Mielestäni ajokoiran sopiva koko on 45 - 55 cm. Löytyyko sellaista ajokoiraa Suomesta? Suomenajokoiralla vain pienikokoiset nartut sopivat näihin mittoihin.
Ajokoiran koko
9
1000
Vastaukset
- haukku24
Nartuilla säkä noin 52-59, mistä sä ton 45:n vetäsit? Urokset sitten yli 55.
- harmaa parta
Ajokoiria on erikokoisia. On niitä muitakin kuin suomenajokoiria. Lähinnä kyse pienajokoirien ja isojen ajokoirien väliin jäävästä kokoluokasta. Tällä hetkellä ainakin eestinajokoira ja kreikanajokoira ovat yleisrotua suomenajokoiraa selvästi pienempiä.
- Mamarolss
no löytyy.
- Kake-koira
Jos et tarkoita puhdasrotuista, niin esim beagle-ajokoira risteytyksestä voisi tulla sopivan kokoisia koiria.
Itselläni on sellainen "kolomen vartin piikle", jonka säkäkorkeus n.45 cm ja ajokäyttäytyminen on just noitten em. rotujen välimuoto ja kotikoirana se on samanlainen nössö kuin beagle.
Näitä rotuvalioita ei yleensä ilmoitella lehdissä, vaan tietoja pennuista saa vain puskaradion kautta. ;) - eevert
Saa nähdä löytyykö 45 - 50 cm kokoluokkaan suomenajokoiran korvaavaa luokkaa. Parasta tietenkin olisi, jos pienikokoiset ja alamittaiset suomenajokoirat sirtyisivät suomalaiseksi pienajokoiraksi. Tällöin 100 vuotta jalostetun rodun laaja geenikanta olisi pohjana.
- Beagleboy
Eestin ajokoira passaa vaatimuksiin hyvin.
On risteytetty beaglesta ja sveitsinajokoirasta. - weleho
Beagleboy kirjoitti:
Eestin ajokoira passaa vaatimuksiin hyvin.
On risteytetty beaglesta ja sveitsinajokoirasta.Koko on sopiva. Suomessa vain ei ole vielä tarpeeksi hyvä jalostuspohja. Kättövalioita saisi olla sekä uroksissa että nartuissa.
- sefka
minun mielestäni ajokoirankoiran sopiva korkeus on 12-80000000000000000000senttiä
Suomeajokoirat ovat 1970-luvulta lähtien kasvaneet liian kookkaiksi. Herää kysymys, onko kasvattajat ottaneet asian huomioon.
Käytön kannalta olisi hyvä, ettei koira ole liian raskasrakenteinen eikä liian pitkä.
Hyvä olisi, jos suomenkoira pysyisi rakenteeltaan tiiviinä ja karvapeitteeltään nykyistä parempana eli karvaisempana.
Kasvattajat ovat loppujen lopuksi avainasemassa ko. asiassa. Toivottovasti he eivät liikaa peesaa keskikokoa huomattavasti suurempia jalostusuroksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606684- 1003442
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262770- 212438
- 271963
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3581842- 251680
- 321548
- 491502
- 111482