lääkkeitä vaikka lappusia on ympäri taloa. Hän alkaa käymään yhä aggressiivisemmaksi ja tänäänkin siellä oli poliisit käymässä kun hän oli soittanut taas, että varkaita käynyt..

MItä teen?

17

2195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mene perille

      Et voi oikein tehdä mitään. Kun sairastuu esim. itse johonkin vakavaan, se aiheuttaa kriisiin. Sitten ihmettelee, miksi kaverit/sukulaiset kaikkoavat ympäriltä eivätkä tue henkisesti.Syy on se, että heilläkin on kriisi mutta se on aiemmalla asteella kuin oma. He siis tulevat jäljessä asian käsittämisessä.
      siis sinä ja miehesi ymmärrätte tilanteen, koska te olette lähimmät. Ette enää kiellä asiaa (sitä ettei voi asua kotona) vaan näette todellisuuden. Muut sukulaiset ovat todennäköisesti vielä kieltovaiheessa tai sitten he ovat niin itseään täynnä etteivät oikeasti välitä. Ainut mitä varmasti voit tehdä, on odottaa, tai sitten pyytää sukulaisia vaikka käymään katsomassa mummon arkea. Järkipuhetta voi aina yrittää mutta tuskin menee perille.

      • omainen

        Et sinä todellakaan voi mitään tehdä, mutta ota sentään kotipalveluun yhteyttä ja pyri järjestämään niin, että joku kävisi päivittäin tarkistamassa tilanteen. Todennäköisesti hän itse vastustaa sitä jyrkästi, mikä kuuluu taudin kuvaan.

        Lääkkeet kannattaa annostella siten, että voidaan tarkistaa, onko hän ottanut tarvittavat lääkkeet ja pitää huoli siitä, ettei hän pysty ottamaan niitä liikaa.

        Kyllähän voi yksin asua kotona vielä pitkäänkin, sillä tutussa ymäristössä toimintakyky on hämmästyttävän hyvä. Vaikka hän ei varsinaisesti muista, hän kuitenkin toimii jokseenkin rutiininomaisesti. Suurempia vaikeuksia tulee siinä vaiheessa, kun hän unohtaa sammuttaa levyt, vesihanan ja tekee muuta vahinkoa. Pitäkää ainakin siitä huolta, että vakuutukset ovat kunnossa!

        Edunvalvojan määrääminen voi olla myös tarpeen ja edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä voi ilmoittaa maistraattiin kuka tahansa. He kyllä sitten viran puolesta tiedustelevat muiltakin läheisiltä, pidetäänkö sitä tarpeellisena eikä aina määrätä.


    • kokemusta on

      kyllä voit tehdä paljonkin.Ensimmäisenä ota yhteys esim. terveyskeskukseen ja siellä kotisairaanhoitoon ja kerro heille tilanne.Me teimme omaisemme kanssa niin ja asiat alkoivat edetä siitä.Kotisairaanhoi- taja sai mummumme lähtemään lääkäriin, lääkitys aloitettiin ja ateriapalvelu tilattiin.Itse käymme vuorotellen valvomassa että hän syö ruuan ja saimme myös siivoojan käymään kerran kuussa.Kaikki tämä vain sen takia että hän voisi asua toiveensa mukaisesti kotona.Vaikeeta on ollut välillä, mutta sitten ne hyvät hetket kyllä palkitsee...

    • vaan tiukka

      Ja kun tota terveyskeskus kotisairaanhoitaja projektia alulle laitatte niin muistakaa vaan olla tiukkoja ettekä hellitä jos näkevät mummon "hyvä kuntoisena", jossain kunnissa on todella vaikeaa saada tää projekti päälle, kapaseetti pula tai sitten vittumaiset ihmiset päättämässä...

    • ..........

      Luulen, että mummosi sairaus on nyt edennyt aika lailla. se on tyypillistä, että kuvitellaan, että on käynyt varkaita ja ei enää pystytä huolehtimaan päivittäisistä toimista kuten puhtaus, ruoka ja lääkkeet. sinun pitäisi saada läheisesi ymmärtämään mummosi tilanne vaikka dementia oppaiden avulla tai jos pystyt niin ottamaan yhteyttä mummoasi hoitavaan lääkäriin...

      • .........

        hyvä on muistaa sekin dementoituneen kanssa, että hän saattaa skarpata esittää todella hyvä kuntoista esim. kotisairaanhoidolle. voi olla, että mummosi pystyy asumaan kotona vielä pitkään, mutta mitä sitten jos mummo lähtee ulos ja ei muista enää missä asuu. tärkeää on huomoida muistihäiriöisen kanssa koko kokonaisuus..


      • tuttua on

        jos mummolla ei ole hoitavaa lääkäriä, eikä hän suostu menemään lääkäriin niin yrittäkää tätä esim. kotisairaanhoidon kautta.Meillä saimme mummun juurinäin lääkäriin, omaisia hän ei uskonut mutta tälläinen "vieras" ammatti-ihminen sai mummun menemään lääkäriin. Ja tietysti joku omaisista mukaan sinne vastaanotolle!Ja olen samaa mieltä että sairaus on edennyt jo pidemmälle koska hänellä on jo näitä varkaus-juttuja, siihenkin saattaisi lääkitys auttaa..että voisi olla vielä kotona vaikkakin tarvitsisi päivittäistä valvontaa ja kotikäyntejä..


    • ensi oireita

      Minun sukulaisellani alkoi näitä seinien ja ovien läpi kulkevia "varkaita" käydä yli 5 vuotta ennen kuin Alzheimer diagnosoitiin neurologilla (magneettikuvat otettiin ja muistitestit tehtiin). Henkilön muisti alkaa pettää ja ehkä luontaisesti epäluuloinen saa pakkomielteen "varkaista". Tyypillistä on, että varkaat vievät aivan jonninjoutavia esineitä, joilla ei ole varkaalle mitään arvoa. Niitä tavaroita sitten haettiin yöt ja päivät. Joskus sitten katoaa tärkeämpääkin, avaimia, kukkaro tms. Ja löytyvät taas.
      Kotisairaanhoito voi hoitaa lääkkeistä huolehtimisen, yhteys siis kuntaan. Jos sukulaiset eivät voi huolehtia ruokailusta, kotipalvelu auttaa.
      Kotisairaanhoitaja voi käydä tutkimassa sairauden astetta ja keksii kyllä verukkeen, millä mummon saa lääkäriin. Mieto psykoosilääkitys poistaa varkaat ja mummolla stressi helpottaa.
      Mummosi saattaa pärjätä vielä jonkin aikaa omassa kodissaan, kunhan lääke- ja ruokailuasiat on hoidettu, kuten myös hygienia ja siivous tms.

    • mummolle

      Anna mummolle karnosiinia. Ei sivuvaikutuksia. Itse olen käyttänyt Tolosen valmistetta - joskaan en dementiaan. Karnosiinin on todettu suojaavan aivoja Alzheimerilta...

      • kaikkea..

        eipä suojaa jos on JO alzheimeriin sairastunut..Ei sille taudille voi mitään tehdä, korkeitaan alz.lääkkeet voi tautia jarrutella..


      • väärässä
        kaikkea.. kirjoitti:

        eipä suojaa jos on JO alzheimeriin sairastunut..Ei sille taudille voi mitään tehdä, korkeitaan alz.lääkkeet voi tautia jarrutella..

        Nyt on kyllä höpö höpö ihan väärässä. Netti on täynnä informaatiota karnosiinin vaikutuksesta alzheimerin tautiin. Laitan tähän nopeimmin löytämäni sivun http://www.alzforum.org/res/adh/cur/brenner/default.asp

        Mikä sinä olet sanomaan, ettei taudille mitään voi. Oletko Alzheimer tutkija, kukaties?


      • !!!!!!!!!
        väärässä kirjoitti:

        Nyt on kyllä höpö höpö ihan väärässä. Netti on täynnä informaatiota karnosiinin vaikutuksesta alzheimerin tautiin. Laitan tähän nopeimmin löytämäni sivun http://www.alzforum.org/res/adh/cur/brenner/default.asp

        Mikä sinä olet sanomaan, ettei taudille mitään voi. Oletko Alzheimer tutkija, kukaties?

        alzheimeriin sairastuneen omainen ja kokemuksesta tiedän että se on etenevä tauti eikä siihen ole mitään parantavaa lääkitystä, korkeintaan alz. tautiin määrätyt lääkkeet lieventävät taudin oireita.


      • !!!!!!!!!
        väärässä kirjoitti:

        Nyt on kyllä höpö höpö ihan väärässä. Netti on täynnä informaatiota karnosiinin vaikutuksesta alzheimerin tautiin. Laitan tähän nopeimmin löytämäni sivun http://www.alzforum.org/res/adh/cur/brenner/default.asp

        Mikä sinä olet sanomaan, ettei taudille mitään voi. Oletko Alzheimer tutkija, kukaties?

        tämä karnosiini olisi tälläinen ihmelääke alzheimerintautiin niin johan siitä olisi kuullut muuallakin kuin täällä keskustelupalstalla!! Jokainen saa uskoa mihin tahansa, vaikka kivenmurikoihin, mutta niinkauan kunnes sitä meille neurologi suosittelee, emme sitä osta!!


      • .............
        väärässä kirjoitti:

        Nyt on kyllä höpö höpö ihan väärässä. Netti on täynnä informaatiota karnosiinin vaikutuksesta alzheimerin tautiin. Laitan tähän nopeimmin löytämäni sivun http://www.alzforum.org/res/adh/cur/brenner/default.asp

        Mikä sinä olet sanomaan, ettei taudille mitään voi. Oletko Alzheimer tutkija, kukaties?

        Kyllä ne alzheimertutkijat meidän puolestamme näitä asioita selvittävät ja varmaan kertovat sitten,kun tutkittua tietoa on.

        Tosin eräs geriatri väitti noin kuukausi sitten, että lääkkeettömiä hoitokeinoja ei voi soveltaa dementiapotilaan käytöshäiriöihin siitä syystä,että niiden tehosta ei ole tutkittua tietoa. Jos tutkimustieto - tai tieto tutkimuksista - on tällä tasolla, niin ehkä pitäisi karnosiiniakin kokeilla.


      • Pihla-67

        Ottamatta kantaa sen enmpää tähän Matti Tolosen liiketoimintaan näillä sairauksia poistavilla/lievittävillä (?), varsin hinnakkailla tuotteilla, olen itse sitä mieltä, että kokeillahan voi vaikka mitä-vaikutus jää ehkä osin mielikuvituksen ja uskon voimaan.

        Eri asia on sitten, miten luotettavaa "tutkittu" tieto on, ja minkä alan tohtorit esim. Yhdysvalloissa näitä tutkimuksia tekevät. Markkinavoimat tekevät ihmeitä...

        Sanoisin, että omaisena ei osaa ehkä reagoida, koska ei saata uskoa, että omainen on kipeästi avun tapeessa, ja kykenemätön huolehtimaan enää itsestään. Omaisen sairauden hyväksyminen on vaikeaa, ja itselläni kieltoreaktio tuli selvääkin selvemmästä diagnoosista huolimatta.

        Kuitenkin rohkaisen pyytämään apua. Vaikka olen itse syytellyt itseäni siitä, että äiti ehkä pärjäisi yksityisessä hoitokodissa, olen huomannut, että tk:n pitkäaikaispaikka on hyvä ratkaisu, ja hoito hyvää.

        ...jaksamista edelleen kaikille kirjoittajille ja lukijoille. Meitä on suuri ja kasvava joukko samojen pulmien parissa. Ja surutyötäkin on tehtävä.


      • n. 1000e luontaistuotteisiin
        ............. kirjoitti:

        Kyllä ne alzheimertutkijat meidän puolestamme näitä asioita selvittävät ja varmaan kertovat sitten,kun tutkittua tietoa on.

        Tosin eräs geriatri väitti noin kuukausi sitten, että lääkkeettömiä hoitokeinoja ei voi soveltaa dementiapotilaan käytöshäiriöihin siitä syystä,että niiden tehosta ei ole tutkittua tietoa. Jos tutkimustieto - tai tieto tutkimuksista - on tällä tasolla, niin ehkä pitäisi karnosiiniakin kokeilla.

        Eikö täällä voi mihinkään keskusteluun osallistua törmäämättä Toloseen? Ihme äijä!
        Tämä törkeä mainonta on saanut minun ostoskäyttäytymiseni muuttumaan siten, etten osta yhtään Tolosen purnukkaa. Laadukkaita ja ennen kaikkea halvempia tuotteita on kauoppojen hyllyt pullollaan. Lisäksi tehoa löytyy muistakin kuin Tolosen tropeista vaikka hän itse toista väittää.
        Karnosiiniakin on useimpia merkkejä muilla valmistajilla.


    • Ei vielä laitokseen

      voi kyllä useimmat asua vielä tuossa vaiheessa. Mutta kotiapua ja valvontaa hän tarvitsee ehdottomasti. Kunnan kotiavun johtajalle soittakaa. Voimia!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe