Moi!
Itelälni GS Latitude '06.
Pieni ongelma on siinä, että "katto nitisee" pakkasella.
1) Jos katto on ollut kuiva, ja kunnon pakkanen, vähäistä nitinää
2) Jos katto on kastunut, ja sitten pakastaa, niin nitinää on ihan liikaa - ottaa aivoon.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Millä keinoin natinasta eroon? Auttaako jokin silikonisuihke kattoikkunan uriin, ts. kattoikkunan ja pellin väliin.
Kiitos!
Latituden katto pakkasella
11
2221
Vastaukset
- Ranskkalaista!
On mun neuvo:) Se on jää mikä natisee katolla, asialle ei voi tehdä mitään, paitsi pidä autos tallis!!
- GSlati
Jos ei tiedä asioista ei kannattaisi esittää faktoina.... luehan alkup. viesti uudestaam...
t. nimim. ranskalaisen ostin vaan ransakalaista en naisi
- mja
Kysymästäsi aiheesta olen kirjoittanut tälle palstalle monta kertaa. Kun Lattitude tuli markkinoille ja joku kysyi kannattaako ostaa, kehoitin välttämään kattoikkunan ostamista. Kahdesta syystä: toinen on jäätyvien hitusten aiheuttama nitinä ja toinen on rikkoontumisriski, varsinkin talvella. Jäätymisongelmaa ei olisi jos Renault olisi suunniteltu Skandinaviassa. Listoissa olisi silloin lämmitysvastukset jotka toimisivat samalla kytkimellä kuin peilin/takaikkunan vastukset. Myös itse ikkunoissa olisi -ainakin reunoilla- vastukset.
Itselläni on moottoroitu kattoikkuna, se oli niin makea testiautossa että oli pakko ostaa - silloin. Taaempi luukku on kiinteä. Käsittelen etuluukun tiivisteet aina talven tullessa silikonilla (ikkuna avattuna), mutta samalla tavalla se nitisee kuin taaempi ikkuna. Jostain syystä verhopanelin vetäminen kattoikkunoiden eteen vaimentaa ritinät tehokkaasti ja pidänkin talviaikaan verhot kiinni. Mitään haittaa tästä ei ole ollut.
Olen ihmetellyt miksi juuri ranskalaisissa autoissa on usein paljon lasia (Citroen C4 Picasso, Peugeot 407 SW, Renaut Espace, Scenic). Ehkä lasipalatsin ajaminen tuntuu koeajajista makealta, IS:nkin testaaja hehkutti että "Picassossa on enemmän lasia kuin missään muussa henkilöautossa, yhteensä yli 6 m2 " (väärin, ainakin saman verran on lasikattoisessa Scenicissä ja Espacessa vielä enemmän). Ei kannattaisi hehkutella, sillä lasiautolla ei ole kiva ajaa. En ennen tiennytkään, miten kovan napsauksen sillan alta tippuva vesi voi antaa.
Ensimmäisenä talvena piti viedä kärry parkkihalliin sulamaan, kun etummaisen kattolasin reunan alle kerääntynyt jää alkoi uhkaavasti nostaa lasin takareunaa. Onneksi huomasin ajoissa, etulasin nurkka oli noussut jo vajaa 1 cm takalasia korkeammalle. Kiinnitys oli sentään tarpeeksi joustava, eikä mikään napsahtanut.
Onneksi Lattitudessa ei ole turhuuksien turhuutta eli avattavaa kattoluukkua. Sillä ei tee yhtään mitään. Suhina estää sen käytön yli 50 km/h nopeudessa. Sitäpaitsi helteellä aurinko porottaa avonaisesta luukusta ikävästi kaaliin. Kerran luukku unohtui viikonlopuksi auki ja tietysti rupesi yöllä satamaan. Kas kun eivät ole Renaultilla keksineet varoituspiippausta, joka hälyyttäisi, jos sulkee ovet kun ikkuna/kattoluukku on auki. Ei varmaan vaatisi softaan montaa koodiriviä?- Kaljaloora
Tarvitaan sinne paljon muutakin kuin pari softariviä piippailuja varten. Yksinkertaisempi hoitaa asia sadeanturin avulla, mutta sekin maksaa
- ppj
mja:lla taitaa olla tuo "softa" verissä.
olen lukenut paljon kommenttejasi täällä, ja lähes aina ilmenee tuo softa.
ennemmin pitäs varmaankin miettiä kattoikkunan sulkemista kuin mokomia softia. kattoluukkuhan sulkeutuu samalla tavalla kuin sähköiset ikkunatkin,tuplapainallus lukituksen yhteydessä, niin sulkeutuu niin ikkunat kuin kattoikkunakin!
joten se siitä "softa" viasta. joten opettele ovien sulkemisen yhteydessä tuplapainallus, niin ite olen opetellut eikä jää luukut auki, eikä mitään vahinkoa vaikka luukut oliskin jo valmiiksi kiinni!!! - ettei
ppj kirjoitti:
mja:lla taitaa olla tuo "softa" verissä.
olen lukenut paljon kommenttejasi täällä, ja lähes aina ilmenee tuo softa.
ennemmin pitäs varmaankin miettiä kattoikkunan sulkemista kuin mokomia softia. kattoluukkuhan sulkeutuu samalla tavalla kuin sähköiset ikkunatkin,tuplapainallus lukituksen yhteydessä, niin sulkeutuu niin ikkunat kuin kattoikkunakin!
joten se siitä "softa" viasta. joten opettele ovien sulkemisen yhteydessä tuplapainallus, niin ite olen opetellut eikä jää luukut auki, eikä mitään vahinkoa vaikka luukut oliskin jo valmiiksi kiinni!!!"Softa" mene sekaisin "turhalla" tuplapainalluksella.
No mutta sittenhän se on ainoastaan oma "softa" vika. Täytyy vain opetella alitajuntaan tuplapainallus.
Taitaapi olla helpoiten ohjelmoitavissa loppujenlopuksi vieläpä omaan "koneeseen". - mja
ppj kirjoitti:
mja:lla taitaa olla tuo "softa" verissä.
olen lukenut paljon kommenttejasi täällä, ja lähes aina ilmenee tuo softa.
ennemmin pitäs varmaankin miettiä kattoikkunan sulkemista kuin mokomia softia. kattoluukkuhan sulkeutuu samalla tavalla kuin sähköiset ikkunatkin,tuplapainallus lukituksen yhteydessä, niin sulkeutuu niin ikkunat kuin kattoikkunakin!
joten se siitä "softa" viasta. joten opettele ovien sulkemisen yhteydessä tuplapainallus, niin ite olen opetellut eikä jää luukut auki, eikä mitään vahinkoa vaikka luukut oliskin jo valmiiksi kiinni!!!Minun puolestani voit ottaa tavaksesi autosta lähtiessäsi vaikka kiertää 2 kertaa auton ympäri, kurkata auton alle ja katolle ja sekä valokuvata lähiympäristön. Että varmasti on kaikki kunnossa. Minä taas haluaisin että asiat hoituisi automaattisesti. Kun Renaultin sähköväylissä kerran on moninkertainen mikroprosessoriohjaus, niin käyttäisivät niitä hyväksi.
Renaultin sähköjärjestelmän prosessorit tosiaan on softalla ohjattu, ja ne ovat myös päivitettävissä. Esimerkiksi viime huollossa päivittivät moottorinohjauksen softan - ja käynnistysvika tosiaan katosi.
Päivityksessä tehdas korjaa edellisessä versiossa olevat suoranaiset ohjelmointivirheet (bugit) ja puutteet. Luukkujenohjauksen osalta ei olisi kovin paljon vaadittu että kone piippaisi varoitussignaalin, kun lukitsee ovia lasit auki. Varoitteleehan se monesta muustakin. Ovien lukituksen nykyisessä softassa on sellainenkin kummallisuus, että jos lukittaessa joku ovi on huonosti suljettu, se päräyttää lukot auki. Mutta samalla se myös sammuttaa kojelaudan näytön, vaikka siitä näytöstä voisi pelkällä vilkaisulla nähdä mikä ovi/luukku on suljettu huonosti.
Joku kirjoittaja ehdotti että (laseissa?) olisi sadetunnistin. Olikohan ajatus että tunnistin sitten sulkisi lasit jos yöllä alkaa sataa vai? Mutta kun siitä auki jääneestä luukusta tai ikkunasta voi tulla sisään muutakin kuin vettä, esimerkiksi rosmo!! Kun Rellu kerran tietää että luukut on auki ja että ovia ollaan sulkemassa, niin miksi ihmeessä se ei voisi sähköaivollaan yhdistää näitä kahta tietoa ja kertoa siitä? Osaahan se senkin kertoa kuuluvalla varoituksella, jos joku ovi aukeaa ajon aikana vähänkin raolleen. Se osaa myös sulkea lukot, jos ei 30 sek kuluessa kaukoavaamisesta avaa ovea. Kaikki tämä on tehty softalla - ja aika helposti. - Jos
mja kirjoitti:
Minun puolestani voit ottaa tavaksesi autosta lähtiessäsi vaikka kiertää 2 kertaa auton ympäri, kurkata auton alle ja katolle ja sekä valokuvata lähiympäristön. Että varmasti on kaikki kunnossa. Minä taas haluaisin että asiat hoituisi automaattisesti. Kun Renaultin sähköväylissä kerran on moninkertainen mikroprosessoriohjaus, niin käyttäisivät niitä hyväksi.
Renaultin sähköjärjestelmän prosessorit tosiaan on softalla ohjattu, ja ne ovat myös päivitettävissä. Esimerkiksi viime huollossa päivittivät moottorinohjauksen softan - ja käynnistysvika tosiaan katosi.
Päivityksessä tehdas korjaa edellisessä versiossa olevat suoranaiset ohjelmointivirheet (bugit) ja puutteet. Luukkujenohjauksen osalta ei olisi kovin paljon vaadittu että kone piippaisi varoitussignaalin, kun lukitsee ovia lasit auki. Varoitteleehan se monesta muustakin. Ovien lukituksen nykyisessä softassa on sellainenkin kummallisuus, että jos lukittaessa joku ovi on huonosti suljettu, se päräyttää lukot auki. Mutta samalla se myös sammuttaa kojelaudan näytön, vaikka siitä näytöstä voisi pelkällä vilkaisulla nähdä mikä ovi/luukku on suljettu huonosti.
Joku kirjoittaja ehdotti että (laseissa?) olisi sadetunnistin. Olikohan ajatus että tunnistin sitten sulkisi lasit jos yöllä alkaa sataa vai? Mutta kun siitä auki jääneestä luukusta tai ikkunasta voi tulla sisään muutakin kuin vettä, esimerkiksi rosmo!! Kun Rellu kerran tietää että luukut on auki ja että ovia ollaan sulkemassa, niin miksi ihmeessä se ei voisi sähköaivollaan yhdistää näitä kahta tietoa ja kertoa siitä? Osaahan se senkin kertoa kuuluvalla varoituksella, jos joku ovi aukeaa ajon aikana vähänkin raolleen. Se osaa myös sulkea lukot, jos ei 30 sek kuluessa kaukoavaamisesta avaa ovea. Kaikki tämä on tehty softalla - ja aika helposti.Alkaisit kulkemaan julkisilla, ei tartte vaivaa sinunkaan päätäsi enenpää.
"Luukut" aukee ja sulkee manuaalisesti kuskien toimesta.
"Purkaudu" siellä huollossa sitten niihin päivityksiin jos kerta ovat mahdollisia.
Sen jälkeen voit tiedottaa käyttäjiä että tommoinen saatiin taas ohjelmoitua autooni, jolloin muutkin hyötyvät sitten avokätisestä tiedoituksestasi.
Noi "mutu hommat" alkaa riittää. - Pilsu
mja kirjoitti:
Minun puolestani voit ottaa tavaksesi autosta lähtiessäsi vaikka kiertää 2 kertaa auton ympäri, kurkata auton alle ja katolle ja sekä valokuvata lähiympäristön. Että varmasti on kaikki kunnossa. Minä taas haluaisin että asiat hoituisi automaattisesti. Kun Renaultin sähköväylissä kerran on moninkertainen mikroprosessoriohjaus, niin käyttäisivät niitä hyväksi.
Renaultin sähköjärjestelmän prosessorit tosiaan on softalla ohjattu, ja ne ovat myös päivitettävissä. Esimerkiksi viime huollossa päivittivät moottorinohjauksen softan - ja käynnistysvika tosiaan katosi.
Päivityksessä tehdas korjaa edellisessä versiossa olevat suoranaiset ohjelmointivirheet (bugit) ja puutteet. Luukkujenohjauksen osalta ei olisi kovin paljon vaadittu että kone piippaisi varoitussignaalin, kun lukitsee ovia lasit auki. Varoitteleehan se monesta muustakin. Ovien lukituksen nykyisessä softassa on sellainenkin kummallisuus, että jos lukittaessa joku ovi on huonosti suljettu, se päräyttää lukot auki. Mutta samalla se myös sammuttaa kojelaudan näytön, vaikka siitä näytöstä voisi pelkällä vilkaisulla nähdä mikä ovi/luukku on suljettu huonosti.
Joku kirjoittaja ehdotti että (laseissa?) olisi sadetunnistin. Olikohan ajatus että tunnistin sitten sulkisi lasit jos yöllä alkaa sataa vai? Mutta kun siitä auki jääneestä luukusta tai ikkunasta voi tulla sisään muutakin kuin vettä, esimerkiksi rosmo!! Kun Rellu kerran tietää että luukut on auki ja että ovia ollaan sulkemassa, niin miksi ihmeessä se ei voisi sähköaivollaan yhdistää näitä kahta tietoa ja kertoa siitä? Osaahan se senkin kertoa kuuluvalla varoituksella, jos joku ovi aukeaa ajon aikana vähänkin raolleen. Se osaa myös sulkea lukot, jos ei 30 sek kuluessa kaukoavaamisesta avaa ovea. Kaikki tämä on tehty softalla - ja aika helposti.Maailmalta löytyy kattoluukkuja jossa on sadeanturi, ja ne osaavat sulkea itsessä kyseisessä tilanteessa.
Lukoissa on kytkimet valmiina mistä auto sähköjärjestelmän kautta tietää onko ovi kiinni tai auki. Laseissa ei ole. Sitä "softaa" saa olla vaikka paljon mutta se vaatii aina lisäksi jotain mistä saa informaatiota ja mitä ohjataan. Ei ne pelkällä softalla sinne ilmesty.
Ja ikkunat tosiaan saa kiinni tupla klikkauksella ovia lukittaessa, jos haluaa, eikä ole karvalakkimallinen auto. Lasit ei voi sulkeutua automaattisesti, olisi aika huonoa jättää vaikka koira autoo, kun lasit pamahtaisi aina kiinni ovia lukittaesa.
Tämä on paras kommentti
"Kaikki tämä on tehty softalla - ja aika helposti."
Helposti ja softalla. On siellä paljon muutakin kuin softaa. - kertoivat isot pojat
Jos kirjoitti:
Alkaisit kulkemaan julkisilla, ei tartte vaivaa sinunkaan päätäsi enenpää.
"Luukut" aukee ja sulkee manuaalisesti kuskien toimesta.
"Purkaudu" siellä huollossa sitten niihin päivityksiin jos kerta ovat mahdollisia.
Sen jälkeen voit tiedottaa käyttäjiä että tommoinen saatiin taas ohjelmoitua autooni, jolloin muutkin hyötyvät sitten avokätisestä tiedoituksestasi.
Noi "mutu hommat" alkaa riittää.Kuulosti turhan paljon Bilian huollon vastineelta tuotetta ja asiakaspalvelua kohtaan esitetystä palautteesta.
Tuo softien bugisuus ei muuten ole mikään legenda edes yleisellä tasolla. Olipa nimittäin kerran eräs keskisuuri matkapuhelinvalmistaja, jonka erään markkinoille tulleen puhelinmallin softassa oli yli 800 valmistajan TIEDOSSA olevaa bugia. Nykypäivän trendi on näet siirtää tuotekehityksen viimeinen silaus asiakkaalle. Sillä säästää kuulemma pitkän pennin. - osunnut
kertoivat isot pojat kirjoitti:
Kuulosti turhan paljon Bilian huollon vastineelta tuotetta ja asiakaspalvelua kohtaan esitetystä palautteesta.
Tuo softien bugisuus ei muuten ole mikään legenda edes yleisellä tasolla. Olipa nimittäin kerran eräs keskisuuri matkapuhelinvalmistaja, jonka erään markkinoille tulleen puhelinmallin softassa oli yli 800 valmistajan TIEDOSSA olevaa bugia. Nykypäivän trendi on näet siirtää tuotekehityksen viimeinen silaus asiakkaalle. Sillä säästää kuulemma pitkän pennin.Mutta otappa yhteyttä huoltoon kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172204Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842168Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101416- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841267Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461198Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874