Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Terminaalivaiheen aloitus ja kestosta?

pikkuminiä

Nyt ollaan siinä vaiheessa että anoppini on siirretty terminaalihoitoon, eli mitään ei ole enää tehtävissä. Onko kenelläkään KOKEMUSTA ei siis mitää "olen kuullut tai musta tuntuu- juututja, vaan faktaa siitä kuinka kauan yleensä terminaalihoidot kestää ennen kun kuolma tulee. Onko kyse päivistä vai viikoista?? Vai voiko siinä mennä mahdollisesti jopa ehkä pitempäänkin?
Ja mitä tuo hoito oikeasti pitää sisällää sillä tarkkoja hoito-ohjeistuksia en ole saanut esiin mistään enkä edes hoitohenkilökunnalta kysyttäessä... ainoastaan kipulääkkeistä.

15

13433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

      harvoin pätee synnytyksessä, kuolemalle ei laskettuja aikoja ole, ei sellaista vain kertakaikkiaan voi ennustaa.

      Kesto terminaalivaiheelle voi olla jopa useitakin viikkoja, riippuen potilaan muusta voinnista esim. sydämen ja verenkierron kunto sekä niin monista yleisvointiin liittyvistä seikoista.
      Terminaalihoito on yleensä eniten kivunhoitoa, pyritään mahdollisimman kivuttomaan oloon, lisäksi hyvä perushoito, joka sisältää puhtauden, levon, jos potilas kykenee syömään niin ravinnon, nesteytyksen. Eli mahdollisimman tuskatonta viimehetken vointia tavoitellaan ns.terminaalivaiheen hoidolla.
      Ei siihen paljon sisälly hoito-ohjeistuksia mitä omaiselle jakaa.
      Kokeile hakea tietoa: käypä hoito sivuilta

      • piikuminiä

        Kiitos vastauksestasi, epäilen itse ettei aikaa paljolti ole enää sillä nesteitä tai ravintoa ei enää mene ja vointi on hyvin heikossa muutenkin. Itse tunnen ja jopa toivon että hän pääsisi mahdollisimman nopeasti pois sillä kivut ovat kovat syövä ollessa ympäriinsä levinneenä.

        Jokainen lähtee ajallaan ja siihen läheisten on aina mahdotonta valmistautua vaikka kuinka yrittäisikin.


      • Anonyymi

        Onhan se mukavaa mennä lentokentälle kun kyltissä lukee terminaali...... No voisitte käyttää luomua hiukan niinku vettä ja mehua ja tuoremehua puristaa itse ja sekoittaa pulloveteen että elimistö saa nesteen vaihtoa. Ja pestä puhtaalla vedellä haavat jos on ja puhtaat siteet. Bakteerit vihaa puhtautta.


    • Loistava.polku

      lähetettiin Kotkan Keskussairaalasta kotiin "terminaalihoitoon" vasten tahtoaan. Hyvin ylimalkaiset kotihoito-ohjeet mukanaan. Kuolema seurasi tunnin sisällä.

      Kauhistuttavaa ja epäinhimillistä.

      Terminaalihoito = kaatopaikka.

      • Anonyymi

        Ei helvetti miten ulkomaalaiset täällä käyttäytyy !


    • jjnm

      Olen todella pahoillani..
      oma äitini kuoli syöpään ja kun hänelllä lopetettiin nesteiden ja ravinnon anto, hän eli neljä päivää. ystäväni äiti ,myöskin syöpäsairas eli 2 päivää. Luulen että ei mene pitkään, mutta yksilöllistähän se on. ja todella raskasta. toivon kuitenkin voimia sinulle ja perheellenne.!
      olkaa vierellä ja pitäkää kädestä kiinni..

      • Anonyymi

        Mikä kidutus lopettaa nesteen anto oletteko hulluja ???


      • Anonyymi

        Ei edes terve ihminen elä montaa päivää ilman vettä tapatteko te ihmisiä ???


    • MinttuSN

      Isäni kuoli keuhkosyöpään viisikymppisenä ja hän eli pari viikkoa terminaalihoitoon siirtymisen jälkeen. Terminaalihoito tarkoittaa nimenomaan sitä kun enää parantavaa hoitoa ei ole, on jäljellä enää kärsimystä lievittävä hoito. Huolehditaan peruselintoiminnoista ja kivunlievityksestä.

      Osanottoni.

      • Anonyymi

        Mitä helvettiä keuhkoja leikataan on antibiootit on hengitettävät lääkkeet on raitis ilma on pullo vettä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eteneminen tapahtuu taudin mukaan , sitä voi ennustella ja ken olettaa mitäkin .

    • Anonyymi

      Koittakaa nyt käyttää järkeä miten ihminen toimii miten sen voi parantaa

    • Anonyymi

      Se joka osaisi ennustaa terminaalihoidon kestoa olisi kyllä jotain paljon enemmän kuin lääkäri.

      Voi kestää päivän tai vuoden..

    • Anonyymi

      11 viikkoa äitini eli kun viimeisen sairaalakäynnin jälkeen kotiutettiin ja "terminaalivaihe" oltiin potilaskertomukseen kirjattu. Onneksi /ja yllättäen ilman kipuja vaikka keuhkosyöpä oli sairauden nimi. Äkillisesti yskänkohtauksen aiheuttamaan verensyöksyyn kotonaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe