Seinälamppu ilman johtoa

täh?

Ostin Bauhausista olohuoneeseen uudet lamput: kattolampun, jalkalampun ja seinälampun. Kattolamppu asentui sokeripalaan niinkuin pitikin, ja jalkalamppu lykättiin pistorasiaan, mutta seinälamppu osoittautuikin kinkkisemmäksi. Siinä ei ole lainkaan johtoa, pelkkä sokeripala!?
Minä tietysti sitä kauppaan takaisin viemään, missä sain kuulla kunniani. Kuulemma 90% seinälampuista on nykyään ilman johtoa. Olisi pitänyt rakennusvaiheessa (vaikka emme ole edes tätä taloa rakentaneet) suunnitella olohuoneen seinään lamppujen paikat. Älytöntä minun mielestäni! Ihmettelen myön onko tällaisten johdottomien lamppujen myyminen Suomessa edes laillista. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Itse olin kiehumispisteessä kun törkeästi käyttäytyvä ylimielinen myyjä piti asiaa itsestäänselvyytenä ja minua tyhmänä - puhumattakaan siitä että olisivat hyvittäneet edes parin euron hintaisella johdolla, jonka lupasin kyllä itse asentaa.

3

5228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutuilija

ja myyjä on oikeassa, osittain...

Lamppuusi hänen olisi kuulunyt myydä kaapeli jossa pistotulppa ja välikytkin. Ainahan tuollaisen lisää helposti.

• Ukkeli..

Ei aina lisää johtoa helposti, jos siinä seinävalaisimessa ei ole reikää johdolle ja vedonpoistoa johdolle. Parasta olisi vaihtaa valaisimet jos vaihtavat. Seinävalaisimia löytyy vaikka kuinka paljon ja niissä on johto valmiina. Yleensä on niinpäin, jotta kun asiakas ostaa valaisimen ja pyytää sähkäriä asentamaan sen kiinteään valaisinpaikkaan, niin valaisin on palautettava. Syy, pistotulpalliset valaisimet ovat lähes aina suojaeristettyjä maadoittamattomia malleja, joiden rakennetta ei saisi muuttaa.

• kiinteänasennuksen lampun

vai ns. siirrettävän?
      Kiinteänasennuksen lampuissa ei ole koskaan ollut liityntäjohtoa. Vain lampun sisäiset johtimet liitäntäsokeripalaan asti.

Asiaa ja sinua sekoittaa sellainen asia, että nykyisin joka ikisessä liikkeessä kaupataan valaisimia, jotka on tarkoitettu sähköasentajan kytkettäviksi.
      On sama, kun ostat kattoon ruuvattavan 2x36W loisteputkivalaisimen. Ei niissä ole ikinä liitäntäjohtoa mukana. Ulkoseinään asennettavassa numerovalaisimessa,...

Tällaiset valaisimet on sähköasentajan kytkettäviä ja sinä et saa niitä kytkeä.

Nyt tulee valtava vyöry vastalauseita, mutta katsokaa itse tukes.fi ja sieltä oppaat, missä on selitetty juurta jaksaen minkälaisen valaisimen saa maallikko kytkeä ja mitä ei.

Tuollaista valaisinta ei saa itse muuttaa ns. siirrettäväksi valaisimeksi. Mutta esim. jos siinä on valmiina kytkin ja taipuisajohto, jne, sen saa maallikko korjata,.. Sekin selviää siitä em. oppaasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      186
      3525
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2210
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2196
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2062
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      449
      1189
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      994
    Aihe