Ajokoiran koko

harmaa parta

Mielestäni ajokoiran sopiva koko on 45 - 55 cm. Löytyyko sellaista ajokoiraa Suomesta? Suomenajokoiralla vain pienikokoiset nartut sopivat näihin mittoihin.

9

1000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haukku24

Nartuilla säkä noin 52-59, mistä sä ton 45:n vetäsit? Urokset sitten yli 55.

• harmaa parta

Ajokoiria on erikokoisia. On niitä muitakin kuin suomenajokoiria. Lähinnä kyse pienajokoirien ja isojen ajokoirien väliin jäävästä kokoluokasta. Tällä hetkellä ainakin eestinajokoira ja kreikanajokoira ovat yleisrotua suomenajokoiraa selvästi pienempiä.

• Mamarolss

no löytyy.

• Kake-koira

Jos et tarkoita puhdasrotuista, niin esim beagle-ajokoira risteytyksestä voisi tulla sopivan kokoisia koiria.
      Itselläni on sellainen "kolomen vartin piikle", jonka säkäkorkeus n.45 cm ja ajokäyttäytyminen on just noitten em. rotujen välimuoto ja kotikoirana se on samanlainen nössö kuin beagle.
      Näitä rotuvalioita ei yleensä ilmoitella lehdissä, vaan tietoja pennuista saa vain puskaradion kautta. ;)

• eevert

Saa nähdä löytyykö 45 - 50 cm kokoluokkaan suomenajokoiran korvaavaa luokkaa. Parasta tietenkin olisi, jos pienikokoiset ja alamittaiset suomenajokoirat sirtyisivät suomalaiseksi pienajokoiraksi. Tällöin 100 vuotta jalostetun rodun laaja geenikanta olisi pohjana.

• Beagleboy

Eestin ajokoira passaa vaatimuksiin hyvin.
        On risteytetty beaglesta ja sveitsinajokoirasta.

• weleho
        Beagleboy kirjoitti:

Eestin ajokoira passaa vaatimuksiin hyvin.
        On risteytetty beaglesta ja sveitsinajokoirasta.

Koko on sopiva. Suomessa vain ei ole vielä tarpeeksi hyvä jalostuspohja. Kättövalioita saisi olla sekä uroksissa että nartuissa.

• sefka

minun mielestäni ajokoirankoiran sopiva korkeus on 12-80000000000000000000senttiä

• Suomeajokoirat ovat 1970-luvulta lähtien kasvaneet liian kookkaiksi. Herää kysymys, onko kasvattajat ottaneet asian huomioon.

Käytön kannalta olisi hyvä, ettei koira ole liian raskasrakenteinen eikä liian pitkä.

Hyvä olisi, jos suomenkoira pysyisi rakenteeltaan tiiviinä ja karvapeitteeltään nykyistä parempana eli karvaisempana.

Kasvattajat ovat loppujen lopuksi avainasemassa ko. asiassa. Toivottovasti he eivät liikaa peesaa keskikokoa huomattavasti suurempia jalostusuroksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6684
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3442
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2770
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2438
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1963
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      358
      1842
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1680
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1548
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1502
    10. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1482
    Aihe