Onko kenelläkään täällä kokemusta tästä sairaudesta ja mistä on aiheutunut?
Polyneuropatia
9
2601
Vastaukset
- Taarjaaa
noin 2 vuotta. Mutta pari viikkoa sitten sitä tarkennettiin. Minulla oli tulehduksellinen polyneuropatia. Oma immuunijärjestelmä oli kääntynyt omaa hermostoa vastaan. Onko sinulla kyseinen diagnoosi???
- yks toinen
Miten sait diagnoosin? Todettiinko se verikokeilla ym. vai vain oireiden perusteella? Miten selvisi, että se oli juuri tulehduksellinen polyneuropatia? Suuri kiitos vastauksesta, ja hyvää loppuviikkoa!
- Taarjaaa
yks toinen kirjoitti:
Miten sait diagnoosin? Todettiinko se verikokeilla ym. vai vain oireiden perusteella? Miten selvisi, että se oli juuri tulehduksellinen polyneuropatia? Suuri kiitos vastauksesta, ja hyvää loppuviikkoa!
tiedä. Ainakin ENMG tutkimuksia tehtiin ja verikokeita. Mutta mielestäni kuitenkin verikokeet olivat suhteellisen normaaleja... Sieltä pitää osata katsoa joitakin vasta-aineita!?! Mutta tunnottomuus ja voimattomuus lihaksissa ja sähkötutkimuksen tulokset yhdessä auttoivat antamaan diagnoosin. Onko sinulla todettu tuo polyneuropatia? Minkälaisia oireita sinulla on? Kysy vain lisää jos tulee mieleen... :)
- yks toinen
Taarjaaa kirjoitti:
tiedä. Ainakin ENMG tutkimuksia tehtiin ja verikokeita. Mutta mielestäni kuitenkin verikokeet olivat suhteellisen normaaleja... Sieltä pitää osata katsoa joitakin vasta-aineita!?! Mutta tunnottomuus ja voimattomuus lihaksissa ja sähkötutkimuksen tulokset yhdessä auttoivat antamaan diagnoosin. Onko sinulla todettu tuo polyneuropatia? Minkälaisia oireita sinulla on? Kysy vain lisää jos tulee mieleen... :)
Mulla on molempien käsien jatkuvaa päivittäistä puutumista ja voimattomuutta. Sen lisäksi niska ja jalkapohjat puutuvat, mutta hieman harvemmin. Eniten haittaa tästä on töissä kun tavarat tippuvat puutuneista käsistä.
Mulle on tehty enmg, niskan röntgenkuvaus ja ainakin 30 eri verikoetta. Mistään ei ole löytynyt mitään, ja lääkäri pitää vain luulotautisena. Siksi kyselin, millä verikokeella tai ylipäätänsä kokeella tuon diagnoosin voisi saada. Jos vaikka sitä ei olisi vielä minulle tehty, niin voisin lääkäriltä pyytää. Kiitos ystävällisyydestä! - Taarjaaa
yks toinen kirjoitti:
Mulla on molempien käsien jatkuvaa päivittäistä puutumista ja voimattomuutta. Sen lisäksi niska ja jalkapohjat puutuvat, mutta hieman harvemmin. Eniten haittaa tästä on töissä kun tavarat tippuvat puutuneista käsistä.
Mulle on tehty enmg, niskan röntgenkuvaus ja ainakin 30 eri verikoetta. Mistään ei ole löytynyt mitään, ja lääkäri pitää vain luulotautisena. Siksi kyselin, millä verikokeella tai ylipäätänsä kokeella tuon diagnoosin voisi saada. Jos vaikka sitä ei olisi vielä minulle tehty, niin voisin lääkäriltä pyytää. Kiitos ystävällisyydestä!tiedän tunteen. Minulla oli varmaan melkein vuosi oireista ennen kuin minut otettiin tosissaan. Pelkäsin todella että minut laitetaan "hullujen huoneelle" jos vielä jatkan valitusta... Ja alussa oli sellanen olo että ne luuli vain että olin hakemassa sairaslomaa. Diagnoosit on tosi vaikea saada. ENMG tutkimuksissa minulla oli hidastuneet johtonopeudet ja jotain glokkeja ja vasta-aineet veressä koholla. Tähän ihan lopulliseen diagnoosiin tarvittiin aivoneste näyte jossa oli proteiinin määrä koholla...Toivon että jaksat ja saat apua pian. Oireet ovat samanlaisia kuin minulla ja samoissa paikoissakin vielä. Ensin käsissä sitten jaloissa ja niskassa ja lopuksi kasvoissa...
- a.p.
yks toinen kirjoitti:
Mulle on tehty enmg, niskan röntgenkuvaus ja ainakin 30 eri verikoetta. Mistään ei ole löytynyt mitään, ja lääkäri pitää vain luulotautisena. Siksi kyselin, millä verikokeella tai ylipäätänsä kokeella tuon diagnoosin voisi saada. Jos vaikka sitä ei olisi vielä minulle tehty, niin voisin lääkäriltä pyytää. Kiitos ystävällisyydestä!Juuri samat oireet täälläkin, mutta vielä en ole päässyt tarkempiin kokeisiin.
- ...
a.p. kirjoitti:
Juuri samat oireet täälläkin, mutta vielä en ole päässyt tarkempiin kokeisiin.
enmg:llä tutkitaan mm. neuropatiaa, mutta jatkotutkimuksiakin on. Vaadi niitä. Kaikelle on selitys.
- neuropaattinenkipu.fi
- Anonyymi
Äitini (s.1912) maatalon emäntänä valitti jalkojaan: " jalat on nii tönköt, nii ko halot, pakko männä makkaamaa, en pysy pystys." Silloin 50-60-luvulla ei lähdetty lääkäriin helpolla.
Veljeni (1940-2004): "jalat niin ko halot, toivottavasti en joudu pyörätuoliin. jne" (hänen päiväkirjastaan).
Minä itse aloin ihmetellä noin 20 vuotta sitten jalkojani (n. 50-vuotiaana) . Ne olivat tönköt ja kuin todellakin halot. Sitten alkoi sormien puutuminen ja "valkoisuus", tosi kova kipu yms. Hakeuduin työpaikkalääkärille ja siitä pikkuhiljaa alkoi selvetä mikä minun on. Veljeni ja äitini ilmaisuja olostaan muisteltuani, ymmärsin, että miulla on sama sairaus. 58-vuotiaana jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle.
Lyrica-lääkitys on minulle ehdottoman tärkeä lääke. Olen ottanut sitä 150 mg x 3 n. 15 vuotta. Lisäkipulääkityksenä on Duloxetine Krka 60 x1 verenpainelääkitys.
Rintasyöpä 2015. Nyt olen siitä "puhdas".
Liikunta on IHAN EHDOTON JUTTU! Pyöräily, kävely, vesijuoksu! Kohta täytän 70. Ajoittain kävelyni on voimakkaasti "ilmapatjalla kävelyä", toisinaan vähemmin. Lääkkeiden säännöllinen otto on tosi tärkeää.
Toivotan kaikille tästä sairaudesta kärsiviä voimia jokaiseen tulevaan päivään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569