Mikä hyvä läppäri veneeseen ?

avbzxdrttidi

Tervehdys Välimereltä.

Mikähän olisi hyvä läppäri veneeseen, missä käyttöjännte olisi noin 12-13 volttia tai vähemmän.
Nykyisessä läppärissä kun tuo 19 voltin käyttöjännite imaisee 12 voltin akun aivan liian nopeasti tyhjäksi koska välissä on (turha) jännitteennosto.

10

2513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiasta kuullut

suoraan veneesi 12v tasasähköjärjestelmään kytkeä tietokonettasi ilman sen tietokoneen akkua? olen kuullut ainakin joidenkin koneiden tällä lailla toimivan vaikka niiden lataus jännite olisikin suurempi.
      Silloin ei tarvitsisi välissä mitään tehoja kuluttavia latausvälineitä.

Tarvitkos miehistöä veneeseesi? nyt tai myöhemmin jos näin niin kirjoitapa postiini
      [email protected]

• pien ongelma

sen jännitteen pitäis pysyä aika tasaisena... Ei kone tykkää muuten

• avbxxzziiii
        pien ongelma kirjoitti:

sen jännitteen pitäis pysyä aika tasaisena... Ei kone tykkää muuten

Meinaatkos että laturin antama jännite ei ole tarpeeksi tasaista ?

• avbxxzziiii kirjoitti:

Jokainen läppäri tai 12V PC vaatii joka tapauksessa ns. DC/DC Converterin tai DC/AC invertterin jännitteen stabiloimiseksi. DC/DC converterin hyötysuhde on hyvä (yleenssä 92%).
        Jos sinulla on ns. autoPC on varmistettava ett convertteri pystyy tuottamaan tarvittava jännite/virtaa myös silloin kun veneen akusta viedään suuria virtoja (esim. moottorin käynistyksen aikana) muuten kone kaatuu juuri sillon kun sen tarvitset.

• anemos
        avbxxzziiii kirjoitti:

Tässä oletetaan että veneen lataus/kone käy.
        Jos purjehtii, niin akkujännite on noin 12,7-12,0
        Se ei riitä kytkeä pc-n akku suoraan, jos sen "erikoisesti" kytkis.
        Ne 12-15/19 voltin convertterit on niin sanottu "stepup" (ilman muuntajaa) converttereita ja tehosuhde on hyvin korkea !

• Joakim
        anemos kirjoitti:

Tässä oletetaan että veneen lataus/kone käy.
        Jos purjehtii, niin akkujännite on noin 12,7-12,0
        Se ei riitä kytkeä pc-n akku suoraan, jos sen "erikoisesti" kytkis.
        Ne 12-15/19 voltin convertterit on niin sanottu "stepup" (ilman muuntajaa) converttereita ja tehosuhde on hyvin korkea !

Itse olen käyttänyt IBM TP600:sta veneessä pari vuotta suoraan kytkettynä (siis 12 V läppärin pistokkeeseen). Toimii aivan tarpeeksi hyvin minulle. Näyttö hiukan vilkkuu ja on tavallista himmeämpi, kun läppäri ilmeisesti vaihtelee eri virrankulutustilojen välillä. Virtaa kuluu aika tarkasti 1 A läppärin oma akku irroitettuna. Jos akku on kiinni, läppäri käyttää sitä liian pienestä jännitteestä johtuen.

Suoraan kytkemisessä saattaa tulla ongelmia moottoria statatessa ja jopa sitä käytettäessä. Tällöin saattaa tulla jännitepiikkejä, joista läppäri voi hajota.

Virrankulutus riippuu hyvin paljon läppärimallista. Tehokas prossu näytönohjain voi nostaa kulutuksen jopa 4 A tasolle.

• läppäri

kun vanhoja toimivia on käytettävissä miltei ilmaiseksi - kävin tuolla linkissä laskurilla rakentamassa autopc:n 7" vga näytöllä ja millenium käyttiksellä eli halvimman mukaan. Tuli hintaa 1300. Miltei mikä hyvänsä vanha läppäri tekee sen saman lisänäyttö kannelle, jos tarvis

• anemos

Moi !
      Kaikki läppärit käy veneessä.
      Minulla on kokemusta jo monen vuoden ajan.
      Nykyään uudet läppärit on 15-19 tuuman näytöllä, alkaa olla turhan isot näytöt veneessä ! (kaikki riippuu myös veneen koosta !)
      Minulla on ollut 12 tuuman näytöllä oleva uusi HP/Compaq viime kesänä, missä karttaohjelmat. Joissain satamissa on Wlan, taikka sitten olen käyttänyt GPRS internettiä GSM puhelimen kautta.
      Kannettava vie sähköä 12 voltin veneakuista noin 2-3 Ampeeria. 12/19 voltin adapterin kautta.
      Pitää mitoittaa veneen akut ja lataus kulutuksen mukaan.
      Sanotaan jos veneessä purjehtiessa on läppäri/karttaohjelma päällä 10 h, se vie puolet 70Ah akusta. Sitten pitää koneella ladata. Mutta yleensä veneissä on enemmänkun 70Ah akku !!

• JIM46

Oma jännitteennostajani käyttää itse vain 0,05 A. Kun läppäri kuluttaa 2-3 A niin jännitteennoston osuus on kulutuksesta on vain pari prosenttia. Akuissa pitää olla kapasiteettia riittävästi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8470
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2378
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2210
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      36
      1822
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1748
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1717
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      20
      1138
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1133
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe