Käytössä pc ja cd-merikortit. Tähän on ilmeisesti asennettavissa AIS vastaanotin ja ohjelmisto. Mistä edullinen ja helppo käyttöinen laite ja ohjelma.
Köyhän tutka
21
3651
Vastaukset
- näkee
silmillä
- ei oo
sumua.
AIS vehkeet saa toistaiseksi halvemmalla Euroopasta. Kuukkelia vain.
- täältä
Mikä ohjelma? Jos siinä ei ole AIS-tukea niin yksi ratkaisu löytyy http://personal.inet.fi/koti/timo.siirasto.
Jos on niin ko.sivulta löytyy apuja siihenkin. SeaClear tukee sekä AIS että MeriCD. Toimii erinomaisesti, suosittelen.
- Mutta
Mutta ei kerro automaattisesti kuvan ulkopuolella olevista kohteista. Tutkahan on kuitenkin ykkösvaruste.
- pitäisi?
Mutta kirjoitti:
Mutta ei kerro automaattisesti kuvan ulkopuolella olevista kohteista. Tutkahan on kuitenkin ykkösvaruste.
Miksi pitäisi kertoa kuvan ulkopuolisista kohteista? Voihan siitä olla hyötyä, jos harrastaa laivabongausta, mutta turvallisuuden kannalta oleellisia ovat lähellä eli kuvassa olevat laivat.
- ykkösvaruste
Mutta kirjoitti:
Mutta ei kerro automaattisesti kuvan ulkopuolella olevista kohteista. Tutkahan on kuitenkin ykkösvaruste.
Tutka on toki hieno ja hyödyllinen laite, mutta monelle liian kallis ja useille purjehtijoille liian virta-ahne. AIS on kohtuuhintainen kompromissi tutkan ja tyhjän välillä.
- söner
ykkösvaruste kirjoitti:
Tutka on toki hieno ja hyödyllinen laite, mutta monelle liian kallis ja useille purjehtijoille liian virta-ahne. AIS on kohtuuhintainen kompromissi tutkan ja tyhjän välillä.
Ais "näkee" myös esteiden kuten laivojen, niemien ja saarten taakse. Ohitukset ja vastaantulot sekä laivaväylien ylitykset voi suunnitella paremmin kuin pelkän tutkan varassa. Jos on vaikeuksia tutkakuvan tulkinnassa AIS auttaa siinäkin, kuten gps ja karttaplotterikin.
- tutkaile
tuo laite juurikaan, näet tietty merikortin ja alukset jotka kuuluvat AIS järjestelmään, muut ovatkin hukassa.
- sen on väliä
Näkeehän tsydeemistä kohteet, jotka voivat aiheuttaa itselle vahinkoa. Muista ei ole väliä. Eikä tutkaa muutenkan osaa erkkikään lukea.
- kysyä ?
Voiko nykyään jo toteuttaa sellaisen systeemin että jos nukut avomerellä punkassa niin nämä laitteet kykenevät hälyttämään lahestyvistä laivoista ?
- voi.
Voit itse ohjelmoida tietokoneeseen tuollaisen varoitussysteemin, ellei sellaista ole valmiina missään laitteessa.
- toiminne
Tutkissahan yleensä varoituskehä, jonka sisäpuolella olevat maalit antavat hälyytyksen.
Esim. SeaClear antaa myös varoituksen törmäyskurssilla olevista AIS-kohteista.
Mutta eivät nämä korvaa tähystystä, joka on hoidettava jo lakienkin perusteella.
- TJ..
Ei tuo ole mikään tutka eikä edes tutkaa etäisesti muistuttava korvike!
PC kartta GPS kertoo missä maalit (=viitat, saaret jne) PITÄISI olla, tutka taas kertoo missä ne TODELLISUUDESSA on!
Ja tuo AIS on taas huvivenepuolella yhtä tyhjän kanssa, lähettimiä kun ei huvialuksista löydy. Ei tuosta ole mitään hyötyä jos laite kertoo noin 100 ison kauppa-aluksen sijainnin 100m tarkkuudella mutta samanaikaisesti ne 1.000.000 huvivenettä jää näyttämättä.- näkee
Kesti totuuden julistaminen.
- mitä haittaa?
Veneilyä voi harrastaa niin monella tavalla. Joku
saattaa olla kiinnostunut jopa tekniikastakin. - jatkuu
Ajeleppa nyt vaikka alkuun poikki Suomenlahden Tallinnasta Hankoon ja laske matkalla nähdyt alukset. Sattumalta voit nähdä jopa yhden niistä 100.000:sta ja niitä muita muutaman kymmenen. Se yksi todennäköisimmin etenee n. kuuden solmun vauhdilla ja yhtä monen tonnin massalla, ne toiset 15-20 solmua ja massa lasketaan tuhansissa tonneissa. Kummat ovat vaarallisempia ja oliko AIS:sta hyötyä, jos matkalle sattui huonompaa näkyvyyttä?
GPS kertoo hyvin suurella todennäköisyydellä sen viitan ja saaren paikan oikein. GPS:ää ja plotteria pidetään toiminnassa niukemmillakin sähkövaroilla, tutkaa ei. Tässäkin säikeessä on jo käytännön reunaehdot kirjattu, turha niitä toistaa. Fakta on se, että oman veneeni kalustoluettelo täydentyy ensi kaudeksi AIS:lla. Ei korvaa tutkaa, jonka ne reunaehdot rajaavat pois, mutta avuksi se on. - .. ..
jatkuu kirjoitti:
Ajeleppa nyt vaikka alkuun poikki Suomenlahden Tallinnasta Hankoon ja laske matkalla nähdyt alukset. Sattumalta voit nähdä jopa yhden niistä 100.000:sta ja niitä muita muutaman kymmenen. Se yksi todennäköisimmin etenee n. kuuden solmun vauhdilla ja yhtä monen tonnin massalla, ne toiset 15-20 solmua ja massa lasketaan tuhansissa tonneissa. Kummat ovat vaarallisempia ja oliko AIS:sta hyötyä, jos matkalle sattui huonompaa näkyvyyttä?
GPS kertoo hyvin suurella todennäköisyydellä sen viitan ja saaren paikan oikein. GPS:ää ja plotteria pidetään toiminnassa niukemmillakin sähkövaroilla, tutkaa ei. Tässäkin säikeessä on jo käytännön reunaehdot kirjattu, turha niitä toistaa. Fakta on se, että oman veneeni kalustoluettelo täydentyy ensi kaudeksi AIS:lla. Ei korvaa tutkaa, jonka ne reunaehdot rajaavat pois, mutta avuksi se on.Niin, minusta AIS on parhaimmillaan, kun ei tartte sen lisäksi läppärin tms. kanssa taistella. Itse päädyin Nasa A.I.S. Radar (vaikkei se radar olekaan oikeasti tietenkään) malliin. Rasia sittlooraan. Saapahan kuunnella katsella ilman muita liikoja tekniikoita.
Ennustelen, että AIS tulee yleistymään ainakin niissä veneissä, jotka käyskelevät saariston ulkopuolellakin silloin tällöin. - utelias
.. .. kirjoitti:
Niin, minusta AIS on parhaimmillaan, kun ei tartte sen lisäksi läppärin tms. kanssa taistella. Itse päädyin Nasa A.I.S. Radar (vaikkei se radar olekaan oikeasti tietenkään) malliin. Rasia sittlooraan. Saapahan kuunnella katsella ilman muita liikoja tekniikoita.
Ennustelen, että AIS tulee yleistymään ainakin niissä veneissä, jotka käyskelevät saariston ulkopuolellakin silloin tällöin.Aika mustavalkoista tämä keskustelu. Mutta miksei myös saaristossa, kun on näköesteitä sekä tutkalle että silmälle. Ei kai haittaa, jos huviveneilijäkin tietää etukäteen mitä näköesteen takaa on tulossa vastaan.
- JoJo
AIS-vastaanottimena voi käyttää myös halpaa radiovastaanotinta, joka toimii tuolla VHF-taajuuksilla (n. 160 MHz). Esim. itse ostin muutamalla kympillä käytetyn Uniden Bearcatin käsiskannerin, johon saa modattua "discriminator outputin". Siitä piuha läppärin line in -liitäntään ja asennat koneeseen Shipplotterin (http://www.shipplotter.com/), niin siinä sinulla on halpa AIS-vastaanotin.
Hankalin homma tuossa on tuo radion modaus (itsellä vielä tekemättä). Muuten on helppoa kuin heinän teko ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832