Köyhän tutka

ja helposti?

Käytössä pc ja cd-merikortit. Tähän on ilmeisesti asennettavissa AIS vastaanotin ja ohjelmisto. Mistä edullinen ja helppo käyttöinen laite ja ohjelma.

21

3676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkee

      silmillä

      • ei oo

        sumua.

        AIS vehkeet saa toistaiseksi halvemmalla Euroopasta. Kuukkelia vain.


    • täältä
    • SeaClear tukee sekä AIS että MeriCD. Toimii erinomaisesti, suosittelen.

      • Mutta

        Mutta ei kerro automaattisesti kuvan ulkopuolella olevista kohteista. Tutkahan on kuitenkin ykkösvaruste.


      • pitäisi?
        Mutta kirjoitti:

        Mutta ei kerro automaattisesti kuvan ulkopuolella olevista kohteista. Tutkahan on kuitenkin ykkösvaruste.

        Miksi pitäisi kertoa kuvan ulkopuolisista kohteista? Voihan siitä olla hyötyä, jos harrastaa laivabongausta, mutta turvallisuuden kannalta oleellisia ovat lähellä eli kuvassa olevat laivat.


      • ykkösvaruste
        Mutta kirjoitti:

        Mutta ei kerro automaattisesti kuvan ulkopuolella olevista kohteista. Tutkahan on kuitenkin ykkösvaruste.

        Tutka on toki hieno ja hyödyllinen laite, mutta monelle liian kallis ja useille purjehtijoille liian virta-ahne. AIS on kohtuuhintainen kompromissi tutkan ja tyhjän välillä.


      • söner
        ykkösvaruste kirjoitti:

        Tutka on toki hieno ja hyödyllinen laite, mutta monelle liian kallis ja useille purjehtijoille liian virta-ahne. AIS on kohtuuhintainen kompromissi tutkan ja tyhjän välillä.

        Ais "näkee" myös esteiden kuten laivojen, niemien ja saarten taakse. Ohitukset ja vastaantulot sekä laivaväylien ylitykset voi suunnitella paremmin kuin pelkän tutkan varassa. Jos on vaikeuksia tutkakuvan tulkinnassa AIS auttaa siinäkin, kuten gps ja karttaplotterikin.


    • tutkaile

      tuo laite juurikaan, näet tietty merikortin ja alukset jotka kuuluvat AIS järjestelmään, muut ovatkin hukassa.

      • sen on väliä

        Näkeehän tsydeemistä kohteet, jotka voivat aiheuttaa itselle vahinkoa. Muista ei ole väliä. Eikä tutkaa muutenkan osaa erkkikään lukea.


    • kysyä ?

      Voiko nykyään jo toteuttaa sellaisen systeemin että jos nukut avomerellä punkassa niin nämä laitteet kykenevät hälyttämään lahestyvistä laivoista ?

      • voi.

        Voit itse ohjelmoida tietokoneeseen tuollaisen varoitussysteemin, ellei sellaista ole valmiina missään laitteessa.


      • toiminne

        Tutkissahan yleensä varoituskehä, jonka sisäpuolella olevat maalit antavat hälyytyksen.

        Esim. SeaClear antaa myös varoituksen törmäyskurssilla olevista AIS-kohteista.

        Mutta eivät nämä korvaa tähystystä, joka on hoidettava jo lakienkin perusteella.


    • TJ..

      Ei tuo ole mikään tutka eikä edes tutkaa etäisesti muistuttava korvike!

      PC kartta GPS kertoo missä maalit (=viitat, saaret jne) PITÄISI olla, tutka taas kertoo missä ne TODELLISUUDESSA on!

      Ja tuo AIS on taas huvivenepuolella yhtä tyhjän kanssa, lähettimiä kun ei huvialuksista löydy. Ei tuosta ole mitään hyötyä jos laite kertoo noin 100 ison kauppa-aluksen sijainnin 100m tarkkuudella mutta samanaikaisesti ne 1.000.000 huvivenettä jää näyttämättä.

      • näkee

        Kesti totuuden julistaminen.


      • mitä haittaa?

        Veneilyä voi harrastaa niin monella tavalla. Joku
        saattaa olla kiinnostunut jopa tekniikastakin.


      • jatkuu

        Ajeleppa nyt vaikka alkuun poikki Suomenlahden Tallinnasta Hankoon ja laske matkalla nähdyt alukset. Sattumalta voit nähdä jopa yhden niistä 100.000:sta ja niitä muita muutaman kymmenen. Se yksi todennäköisimmin etenee n. kuuden solmun vauhdilla ja yhtä monen tonnin massalla, ne toiset 15-20 solmua ja massa lasketaan tuhansissa tonneissa. Kummat ovat vaarallisempia ja oliko AIS:sta hyötyä, jos matkalle sattui huonompaa näkyvyyttä?

        GPS kertoo hyvin suurella todennäköisyydellä sen viitan ja saaren paikan oikein. GPS:ää ja plotteria pidetään toiminnassa niukemmillakin sähkövaroilla, tutkaa ei. Tässäkin säikeessä on jo käytännön reunaehdot kirjattu, turha niitä toistaa. Fakta on se, että oman veneeni kalustoluettelo täydentyy ensi kaudeksi AIS:lla. Ei korvaa tutkaa, jonka ne reunaehdot rajaavat pois, mutta avuksi se on.


      • .. ..
        jatkuu kirjoitti:

        Ajeleppa nyt vaikka alkuun poikki Suomenlahden Tallinnasta Hankoon ja laske matkalla nähdyt alukset. Sattumalta voit nähdä jopa yhden niistä 100.000:sta ja niitä muita muutaman kymmenen. Se yksi todennäköisimmin etenee n. kuuden solmun vauhdilla ja yhtä monen tonnin massalla, ne toiset 15-20 solmua ja massa lasketaan tuhansissa tonneissa. Kummat ovat vaarallisempia ja oliko AIS:sta hyötyä, jos matkalle sattui huonompaa näkyvyyttä?

        GPS kertoo hyvin suurella todennäköisyydellä sen viitan ja saaren paikan oikein. GPS:ää ja plotteria pidetään toiminnassa niukemmillakin sähkövaroilla, tutkaa ei. Tässäkin säikeessä on jo käytännön reunaehdot kirjattu, turha niitä toistaa. Fakta on se, että oman veneeni kalustoluettelo täydentyy ensi kaudeksi AIS:lla. Ei korvaa tutkaa, jonka ne reunaehdot rajaavat pois, mutta avuksi se on.

        Niin, minusta AIS on parhaimmillaan, kun ei tartte sen lisäksi läppärin tms. kanssa taistella. Itse päädyin Nasa A.I.S. Radar (vaikkei se radar olekaan oikeasti tietenkään) malliin. Rasia sittlooraan. Saapahan kuunnella katsella ilman muita liikoja tekniikoita.

        Ennustelen, että AIS tulee yleistymään ainakin niissä veneissä, jotka käyskelevät saariston ulkopuolellakin silloin tällöin.


      • utelias
        .. .. kirjoitti:

        Niin, minusta AIS on parhaimmillaan, kun ei tartte sen lisäksi läppärin tms. kanssa taistella. Itse päädyin Nasa A.I.S. Radar (vaikkei se radar olekaan oikeasti tietenkään) malliin. Rasia sittlooraan. Saapahan kuunnella katsella ilman muita liikoja tekniikoita.

        Ennustelen, että AIS tulee yleistymään ainakin niissä veneissä, jotka käyskelevät saariston ulkopuolellakin silloin tällöin.

        Aika mustavalkoista tämä keskustelu. Mutta miksei myös saaristossa, kun on näköesteitä sekä tutkalle että silmälle. Ei kai haittaa, jos huviveneilijäkin tietää etukäteen mitä näköesteen takaa on tulossa vastaan.


    • JoJo

      AIS-vastaanottimena voi käyttää myös halpaa radiovastaanotinta, joka toimii tuolla VHF-taajuuksilla (n. 160 MHz). Esim. itse ostin muutamalla kympillä käytetyn Uniden Bearcatin käsiskannerin, johon saa modattua "discriminator outputin". Siitä piuha läppärin line in -liitäntään ja asennat koneeseen Shipplotterin (http://www.shipplotter.com/), niin siinä sinulla on halpa AIS-vastaanotin.

      Hankalin homma tuossa on tuo radion modaus (itsellä vielä tekemättä). Muuten on helppoa kuin heinän teko ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe