Led valojen

rakennusohjeita?

Jatkuvan sähkön vähyyden takia haluaisin rakentaa vanhoihin veneen tyyliin sopiviin valaisimiin led polttimot ja niihin sopivat himmentimet.
Mistä kytkentäohjeet

17

4945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vamis

      käy entiseen kantaan.

    • Sir BB
    • sellaiset

      tein itse ja olen tekemässä nettisivuja siitä hommasta. saas nähdä millon saan aikasiksi...

      • SIVUT

      • LEDit
        SIVUT kirjoitti:

        nyt on sivut hätäisesti tehty. Ostin halogenit joista muokkasin sopivat itselleni.

        http://www.freewebs.com/ledvalo/

        rinnan, siis 3 x (LED vastus) rinnan? Miksi ei kaikki sarjaan, 3 x LED 1 vastus? Hyötysuhde paranisi huomattavasti.


      • että.
        LEDit kirjoitti:

        rinnan, siis 3 x (LED vastus) rinnan? Miksi ei kaikki sarjaan, 3 x LED 1 vastus? Hyötysuhde paranisi huomattavasti.

        näin helpompi. Vastus kun kyrvähtää niin sammuu yksi ledi. Muuten kyllä ihan sama miten sen kytkee. Vastuksiakin oli monta kymmentä nurkissa...


      • rakentelija 72
        että. kirjoitti:

        näin helpompi. Vastus kun kyrvähtää niin sammuu yksi ledi. Muuten kyllä ihan sama miten sen kytkee. Vastuksiakin oli monta kymmentä nurkissa...

        Jos sisätiloja halutaan valaista, löytyy valmiiksi tehtyjä 12 voltin lamppuja esim. Motonetista eikä hinta ole enää paljonkaan kalliimpi kuin itse tehden.


    • Täältä

      Tsekkaa oheiset sivut ennen kuin alat rakentelemaan. Muista lukea ohje loppuun saakka koska loppupuolella on esimerkkinä ledien virittely autoon joka vastaa veneen sähköjärjestelmää. Huomioon otettava nimen omaan onko ledien syöttöjännite reguloitu (tasainen ja rajoitettu) 12V vai esim. koneen käynnissä ollessa laturin latausjännite joka voi olla 14V. Tämä vaikuttaa etuvastuksen mitoitukseen.

      Oma lukunsa on sitten mistä saat värisävyltään silmiäsi tyydyttäviä ledejä. Kirjo on liiankin valtava ja pääosin ledit ovat joko sinertäviä tai kellertäviä. Apuna ledien värimaailmaan voit tutustua seuraavaan CIE värikarttaan josta saat osviittaa X ja Y chromacity arvoihin miltä ledin valon pitäisi valmistajan mukaan näyttää.

      http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/vision/cie.html

      Ja tästä linkistä hieman osviittaa miten valmistajan mahdollisesti ilmoittama Kelvin arvo sijoittuu kartalle.

      http://www.hit.bme.hu/~pfliegel/telecomm/05color.htm

      Itse ledi rakentelu on helppoa kunhan vaan löytää oikeanlaisen ledin.

      • tuoltakin

      • vähän

        Ei tullut tuota sivustoa katsottua. Mutta kun kaikkien ledien ei tarvitse välttämättä valaisimessa olla samaa väriä, niin yhdistelemällä eri määriä eri värisiä ledejä voi valaistuksen värilämpöä muuttaa; jos vielä tekee säädettävän jännitelähteen erikseen kullekin perusvärille saa värilämmöstä säädettävän.

        Eli yksinkertaisesti : kun laittaa kirkkaiden sinertävien ledien lisäksi muutaman punaisen ja keltaisen tai vihreän , niin värin saa inhimillisemmäksi.


      • toinen kotikolvaaja

        Siis kiitos linkistä, oli täyttä asiaa. jos sittenkin ostaisi valmiin kaupasta...


    • linkkejä

      Tässä: http://www.dotlight.de/shop/ ei ole ohjeita, mutta hyvä on-linekauppa saksanmaalla. Itse tilasin sieltä valmiit 12v 12 kpl LED-valon listat, mallia warm white deluxe (ao. tuote ei näytä enää olevan mynnissä siellä). Niistä tulee kivasti valoa ja ihan silmälle mukavanväristä...

    • linkkejä

      linkkejä:

      www.arcticleddesign.com

      Löytyy teholedituotteita valaistuskäyttöön ja myös 12V järjestelmiin kuten veneissä. Myös valmiita valaisimia, jotka on erittäin helppo kytkeä, mutta komponenteista taitava rakentaja tekee mieluisat valot itse.

    • löytyy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      94
      1145
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe