Mariner 9.9hp

15 heppaseksi?

Kuinka viritetään mariner 9.9hp 15 hevosvoimaiseksi?. Perämoottori on 1980 luvun alkupuolelta.

27

8121

Vastaukset

  • osta kirjakaupasta tarra kirjaimet,niin saat muutettua sen vaikka 20 heppaseksi.

    • Bolaget tekee kyllä yleensa päinvastoin, esim viilaa 18 hp. konee 25 hp.ksi ja laittaa 9,9 decalsetin, jonka teemme alkuperäisen näköiseksi omalla tarrakoneella.
      Tää palstahan on ihan täynnä puupäitä???


  • itse yritin virittää mercury 9.9 heppaisen, iskutilavuus jotain 262cm^3. moottoriin vaihdettiin 15 hv mallin isompi kaasutin, hintaa tuli jotain 350 euroa. veneenä mix buster, ei kulkenut solmuakaan lujempaa vaikka kokeilin jyrkemmällä potkurillakin. virityksen tehneen pajan mukaan pitäisi vaihtaa myös jokin osa pakopuolen alussa. moottori olisi pitänyt purkaa tätä varten aika pitkälle joten luovuin leikistä. eräs venelehti sai muuten 9.9 heppaisesta penkissä tehoja jotain 13,5 heppaa joten ero 15 hv mallin suhteen on todella pieni.

    • Pönttö kuka nyt menee ostamaan uudene kaasarin kun sen vanhana voi porata isommaksi ja vaiktaa apääsuutin?
      Ellette osaa antaa koneen olla tai viekää se RAANAlle viilattavaksi!!!


  • Kone taitaa olla Yamahan tekemä, Mercuryn ja Yamahan yhteismarkkinoinnin ajalta. Jos huhupuheet pitää paikkansa ei sen aikainen 9,9 poikennut 15 hv koneesta kuin kaasarin kurkun aukeamista hoitelevan vivuston puolelta, ja sekin vielä siten, että siellä oli joku plommi joka piti poistaa jonka jälkeen kurkku aukesi täysille. Juttu on vain jo sen verran vanhaa ja noita koneita käytetty nuorisoluokissa kisakoneina, että tieto pitäisi olla yleiseksi levinnyttä ja sen vuoksi olisi suoranainen ihme jos temppua ei jo joku olisi koneelle tehnyt.

    • Jos joltain/joltain sivulta löytyisi teknistä tietoa niin vois katsoa sitä kaasaria ja cm3:sta onko se sama?


    • Kaasarista kirjoitti:

      Jos joltain/joltain sivulta löytyisi teknistä tietoa niin vois katsoa sitä kaasaria ja cm3:sta onko se sama?

      Toopeja koko porukka kaikki jotka edes vähän tietävät noista koneista osaavat sanoa että 15 hp. kaasari 19,5 pääsuutin 135 ja 9,9 joko 13 tai 15 mm pääsuutin yleensa 104.

      Lopettakaa nämä typerät kysymykset ja viekää kone RAANAlle, ainoa hemo joka ymmärtää niitten päälle.


  • 15hv marinerissa ei olis sama kuutio tilavuus? siis näissä kasikytäluvun alun 9.9hv vehkeissä?

    • Vene-lehden vuoden -81 Perämoottorit luettelo-osan mukaan on kaikkien otsikossa mainittujen koneiden sylinteritilavuus 246cm3.


    • Ei vain 80 luvun ole sama vaan mysö 70-luvun 15 hp.ssa in sama tilavuus, konetta on kuitenkin muutettu 70-luvulta, Marinereissä on kyllä monta osaa muutettu ei se ihan sama ole, ja riippuu vähän vuosimallista.


  • esimerkiksi www.mercruiserparts.com löytyy ainakin mercury/mariner mallien räjäytyskuvat ja varaosnumerot.
    Niistä on melko helppo päätellä mitkä osat ovat eritehoisissa erilaiset. Kaasareista on yleensä myös tyyppi merkitty sinne.

  • vaihda kaasari tai poraa vaihda suuttimet vaihda läpät, vaihda kansi (MARINERISSA aliteho kansi).
    Mäillä muutoksilla 15 hv. Mikäli haluat lisää, noin 20 hv. ota yhteyttä Bolagetiin maan taitavin YAMAHA 15 viilaaja.

    • täytyykö vaihtaa yamahan 9.9hv:ssa kantta laisinkaan


    • 15hv kansi kirjoitti:

      täytyykö vaihtaa yamahan 9.9hv:ssa kantta laisinkaan

      Ei tarvii vaihtaa koska on sama kuin 15hv.n, mutta saa kyllä lisää mikäli höylää max 1.5 mm pois sen jälkeen on riski että lyö kanteen kiinni kun vähentää kaasua.

      Miksi te vaivaatte mieltänne koko koneen viilamisella veisittee suosiolla maan taitavimmallee viilaajalla RAANALLE jonka tavoittaa emaililla gustafnordenswan@yahoo.se


    • bolaget kirjoitti:

      Ei tarvii vaihtaa koska on sama kuin 15hv.n, mutta saa kyllä lisää mikäli höylää max 1.5 mm pois sen jälkeen on riski että lyö kanteen kiinni kun vähentää kaasua.

      Miksi te vaivaatte mieltänne koko koneen viilamisella veisittee suosiolla maan taitavimmallee viilaajalla RAANALLE jonka tavoittaa emaililla gustafnordenswan@yahoo.se

      ainakaa uuvemmis yamahois ei tarvi ku ottaa/kääntää kaasuvivustossa oleva rajoitin ja siinä sulla on 15hv malmi,itte tehty ja puhtii tuleerutkasti,ei mitää kaasarin ym vaihtoi,samat= kuutiot ja välitys suhteet molemmis koneis (9.9-15)näin on näreet


  • Vaihdatin omaan moottoriini jäykemmät männän palautus jouset sekä isommat pakoputken kannatin laakerit teho tipahti puoleen.

  • Jos on yamaha tekele,niin ton ikäsissä eri kaasari ja imukansi läppineen.
    Omaani taannoin vaihdoin,huomattava ero tehossa.

  • Oma muutos on toiminut hyvin Yamahan 9.9>15. Lähtee hyvin käyntiin ja pyörii hyvin myös tyhjäkäyntiä. Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä jarnosonni@hotmail.com

    • Minun 15hp Evarin. se pyöri tehdaslupauksenkin mukaan 7000krpm, mutta minun kone ylitti sen reippaasti, ja hitto, että se vene kulki. Siinä olisiollu hauska ottaa jamahan kanssa yhteen samalla viivalla.


    • Olisitpanähny kirjoitti:

      Minun 15hp Evarin. se pyöri tehdaslupauksenkin mukaan 7000krpm, mutta minun kone ylitti sen reippaasti, ja hitto, että se vene kulki. Siinä olisiollu hauska ottaa jamahan kanssa yhteen samalla viivalla.

      Väärä potkurivalinta, jos tuo on totta. Mutta tuskin on koskaan tapahtunutkaan muuta kuin teinin märissä unissa...


    • Se minun 15hp Evari tuli koeteltua. 16hp suzuki jäi kuin seisomaan, ja kakskymppisetkin koneet oli tiukoilla, kun oltiin samalla suoralla. Ja evarini oli täysin viilaamaton, ja alkuperäinen.

      Kun otti kierroksia niin vietävästi, koetin löytää jyrkempää potkuria, alkuperäinen oli 10 tuumaa nousultaan, ja suzukin potkuri 12 tuumainen passasi hyvin, kun puristin Evarin kumityynyn sisään, mutta sillä vauhti ei kasvanu yhtään, ääni muuttui vain puhaltimen ääneksi, ja kierrokset ei pudonnu ollenkaan.
      Jostain syystä minä olen saanut Evarit kulkemaan,- muutamat 50hp jamahankin kuskeista ovat loppuikänsä järkyttyneitä minun 20hp Evareiden kohdatessaan-sen näkee naamasta :))


    • Mitänähouraat kirjoitti:

      Se minun 15hp Evari tuli koeteltua. 16hp suzuki jäi kuin seisomaan, ja kakskymppisetkin koneet oli tiukoilla, kun oltiin samalla suoralla. Ja evarini oli täysin viilaamaton, ja alkuperäinen.

      Kun otti kierroksia niin vietävästi, koetin löytää jyrkempää potkuria, alkuperäinen oli 10 tuumaa nousultaan, ja suzukin potkuri 12 tuumainen passasi hyvin, kun puristin Evarin kumityynyn sisään, mutta sillä vauhti ei kasvanu yhtään, ääni muuttui vain puhaltimen ääneksi, ja kierrokset ei pudonnu ollenkaan.
      Jostain syystä minä olen saanut Evarit kulkemaan,- muutamat 50hp jamahankin kuskeista ovat loppuikänsä järkyttyneitä minun 20hp Evareiden kohdatessaan-sen näkee naamasta :))

      Ja sitten heräsit ja huomasit tulleesi...


    • Unennäkijät kirjoitti:

      Ja sitten heräsit ja huomasit tulleesi...

      Pitäisi olla lähtökohtaisestiperämoottoreiden käytännön kokemuksiin perustavaa laatua oleva sivu?

      Minä kerroin täyttäTOTTA Evarieni käytännön kokemuksista !

      Ja kun näin jamahakuskien naamat, niin tiedän heidän muistavan kokemuksensa koko loppuikänsä,-kun näkivät minun koneeni kyljessä tekstin-EVINRUDE.


    • EiköTÄMÄ kirjoitti:

      Pitäisi olla lähtökohtaisestiperämoottoreiden käytännön kokemuksiin perustavaa laatua oleva sivu?

      Minä kerroin täyttäTOTTA Evarieni käytännön kokemuksista !

      Ja kun näin jamahakuskien naamat, niin tiedän heidän muistavan kokemuksensa koko loppuikänsä,-kun näkivät minun koneeni kyljessä tekstin-EVINRUDE.

      Koulupojan kiimaunet ne se kuin jatkuvat!


  • Siten että vaihdat sen jo aikansa palvelleen moottorin uudehkoon japsin 15- hv nelariin

  • Ei ole vielä näkynyt yhtään oikeaa ohjetta. Mitä pitää siis oikeasti tehdä.??

    • Minä ainakin vaihdan 9.9hv:n kaasarin 15hv.kaasariin.saadun tiedon mukaan toimii,js kaasukahvan säätö täysille.yt.Matti


suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Aamun kolari ja tienhoito

    Aamulla tapahtui kuolonkolari hiljaisten risteyksen kohdalla. Ajettiin juuri ennen kolaria Kuusamo-Suomusalmi väliä. Ehdittiin Suomussalmelle kun alk
    Suomussalmi
    43
    1175
  2. Oliko autokolarissa ollut...

    ... lapsia? Tämän aamusessa.
    Suomussalmi
    1
    611
  3. Sun katseessa on jotain mikä ei sovi sinne

    Sellaista surumielisyyttä. Vaikka muuten vaikutat olevan iloinen ja puhelias. Kerran aiemmin ajattelin, että se on voisi olla halveksuntaa mua kohtaan
    Ikävä
    30
    476