Mariner 9.9hp

15 heppaseksi?

Kuinka viritetään mariner 9.9hp 15 hevosvoimaiseksi?. Perämoottori on 1980 luvun alkupuolelta.

28

13489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hepoja

      osta kirjakaupasta tarra kirjaimet,niin saat muutettua sen vaikka 20 heppaseksi.

      • bolaget

        Bolaget tekee kyllä yleensa päinvastoin, esim viilaa 18 hp. konee 25 hp.ksi ja laittaa 9,9 decalsetin, jonka teemme alkuperäisen näköiseksi omalla tarrakoneella.
        Tää palstahan on ihan täynnä puupäitä???


    • mariner

      itse yritin virittää mercury 9.9 heppaisen, iskutilavuus jotain 262cm^3. moottoriin vaihdettiin 15 hv mallin isompi kaasutin, hintaa tuli jotain 350 euroa. veneenä mix buster, ei kulkenut solmuakaan lujempaa vaikka kokeilin jyrkemmällä potkurillakin. virityksen tehneen pajan mukaan pitäisi vaihtaa myös jokin osa pakopuolen alussa. moottori olisi pitänyt purkaa tätä varten aika pitkälle joten luovuin leikistä. eräs venelehti sai muuten 9.9 heppaisesta penkissä tehoja jotain 13,5 heppaa joten ero 15 hv mallin suhteen on todella pieni.

      • bolaget

        Pönttö kuka nyt menee ostamaan uudene kaasarin kun sen vanhana voi porata isommaksi ja vaiktaa apääsuutin?
        Ellette osaa antaa koneen olla tai viekää se RAANAlle viilattavaksi!!!


    • Muriner

      Kone taitaa olla Yamahan tekemä, Mercuryn ja Yamahan yhteismarkkinoinnin ajalta. Jos huhupuheet pitää paikkansa ei sen aikainen 9,9 poikennut 15 hv koneesta kuin kaasarin kurkun aukeamista hoitelevan vivuston puolelta, ja sekin vielä siten, että siellä oli joku plommi joka piti poistaa jonka jälkeen kurkku aukesi täysille. Juttu on vain jo sen verran vanhaa ja noita koneita käytetty nuorisoluokissa kisakoneina, että tieto pitäisi olla yleiseksi levinnyttä ja sen vuoksi olisi suoranainen ihme jos temppua ei jo joku olisi koneelle tehnyt.

      • Kaasarista

        Jos joltain/joltain sivulta löytyisi teknistä tietoa niin vois katsoa sitä kaasaria ja cm3:sta onko se sama?


      • bolaget
        Kaasarista kirjoitti:

        Jos joltain/joltain sivulta löytyisi teknistä tietoa niin vois katsoa sitä kaasaria ja cm3:sta onko se sama?

        Toopeja koko porukka kaikki jotka edes vähän tietävät noista koneista osaavat sanoa että 15 hp. kaasari 19,5 pääsuutin 135 ja 9,9 joko 13 tai 15 mm pääsuutin yleensa 104.

        Lopettakaa nämä typerät kysymykset ja viekää kone RAANAlle, ainoa hemo joka ymmärtää niitten päälle.


    • että cm3 ei ole sama

      15hv marinerissa ei olis sama kuutio tilavuus? siis näissä kasikytäluvun alun 9.9hv vehkeissä?

      • Muriner

        Vene-lehden vuoden -81 Perämoottorit luettelo-osan mukaan on kaikkien otsikossa mainittujen koneiden sylinteritilavuus 246cm3.


      • bolaget

        Ei vain 80 luvun ole sama vaan mysö 70-luvun 15 hp.ssa in sama tilavuus, konetta on kuitenkin muutettu 70-luvulta, Marinereissä on kyllä monta osaa muutettu ei se ihan sama ole, ja riippuu vähän vuosimallista.


    • merc 20-25

      esimerkiksi www.mercruiserparts.com löytyy ainakin mercury/mariner mallien räjäytyskuvat ja varaosnumerot.
      Niistä on melko helppo päätellä mitkä osat ovat eritehoisissa erilaiset. Kaasareista on yleensä myös tyyppi merkitty sinne.

    • bolaget

      vaihda kaasari tai poraa vaihda suuttimet vaihda läpät, vaihda kansi (MARINERISSA aliteho kansi).
      Mäillä muutoksilla 15 hv. Mikäli haluat lisää, noin 20 hv. ota yhteyttä Bolagetiin maan taitavin YAMAHA 15 viilaaja.

      • 15hv kansi

        täytyykö vaihtaa yamahan 9.9hv:ssa kantta laisinkaan


      • bolaget
        15hv kansi kirjoitti:

        täytyykö vaihtaa yamahan 9.9hv:ssa kantta laisinkaan

        Ei tarvii vaihtaa koska on sama kuin 15hv.n, mutta saa kyllä lisää mikäli höylää max 1.5 mm pois sen jälkeen on riski että lyö kanteen kiinni kun vähentää kaasua.

        Miksi te vaivaatte mieltänne koko koneen viilamisella veisittee suosiolla maan taitavimmallee viilaajalla RAANALLE jonka tavoittaa emaililla [email protected]


      • Jammu
        bolaget kirjoitti:

        Ei tarvii vaihtaa koska on sama kuin 15hv.n, mutta saa kyllä lisää mikäli höylää max 1.5 mm pois sen jälkeen on riski että lyö kanteen kiinni kun vähentää kaasua.

        Miksi te vaivaatte mieltänne koko koneen viilamisella veisittee suosiolla maan taitavimmallee viilaajalla RAANALLE jonka tavoittaa emaililla [email protected]

        ainakaa uuvemmis yamahois ei tarvi ku ottaa/kääntää kaasuvivustossa oleva rajoitin ja siinä sulla on 15hv malmi,itte tehty ja puhtii tuleerutkasti,ei mitää kaasarin ym vaihtoi,samat= kuutiot ja välitys suhteet molemmis koneis (9.9-15)näin on näreet


      • Anonyymi
        Jammu kirjoitti:

        ainakaa uuvemmis yamahois ei tarvi ku ottaa/kääntää kaasuvivustossa oleva rajoitin ja siinä sulla on 15hv malmi,itte tehty ja puhtii tuleerutkasti,ei mitää kaasarin ym vaihtoi,samat= kuutiot ja välitys suhteet molemmis koneis (9.9-15)näin on näreet

        .kuka osais neuvoo miten vaihdan jäädytys vesipyörän????


    • Insinööri Tare

      Vaihdatin omaan moottoriini jäykemmät männän palautus jouset sekä isommat pakoputken kannatin laakerit teho tipahti puoleen.

    • yama40

      Jos on yamaha tekele,niin ton ikäsissä eri kaasari ja imukansi läppineen.
      Omaani taannoin vaihdoin,huomattava ero tehossa.

    • JTS15

      Oma muutos on toiminut hyvin Yamahan 9.9>15. Lähtee hyvin käyntiin ja pyörii hyvin myös tyhjäkäyntiä. Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä [email protected]

      • Olisitpanähny

        Minun 15hp Evarin. se pyöri tehdaslupauksenkin mukaan 7000krpm, mutta minun kone ylitti sen reippaasti, ja hitto, että se vene kulki. Siinä olisiollu hauska ottaa jamahan kanssa yhteen samalla viivalla.


      • VähänFaktaaVäliin
        Olisitpanähny kirjoitti:

        Minun 15hp Evarin. se pyöri tehdaslupauksenkin mukaan 7000krpm, mutta minun kone ylitti sen reippaasti, ja hitto, että se vene kulki. Siinä olisiollu hauska ottaa jamahan kanssa yhteen samalla viivalla.

        Väärä potkurivalinta, jos tuo on totta. Mutta tuskin on koskaan tapahtunutkaan muuta kuin teinin märissä unissa...


      • Mitänähouraat

        Se minun 15hp Evari tuli koeteltua. 16hp suzuki jäi kuin seisomaan, ja kakskymppisetkin koneet oli tiukoilla, kun oltiin samalla suoralla. Ja evarini oli täysin viilaamaton, ja alkuperäinen.

        Kun otti kierroksia niin vietävästi, koetin löytää jyrkempää potkuria, alkuperäinen oli 10 tuumaa nousultaan, ja suzukin potkuri 12 tuumainen passasi hyvin, kun puristin Evarin kumityynyn sisään, mutta sillä vauhti ei kasvanu yhtään, ääni muuttui vain puhaltimen ääneksi, ja kierrokset ei pudonnu ollenkaan.
        Jostain syystä minä olen saanut Evarit kulkemaan,- muutamat 50hp jamahankin kuskeista ovat loppuikänsä järkyttyneitä minun 20hp Evareiden kohdatessaan-sen näkee naamasta :))


      • Unennäkijät
        Mitänähouraat kirjoitti:

        Se minun 15hp Evari tuli koeteltua. 16hp suzuki jäi kuin seisomaan, ja kakskymppisetkin koneet oli tiukoilla, kun oltiin samalla suoralla. Ja evarini oli täysin viilaamaton, ja alkuperäinen.

        Kun otti kierroksia niin vietävästi, koetin löytää jyrkempää potkuria, alkuperäinen oli 10 tuumaa nousultaan, ja suzukin potkuri 12 tuumainen passasi hyvin, kun puristin Evarin kumityynyn sisään, mutta sillä vauhti ei kasvanu yhtään, ääni muuttui vain puhaltimen ääneksi, ja kierrokset ei pudonnu ollenkaan.
        Jostain syystä minä olen saanut Evarit kulkemaan,- muutamat 50hp jamahankin kuskeista ovat loppuikänsä järkyttyneitä minun 20hp Evareiden kohdatessaan-sen näkee naamasta :))

        Ja sitten heräsit ja huomasit tulleesi...


      • EiköTÄMÄ
        Unennäkijät kirjoitti:

        Ja sitten heräsit ja huomasit tulleesi...

        Pitäisi olla lähtökohtaisestiperämoottoreiden käytännön kokemuksiin perustavaa laatua oleva sivu?

        Minä kerroin täyttäTOTTA Evarieni käytännön kokemuksista !

        Ja kun näin jamahakuskien naamat, niin tiedän heidän muistavan kokemuksensa koko loppuikänsä,-kun näkivät minun koneeni kyljessä tekstin-EVINRUDE.


      • Unennäkijät
        EiköTÄMÄ kirjoitti:

        Pitäisi olla lähtökohtaisestiperämoottoreiden käytännön kokemuksiin perustavaa laatua oleva sivu?

        Minä kerroin täyttäTOTTA Evarieni käytännön kokemuksista !

        Ja kun näin jamahakuskien naamat, niin tiedän heidän muistavan kokemuksensa koko loppuikänsä,-kun näkivät minun koneeni kyljessä tekstin-EVINRUDE.

        Koulupojan kiimaunet ne se kuin jatkuvat!


    • Schfäfer

      Siten että vaihdat sen jo aikansa palvelleen moottorin uudehkoon japsin 15- hv nelariin

    • Hesse

      Ei ole vielä näkynyt yhtään oikeaa ohjetta. Mitä pitää siis oikeasti tehdä.??

      • Anonyymi

        Minä ainakin vaihdan 9.9hv:n kaasarin 15hv.kaasariin.saadun tiedon mukaan toimii,js kaasukahvan säätö täysille.yt.Matti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe