Sitkeä lima pois kurkusta

juste

On joskus 15 vuotta sitten diagnosoitu astma. Aiheuttaa muun muassa kurkkuun sitkeää limaa. Lääkäri määräsi minulle yskänlääke Mycomystiä ja olen kokeillut myös muita limaa irrottavia yskänlääkkeitä. Löytyisikö parempia apuja?

56

76959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reijo

      moi
      mulla on samaa ongelmaa, sain lokakuussa 2001 yskän, joka kesti helmikuulle 2002 asti, saman aikaisesti on ollut limaa kurkussa ja kun sitä on krahistellut pois on väkisinkin meinannut tulla yrjö, varsinkin aamuisin tulee klimppejä kurkusta.
      lääkärissä olen ollut monta kertaa ja lääkärit ovat sanoneet että olen täysin terve, antibiotit eivät ole auttaneet, eivätkä muutkaan lääkkeet.
      olen ollut nyt muutaman päivän ilman juustoa ja muitakin maitotuotteita sekä välttänyt sokerin syöntiä, karamellit on minun ongemani myös, kun on vaikea hillitä niiden syöntiä, lapseni tyrkyttävät niitä usein. Olen huomannut että liman eritys on vähentynyt, kalsiumin puutteen olen korvannut kalsium tableteilla.
      Oloni on nyt hieman siedettävämpi.

      • juste

        .. tuotteet ei kai aiheuta limaa. Vatsaoireita tulee, jos ei pysty sulattamaan.

        Lima-ongelma on ollut 15 vuotta, astman diagnoosista lähtien (ja vähän ennenkin. Kenelläkään neuvoa, miten liman saisi pois?


      • Reijo
        juste kirjoitti:

        .. tuotteet ei kai aiheuta limaa. Vatsaoireita tulee, jos ei pysty sulattamaan.

        Lima-ongelma on ollut 15 vuotta, astman diagnoosista lähtien (ja vähän ennenkin. Kenelläkään neuvoa, miten liman saisi pois?

        Moi
        Viikko sitten oli vielä aamuöisin oireita että tukehtuisin limaan ja oli vaikeita hengitys oireita enkä saanut nukuttua, jätin tasan viikko sitten kaikki maitotuotteet pois, mutta levitemargariinin korvasin voilla, jota en ole käyttänyt 20 vuoteen, minulla ei ole maidoista eikä muistakaan maitotuotteista tullut koskaan mitään vaivoja, olo on nyt huomattavasti helpottunut ja nukun paremmin enkä tunne tukehtuvani hengiltä, kun olen jättänyt pois maitotuotteet. Viikko sitten painoin 93 kg tänään painoni on 89 kg.
        Mieti litkivätkö suuret norsut ja hevoset maitoa, tietysti puuttuvat ainesosat voi korvata jollain muulla ettei tule puutostilaa.
        En ole alan asiantuntija millään lailla, olen vain vaihtelun haluinen, paitsi vaimon suhteen en ole.


      • juste
        Reijo kirjoitti:

        Moi
        Viikko sitten oli vielä aamuöisin oireita että tukehtuisin limaan ja oli vaikeita hengitys oireita enkä saanut nukuttua, jätin tasan viikko sitten kaikki maitotuotteet pois, mutta levitemargariinin korvasin voilla, jota en ole käyttänyt 20 vuoteen, minulla ei ole maidoista eikä muistakaan maitotuotteista tullut koskaan mitään vaivoja, olo on nyt huomattavasti helpottunut ja nukun paremmin enkä tunne tukehtuvani hengiltä, kun olen jättänyt pois maitotuotteet. Viikko sitten painoin 93 kg tänään painoni on 89 kg.
        Mieti litkivätkö suuret norsut ja hevoset maitoa, tietysti puuttuvat ainesosat voi korvata jollain muulla ettei tule puutostilaa.
        En ole alan asiantuntija millään lailla, olen vain vaihtelun haluinen, paitsi vaimon suhteen en ole.

        Mielenkiintoinen ajatus, että lima jouhtuisi loppujen lopuksi ruoasta. Nyt pitäisi vaan tietää, mille olen allerginen.

        Jätin joskus kaikki maitotuotteet pois. Lima jäi mutta vatsa ei enää sulattanut kunnolla sapuskaa. Nyt ryystän vähän jugurttia päivittäin ja vatsa toimii paremmin.


      • Maidoton
        juste kirjoitti:

        .. tuotteet ei kai aiheuta limaa. Vatsaoireita tulee, jos ei pysty sulattamaan.

        Lima-ongelma on ollut 15 vuotta, astman diagnoosista lähtien (ja vähän ennenkin. Kenelläkään neuvoa, miten liman saisi pois?

        Olen kuullut monesti että maitotuotteet lisäisivät limaisuutta. Kyseessä ei siis ole mikään ruoka-aineallergia eikä sillä ole mitään tekemistä laktoosi-intoleranssinkaan kanssa.

        Tietenkään maito ei ole limaisuuden ainoa syy, ei pelkkä maidoton ruokavalio auta jos on esim joku paha tulehdus tms, mutta itselläni limaisuus hengitysteissä ja nielussa on vähentynyt todella huomattavasti kun korvasin maitotuotteet kalsiumtableteilla. Suosittelen kaikille!


      • juste
        Maidoton kirjoitti:

        Olen kuullut monesti että maitotuotteet lisäisivät limaisuutta. Kyseessä ei siis ole mikään ruoka-aineallergia eikä sillä ole mitään tekemistä laktoosi-intoleranssinkaan kanssa.

        Tietenkään maito ei ole limaisuuden ainoa syy, ei pelkkä maidoton ruokavalio auta jos on esim joku paha tulehdus tms, mutta itselläni limaisuus hengitysteissä ja nielussa on vähentynyt todella huomattavasti kun korvasin maitotuotteet kalsiumtableteilla. Suosittelen kaikille!

        Kiitos tiedosta. Sai uskonvahvistusta omille tuntemuksille.

        Maidon lisäksi pähkinää tuntuu aihettavan limaa. Tuntuu olevan selvästi allerginen reaktio. Mitä muuta kannattaisi kokeilla?


      • laululintu
        juste kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Sai uskonvahvistusta omille tuntemuksille.

        Maidon lisäksi pähkinää tuntuu aihettavan limaa. Tuntuu olevan selvästi allerginen reaktio. Mitä muuta kannattaisi kokeilla?

        Hei!
        Luin miélenkiinnolla näitä juttuja teorioistanne, ja taitavat olla oíkeilla jäljillä. Minulla todettiin astma muutama vuosi sitten. Aluksi se oli ajoittaista keväällä ja kesällä, nyttemmin ympäri vuoden. Astma ja allergialääkkeet eivät tehoa, vaan välillä tunnen että tukehdun sitkeään limaan. Samalla tämä vaiva vaikeutta hengitystä ja laulamista, joka on minulle tosi tärkeä juttu.
        Olen huomannut, kun syön suklaata, että melkein välittömästi limaa nousee kurkkuun ja meinaan tukehtua siihen. Saattaa olla myös että kalsiumin puute edesauttaa hengitysteiden tulehdusta, näin ollen kalsiumtableteista ja poresellaisita olisi apua, varsinkin kun se maidonjuonti nostattaa limaa. Tupakansavu on yksi paha asia, joka tuntuu että vie viimeisenkin hengenvedon. "Tupakan hintaan 1000% korotus".
        Toivon että tästä on apua jollekin.


      • juste
        laululintu kirjoitti:

        Hei!
        Luin miélenkiinnolla näitä juttuja teorioistanne, ja taitavat olla oíkeilla jäljillä. Minulla todettiin astma muutama vuosi sitten. Aluksi se oli ajoittaista keväällä ja kesällä, nyttemmin ympäri vuoden. Astma ja allergialääkkeet eivät tehoa, vaan välillä tunnen että tukehdun sitkeään limaan. Samalla tämä vaiva vaikeutta hengitystä ja laulamista, joka on minulle tosi tärkeä juttu.
        Olen huomannut, kun syön suklaata, että melkein välittömästi limaa nousee kurkkuun ja meinaan tukehtua siihen. Saattaa olla myös että kalsiumin puute edesauttaa hengitysteiden tulehdusta, näin ollen kalsiumtableteista ja poresellaisita olisi apua, varsinkin kun se maidonjuonti nostattaa limaa. Tupakansavu on yksi paha asia, joka tuntuu että vie viimeisenkin hengenvedon. "Tupakan hintaan 1000% korotus".
        Toivon että tästä on apua jollekin.

        Useimmat suklaat sisältävät pähkinää ja maitoa. Molemmat limanaiheuttajia minulle, siltä tuntuu.

        Kalsiumtabletteja kokeilen ja kertoilen tänne, oliko niistä apua.


      • huyen
        laululintu kirjoitti:

        Hei!
        Luin miélenkiinnolla näitä juttuja teorioistanne, ja taitavat olla oíkeilla jäljillä. Minulla todettiin astma muutama vuosi sitten. Aluksi se oli ajoittaista keväällä ja kesällä, nyttemmin ympäri vuoden. Astma ja allergialääkkeet eivät tehoa, vaan välillä tunnen että tukehdun sitkeään limaan. Samalla tämä vaiva vaikeutta hengitystä ja laulamista, joka on minulle tosi tärkeä juttu.
        Olen huomannut, kun syön suklaata, että melkein välittömästi limaa nousee kurkkuun ja meinaan tukehtua siihen. Saattaa olla myös että kalsiumin puute edesauttaa hengitysteiden tulehdusta, näin ollen kalsiumtableteista ja poresellaisita olisi apua, varsinkin kun se maidonjuonti nostattaa limaa. Tupakansavu on yksi paha asia, joka tuntuu että vie viimeisenkin hengenvedon. "Tupakan hintaan 1000% korotus".
        Toivon että tästä on apua jollekin.

        Hei!

        olen huyen munulla on sama oiret kuin sulla
        voitko autta.

        limainen kurkussa,tupakka savu aiheutta ongelmani.voitko autta minun joitenkin.
        voitko ota minun yhteyttä tai sähköpostilla
        minun puh:040-7172717 kiitos.
        t:huyen


      • Anonyymi
        Reijo kirjoitti:

        Moi
        Viikko sitten oli vielä aamuöisin oireita että tukehtuisin limaan ja oli vaikeita hengitys oireita enkä saanut nukuttua, jätin tasan viikko sitten kaikki maitotuotteet pois, mutta levitemargariinin korvasin voilla, jota en ole käyttänyt 20 vuoteen, minulla ei ole maidoista eikä muistakaan maitotuotteista tullut koskaan mitään vaivoja, olo on nyt huomattavasti helpottunut ja nukun paremmin enkä tunne tukehtuvani hengiltä, kun olen jättänyt pois maitotuotteet. Viikko sitten painoin 93 kg tänään painoni on 89 kg.
        Mieti litkivätkö suuret norsut ja hevoset maitoa, tietysti puuttuvat ainesosat voi korvata jollain muulla ettei tule puutostilaa.
        En ole alan asiantuntija millään lailla, olen vain vaihtelun haluinen, paitsi vaimon suhteen en ole.

        Minullakin maitotuotteet aiheuttavat ilmaisuutta . Helpottaa kun vaihtaa vaikka kaurapohjaisiin tuotteisiin. Myös sokeri ja vehnä tuntuvat pahentavan astmaa. Mulla astma todettu 3 vuotta sitten ja juurikin tuo sitkeä lima nielussa on hankalaa.


    • kakoja

      Sain eräältä toiselta keskustelupalstalta apua jonkin verran..
      juon illalla haaleaa..aika kuumaa vettä..lasillisen, siihen laitan puolikkaan sitruunaviipaleen. Annan sen vaikuttaa vähän aikaa ennen kuin juon..silleen, että se maistuu siinä jonkin verran..huomasin, että mitä enemmän maistuu, sitä paremmin auttaa.

      Mulla on tosi ongelmana tuo lima kurkussa..iltasin muuten saa kakoa ja yrittää joko yskiä ulos sitä tai niellä alas..mutta ei taho auttaa, ku mikään ei onnistu..suorastaan ahistaa joskus.
      Mutta kun juon sitruunavettä,niin se auttaa ainaki jonkin verran. Joskus on jääny juomatta illalla..sitte on saanu lähtä keskellä yötä juomaan..joskus pystyn nukkuun, vaikka en joisikaan sitä.
      Mulla ainaki tulee maidosta, suklaasta, jukurtista..ainaki noista.

      kokeilkaapa..! :)en itekkään uskonu ennen ku kokeilin.

      • Strep-Ment

      • Mamoi
        Strep-Ment kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan suklaa nimenomaan irrottaa limaa, ei lisää sitä.

        http://www.newscientist.com/article/dn6699

        Tässä tutkimuksessa ei olla otettu huomioon astmaa... Se että se toimii viraali-infektion jälkeisessä tilassa taviksissa on täysin eri juttu.

        Maitotuotteet täälläkin pois jättänyt. Varsinkin kun astma on pahimmillaan. Siihen limaan vaan on tukehtua. Tämän vahvistaa m.m. allergian erikoislääkärit, ja jopa (yllätys) kiinalainen lääketiede.


      • Anonyymi
        Strep-Ment kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan suklaa nimenomaan irrottaa limaa, ei lisää sitä.

        http://www.newscientist.com/article/dn6699

        Suklaa aiheuttaa monilla astmastikoille oireita, nimenomaan limaisuutta. Tutkimuksessa ei ole tutkittu asiaa astmaatikon kannalta.


    • limakeuhko

      Limaa aiheuttaa: esimerkiksi maitotuotteiden kaseiini, sokeri, viljat, varsinkin vehnäjauho, sakeuttamisaineet esim guarkumi, homeet..

      Limaa vähentää: karvaat ja kitkerät maut, esim pähkinät, mantelit, tulinen liharuoka (proteiini), nac, kysteiini-aminohappo, musta pannukahvi tai espresso, tuliset mausteet, chili, mausteyrtit, pietaryrtti..

    • *Astmaatikko*

      Astmaatikoillehan ei yskänlääkkeitä määrätä! :O
      Ventoline toimii tässä asiassa eikä yskänlääke..

      Lima irrotetaan PEP-Pullon puhalluksilla!
      Ja on tehokas..

    • Limaneritys on lima-

      kalvojen tapa puolustautua allergeeneja vastaan. Vähennä sokeria mutta älä lopeta RASVAISEN MAIDON käyttöä:

      ......... ***Sivuilla oleva toistettava teksti***
      Näe koko "metsä", eikä pelkästään yhtä "puuta"! Rasvasota, lihominen ja terveys koostuu peräti neljästä osa-alueesta, eikä lopullista parannusta terveydessä saavuteta ennenkuin otat kaikki neljä osa-aluetta huomioon:

      1.Tyydyttyneen rasvan saannin lisääminen (20%) ja maitorasvan probiootti bakteerien huomioiminen (n.30%):
      - Koska piilorasvoista emme saa riittävästi tyydyttynyttä rasvaa solujen "rakennusaineeksi", niin pyri siihen että saat tyydyttyneen rasvan lehmän maidosta, voista ja juustoista siksi että lehmän maidon rasva sisältää pastöroinnin jälkeen kaksi tärkeintä probiootti bakteeria; Lactobacillus asidophilus ja Bifidobacterium, jotka saat "kaupan-tekijäisiksi" tyydyttyneen rasvan lisäksi!
      - Saat 4-5.stä lasillisesta (n.4r-%) raakamaitoa (=pastöroimaton ja homogenoimaton!) riittävästi tyydyttynyttä rasvaa kaksi tärkeintä probiootti bakteeria; L-a ja Bif,
      *Huom!
      - Po bakteerit kuolevat silloin kun kuumennat maidon yli 50 C-astetta. Ainoastaan elävistä probiootti bakteereista on hyötyä!
      - Em muodostaa puolet (50%) kokonaisuudesta!
      - Tyydyttynyttä rasvaa tarvitaan sekä 1.solujen rakennusaineeksi, että 2.Probioottien suojaksi!

      2.Antibiootin ja Kv-homeantibioottin vaikutuksen huomioiminen (n.20%):
      - Antibiootti-lääke tappaa po probiootti bakteerit, joten vältä antibioottia! Akuuttien tulehdusten parantaminen voidaan tehdä kolmella tärkeimmällä Probiootti bakteerilla "tehosessiona" (ks mm "Rankat bakteerikokeet"!)
      - Mm Penisilliini-lääke tehdään home antibiootista, jolloin KosteusVaurioHome-antibiootti aiheuttaa samat ongelmat kuin lääke-antibiootti! Ks "KVHT-altistuneen hoito".

      3.Prebiootin saaminen limakalvoille (n.10%):
      - Prebiootti on sulamaton kuitu, joka on probiootti bakteerien elatus alusta limakalvoilla.
      - Saat prebioottia syömällä mm raakabanaania, raakasipulia ja kokojyvä vehnää.

      4.>>>>Hiilihydraattien saannin vähentäminen >>>>(n.20%):
      - Olemme saaneet sokereita n. kuusi kertaa enemmän, kuin elimistömme sitä tarvitsee, joten vähennä reilusti sokerin saantia - mutta älä lopeta sokerin saantia kokonaan!
      *Huom!
      - Elimistön käyttämättä jääneistä sokereista maksa "tahkoaa" rasvaa, joka näkyy ylimääräisenä rasvana vyötäröllä. Ja mikäli käytät antibioottia ja/tai kvht-altistut, etkä ole syönyt po probioottia niin ylimääräinen sokeri näkyy hyllyvänä "ohuena" rasvahötynä!

      Probiootti=hyödyllinen-tarpeellinen bakteeri(mhb). Mitenkä saan immuunipuolustuksen perustan muodostavat tärkeimmät probiootti bakteerit?:
      1.(1.)Lactobacillus asidophilus - jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
      2.(2.)Lactobacillus bulgaricus - jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
      3.(7.)Bifidobacterium - jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
      - Joita on saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin vähintään 3x1(suositus on 3x2)-miljardia bakteeria, tai enemmän/vrk muut Probiootit => joten tee näiden bakteereiden saannista elämäntapa. Se miksi limakalvojen parantaminen on tosi hidasta puuhaa, selviää kun suhteutat nämä kaksi asiaa:
      1. Mikroskooppisen pienillä bakteereilla parannetaan;
      2. Elimistön valtavaa-lievästi tulehtunutta (CRP=

      • nuori lapsi

        Olen syönyt suklaata.. ja kyllä maitotuotteita, mutta ei minulla ole mitää allergisia/ astma oireita :o . Mikä vois saada pois tän liman? Toivottavasti saan jotain vastausta! Nuo muut vastaukset pelottaa! :d kiitos etukäteen!


      • juustoa ja maitoa
        nuori lapsi kirjoitti:

        Olen syönyt suklaata.. ja kyllä maitotuotteita, mutta ei minulla ole mitää allergisia/ astma oireita :o . Mikä vois saada pois tän liman? Toivottavasti saan jotain vastausta! Nuo muut vastaukset pelottaa! :d kiitos etukäteen!

        Höyryhengitys, ikivanha konsti, rauhallinen sisään- ja ulosheggitys jolloin äänihuulisalpaus laukeaa.


    • 32

      Vittu tää saatanan lima on vaa niin vitun perseestä

    • Kröööööh

      Itselläni on nyt puolisen vuotta ollut vaivana outo äänihuulien kieppeillä pyörivä erittäin sitkeä limapallukka. Normaali rykiminen ja yskiminen ei siihen auta. Sen saa parhaiten pois ikään kuin "virkayskämäisellä" kurkun selvittelyllä. "Kröööööhömmm" :o) Vaikea selittää, mutta ihan noin helposti se ei irtoa. Vaatii joskus yli-inhimillisiä kröhähdyksiä, ennen kuin pieni, alle puolen herneen kokoinen pallukka irtoaa kurkusta. Liman rakenne on erittäin sitkeä ja kumimainen. Kun sen saa pois kurkusta voi mennä kymmenenkin tuntia, ennen kuin on tarvetta taas köhiä ja selvitellä kurkkua. Itselläni on todettu jo nuoruudessa astma, joka on melkoisen hyvin hoidossa. Lisäksi lääkäri epäili minulla olevan lievän keuhkoahtaumataudin. Varmaa diagnoosia asiasta ei vielä ole. Olen ollut polttamatta yli kymmenen vuotta. Onko kellekään tuttuja nuo minun oireeni?

      • Suoanuma

        Olen itseoppineena huomannut, että minulla limaa kurkussa aiheuttaa vehnäjauho, sekä myös gluteiinittomissa tuotteissa esiintyvä vehnätärkkelys.
        Lima on juuri sellaista, kuin edellä on kuvattu, erittäin kiusallista, ei juurikaan irtoavaa. Lima häviää pikkuhiljaa kurkusta, tuntien sisällä, kun vältän ko.tuotteita.


      • Anonyymi

        Kuulostaa sinuiitilta, sanoi lääkäri mulle kun kuvailin just tota samaa. Eli jossain nenän ontelossa krooninen tulehdus. Lähti mulla astmalääkkeen aloituksen myötä ennenpitkää pois.


    • vesilinja

      eräs ammattitaitoinen luontaisliikkeen omistaja kertoi mulle että älä käytä maitotuotteita ja suklaata paljon,tai lainkaan jos kärsii limaisuudesta.

    • jätän vehnän

      Sama täällä tuosta venhästä, limaa nytkin kurkussa ja saa röhiä.Paistoin pari tuntia sitten pakastepullaa ja syötyäni on kurkku tukossa, sama tunne tulee jos laitan vehnäjauhoja taikinaan, luulin et johtuu pölystä, mutta nyt epäilen vehnää, sillä ruisleivästä ei tule tätä limaisuutta.

      • jätän vehnän

        taitaa olla suklaa ja maitokin syynä, sillä niitäkin söin ja join..


      • Anonyymi

        Melkein kaikissa ruisleivissä on vehnää, jopa suurimmaksi osaksi.


    • apua lima kiusaa mua

      heippa

      olisiko vinkkejä mulla on satunnaisesti eli n 2-3 kertaa kuukaudessa tämä lima kurkussa aina aamusin lähtee pienen palmupalasokerin kokonen kova limaklöntti kurkusta ja helepottaa vähän, mut kuivuttuaan kurkku se vain pahenee olen maitotuotteita juonut ja syönyt päivittäin ja minula on rasitus astma mut lukiessani näiyä juttuja pitäisikö minun lopettaa kaikki maitotuotteet ja suklaa että jos helepottas puhuminen käy tösi kipiää ja nieleminen sitäki enemmän

      • apua lima kiusaa mua

        jos olisi tietoja niin sähköpostiin vaan kiitoksia


    • limaa

      Mulla on ollut nyt limaa nielussa jo monta vuotta. Olen aina ollut allerginen siitepölylle, ja syönyt lapsesta lähtien allergialääkkeitä (olen nyt 21v). Noin 5 vuotta sitten alkoi vaivaamaan limaisuus, jota oli siihen aikaan vain välillä iltaisin. Mutta nyt kun on kulunut vuosia vaiva on vain pahentunut ja limaa saa räkiä koko ajan ylä-ja alanielusta pois. Nyt kesällä minulle tuli poskiontelotulehdus, ja sain antibioottikuurin. Ala-nielun limaisuus väheni, mutta nyt ylä-nielussa on sitkeää limaa jota ei millään saa pois. Lääkäri sanoi, että minulla on pitkittynyt nuha, jossa nenästä erittyy koko ajan räkää. Nenän ontelot ovat rikki ja kuivat joka aiheuttaa limaa. Hän suositteli että huuhtelisin nenät sarvikuonolla ensin aamuin ja illoin viikon verran ja sitten kerran päivässä. Käytän myös a-vita nenätippoja jotka auttavat nenän tervehtymistä. Apua nenäkannusta saa hetkeksi, mutta sitten taas nielu täyttyy limasta. Lääkärini sanoi että jos sarvikuono ei auta, niin seuraavaksi saan kortisonikuurin.. Onko jollakin muulla ollut kortisonikuuria, ja olisiko siitä hyötyä? Tiedän vain, että kortisoni pöhöttää naaman mikä ei ole kiva juttu..

    • M28abcdefg

      Moikka. Lueskelin täällä noita juttuja, sillä itselläni on sama ärsyttvävä ongelma. Olen ollut pienestä asti allerginen (siitepölyt, jotkin eläimet, huonepöly joitakin ruoka-aineallergioita. Allergiaoireet olivat nuoremmalla iällä lähinnä taiveihottuma, ihon ajoittainen punoitus (selkä rintakehä) ja nenän tukkoisuus ymym. Pahimmassa tapauksessa sain muutaman kerran penskana jonkin kohtauksen, silmät märkivät ja sitä rataa. Jossain vaiheessa teininä ongelmat lievittivät melkolailla vuosiksi. Olen nyt 28 vuotias ja viimeisen viiden vuoden aikana (kuten yllä kirjoitetussa viestissä) on alkanut vaivaamaan tuo sama limaisuus nielussa (AIVAN HELVETIN RASKASTA TOUHUA).

      Täällä on tullut paljon hyviä juttuja esille joita ajattelin kokeilla. Itselläni on todettu myös refluksi, eli hapokasta nestettä nousee aina aika-ajoin ylös. Joten tälläkin voi olla asiaan ilmeisesti yhteyttä. Kiitos vinkeistä.

      Yllä olevaan viestiin piti vastata, että systerilläni on puhjennut aikuisiällä astma työpaikan homeesta johtuen ja hänellä ainakin tuo kortisoni helpotti vointia selkeästi.

    • limaa

      Kävin nyt sitten korva-,nenä,-ja kurkkutautien erikoislääkärillä. Hän tutki nielun ja nenän, ja sanoi ettei limaisuutta ole hirveästi, mutta kun limaisuutta on kestänyt monta vuotta, nieluun jää "tunne" että siellä on limaa hirveästi ja on pakko kräkiä. Kräkiminen vain pahentaa asiaa, ja pitäisi olla vain reagoimatta "limaan". Minulla on myös kuulemma vielä jotain nielurisan peitteitä jäljellä, joita esiintyy vain lapsena. Ne pitäisi lähteä pois teini-ikään mennessä, mutta jos ei, niin niiden takia voi tuntua että ylä-nielussa olisi limaa.
      Sain nyt myös lyhyen kortisonikuurin (9 päivää) ja kortisoni-nenätippoja joiden pitäisi vähentää "limaisuutta" ja "liman tunnetta" nielussa. Katsotaan miten nämä lääkkeet auttavat. Oloni tuntuu kyllä jo paremmalta, ja käytän näiden lääkkeiden ohessa vielä nenäkannua (kerran päivässä tai harvemmin), a-vita nenätippoja ja allergialääke kestineä (1-2) päivässä. Suosittelen muitakin käymään asiantuntevalla lääkärillä (korva,nenä-ja kurkku), koska he osaavat auttaa! :)

    • hejsan.

      up!

    • limaa

      Tulin nyt sitten taas uudestaan tänne kirjoittelemaan. Toivottavasti joku lukisi ja vastaisi :) Nyt tuntuu taas menemään huonompaan suuntaan tämä limaisuus. Minulla ei ole ennen kuiva sisäilma (varsinkin nyt syksyllä ja talvella) aiheuttanut pahoja oireita, mutta nyt tuntuu ihan kamalalta. Aamulla kun herää kurkku on sairaan kipeä ja kuiva, ja ylänielu täynnä kuivaa limaa. Nenänkin limakalvot ovat totaalisen kuivat ja rikkinäiset, jonka takia minulla on jokapäiväistä verenvuotoa. Käytän kaikkia mahdollisia konsteja vaivan hoitoon (nenätipat, nenäkannu, nenäsumute, allergialääkkeet, pastillit ymsyms. mutta mikään ei auta. Tälläkin hetkellä ylänielu on ihan sairaan kuiva ja limaa täynnä, eikä sitä limaa saa millään veks. Ja nyt on ruvennut tulemaan ns. "paniikkikohtauksia" yleisillä paikoilla kun tuntuu että tukehtuu limaan eikä saa henkeä. Ihan kamalaa. Syöminenkin yleisillä paikoilla on tuskaa, koska tuntuu ettei saa syötyä kun nielu täynnä limaa ja ahdistaa. Haluis elää elämää täydellä teholla, mutta tää "sairaus" vai mikä onkaan estää sen. Tuntuu myös, ettei kukaan perheenjäsen ota tosissaan tätä "limaisuutta". Sanovat vaan että lopeta toi kräkiminen, ihan normaalia limaa siel on yms... Tää on vaaan niiin perseestä!!!

      • limaa riittää

        Minä olen yskinyt limaa taas kerran koko syksyn ja aina välillä tilanne pahenee niin että kasvojen onteloita alkaa särkeä.Särky leviää toisen silmän taakse ja toispuoleiseksi jyskyttäväksi päänsäryksi. Nenästä tulee tulvimalla verta vähintään kerran viikossa.
        Syykin on selvä, työpaikkani hengitysilma. En tiedä onko kyse homeesta, ilmanvaihdon heikkoudesta tai likaisuudesta vai työkavereiden voimakkaista hajusteista tai pesuaineista. Todennäköisesti kaikista näistä yhdessä. Jos saan olla pari päivää peräkkäin kotona, yskiminen ja limaneritys loppuu. Jo kauppareissu voi laukaista vaivat uudestaan, kaupassakäynnin jälkeen yskin usein oksennukseen asti. Tätä vaivaa on jatkunut vuosia, mutta se on vuosi vuodelta aina pahempi. Lääkäriltä olen saanut anbioottikuureja, kortisonia ja antihistamiineja. Kaikki auttavat hetken, mutta mitään niistä ei voi syödä koko aikaa. Testien mukaan en ole millekään allerginen. Olen kokeillut myös nenänhuuhtelukannun, suolahuoneen yms. hoidot. Jos tämä vielä pahenee, en pysty käymään enää työssä. Työpaikan ilmaa ei ole tutkittu, mutta se on kuulemma niin äskettäin remontoitu (10 v), että siellä ei voi olla vikaa!


      • Sama probleema
        limaa riittää kirjoitti:

        Minä olen yskinyt limaa taas kerran koko syksyn ja aina välillä tilanne pahenee niin että kasvojen onteloita alkaa särkeä.Särky leviää toisen silmän taakse ja toispuoleiseksi jyskyttäväksi päänsäryksi. Nenästä tulee tulvimalla verta vähintään kerran viikossa.
        Syykin on selvä, työpaikkani hengitysilma. En tiedä onko kyse homeesta, ilmanvaihdon heikkoudesta tai likaisuudesta vai työkavereiden voimakkaista hajusteista tai pesuaineista. Todennäköisesti kaikista näistä yhdessä. Jos saan olla pari päivää peräkkäin kotona, yskiminen ja limaneritys loppuu. Jo kauppareissu voi laukaista vaivat uudestaan, kaupassakäynnin jälkeen yskin usein oksennukseen asti. Tätä vaivaa on jatkunut vuosia, mutta se on vuosi vuodelta aina pahempi. Lääkäriltä olen saanut anbioottikuureja, kortisonia ja antihistamiineja. Kaikki auttavat hetken, mutta mitään niistä ei voi syödä koko aikaa. Testien mukaan en ole millekään allerginen. Olen kokeillut myös nenänhuuhtelukannun, suolahuoneen yms. hoidot. Jos tämä vielä pahenee, en pysty käymään enää työssä. Työpaikan ilmaa ei ole tutkittu, mutta se on kuulemma niin äskettäin remontoitu (10 v), että siellä ei voi olla vikaa!

        Hei,

        minulla on möys ollut jo muutaman vuoden ajan nielun limaongelma. Vasta nyt kunnolla ymmärrän, että se saattaa liittyvä homeisiinkin. Ikävä kyllä se, että työpaikallasi on ollut remontti joskus aiemmin ei millään tavoin takaa sitä, että siellä ei olisi kosteusvaurioita tai hometta. Toivon, että sinun tapauksessa työpaikan sisäilmassa ei ole näin pahaa ongelmaa, mutta kyllähän ilmastointi ja vaikka rakenteissa olevat pienetkin vuotokohdat saattavat tuoda ilmaan epäpuhtauksia rakennuksen muista osista. Muovilattian alla saattaa olla kosteutta, eristeissä samoin, jne. Olen kuullut monia tositariointa ja itsekin olen mahdollisesti tällaisten tilanteiden 'uhri'. Jos olisi tiennyt aiemmin homeesta sen kaiken mitä nyt tiedän, en olisi niin sinisilmäisesti uskonut kaikkea tai ollut ottamatta selvää. Jos oireet selvästi pahenevat tietyssä paikassa ja helpottuvat sieltä poistuttua, kannattaa miettiä mikä ne aiheuttaa. Homeasioissa ainakin itseäni on parhaiten auttanut tiedon hankkiminen. Ja muistathan, että sinulla on oikeus työntekijänä saada tietoa siitä, onko rakennuksessa joskus havaittu jotain kosteusogelmia ja mitä remonteissa on tehty. Onnea matkaan & tervettä jatkoa!


    • limaa

      Itsekin olen miettinyt, että työpaikassani tai jopa asunnossani olisi hometta, mutta helposti sitä ei selville saa.. Luin että home aiheuttaisi juuri limaisuutta, allergiaa, päänsärkyä ymsyms. juuri niitä oireita mitä mullakin on. Se vois ainakin olla osasyyllinen.. Rupee jo hiukan ärsyttää, ku ei tiedä mitä tälle limal tekis.. Kaikkee oon kokeillu, ja miettinyt pään puhki että mistä tää lima aiheutuu.. allergiaa, astmaa, joku ruoka-aine, ilmanlaatu kotona, työpaikalla ymsyms. Oon jo vähentänyt maito- ja vehnätuotteidenkin syömistä, koska sekin voi olla yksi aiheuttaja.. Suklaata ei ainakaan kannata usein syödä, ku liman määrä kymmenkertaistuu :D:D

      • limaa riittää

        Jos tietäisit jonkun joka on herkistynyt homeelle, hän osaisi varmaan heti sanoa saako oireita työpaikallasi tai kotonasi. Minulla on sukulainen, joka haistaa homeen jo vaatteistani.
        Ruuassa olen koittanut siirtyä mahdollisimman yksinkertaisiin raaka-aineisiin. Vehnää en syö ollenkaan, suklaalla en ole huomannut vaikutusta. Monet mausteet närästävät tosi pahasti.
        Hajustetut tuotteet, esim. monet pyykinpesuaineet saavat limakalvoni kuivumaan korpuiksi hetkessä. Sitten kun pääsen puhtaampaan ilmaan, alkaa tämä loputon kakominen. Yskin juuri äskenkin niin, että meinasin tukehtua kun sylkeä meni henkitorveen.


      • Anonyymi
        limaa riittää kirjoitti:

        Jos tietäisit jonkun joka on herkistynyt homeelle, hän osaisi varmaan heti sanoa saako oireita työpaikallasi tai kotonasi. Minulla on sukulainen, joka haistaa homeen jo vaatteistani.
        Ruuassa olen koittanut siirtyä mahdollisimman yksinkertaisiin raaka-aineisiin. Vehnää en syö ollenkaan, suklaalla en ole huomannut vaikutusta. Monet mausteet närästävät tosi pahasti.
        Hajustetut tuotteet, esim. monet pyykinpesuaineet saavat limakalvoni kuivumaan korpuiksi hetkessä. Sitten kun pääsen puhtaampaan ilmaan, alkaa tämä loputon kakominen. Yskin juuri äskenkin niin, että meinasin tukehtua kun sylkeä meni henkitorveen.

        Ei se mene yhtään noin. Homeita on ties kuinka paljon erilaisia, eikä kaikki altistuneet saa oireita kaikista homeista. Vaikka olisi pahastikin altistunut jollekin homeelle, niin voi olla ettei (heti tai vähän ajan päästäkään) saa mitään oireita toisesta homeesta, joka taas jollekulle muulle pahan altistuksen jälkeen aiheuttaa oireita.


    • limaa

      Kyl on inhottavaa.. Muakin rupee välillä närästämään, ja oon miettinyt voisiko osasyynä olla myös refluksitauti.. Siinä oireina närästys, liman eritys, palan tunne kurkussa, jatkuva kräkiminen.. Myös mahahapot nousee kurkkuun, mutta mulla ei tällästä oiretta ole.. En kyl tiedä enää, et mitä tälle vaivalle tekis :D

    • limaa

      Millaisiksi teillä on oireet muuttunu nyt kun on pakkasasteita? oon luultavasti vilustunut ja nyt lima-oireet on vaan pahentunut. Kylmä ja kuiva talvi-ilma on ihan järkyttävä, lima on ihan sairaan sitkeetä eikä sitä saa melkein millään pois.. Aamuisin ja iltaisin on pahin. Aina kun herään ylänielu on ihan helvetin kuiva ja sit ku nousen sängystä pitää kräkiä vaikka kuinka kauan et sen liman saa pois. Se lima on vielä sellasta kamalan ruskean vihertävää ja välillä keltaista. Jokin tulehdus siellä luultavasti.. Oon huomannnu kun meen heti heräämisen jälkeen kuumaan suihkuun, limat rupee irtoomaan helpommin. Mutta heti kun tulee suihkusta pois, limaa tulee vaan koko ajan lisää.. Mun nenän limakalvotkin on ihan saatanan kuivat ja verta tulee koko ajan. En enää tiedä mitä teen tälle vaivalle.. Tälläkin hetkellä ylänielussa ihan sairaan sitkeetä limaa mikä ei millään lähde. Ja sit ku yritin kräkiä pois meinaa tulla oksennus.. Auttakaa!

      • limainen

        Minulla on todettu Sjögrenin syndrooma, joka aiheuttaa mm. suun ja nenän limakalvojen kuivumista. Nyt on myös tätä saamarin ärsyttävää limaa kurkussa-tunnetta (ja tukehtumisen tunteita) ja kovaa kurkkukipua erityisesti aamuisin. Sairastaako joku muu täällä sjögreniä ja osaako kertoa onko tämä limaisuus osa tautia vai joku muu oire? Maito-ja viljatuotteita en käytä ollenkaan.


      • Spiira1
        limainen kirjoitti:

        Minulla on todettu Sjögrenin syndrooma, joka aiheuttaa mm. suun ja nenän limakalvojen kuivumista. Nyt on myös tätä saamarin ärsyttävää limaa kurkussa-tunnetta (ja tukehtumisen tunteita) ja kovaa kurkkukipua erityisesti aamuisin. Sairastaako joku muu täällä sjögreniä ja osaako kertoa onko tämä limaisuus osa tautia vai joku muu oire? Maito-ja viljatuotteita en käytä ollenkaan.

        Lääkäri määräsi mulle Flavamed-kuurin ja sanoi, että astmaatikon olisi hyvä kerran vuodessa ottaa limanirroituskuuri. Flavamed on limaa irrottava lääke. Tabletit saavat sitkeän liman muuttumaan helpommin irtoavaksi.

        Käytän myös nenänhuuhtelukannua ja a-vitamiinitippoja. Nenän limakalvot pitää olla kunnossa.
        Lääkäri suositteli viime syksynä spiralla hengitettävää 3% hypertonista natriumkloridiliuosta.
        3% natriumkloridi lisää limanirroitusta osmoottisen vaikutuksen ansiosta alemmissa hengitysteissä, joihin on kertynyt sitkeää limaa. Usein suositellaan avaavan lääkkeen ottamista ennen tuon liuoksen inhaloimista. Minulla on tämä toiminut, kostuttaa hengitysteitä samalla. Olen ostanut ihan verkkokaupasta.


    • Sama ongelma täälläk
    • Leontes

      Kun limaa ilmenee, itselläni on silloin alkava ylä hengitys teitten tulehdus, se voi painua keuhkoputkiinkin. Höyryhengitys auttaa jonkin verran, itse en siitä pidä, jotensakin työlästä. Yöksi A-vita nenätipat, että valuu kurkkuun, siedettävät, sisältävät mentholia. Jos toinen sierain tukossa aukenee Otrivinilla. Aamulla sierainten pesu: lämmintä vettä ryystettävä sisään ulos. Sitten "sarvikuonolla" huuhtelu sierainten kautta, 1/2 teelusikallista ruoka suolaa sisään ja sarvi lämmintä vettä täyteen. Yön kuivaan yskään Codesan Comp (resepti lääke, pyydä iso pullo). Liman irrotukseen Mucomystin poretabletit apteekista, liuottaa limaa. Päivällä voisi käydä thaimaalaisessa ravintolassa syömässä
      inkiväärillä maustettua ruokaa, nenäliinoja mukaan. Inkiväärisiivuilla maustettua teetä voi myös litkiä kotona, hunajaa sekaan, perskat voi myös syödä. Suojella vaatteilla, ettei enää vilustuisi. Lepo on hyvää tähän tuskaan. Koetan välttää antibiootteja, vie vatsaa löysälle ja vie monta kuukautta suolen bakteerikannan normalisoitua. Nenän kaivelussa vie taas nenään miljardeittain uusia pöpöjä. Yritä pitää hengitys nenän kautta päivin öin, muuten suu kuivuu aivan tuohelle. Hyvää voidetta suupieliin jos kuivuvat tai rokahtavat Hampaille Apteekista B12 suuvettä esim. tai vaan vettä suun pesuun. sähköharja on muuten paras. Jos rinnassa kipua, niin lääkärille. Ripuliin noin 3x päivässä Imodium tms. ja monipuolisia maitohappokapseleita. Näitä itse hoidon konsteja on toistettava n. 3-4 päivän ajan n. 3x päivässä. Kun tietää että flunssa voi tulla seuraavanakin talvena, niin näitä aineita voi varata sen varalle myös. Rokotuksen olen ottanut joka syystalvi. Tässä minun konstini. Joka talvi samat oireet ja konstit, mutta älä kaivele nenää!!!
      Leontes

    • 2-Etyyliheksanoli

      Terve!Koittakaapa katsoa googlesta sanoilla 2-etyyliheksanoli oireet niin voisiko sopia vaivoihinne. Jos reagoit työpaikalla niin kyseisen ongelman aiheuttaa yleensä lattioiden vahaus sekä siitä kastuva lattia/liima,jolla muovimatot lattiaan kiinnitetään. Kyseinen yhdiste saa aikaan kaikkien mainitsemat oireet ja kyseessä ei ole home vaan mikrobi/Voc/haihtuva yhdiste,jota toimistoissa hengitämme jatkuvasti.

    • Valkosipulisipuli

      Kannattaa kokeilla ihan luonnon omaa lääkettä, raakaa valkosipualia! Autti jo yhden päivän jälkeen. On tehosipuli ja paljon hyviä terveysvaikutuksia.

    • Jaanukka47

      Luukekaa kiinalaista lääketiedettä (esim Nina Haaviston kirjat)tai edes googlettakaa limaa aiheuttavat ruoka-aineet ja vähentäkää niiden käyttöä. Se jo auttaa. Myös kaura ja banaani kuuluu tähän kategoriaan.

    • MAITOliima

      Maito-> maitoliima. Sitä yskitte ja pärskitte keuhkoista, kurkusta ja kaivatte nenästä. Tehkääpä kokeeksi maitoliimaa niin ymmärrätte. Siksi on niin paljon astmaa suomalaisilla. Harmi, ettei lääkärit sitä ymmärrä. Useimmat maitokissa ystäväni ovat astmaatikkoja. Eivät usko, että lopettaisivat maidon käytön. Peni loraus kuohukermaa kahviin olisi paljon parempi. Mutta ei desi maitoa on kuulemma terveellisempää. Uskoo ken tahtoo ja tukehtuu KASEIINIIN. Mitä rasvattomampi maito sen parempi liima muuten syntyy. linkistä löytyy hyvä ohje. Voipi liimailla kuvia ja yskiä keuhkot pöydälle. Heippa ja halit. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/04/09/stromso-kotitekoinen-maitoliima-askarteluun

    • idäntietäjä1

      jättäkää rööki pois ja pari tyynyy pään alle niin kaikilla paranee oireet.

      • Anonyymi

        Höpö, höpö! En ole ikinä tupakoinut ja omistan säädettävän sähkösängyn mutta astmani ei ole silti parantunut!


    • Aputarpeen

      Mulla ollut ainakin 3-4 vuotta poskiontelo- ja keuhko- ongelmia. Tulen herkästi kipeäksi, nuhaa, ainainen liman valuminen nielusta sekä keuhko-oireet ovat välillä valtavia. Astma on todettu, mutta mikään astmalääke ei saa oireita kuriin. Allergialääkkeet kokeiltu nenäkortisonit kokeiltu, ei juuri apua. Nenäkannu auttaa jokseenkin mutta ei poista ongelmaa. Kaksi kertaa tehty FESS-leikkaus ja nielurisat leikattu pois, mutta silti oireet eivät katoa. Entiseen kotiin tehtiin homekoiratesti, ja hometta löytyi mutta todella vähän, eikä kellään muulla perheenjäsenellä mitään vastaavanlaisia oireita. Hometta kuitenkin löytyi, joten sitä mieleen aina juolahtaa että olisiko oireet saaneet sieltä alkunsa. Oireet rajoittavat elämääni todella paljon.
      Olisiko kellään mitään vastaavaa kokemusta tai samanlaisia oireita? Tai onko kellään ehdotuksia oireiden lievittämiseksi tai jopa poistamiseksi? Jos jotain tulee mieleen, jaa tänne ihmeessä :)

      • Anonyymi

        Aikaa on kulunut, mutta nostan silti aihetta. Onko löytynyt ratkaisuja ongelmiin? Itsellä lähes kaikkia oireita mitä tässä ketjussa mainittu. Siksi ratkaisuja etsin.


    • Anonyymi

      Kaseiinit (< lat. caseus ’juusto’) ovat fosforipitoisia proteiineja, jotka ovat maidon määrällisesti tärkein proteiiniryhmä.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaseiini

      Kaseiinia osattiin käyttää sideaineena ja

      liimana LIIMANA

      jo muinaisessa Egyptissä.[2] 1930-1950-luvuilla kaseiiniliima oli yleisesti käytössä puurakenteisten lentokoneiden rakenteiden liimaliitoksissa. Ensimmäisten englantilaisen de Havilland Mosquito -tiedustelulentokoneiden vaneri-balsa-runko liimattiin kaseiinilla, myöhemmät keinohartseilla. Suomessa jatkosodan aikana Valtion lentokonetehtaan Myrsky-hävittäjän rakenneongelmat johtuivat osin kaseiiniliimasta.

      Kaseiinia voi käyttää myös temperamaalauksessa: liima on vesiliukoista n. viikon ajan jolloin se on työstettävissä.

    • Anonyymi

      kaseiini...maitoliimaa ...maitoa

      käytän kahvissa maitoa ja paistaessa kirkastettua voita

      en syö juustoja, ne minulle pahimmat !!

      en syö maitosuklaata missään muodossa enkä laadussa

    • Anonyymi

      sain älyttömiä määriä lääkkeitä vuosien aikana kunnes eräs tuttu sanoi

      jätä juustot pois ja vain eskimon verran jäätelöä

      paranin viikossa ns hengitystietulehduksesta ja inhottavasta

      limomisesta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe