Mikä hyvä läppäri veneeseen ?

avbzxdrttidi

Tervehdys Välimereltä.

Mikähän olisi hyvä läppäri veneeseen, missä käyttöjännte olisi noin 12-13 volttia tai vähemmän.
Nykyisessä läppärissä kun tuo 19 voltin käyttöjännite imaisee 12 voltin akun aivan liian nopeasti tyhjäksi koska välissä on (turha) jännitteennosto.

10

2576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiasta kuullut

suoraan veneesi 12v tasasähköjärjestelmään kytkeä tietokonettasi ilman sen tietokoneen akkua? olen kuullut ainakin joidenkin koneiden tällä lailla toimivan vaikka niiden lataus jännite olisikin suurempi.
      Silloin ei tarvitsisi välissä mitään tehoja kuluttavia latausvälineitä.

Tarvitkos miehistöä veneeseesi? nyt tai myöhemmin jos näin niin kirjoitapa postiini
      [email protected]

• pien ongelma

sen jännitteen pitäis pysyä aika tasaisena... Ei kone tykkää muuten

• avbxxzziiii
        pien ongelma kirjoitti:

sen jännitteen pitäis pysyä aika tasaisena... Ei kone tykkää muuten

Meinaatkos että laturin antama jännite ei ole tarpeeksi tasaista ?

• avbxxzziiii kirjoitti:

Jokainen läppäri tai 12V PC vaatii joka tapauksessa ns. DC/DC Converterin tai DC/AC invertterin jännitteen stabiloimiseksi. DC/DC converterin hyötysuhde on hyvä (yleenssä 92%).
        Jos sinulla on ns. autoPC on varmistettava ett convertteri pystyy tuottamaan tarvittava jännite/virtaa myös silloin kun veneen akusta viedään suuria virtoja (esim. moottorin käynistyksen aikana) muuten kone kaatuu juuri sillon kun sen tarvitset.

• anemos
        avbxxzziiii kirjoitti:

Tässä oletetaan että veneen lataus/kone käy.
        Jos purjehtii, niin akkujännite on noin 12,7-12,0
        Se ei riitä kytkeä pc-n akku suoraan, jos sen "erikoisesti" kytkis.
        Ne 12-15/19 voltin convertterit on niin sanottu "stepup" (ilman muuntajaa) converttereita ja tehosuhde on hyvin korkea !

• Joakim
        anemos kirjoitti:

Tässä oletetaan että veneen lataus/kone käy.
        Jos purjehtii, niin akkujännite on noin 12,7-12,0
        Se ei riitä kytkeä pc-n akku suoraan, jos sen "erikoisesti" kytkis.
        Ne 12-15/19 voltin convertterit on niin sanottu "stepup" (ilman muuntajaa) converttereita ja tehosuhde on hyvin korkea !

Itse olen käyttänyt IBM TP600:sta veneessä pari vuotta suoraan kytkettynä (siis 12 V läppärin pistokkeeseen). Toimii aivan tarpeeksi hyvin minulle. Näyttö hiukan vilkkuu ja on tavallista himmeämpi, kun läppäri ilmeisesti vaihtelee eri virrankulutustilojen välillä. Virtaa kuluu aika tarkasti 1 A läppärin oma akku irroitettuna. Jos akku on kiinni, läppäri käyttää sitä liian pienestä jännitteestä johtuen.

Suoraan kytkemisessä saattaa tulla ongelmia moottoria statatessa ja jopa sitä käytettäessä. Tällöin saattaa tulla jännitepiikkejä, joista läppäri voi hajota.

Virrankulutus riippuu hyvin paljon läppärimallista. Tehokas prossu näytönohjain voi nostaa kulutuksen jopa 4 A tasolle.

• läppäri

kun vanhoja toimivia on käytettävissä miltei ilmaiseksi - kävin tuolla linkissä laskurilla rakentamassa autopc:n 7" vga näytöllä ja millenium käyttiksellä eli halvimman mukaan. Tuli hintaa 1300. Miltei mikä hyvänsä vanha läppäri tekee sen saman lisänäyttö kannelle, jos tarvis

• anemos

Moi !
      Kaikki läppärit käy veneessä.
      Minulla on kokemusta jo monen vuoden ajan.
      Nykyään uudet läppärit on 15-19 tuuman näytöllä, alkaa olla turhan isot näytöt veneessä ! (kaikki riippuu myös veneen koosta !)
      Minulla on ollut 12 tuuman näytöllä oleva uusi HP/Compaq viime kesänä, missä karttaohjelmat. Joissain satamissa on Wlan, taikka sitten olen käyttänyt GPRS internettiä GSM puhelimen kautta.
      Kannettava vie sähköä 12 voltin veneakuista noin 2-3 Ampeeria. 12/19 voltin adapterin kautta.
      Pitää mitoittaa veneen akut ja lataus kulutuksen mukaan.
      Sanotaan jos veneessä purjehtiessa on läppäri/karttaohjelma päällä 10 h, se vie puolet 70Ah akusta. Sitten pitää koneella ladata. Mutta yleensä veneissä on enemmänkun 70Ah akku !!

• JIM46

Oma jännitteennostajani käyttää itse vain 0,05 A. Kun läppäri kuluttaa 2-3 A niin jännitteennoston osuus on kulutuksesta on vain pari prosenttia. Akuissa pitää olla kapasiteettia riittävästi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      62
      6725
    2. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      66
      6318
    3. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      135
      5294
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      49
      4151
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      21
      4008
    6. Onnettomuus

Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      5
      3540
    7. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      132
      3500
    8. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      172
      2955
    9. Tuntuuko ettet tiedä

Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2829
    10. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      62
      2681
    Aihe