solenoidi vai hiilet menny??!! mitä solenoidi ede tekee??
startti naksahtaa
11
25734
Vastaukset
- esko
Toyota?
- iiiiiiiii
vika solenoidissa,solenoidi toimii näin käynnistysvirran kytkemisen jälk solenoidi siirtää
työntohaarukan ja jousen välityksellä hammaspyorää hammaskosketukseen vauhtipyöran hampaille koita naputella sitä solenoidii jos vaikka heräis- naksui myös
Eli startatessa ei tapahtunut muuta kuin kuului solenoidin naksutus.
Avasin startin puhdistin vaihgoin hiilet = toimi taas moitteetta. - 25 vuotta sitten
Nykyään ei ole enää solenoideja henkilöautoissa, Eli millään haarukalla ei enää hammaspyöriä siirrellä.
Pendixlaite siirtää satrin hammasrattaan hammaskehälle.
Se "solenoidi" joka napsuu, on siis pelkkä rele nykyään. - iiiiiii
25 vuotta sitten kirjoitti:
Nykyään ei ole enää solenoideja henkilöautoissa, Eli millään haarukalla ei enää hammaspyöriä siirrellä.
Pendixlaite siirtää satrin hammasrattaan hammaskehälle.
Se "solenoidi" joka napsuu, on siis pelkkä rele nykyään.kerroppa lisää pendix laitteen toiminnasta eikö se ole siinä startin päällä?jos siintä ei mene mitään haarukkaa niin miten startin hammaspyörä liikkuu
- näin..
iiiiiii kirjoitti:
kerroppa lisää pendix laitteen toiminnasta eikö se ole siinä startin päällä?jos siintä ei mene mitään haarukkaa niin miten startin hammaspyörä liikkuu
Samalla akselilla, jossa pieni tarttihammaspyörä sijaitsee, on laite jossa tietynlainen suurinousuinen kierre, kun akseli lähtee pyöriin, massan hitausmomentista johtuen tuo kierre pyörii ensin loppuun ja samalla työntää starttipyörän hammaskehälle, kun hammaskehä alkaa pyörittää starttipyörää nopeammin kuin mitä starttimoottori pyörittäisi, jousi palauttaa hammaspyörän takaisin.
Olen vähän huono selittämään mutta ota esimerkiksi vaikka ruuvi ja siihen herkästi pyörivä mutteri, jos pyöräytät ruuvia nopeasti sormissasi, mutteri liikahtaa jonkin verran sivuttain, jos mutteri olisi raskaampi,se siirtyisi ruuvilla pitkästikin, ja vielä jos teet niin että siirtyy ruuvin kantaan päin niin alkaa mutteri pyöriä kun liike stoppaa siihen.
Näin siis voidaan kuvitella mutterin paikalle pieni starttihammaspyärä. - Solenoidi
25 vuotta sitten kirjoitti:
Nykyään ei ole enää solenoideja henkilöautoissa, Eli millään haarukalla ei enää hammaspyöriä siirrellä.
Pendixlaite siirtää satrin hammasrattaan hammaskehälle.
Se "solenoidi" joka napsuu, on siis pelkkä rele nykyään.Olihan viisasta! Siis se Bendix on solenoidi eli voimakas magneettirele joka virtaa saatuaan työntää startin hammaspyörän kohti vauhtipyörän hammaskehää ja samalla kytkee jännitteen varsinaisen starttimoottorin hiilille (pyörijälle/ankkurille) sekä myös kenttäkäämeille. Silloin se vekotin pyörii jos on kunnossa. Sama se mikä sitä hammaspyörää työntää sinne vauhtipyörälle, oli sitten haarukka tai jokin alennusvaihteen systeemi. Periaate on kuitenkin ollut sama ne 40 v. joita näitä olen korjaillut. Aina on ollut kyse kuinka se sähkö sinne starttiin kulkeutuu ilman liikoja vastuksia tai katkoksitta.
- akun navat
voi olla kosketus vika.
- on monia
- Akku tyhjä (ehjä tyhjä - jännite muutaman tunnin seisottuaan 12,3V, täysi noin 12,7V)
- Akku sökö, kenno oikosulussa 2V/kenno putoaa pois ja vaikka kuinka latais ei nouse 11V yli.
- Liittimet hapettuneet. Putsaa puukolla ja hiekkapaperilla navat ja liittimet paksuista ja - johtimista. Siis myös - johtimen pulttikiinnitys runkoon auki, putsiks.
- Ensin vaihde pois ja käsijarru päälle. Etsi startin solenoidin päästä se liitin, johon akun plussaa johtamalla starttaa. Virta-avain virta päälle ja kokeile starttaako näin. Jos starttaa, vika välillä akun plussasta virtalukon kautta takaisin siihen liittimeen.
- Seuraavaksi startti irti, johdot liittimiin ja startin rungosta miinusjohto akkumiinukseen. Nyt lyhyt starttaus kaveri starttaa tai edellinen plussastastarttaus. Liikkuuko se pikku hammaspyörä kunnolla akselilla ulospäin? Ei liiku - vika solenoidissa. Liikkuu täysin ulos, muttei pyöri - vika usein myös solenoidin katkaisijassa tai sitten hiilissä.
Jos vika solenoidissa tai startissa, ruostunutta on vaikea purkaa - osta koko startti. Jos saat puretuksi, näät startin hiilet vaiko solenoidi ja ostat vain ne.
- Jos toimi irroitettuna hyvin, vika voi olla kulunut vauhtipyörän hammaskehä. Startin pyörä ei pääse täysin kehälle. Silloin joskus starttaa, joskus ei. Pieni auton tönäisy vaihde päällä ja starttaa.
- - maadoittuu
hiilien kautta ja jos yhteys ei ole hyvä niin naksahtaa.
- Anonyymi
Maajohto rungon ja moottorin väliltä kannattaa tarkistaa,jos startti ei saa kunnolla miinusta niin naksahtaa vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859