miksi

struuma

kasvaa jos ei ole edes tulehdusta. Miten tyroksiini vaikuttaa struuman kasvuun vai onko siitä mitään hyötyä. Pitääkö sitä sitten syödä koko loppuikänsä? Tuleeko helpommin jotain kasvaimia/syöpää?

25

2189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thyreoidectomia

..vaikka olin lääkityksellä ja 75 mikrogrammaa oli annokseni. Jostain olen kuullut että annostuksen pitäisi olla vähintään 1mg että olisi jotain vaikutusta/mahdollisuutta saada kasvu pysäytettyä..mutta pienenpieni onnistumismahdollisuus sekin.. Minun tapauksessani rauhanen kasvoi yli 4cm kokoiseksi sisältäen nestekystia jotka täyttyivät uudelleen tyhjennöksistä huolimatta. Päädyttiin leikkaukseen jossa poistettiin kyhmyn lisäksi koko vasen lohko. Pieni kystamuodostuma myös oikeassa lohkossa (joka tähän asti ollut terve), ja nyt pelottaa että sekin lähtee kasvamaan jne...

Useimmiten joudutaan lääkitystä jatkamaan koko loppuelämän.. on paljon arvoistakin kiinni..

• sulla

leikattiin? Koon vai oireiden?

• thyreoidectomia
        sulla kirjoitti:

leikattiin? Koon vai oireiden?

syynä oli sekä oireet että koko.. klöntti painoi henkitorvea ja muutenkin tuntui kaulalla eikä kystien tyhjentäminen saatikka lääkitys pysäyttänyt kasvua. Ainoa vaihtoehto oli leikkaus.. koko lohkon poisto siksi että luultavimmin olisi kyhmy kasvanut takaisin..:I Joten pääsyy leikkaukseen oli jatkuva kasvaminen.

• tullaan

nestekystahan siellä mullakin näkyi. Kokeilen ensin lääkitystä, mutta taitaa olla leikkaus edessä. Kiitos vastauksestasi!

• hemithyreoidektomia

Toivottavasti ei sinulla lähde kasvamaan..minun nestekystarykelmäni kasvoi 2,5cm vuodessa:I Ennen leikkausta huomattiin terveessä lohkossa 2mm kysta ja pelottaa että sekin alkaa kasvamaan..oli liian pieni että siitä olisi saanut ohutneulanäytettä..mutta tuskin mitään vaaraa kun vasemman lohkon kystistakaan ei löytynyt mitään pahanlaatuista.

Lääkitystä kannattaa ehdottomasti kokeilla..mutta annostuksen täytyisi olla suuri että lähtisi vaikuttamaan..vähintään 1mg päivässä.. minä porskuttelin 75 mikrogrammalla..

Voimia sinulle!!

• jo aloittanut lääkityksen
        hemithyreoidektomia kirjoitti:

Toivottavasti ei sinulla lähde kasvamaan..minun nestekystarykelmäni kasvoi 2,5cm vuodessa:I Ennen leikkausta huomattiin terveessä lohkossa 2mm kysta ja pelottaa että sekin alkaa kasvamaan..oli liian pieni että siitä olisi saanut ohutneulanäytettä..mutta tuskin mitään vaaraa kun vasemman lohkon kystistakaan ei löytynyt mitään pahanlaatuista.

Lääkitystä kannattaa ehdottomasti kokeilla..mutta annostuksen täytyisi olla suuri että lähtisi vaikuttamaan..vähintään 1mg päivässä.. minä porskuttelin 75 mikrogrammalla..

Voimia sinulle!!

pienellä annoksella varovasti nostellen. Kokeilen nostaa tuonne 1 mg päivässä ja ylikin jos elimistö kestää. Minun kystani oli 5mm. ONB otettiin, mutta en tiedä otettiinko kystasta vai jostain muusta kohdasta. Ei käy selville ultraajan lausunnosta enkä tietysti silloin älynnyt tarkemmin kysellä, kun olin niin kamalan jännittynyt. Diagnoosi oli kuitenkin kyhmystruuma. Pillereitä popsin ja toivon parasta. Kiitos sinulle ja hyvää jatkoa!

• thyreoidectomia
        jo aloittanut lääkityksen kirjoitti:

pienellä annoksella varovasti nostellen. Kokeilen nostaa tuonne 1 mg päivässä ja ylikin jos elimistö kestää. Minun kystani oli 5mm. ONB otettiin, mutta en tiedä otettiinko kystasta vai jostain muusta kohdasta. Ei käy selville ultraajan lausunnosta enkä tietysti silloin älynnyt tarkemmin kysellä, kun olin niin kamalan jännittynyt. Diagnoosi oli kuitenkin kyhmystruuma. Pillereitä popsin ja toivon parasta. Kiitos sinulle ja hyvää jatkoa!

itselläni on myös kyhmystruuma.. kolloidikyhmystruuma eli nesteentäytteisiä kystia minulla..:S saa tässä tosiaan jännittää alkaako se jäljellä oleva lohko ja siellä oleva 2mm kysta myös reistailemaan..:S

• hanski06

onko teillä ollut oireita kystasta. mulla kysta mitä ei tarvitse kuulemma leikata , ellei kasva suureksi.silti kilpirauhanen särkee usein. Arvot rajalla ja thyroxin lääkitys.

• Hemithyreoidectomia

kyhmy painoi henkitorvea ja jatkoi kasvamistaan.. Liikkuminen tuotti tuskaa kun aiheutti turvottelua kilpparissa ja selällä sekä kyljellä maatessakin elin painoi kurkkua..

• sulla

varmaan tutkittu, ettei tulehdusta, saattais tuo särky liittyä siihen.

• hanski06

onko teillä thyroxin lääkitys neste kystan takia vai joku muu?

• tyroksiini

lääkityksellä yritetään pienentää struumaa tai ainakin estää sen kasvua. Kystan kokoon ei kai tyroksiini vaikuta. Kysta voidaan tyhjentää jos se vaivaa, yleensä se kai kuitenkin täyttyy uudelleen.

• edelliseen
        tyroksiini kirjoitti:

lääkityksellä yritetään pienentää struumaa tai ainakin estää sen kasvua. Kystan kokoon ei kai tyroksiini vaikuta. Kysta voidaan tyhjentää jos se vaivaa, yleensä se kai kuitenkin täyttyy uudelleen.

Otatko tyroksiinia vajaatoimintaan vai struuman hoitoon? Arvojen tulkinnassa paljon eroa labrasta ja lääkäristä riippuen.

• thyreoidectomia
        edelliseen kirjoitti:

Otatko tyroksiinia vajaatoimintaan vai struuman hoitoon? Arvojen tulkinnassa paljon eroa labrasta ja lääkäristä riippuen.

Koelääkitys aloitettiin oireiden takia ja kun struuman huomattiin suurentuneen nostettiin senkin myötä sitä annostusta. Helpotti kyllä oireita, mutta patti jatkoi kasvamistaan vaikka arvot saatiinkin kuriin, tippuen 3sta 1,25een (TSH) ja T4V nousi 13sta 15ta. Kysta tyhjennettiin kerran mutta täyttyi nopeasti uudestaan..:/

Leikkauksen jälkeen jatkuu lääkitys ja vasta kontrolliverikokeiden jälkeen selviää miten ovat muuttuneet..kolmen kuukauden sisällä sanoivat..mutta aikaisemminkin voi mennä jos kamalasti väsyttää tai muut oireet pahenee.

Kalkkiarvot otettiin leikkauksen jälkeen mutta en niitä numeroita ole saanut vaikka pyysin.. verensokeri otettiin ennen leikkausta ja oli hoitajan mukaan melkein huolestuttavan matala kun näyttä 3,6 ja normaali on 5. Luin jostain että viitearvo siinä 3n paikkeilla ja heti pitäisi tutkia jos ylittää... eipä minua tutkittu..ihmetteli vain että mitenkäs noin matala on ja onko ruokavalio muuttunut. Ei ole, joten mene ja tiedä sitten miksi arvot noin alhaiset. Ehkä diabetes kolkuttelee jo ovella..selittäisi janottamisen ja vessassa hyppimisen...:-S

• hanski06
        edelliseen kirjoitti:

jos multa kysyt niin en tiedä. sitä vaan määrättiin toinen lääkäri sanoi et struuman takia syötävä ja toinen vajaatoiminnan vaikka arvot oli rajalla. Hyvää lääkäriä vaikea löytää( Asun Turussa)

• sullahan
        hanski06 kirjoitti:

jos multa kysyt niin en tiedä. sitä vaan määrättiin toinen lääkäri sanoi et struuman takia syötävä ja toinen vajaatoiminnan vaikka arvot oli rajalla. Hyvää lääkäriä vaikea löytää( Asun Turussa)

on homma hanskassa, kun peräti kaksi lääkäriä hoitaa:)
        Sellaista vaan olen jostain lukenut, että kun struumaa yritetään lääkkeellä pienentää niin annos pitäisi olla niin suuri kuin mahdollista ilman, että menee liikatoiminnan puolelle.

• thyreoidectomia
        sullahan kirjoitti:

Sellaista vaan olen jostain lukenut, että kun struumaa yritetään lääkkeellä pienentää niin annos pitäisi olla niin suuri kuin mahdollista ilman, että menee liikatoiminnan puolelle.

Annoksen täytyy kuten sanottua olla suuri että olis pienikin mahdollisuus struuman kasvun pysähtymiseen ja pienenemiseen.. pitäisi lääkityksen olla vähintään 1mg että voisi onnistua.. minä en valitettavasti sinne asti päässyt..ja tuskin olisi vaikuttanutkaan kun tämä niin kovaa vauhtia kasvoi tämä patti..että olisi saanut olla montakin milligrammaa se annos..mikä olisi sitten vienyt pahastikkin liikatoiminnalle ja liikatoiminnan puolella kerran jo käväisinkin.. joten paljon arvoistakin kiinni minkä verran sitä annostusta kärsii nostaa..:)

• ...
        thyreoidectomia kirjoitti:

Annoksen täytyy kuten sanottua olla suuri että olis pienikin mahdollisuus struuman kasvun pysähtymiseen ja pienenemiseen.. pitäisi lääkityksen olla vähintään 1mg että voisi onnistua.. minä en valitettavasti sinne asti päässyt..ja tuskin olisi vaikuttanutkaan kun tämä niin kovaa vauhtia kasvoi tämä patti..että olisi saanut olla montakin milligrammaa se annos..mikä olisi sitten vienyt pahastikkin liikatoiminnalle ja liikatoiminnan puolella kerran jo käväisinkin.. joten paljon arvoistakin kiinni minkä verran sitä annostusta kärsii nostaa..:)

... olla pilkunviilaaja, mutta et olisin voinut ottaa lääkettä USEITA MILLIGRAMMOJA - et edes yhtä - sehän ois ollut ihan järkky määrä ;). Isot tyroksiinitabutkin on 0,1 mg ;).

• thyreoidectomia
        ... kirjoitti:

... olla pilkunviilaaja, mutta et olisin voinut ottaa lääkettä USEITA MILLIGRAMMOJA - et edes yhtä - sehän ois ollut ihan järkky määrä ;). Isot tyroksiinitabutkin on 0,1 mg ;).

söi 3,25 milligrammaa päivässä.. oli tosin suurempi kysta kuin minulla ja TSH 16...

useammalla tabulla tarkoitin yli 1mg ja useampi kuin yksi 0,25 mikrogramman pikkutabuja..;-D

• thyreoidectomia

söi 3,25 milligrammaa päivässä.. oli tosin suurempi kysta kuin minulla ja TSH 16...

useammalla tabulla tarkoitin yli 1mg ja useampi kuin yksi 0,25 mikrogramman pikkutabuja..;-D

tabuja saisi syödä enemmän kuin roppa kestää jos haluaa sen vaikuttavan pienentävästi struuman kokoon.. joten aika mahdotonta puuhaa...

• Hemithyreoidectomia
        sullahan kirjoitti:

...mutta annostus nousisi niin suureksi että olisi vaaraksi keholle.. Yli 1ug kun niitä joutuisi popsia. Joillakinhan tosin on suuri annostusmäärä johtuen huonoista arvoista..

• ...

... VARMASTI syö 3,5 milligrammaa päivässä - sehän tarkoittaisi 35 isoa tabua tyroksiinia!!! Se on mahdollista, että ottaa 3,5 isoa tabua eli 350 mikrogrammaa. Isot tyroksiinitabut ovat 0,1 milligrammaa eli 100 mikrogrammaa (eli 4 pikkutabullista) :).

• eikös
        Hemithyreoidectomia kirjoitti:

...mutta annostus nousisi niin suureksi että olisi vaaraksi keholle.. Yli 1ug kun niitä joutuisi popsia. Joillakinhan tosin on suuri annostusmäärä johtuen huonoista arvoista..

annostus ole kuitenkin yksilöllinen. Jos tavoitteena on saada TSH mahdollisimman alas ja T4V ylärajalle ilman liikatoiminnan oireita niin sopiva annos saattaisi silloin olla jossakin 0,1 mg:n tietämillä. Joka tapauksessa kaikissa lähteissä, jotka itse olen löytänyt puhutaan suuremmasta annoksesta kuin vajaatoiminnan käytössä ja senkin hoitamisessa annokset ovat yksilöllisiä.Joillakinhan tämä struumalääkitys kuitenkin tepsii. Puolella???

• varmaan
        ... kirjoitti:

... VARMASTI syö 3,5 milligrammaa päivässä - sehän tarkoittaisi 35 isoa tabua tyroksiinia!!! Se on mahdollista, että ottaa 3,5 isoa tabua eli 350 mikrogrammaa. Isot tyroksiinitabut ovat 0,1 milligrammaa eli 100 mikrogrammaa (eli 4 pikkutabullista) :).

selvyyden puhua pienistä ja isoista tabuista, niin säästyttäis pilkkuvirheiltä. Hyvä kun viilasit!

• Hemithyreoidectomia
        eikös kirjoitti:

annostus ole kuitenkin yksilöllinen. Jos tavoitteena on saada TSH mahdollisimman alas ja T4V ylärajalle ilman liikatoiminnan oireita niin sopiva annos saattaisi silloin olla jossakin 0,1 mg:n tietämillä. Joka tapauksessa kaikissa lähteissä, jotka itse olen löytänyt puhutaan suuremmasta annoksesta kuin vajaatoiminnan käytössä ja senkin hoitamisessa annokset ovat yksilöllisiä.Joillakinhan tämä struumalääkitys kuitenkin tepsii. Puolella???

on yksilöllistä..Jotkut pärjäävät peiemmällä annostuksella..toisilla taas niin huonot arvot että tarvitaan suurempi annostus arvojen kuriin saamiseksi:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe