Grand Scenic ajovalopolttimon vaihto

Juuso

Piti tuossa yht'äkkiä polttimo vaihtaa, ei juma kun on ahtaassa paikassa ei meikäläisen näpit mahdu millään. Onko vinkkiä mitä pitää tai kannattaa purkaa että onnistuu vai onnistuuko purkamattakin?

Juuso

17

12561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sceenic

      Kokeileppa tuota hakutoimintoa, hakusanaksi Scenic lampun vaihto. Ohjeita tulee melkoinen kasa, aihetta käsitelty tällä foorumilla usein.

    • JUSA se alkuperäinen

      No mulla onnistuu seuraavasti

      Oikean puoleinen (pissapojan säiliön puoli) -> irroitan pissapojan säiliön täyttöputken (lähtee irroittamalla kaksi kiinnitystä yläpäästä ja vetämällä) -> kumitulppa pois -> sitten vanha lamppu irti kiertämällä ja irroitus kannasta kaksin käsin -> pujotetaan kumihanska oikeaan käteen -> uusi lamppu oikean käden kämmenelle -> lamppu kourassa laitetaan lamppu lampun kantaan takaisin (huom! katso että lamppu menee kantaan oikeinpäin) -> lamppu takaisin paikoilleen -> kumitulppa takaisin. Täyttöputki pitää muistaa pistää takaisin.

      Vasemmanpuoleinen (eli se puoli jossa akku sijaitsee) on vaikeampi. Vasemmalla kädellä kämmenpuoli ylöspäin hoidetaan jokainen vaihe ja samalla pystyy kurkkimaan koloista -> kumitulppa pois -> vanha lamppu kiertämällä pois -> talttaruuvarilla lampun irroitus kannasta -> kumihanska vasempaan käteen -> lamppu kourassa laitetaan lamppu lampun kantaan takaisin (huom! katso että lamppu menee kantaan oikeinpäin) -> lamppu takaisin paikoilleen -> kumitulppa takaisin paikoilleen.

      Koko homma hoituu mulla noin 10-15 minuutissa. Ei sovi heikkohermoiselle eli pitää vain olla malttia. On se ihmisen käsi ihmeellinen "kone" ei edes robootti pystyisi moiseen suoritukseen.

      • lyhyen polttimo

        H1 vai H7

        nimimerkillä polttimon vaihto edessä.....


      • JUSA se alkuperäinen
        lyhyen polttimo kirjoitti:

        H1 vai H7

        nimimerkillä polttimon vaihto edessä.....

        Lyhyt = H7
        Pitkä = H1


      • vaikka tulikin myöhässä
        JUSA se alkuperäinen kirjoitti:

        Lyhyt = H7
        Pitkä = H1

        tänään vaihdoin molemmat lyhyet ja oikean puoleinen on aika helppo rasti mutta vasemman puoleisen kanssa joutuu taiteilemaan....

        mutta onnistuu kuitenkin


      • Anonyymi

        1 minuutti meni vaihtaessa!!


    • Izco

      Laitampa oman ohjeen, koska täältä en mieleistäni löytänyt.. Kyseessä Grand Scenic -05.
      Itse "isokätisenä" ( ei toivoakaan mahtua pikku väleistä) vaihdoin akun puoleisen ajovalon irroittamalla akun, jolloin pääsy polttimolle oli todella helppoa. Akku on kiinni tietysti akkukengillä 2kpl 10mm mutteri, suosittelen kiintoavainta ja edessä alhaalla yksi kiinnike 13mm pitkävartisella räikällä lähtee kätevästi. Ei mene pitkään, jos työkalut pysyy kädessä. Toivottavasti tästä on apua edes jollekkin.

      • laatap

        Itselläni paloi kanssa scenicistä molemmat H7 lähiajovalopolttimot 2 viikon sisällä. Hiukan hirvitti niitä lähteä vaihtamaan, kun täällä palstoilla moitittiin sitä kovin vaikeaksi operaatioksi. Mutta uskalsin yrittää ja täältä löytyneiden pikku vinkkien avulla molemmat polttimot tuli suht. helposti vaihdettua ja aikaa meni yht. n. 20min. Enkä todellakaan ole mikään autoasentaja tai edes kovin pienikätinen. Tilaa on kyllä todella vähän, varsinkin kuskin puolella , jossa akku on. Apukuskin puolella homma kävi helpommin, kun irrotti sen pissapojan muovisen täyttöputken, joka irtoaa helposti.Kuskin puolella tilaa olisi hyvin, jos akun irrottaisi, mutta en siihen viitsinyt reuveta. Tilaa oli siellä tosi niukasti, mutta käden sai ujutettua väliin ja polttimo tuli vaihdettua käsikopelolta. Silmillä sinne polttimon kantaan on turha yrittää nähdä, homma on hoidettava ihan käsituntumalta, mutta mitään työkaluja (pihtejä tai ruvimeisseleitä tms) ei tarvita, niistä on ahtaissa paikoissa pikemminkin haittaa.

        Kannustan siis rohkeasti kokeilemaan polttimoiden vaihtoa, niin minäkin tein ja homma hoitui yllättävän kivuttomasti. Ei se ole helppoa,kun on ahtaat paikat, mutta niin ne on muissakin autoissa nykyään, esim. mun ex Opel Vectra C oli melkein yhtä ahtaat paikat. Vielä pitäisi ne xenonit asentaa, hiukan mietityttää, miten ne saa asennetua ja mihin ballastit sijoittaa. Vinkkejä siitä otetaan auliisti vastaan :-)

        Auto oli siis Renault Grand Scenic vm, 2005/2006 ja kone 2.0T.


      • ranskanpullailija
        laatap kirjoitti:

        Itselläni paloi kanssa scenicistä molemmat H7 lähiajovalopolttimot 2 viikon sisällä. Hiukan hirvitti niitä lähteä vaihtamaan, kun täällä palstoilla moitittiin sitä kovin vaikeaksi operaatioksi. Mutta uskalsin yrittää ja täältä löytyneiden pikku vinkkien avulla molemmat polttimot tuli suht. helposti vaihdettua ja aikaa meni yht. n. 20min. Enkä todellakaan ole mikään autoasentaja tai edes kovin pienikätinen. Tilaa on kyllä todella vähän, varsinkin kuskin puolella , jossa akku on. Apukuskin puolella homma kävi helpommin, kun irrotti sen pissapojan muovisen täyttöputken, joka irtoaa helposti.Kuskin puolella tilaa olisi hyvin, jos akun irrottaisi, mutta en siihen viitsinyt reuveta. Tilaa oli siellä tosi niukasti, mutta käden sai ujutettua väliin ja polttimo tuli vaihdettua käsikopelolta. Silmillä sinne polttimon kantaan on turha yrittää nähdä, homma on hoidettava ihan käsituntumalta, mutta mitään työkaluja (pihtejä tai ruvimeisseleitä tms) ei tarvita, niistä on ahtaissa paikoissa pikemminkin haittaa.

        Kannustan siis rohkeasti kokeilemaan polttimoiden vaihtoa, niin minäkin tein ja homma hoitui yllättävän kivuttomasti. Ei se ole helppoa,kun on ahtaat paikat, mutta niin ne on muissakin autoissa nykyään, esim. mun ex Opel Vectra C oli melkein yhtä ahtaat paikat. Vielä pitäisi ne xenonit asentaa, hiukan mietityttää, miten ne saa asennetua ja mihin ballastit sijoittaa. Vinkkejä siitä otetaan auliisti vastaan :-)

        Auto oli siis Renault Grand Scenic vm, 2005/2006 ja kone 2.0T.

        Itse hoidan homman "yksikätisesti"...

        Oikea puoli kuten muillakin, kumiletki irti pesurin täyttöputkesta, täyttäputki irti pidikkeestään ja säiliöstä. Kumisuoja irti ja poltin kämmeneen ja sormilla nitkuttelen kannan irti polttimosta. Uuden polttimon laitan umpioon ja summissa sitten haen kannan paikoilleen...

        Vasemmalle puolelle ihan samalla tavalla.. mutta ahtaammin.

        Lampun kannan piuhat naurettaavan lyhyet. Lukitus systeemi kannassa estää tehokkaasti vaikkapa korvaamisen jälkiasennus xenoneilla.

        Itse aion asentaa huomiovalot (daytime running lights), luultavimmin LED versiot ja ajella valoisan aikaan niillä. Maksavat enemmän kuin halvat H7 polttimot mutta noiden vaihtaminen on hanurista vaikka aikaa ei kulukkaan kuin se 15-20 minuuttia.


      • 28

        että radion suojakoodi pitää syötää uudelleen ja ikkunannostimet ohjelmoida uudelleen akun irroituksen jälkeen.


    • Villeeeeeeeeee

      Ei näyttänyt olevan vaikeaa kun sen osaa. Asentaja otti sekä akun että moottoritilan sulakerasian muovikannet pois kun vaihtoi vasemman puolen polttimon. Oikean puolen polttimoa vaihtaessaan hän otti taas sen pissapojan täyttöputken.

      Hinta molemman puolen polttimon vaihtotyölle 20 euroa ja siihen polttimot 14 euroa kappale eli 48 euroa. Olen tyytyväinen ja voin suositella Raision AD:ta.

      • Ranskattareen rakast

        Säästellen ;)

        Tein itse saman Bilteman polttimoilla, aikaa 15 min ja kustannus 6€


      • MJ
        Ranskattareen rakast kirjoitti:

        Säästellen ;)

        Tein itse saman Bilteman polttimoilla, aikaa 15 min ja kustannus 6€

        Vaihdoin kerran Bilteman polttimot Sceniciin. Kestivät vain puoli vuotta, ja sama riesa pian uudelleen.

        Hyvä jos sait vaihdettua varttitunnissa, mulla menee yleensä oikea 2 min, vasen 20-30 min (akkukannen irroittamisen kanssa) - ei meinaa millään mahtua sormet välistä. Minkä perhanan takia fransmannit ei ole voineet laittaa umpioon edes 10 cm pitempää piuhaa? Silloin saisi vasemmankin polttimon vaihdettua hetkessä. Olen miettinyt umpioon jotain jatkopiuhaa, siinä pitäisi toisessa päässä olla rellun umpion H7 lampunpidike ja toisessa päässä H7:n nastat. Ei sellaisia ainakaan valmiina taida saada?


      • Salmiakkikeula
        MJ kirjoitti:

        Vaihdoin kerran Bilteman polttimot Sceniciin. Kestivät vain puoli vuotta, ja sama riesa pian uudelleen.

        Hyvä jos sait vaihdettua varttitunnissa, mulla menee yleensä oikea 2 min, vasen 20-30 min (akkukannen irroittamisen kanssa) - ei meinaa millään mahtua sormet välistä. Minkä perhanan takia fransmannit ei ole voineet laittaa umpioon edes 10 cm pitempää piuhaa? Silloin saisi vasemmankin polttimon vaihdettua hetkessä. Olen miettinyt umpioon jotain jatkopiuhaa, siinä pitäisi toisessa päässä olla rellun umpion H7 lampunpidike ja toisessa päässä H7:n nastat. Ei sellaisia ainakaan valmiina taida saada?

        Ei tunnu mitkään H7- polttimot kestävän joten olen vaihtanut polttimot ennakoivasti alkusyksystä ja joulun jälkeen.
        Aikaa kuluu vaihtoon muutama minuutti per puoli, muuta ongelmia ei kuin että polttimon irrottaminen liittimestä on joskus hankalaa ja liittimen kiinnittäminen umpioon vaatii hieman tunnustelua (lukitus vaatii vain muutaman asteen väännön.


      • Vaimotyövoimaa
        Salmiakkikeula kirjoitti:

        Ei tunnu mitkään H7- polttimot kestävän joten olen vaihtanut polttimot ennakoivasti alkusyksystä ja joulun jälkeen.
        Aikaa kuluu vaihtoon muutama minuutti per puoli, muuta ongelmia ei kuin että polttimon irrottaminen liittimestä on joskus hankalaa ja liittimen kiinnittäminen umpioon vaatii hieman tunnustelua (lukitus vaatii vain muutaman asteen väännön.

        ajovalot, kun on sopivan pienikätinen ja näppärä. Noin minuutti per puoli ja suht edullista ;)


    • skynde

      mulla 2007 grandscenic. mä aiankin vaihdan polttimot samalla kun laitan kesärenkaat. 07 mallissa sisälokari kahdessa osassa, eli etummainen osa irti (pari ruuvia ja nastaa). Sen jälkeen mahtuu hyvin vaihtaa polttimot. siinähän se menee samalla kun renkaat ottaa muutenkin irti.

    • Hessu11

      Kellää vinkkiä mistä sais uuden pellilipareen senickin lähivalon polttimon kiinitykseen.vanha katos kun yritin yhdellä kädellä ottaa irti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3351
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      163
      1371
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1072
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      742
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe