Minulla on liiton (PAM) jäsenyyttä takana 1,5v jona aikana olen ollut päätoiminen opiskelija ja käynyt samalla töissä (eri mittaisia työsuhteita eri paikoissa). Jäin kuitenkin nyt työttömäksi "sopivasti" heti kun valmistuin.
Vaikuttaako liiton päivärahan myöntämiseen se, että olen ollut päätoiminen opiskelija jäsenyyden ajan? Jäsenmaksut olen kuitenkin maksanut ihan normaalisti ja ollut siis jäsenenä sen vaaditut 10kk.
Tarvitsisin tietoa pikaisesti! Liiton sivuilta en saanut apua ja puhelinpalvelu aukeaa vasta aamulla.
Saanko päivärahaa?
8
556
Vastaukset
- Vaikuta...
Sillä ei ole merkitystä, vaikka olet ollut päätoiminen opiskelija ennen työttömyyttä, vaan vain sillä, että kassan jäsenyys ja työssäoloehto täyttyy. Sinulla on tosin hyötyä vain päätoimisista opinnoista sillä työssäoloehdon tarkastelujakso pitenee opintojen verran.
Pääset siis ansiosidonnaisen päivärahan piiriin, jos
- et ole enää oppilaitoksen kirjoissa päivärahaa hakiessasi
- välittömästi ennen työttömäksi joutumistasi olet ollut kassan jäsen vähintään 10 kk
- olet ollut vähintään 43 viikkoa sellaisessa työssä, jossa työaika on vähintään 18 h/vko.
Em. ehtojen täyttymisen aikana tapahtunut päätoiminen opiskelu ei merkitse mitään päivärahan saamisen kannalta, vain työttömyyskassan jäsenyys (ammattiliiton jäsenenä olet automaattisesti myös työttömyyskassan jäsen) ja työssäolo merkitsee.
Normaalisti tuo 43 viikkoa oli pitänyt kertyä 28 kuukauden aikana, mutta koska olet päätoiminen opiskelija, niin tuo tarkastelujakso jatkuukin opiskeluajan verran. Päivärahaa laskettaessa otetaan huomioon työttömyyttä edeltävä työssäoloehdon täyttävä työ.
Tuo pätee siis, jos olet saamassa ensimmäistä kertaa päivärahaa. Jos olet saanut aikaisemmin, niin sitten työssäoloehdon paluuehto lyhenee 8 kk:ksi.- Opinnot päättyi
Hyvä homma jos näin on, niin itsekin olen asian ajatellut!
Ihmettelin vaan kovasti, kun työkkärin täti käski selvittämään miten tuo jo päättynyt opiskelu vaikuttaa työssäoloehdon täyttymiseen. Aika tietämätöntä väkeä sielläkin sitten ilmeisesti on. Nyt pitäisi äkkiä saada vielä liiton virallinen vastaus asiaan, ettei sama täti ehdi laittaa Kelalle työmarkkinatukilausuntoa. - Ei...
Opinnot päättyi kirjoitti:
Hyvä homma jos näin on, niin itsekin olen asian ajatellut!
Ihmettelin vaan kovasti, kun työkkärin täti käski selvittämään miten tuo jo päättynyt opiskelu vaikuttaa työssäoloehdon täyttymiseen. Aika tietämätöntä väkeä sielläkin sitten ilmeisesti on. Nyt pitäisi äkkiä saada vielä liiton virallinen vastaus asiaan, ettei sama täti ehdi laittaa Kelalle työmarkkinatukilausuntoa.Työkkärissä ei tiedetä paljoakaan niistä asioista, jotka ratkaisee maksaja (kassa/kela).
Työkkärin täti tahtonut varmaan sinun selvittävän sen, onko työssäoloehtoon kelpuutettavia viikkoja riittävästi. Tuskin sitä, kertyykö työssäoloehtoa ylipäänsä opiskeluajalta. Se olisi liian paksua. Vaikka kai työkkärissä kaikki on mahdollista.
Alalla olleena väittäisin vastaustani oikeaksi. - Opinnot päättyi
Ei... kirjoitti:
Työkkärissä ei tiedetä paljoakaan niistä asioista, jotka ratkaisee maksaja (kassa/kela).
Työkkärin täti tahtonut varmaan sinun selvittävän sen, onko työssäoloehtoon kelpuutettavia viikkoja riittävästi. Tuskin sitä, kertyykö työssäoloehtoa ylipäänsä opiskeluajalta. Se olisi liian paksua. Vaikka kai työkkärissä kaikki on mahdollista.
Alalla olleena väittäisin vastaustani oikeaksi.Ymmärsin sen juuri niin, että käskettiin selvittää vaikuttaako päivärahan myöntämiseen se että olen tuona 10kk:n aikana ollut päätoiminen opiskelija. Eihän sen kaiken järjen mukaan pitäisi vaikuttaa kun kerran työtunnit riittävät.
Toki mahdollista että käsitin itse väärin :) - Opinnot päättyi
Minulle sanottiin, että työssäoloehtoon vaaditaan *jäsenyyden alkamisen jälkeen* 43 työviikkoa
joissa työaika on ollut vähintään 18 tuntia viikossa. Onko tämä totta? Jos nuo kaikki 43 viikkoa täytyy olla jäsenyyden ajalta vaikka olenkin ollut opiskelija, niin silloin viikot ei ihan riitä enkä tukea saa.
Menen jo ihan sekaisin kun eri tahoilta kerrotaan eri asioita. - Opinnot päättyi
Minulle sanottiin, että työssäoloehtoon vaaditaan *jäsenyyden alkamisen jälkeen* 43 työviikkoa
joissa työaika on ollut vähintään 18 tuntia viikossa. Onko tämä totta? Jos nuo kaikki 43 viikkoa täytyy olla jäsenyyden ajalta vaikka olenkin ollut opiskelija, niin silloin viikot ei ihan riitä enkä tukea saa.
Menen jo ihan sekaisin kun eri tahoilta kerrotaan eri asioita.Tuo mainitsemani tieto on työttömyyskassan kertomaa. Liittoon soittaessani ei mainittu että viikot täytyisi olla jäsenyyden ajalta.
- Opinnot päättyi
Menen jo ihan sekaisin kun eri tahoilta kerrotaan eri asioita.Osaisiko joku ystävällinen sielu kertoa vastauksen kysymykseeni? Siis että täytyykö niiden 43 viikon olla jäsenyyden ajalta?
- tarkkaan laskenut
Osaisiko joku ystävällinen sielu kertoa vastauksen kysymykseeni? Siis että täytyykö niiden 43 viikon olla jäsenyyden ajalta?
Tottakai jäsenyyden ajalta. Muuten et saa liitosta penniäkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi614729Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal974431- 763908
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963817Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1192855- 352628
- 372532
- 242509
- 382499
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232374