Onko heitä vielä? Leastadiolaisen herätyksen alkuaikoina seurat saattoivat päättyä täyteen, parkuun, huutoon, seksuaalisiin akteihin ja epäuskoisten murhiin, kuten Kautakeinossa armon kokeneet suorittivat.
Raamatusta sinällään ei hurmosseuroissa puhuttu vaan ihmiset kiihdytettiin joukkopsykoosiin ja yhteisen lähdön tunnelmiin.
-90 luvulla kuoli viimeiset todelliset hurmossaarnaajat vl-liikkeestä ja uusia ei ole tainnut nousta tilalle. -70 luvun vl-seuroista muistan tarkasti kun sodankäyneet maanviljelijä saarnaajat aloittivat nuotin säkeellä kulkevan saarnan. Saarnassa raamatun alkuteksti luettiin helvettiä tai ylösnousemusta käsittelevästä kohdasta ja puheen edetessä sodan kauhut, helvetti, televisio, rock-musiikki, maailman pahuus, Jumalan valtakunnan puhtaus, taivaasta alas laskettu valtakunta ja kultaiseeen kynttilänjalkaan korotettu joukko olivat sekaisin, pitkin ja poikin. Heikkopäisimmät kiittivät ja mesusivat. Aikamiehet karjahteli penkissä. Ja lapset istuivat pelokkaina odottaen seurojen loppua ja turvallista kotiinlähtöä.
Hurmossaarnaajat
3
473
Vastaukset
- olen istunut
lapsena seurapirteissä.Olin uskottoman kodin kasvatti ,mutta seuroihin oli päästävä.Puheitten sisällöstä en tietenkään ymmärtänyt mitään ,mutta siinä oli jotain joka palveli lapsen sisäistä jännityksen tarvetta,kun aikuiset olivat liikutuksissa ja hoilasivat kädet ylhäällä ,se oli pelottavaa ,muta ei niin pelottavaa etteikö olisi uudesti menty.vaikka en olekkaan itse vl. on heidän seuransa jättäneet minuun hyvin positiivisen mielen.Siihen aikaan seuroissa käytiin ajan kuluksi ,kun kylillä ei juuri ollut muita rientoja ,nykyisin ei luultavasti vl, seuroissa käy kuin vl:ät
ja kaanaata puhuu, kun Pyhä Henki vuotaa ylitse:
apt.1046. Sillä he kuulivat heidän kielillä puhuvan ja Jumalaa ylistävän. Niin vastasi Pietari:- Kempelainen
On todella suuri asia, että Pyhä Henki on avannut sinullekin sen, että kielillä puhuminen on armolahja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403701Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333274- 692898
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912740- 351768
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811729- 241569
- 281527
- 291509
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231494