Eikö kukaan

oikeasti osaa sanoa?

Olen syönyt imocuria/imodiumia kauan (yli vuoden) ja kun nyt haluan lopettaa ne niin vatsa on tietenkin löysällä.Eli eikö kukaan osaa sanoa kauanko kestää että vatsa (tai suoli) normalisoituu? Eikö kellään ole ollut samanlaisia kokemuksia?
Olen menossa lääkärillä käymään, ja veikkaan että hänkin sanoo vain että siinä kestää jonkin aikaa ja esim.vi-siblin voi auttaa..tms.
Mutta kiltit ihmiset, jos on mitään tietoa,niin kertokaa! En pysty käydä yhtään missään kun lopetan ko.lääkkeet.En edes koulussa:(

20

3240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • imodium

Imodium ei paranna vaivaasi, se vaan pistää mahan kuriin päiväksi. Seuraavana päivänä edessäsi on sama ongelma ja joudut taas ottaan imodiumin. Selvitä ripulin syy lääkärissä! laktoosi-intorelanssi, keliakia, crhonin tauti, ohutsuolen bakteerien liikakasvu, suolitohiiva jne aiheuttavat ripulia. Lisäksi syö terveellisesti, PALJON KUITUJA! Sokeri ja valkoiset jauhot pois!

Imodium on minulla aina mukana, kaiken varalta. Mutta oikealla elämäntavoilla/ruokatavoilla olen saanut vatsani hyvään kuntoon, enkä enää tarvitse imodiumia, kun ehkä 2-3 kertaa vuodessa.

Ei ole hyvä syödä imodiumia koko ajan, joka päivä. Se lamannuttaa suoliston nimittäin kokonaan, jotta ripuli loppuisi. Jos syöt monta vuotta lääkkeitä, mitä se tekee suolistosi toiminnalle? kuka tietää toimiiko se sitten enää ollenkaan, vai onko se niin tottunut lääkkeisiin ettei se ole normaalisti vaan aina pitää ottaa lääke.

Opettele myös heräämään aamulla aikaisin. Syö aamupala rauhassa ja istu vessassa rauhassa ja vaikka monta kertaa niin, että suoli on tyhjä ja voit huoletta olla koko päivän koulussa.

• joka päivä

ota maitohappobakteerija joka päivä, vaikka iltaisin. Vi-siblin on myös hyvä löysälle vatsalle.

• .........

olen samaa mieltä kuin ensimmäinen kirjoittaja siitä, että syy ripuliin täytyisi selvittää. Onko sinulla "vain" ärtyväsuoli? Jos on(itselläni on) mahasi on sekaisin vaikka, et ottaisi imodiumia. Itselläni ainakin visiblin, maitohappobakteerit ym lievittävät kyllä oireita, mutta kokonaan nekään eivät ulosteen löysyyttä poista. Otan myös imodiumia ennen tilanteita, joissa ripulin iskeminen olisi todellla hankalaa.

• enää miksi

aloitin syömään kyseisiä lääkkeitä.
        Muistaakseni minulla oli jonkun verran ripulia silloinkin, mutta sitten aloin syömään niitä ennaltaehkäisevästi,ettei tulisi minkäänlaista ongelmaa vatsan kanssa.Tyhmää,tyhmää...
        Mutta luuletteko että saan vatsaani enää normaaliin kuntoon? Jos kyseessä ei ole mikään muu kuin ummetuslääkkeiden liikakäyttö, niin olisi erittäin mukava saada tietää kauanko kestää suolen palautua...tämä ei oo mitään muuta kuin tuskaa.

• ..........
        enää miksi kirjoitti:

aloitin syömään kyseisiä lääkkeitä.
        Muistaakseni minulla oli jonkun verran ripulia silloinkin, mutta sitten aloin syömään niitä ennaltaehkäisevästi,ettei tulisi minkäänlaista ongelmaa vatsan kanssa.Tyhmää,tyhmää...
        Mutta luuletteko että saan vatsaani enää normaaliin kuntoon? Jos kyseessä ei ole mikään muu kuin ummetuslääkkeiden liikakäyttö, niin olisi erittäin mukava saada tietää kauanko kestää suolen palautua...tämä ei oo mitään muuta kuin tuskaa.

Jotenkin en vaan usko että ripulisi johtuu imodium-riippuvuudesta....Sanoit, että alunperin aloit syödä sitä ripulin takia. Ole viikonloppu ottamatta niitä, kyllä suolen pitäisi palautua päivässä parissa. Mutta siis suolesihan palaa lähtökohtaan ennen imodiumia eli ripuliin....

• nyt....
        .......... kirjoitti:

Jotenkin en vaan usko että ripulisi johtuu imodium-riippuvuudesta....Sanoit, että alunperin aloit syödä sitä ripulin takia. Ole viikonloppu ottamatta niitä, kyllä suolen pitäisi palautua päivässä parissa. Mutta siis suolesihan palaa lähtökohtaan ennen imodiumia eli ripuliin....

suoli niin nopeasti voi parantua/palautua normaaliksi, jos on syönyt vähänkin kauemmin tommosia lääkkeitä...?!?
        Onko muuten aloe vera:sta mihinkään?
        Joskus kuullut että se auttaisi suolen toimintaan.Tietääkö kukaan?

• OR.

Maitohappobakteeri - vatsan pelastus.

Vatsa on "ihmisen toiset aivot". Kun vatsa ei toimi kunnolla, niin ihminenkin voi huonosti ja se kertoo karuttomasti sen, että vatsan bakteerikanta on epänormaali. Mm antibioottikuuri tuhoaa ensimmäisenä maitohappoa tuottavat hyvät-tarpeelliset bakteerit jopa yhdeksi vuodeksi. Vatsan toiminta kannattaa palauttaa normaaliksi mahdollisimman pian, kun ongelmia rupeaa ilmenemään, oli ongelmien aiheuttaja sitten antibiootti kuuri, kosteusvauriohome, tai mikä muu syy tahansa.

Ja "pikaparantumista" ei tapahdu, eli mhb.ta on syötävä vähintään 3kk ja näissä mhb-tuotteissa on suuria eroja. Kun syö väärää bakteerikantaa niin siitä voi olla vain haittaa.

Eli nyrkkisääntö: Kun aloitat palauttamaan vatsan bakteerikantaa, niin vatsa voi kurnuta ja äännellä jopa kaksikin viikkoa. Jos kurnuaminen jatkuu kauemmin, niin silloin käytät väärää bakteerikantaa.

Lisää tuolla-
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri

• imodium

Selvitä ripulin syy, äläkä työnnä kurkusta alas mitä tahansa lääkkeitä.

Jostakin olen joskus lukenut että paksusuolen solut uusiutuvat kuuden päivän aikana. Mutta toisaalta jos suolistossasi villitsee vääränlainan bakteerikanta, parantumiseen saattaa mennä useita kuukausia. Ottaen tietenki huomioon että syöt terveellisesti ja oikein.

Toisaalta voihan ripulisi syy olla keliakia tai muu sellainen, joten mars mars lääkäriin!

• ei antanut
        imodium kirjoitti:

Selvitä ripulin syy, äläkä työnnä kurkusta alas mitä tahansa lääkkeitä.

Jostakin olen joskus lukenut että paksusuolen solut uusiutuvat kuuden päivän aikana. Mutta toisaalta jos suolistossasi villitsee vääränlainan bakteerikanta, parantumiseen saattaa mennä useita kuukausia. Ottaen tietenki huomioon että syöt terveellisesti ja oikein.

Toisaalta voihan ripulisi syy olla keliakia tai muu sellainen, joten mars mars lääkäriin!

mitään lääkettä.Sanoi vain että mun pitää lopettaa imocurit/imodiumit ja alkaa syömään terveellisesti ja PALJON kuituja.Niin alan tehdä ja olen tehnytkin.Mutta eipä tämä tästä tunnu kummenevan.Eikö ole jotain lääkettä mikä auttaisi vatsaa 'palautumaan' jotenkin tms?

• OR.

• bakteerikanta
        OR. kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000022896056

on sekaisin. Usko! Se ei palaudu ennalleen yhdessä yössä, ei välttämättä edes puolessa vuodessa. Jos maha on vääränlaisella ruualla (lisäaineet, rasva, sokeri, valkoiset jauhot, kuiduttamat ruuat, karkit ym) mennyt tosi huonoon kuntoo, ei palautuminen tapahdu nopeaan.

Mä en ymmärrä välillä näitä jankuttajia täällä. Vedetään kaikki päivät hampurilaisia, limukoita, sipsejä, karkkeja, ranskalaisia, pullia, piirakoita, siideriä ym sontaa naamaan ja sitten ihmetellään ku mahassa pulputtaa, kiertää ja on ripulia ja ummetusta.

Terveellinen ruoka ja liikuntaa niin mahakin voi hyvin. Vielä kun yrittäisivät unohtaa koko mahan ja lopettaa siitä stressaamisen.

Ei elämän tarvi pyöriä mahan ja sen toiminnan/toimimattomuuden ympärillä. Oikeilla ruuilla saa varmasti vatsan kuntoon. Eikä kukaan voi tietää mikä ruoka tarkalleen sopii kenellekin. Se on nimittäin niin yksilöllistä. kokeilemalla oppii tietään mitä maha kestää ja mitä ei.

Ymmärrän kyllä et monilla on tosi pahoja mahavaivoja, mutta itse sairastin vuoden mahaani väärien ruokailutottumuksien, toistuvien antibioottikuurien yms takia. Sain mahani kuntoon kunhan vaan olin kärsivällinen ja jätin kaiken "huonon" ruuan pois. Tunnustan et joskus tekee mieli herkkuja, mut pysyn tällä tiukalla ruokavaliolla niin vatsa toimii oikein.

• lääke
        bakteerikanta kirjoitti:

on sekaisin. Usko! Se ei palaudu ennalleen yhdessä yössä, ei välttämättä edes puolessa vuodessa. Jos maha on vääränlaisella ruualla (lisäaineet, rasva, sokeri, valkoiset jauhot, kuiduttamat ruuat, karkit ym) mennyt tosi huonoon kuntoo, ei palautuminen tapahdu nopeaan.

Mä en ymmärrä välillä näitä jankuttajia täällä. Vedetään kaikki päivät hampurilaisia, limukoita, sipsejä, karkkeja, ranskalaisia, pullia, piirakoita, siideriä ym sontaa naamaan ja sitten ihmetellään ku mahassa pulputtaa, kiertää ja on ripulia ja ummetusta.

Terveellinen ruoka ja liikuntaa niin mahakin voi hyvin. Vielä kun yrittäisivät unohtaa koko mahan ja lopettaa siitä stressaamisen.

Ei elämän tarvi pyöriä mahan ja sen toiminnan/toimimattomuuden ympärillä. Oikeilla ruuilla saa varmasti vatsan kuntoon. Eikä kukaan voi tietää mikä ruoka tarkalleen sopii kenellekin. Se on nimittäin niin yksilöllistä. kokeilemalla oppii tietään mitä maha kestää ja mitä ei.

Ymmärrän kyllä et monilla on tosi pahoja mahavaivoja, mutta itse sairastin vuoden mahaani väärien ruokailutottumuksien, toistuvien antibioottikuurien yms takia. Sain mahani kuntoon kunhan vaan olin kärsivällinen ja jätin kaiken "huonon" ruuan pois. Tunnustan et joskus tekee mieli herkkuja, mut pysyn tällä tiukalla ruokavaliolla niin vatsa toimii oikein.

joka sais vatsan palautumaan. Jos olisi niin tätäkään keskustelupalstaa ei tarvittaisi. Miten kauan olet syönyt kuituja? Oletko muuttanut ruokavaliota muuten terveellisemmäksi? Jättänyt esimerkiksi karkit pois?

• ja syön
        lääke kirjoitti:

joka sais vatsan palautumaan. Jos olisi niin tätäkään keskustelupalstaa ei tarvittaisi. Miten kauan olet syönyt kuituja? Oletko muuttanut ruokavaliota muuten terveellisemmäksi? Jättänyt esimerkiksi karkit pois?

terveellisesti!En syö mitään ns.roskaruokia.
        Silloin tällöin suklaata on pakko saada, mutta en huomaa vatsassa eroa jos sitä syön.
        Mitä mieltä ootte hiilitableteista? Ne auttaa sen verran että koulussa pystyn käydä.Eihän ne kuitenkaan yhtä pahoja ole kuin imocurit tai muut 'lamauttavat' lääkkeet?

• paitsi..
        ja syön kirjoitti:

terveellisesti!En syö mitään ns.roskaruokia.
        Silloin tällöin suklaata on pakko saada, mutta en huomaa vatsassa eroa jos sitä syön.
        Mitä mieltä ootte hiilitableteista? Ne auttaa sen verran että koulussa pystyn käydä.Eihän ne kuitenkaan yhtä pahoja ole kuin imocurit tai muut 'lamauttavat' lääkkeet?

lääkäri sanoi että on parempi saada maitohappobakteereita ruoasta kuin suoraan jostain apteekin purkista!

• ...
        paitsi.. kirjoitti:

lääkäri sanoi että on parempi saada maitohappobakteereita ruoasta kuin suoraan jostain apteekin purkista!

Tavallinen kotiruokakin voi olla vääränlaista. Kaikki tuotteet täysjyväsiin. leipä, spagetit, riisi, lasagne jne voi kaikki vaihtaa kuitupitoisempiin. Ruokavalion täytyy olla hyvin tarkka. Myös monet lääkkeet saattaa pistää mahan bakteerikannan sekaisin.

Kaurapuuro, mustikkakeitto, erilaiset marjat, banaani, pellavansiemenrouhe, kana, kala ovat hyviä ainakin minulle.
        Niin eikä ne lääkäritkään kaikkia tiedä. Aika hankala on saada niin monia mahalle hyviä bakteereja ruuista, kuin mitä purkista saa.

• noita...
        ... kirjoitti:

Tavallinen kotiruokakin voi olla vääränlaista. Kaikki tuotteet täysjyväsiin. leipä, spagetit, riisi, lasagne jne voi kaikki vaihtaa kuitupitoisempiin. Ruokavalion täytyy olla hyvin tarkka. Myös monet lääkkeet saattaa pistää mahan bakteerikannan sekaisin.

Kaurapuuro, mustikkakeitto, erilaiset marjat, banaani, pellavansiemenrouhe, kana, kala ovat hyviä ainakin minulle.
        Niin eikä ne lääkäritkään kaikkia tiedä. Aika hankala on saada niin monia mahalle hyviä bakteereja ruuista, kuin mitä purkista saa.

eli siis kaurapuuroa,mustikkakeittoa,jogurttia jne. se lääkäri myös suosittelikin.
        Mutta mulla tuntuu menevän vatsa enemmän sekaisin apteekista saatavista maitohappobakteereista.Ja mikä sitten olisi hyvä/suositeltava maitohappobakteeri.Eikös niitäkin ole niin monia erilaisia.Itse olen syönyt yleensä idoform merkkisiä.
        Entä se juotava ALOE VERA mitä saa esim.luontaistuote kaupasta.Onko kukaan sitä kokeillut?

• paksusuoli???
        noita... kirjoitti:

eli siis kaurapuuroa,mustikkakeittoa,jogurttia jne. se lääkäri myös suosittelikin.
        Mutta mulla tuntuu menevän vatsa enemmän sekaisin apteekista saatavista maitohappobakteereista.Ja mikä sitten olisi hyvä/suositeltava maitohappobakteeri.Eikös niitäkin ole niin monia erilaisia.Itse olen syönyt yleensä idoform merkkisiä.
        Entä se juotava ALOE VERA mitä saa esim.luontaistuote kaupasta.Onko kukaan sitä kokeillut?

Sulla on varmaan ärtynyt paksusuoli. Siihen vaivaan ei oo mitään lääkettä, sen kans on vaan opittava elämään. Tietyt ruoat ja stressi pahentaa sitä. Länsimaalaisilla varmaan joka kuudennella on tämä vaiva. Siinä vaivoina on joko ripuli ja/tai ummetus. Syytä vaivaan ei tiedetä. Osa syyttää antibiootteja, osa länsimaalaisten liiallista hygieniaa, osa säilöntäaineita, sokeria, rasvaa tms.

Mulla todettiin viisi vuotta sitten tämä. Vaiva on välillä parempana ja välillä huonompana. Ei tosiaan oo mikään helppo juttu, rajoittaa ainakin elämistä melko lailla. Mutta iloinen saa ainakin siitä olla, että vaiva ei ole vaarallinen, vain hieman kiusallinen. Kerro läheisillesi että sinulla on herkkä vatsa, niin sinun ei ainakaan heidän seurassa tarvitse jännittää vatsaasi. He kyllä varmasti ymmärtävät. Sitä paitsi saatat yllättyä, sillä monella tutullakin saattaa olla samanlaisia ongelmia. Mahavaivat on nimittäin yllättävän yleisiä.

• tuntuu....
        paksusuoli??? kirjoitti:

Sulla on varmaan ärtynyt paksusuoli. Siihen vaivaan ei oo mitään lääkettä, sen kans on vaan opittava elämään. Tietyt ruoat ja stressi pahentaa sitä. Länsimaalaisilla varmaan joka kuudennella on tämä vaiva. Siinä vaivoina on joko ripuli ja/tai ummetus. Syytä vaivaan ei tiedetä. Osa syyttää antibiootteja, osa länsimaalaisten liiallista hygieniaa, osa säilöntäaineita, sokeria, rasvaa tms.

Mulla todettiin viisi vuotta sitten tämä. Vaiva on välillä parempana ja välillä huonompana. Ei tosiaan oo mikään helppo juttu, rajoittaa ainakin elämistä melko lailla. Mutta iloinen saa ainakin siitä olla, että vaiva ei ole vaarallinen, vain hieman kiusallinen. Kerro läheisillesi että sinulla on herkkä vatsa, niin sinun ei ainakaan heidän seurassa tarvitse jännittää vatsaasi. He kyllä varmasti ymmärtävät. Sitä paitsi saatat yllättyä, sillä monella tutullakin saattaa olla samanlaisia ongelmia. Mahavaivat on nimittäin yllättävän yleisiä.

HIILITABLETIT auttavan.Onko niistä apua ärtyneeseen suoleen? Tai saako niitä edes syödä ja kuinka paljon/usein?

• seppä2
        paksusuoli??? kirjoitti:

Kyllä siihen on jotakin apua olemassa.Piparminttuöljyä käytetään ko.vaivan hoidossa.Colpermin on tuotenimi.Jostain syystä sitä ei enää myydä suomessa,mutta sitä saa tilattua netistä. Esim. mypharmacy.co.uk

• Kokeillut itse
        seppä2 kirjoitti:

Kyllä siihen on jotakin apua olemassa.Piparminttuöljyä käytetään ko.vaivan hoidossa.Colpermin on tuotenimi.Jostain syystä sitä ei enää myydä suomessa,mutta sitä saa tilattua netistä. Esim. mypharmacy.co.uk

piimää saat maitohappobakteereja ja samalla mahasi täyteen. Kokeiles edes!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      134
      1552
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      50
      1477
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      68
      1103
    4. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      92
      1004
    5. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      108
      950
    6. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      51
      844
    7. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      85
      800
    8. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      57
      733
    9. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      59
      695
    10. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34