imukuppisynnytys?

carita rv 34

hei vaan kaikille.kyselen teiltä joilla synnytyksessä käytetty imukuppia apuna et millaista se on..auttaako se kuinka paljon ponnistamisessa.itellä tilanne että en saisi kovin paljon ponnistella tai ainakaan jos ponnistusvaihe venyy..ja lääkäri jo ennalta kertoi että imukupilla luultavasti autetaan sitten.kiitos kuka viittii kokemuksiaan kertoilla..

14

8262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin..

Mulla oli ihan normaali synnytys, ainakin siihen asti kun ponnistusvaiheessa vaavin arvot aina heikkeni.. Lääkärikin ilmaantui paikalle, mutta siinäkään vaiheessa meille ei mitään sanottu.. Kuiskuttelivat vaan keskenään käilöt ja kehottivat vaan ponnistamaan aina kun supistus tuli. Tiesin kumminki että jotain on vialla, koska lääkäri ei muuten paikalle ilmaannu.. Näin jo lekurin ottavan imukuppipaketin käteensä ja sanoinkin/huusin et nyt se lapsi sieltä ulos, maksoi mitä maksoi.. Kätilö viilsi välilihan (sattui ihan saatanasti muuten) ja imukuppi laitettiin vaavin päähän. Sit oli enää yks ponnistus ja poika oli maailmassa. Napanuora oli yli metrin ja kaksi kertaa kaulan ympärille kiertyneenä, joten olin vain erittäin helpottunut että siinä vaiheessa olin jo sitä ulosauttoa vaatinut. Vaikkakin tikkejä vaadittiin sisälle 13 ja ulos 2 ja tikkaaminen oli tuskaa, joka neulallisen tunsin.. Mutta ei kaduta siltikään vaikka tikitkin repesivät kotona, onhan minulla ainakin elossa oleva lapsi jota ei välttämättä ilman imukuppiulosauttoa olisi.. Kätilöt olisivat nimittäin vielä antaneet minun vaan ponnistaa ja yrittää ilman apuja. Tarjontakin oli jotenkin kuulemma outo, mutten enää muista.. Nyt pojun papereissa lukee lievä hapenpuute synnytyksessä :( täytyy vaan toivoa ettei se tulevaisuudessa näytä jälkiään jättäneen.. Iloinen ja reipas hän on, ikää nyt pari pvä yli 2kk.

• imukuppisynnytys..

väliliha leikattiin juu kyllä, mutta ei tuntunut kovinkaan kummoiselta. Imukuppia käytettiin koska lapsi ei ollut laskeutunut ja oli isohko 4kg. En tiedä miten paljon oli apua, koska kyseessä oli ensimmäinen synnytys, eli ei paljoa ole mihin vertailla. Ainoa mikä miinusta oli imukupin paikalleen laitto; tuntui todella kurjalta. Ponnistusvaiheen kestoksi merkattu 7min, eli luultavasti jotain apua kuitenkin oli. Tarkoitus siinäkin kummiskin on, että äiti itse ponnistaa ja imukuppi on vain apuna.

• sektio

Mullakin oli tuossa joulukuussa sama tilanne, eli en saanut jirveästi ponnistaa, joten synnytystavaksi ehdotettiin imukuppisynnytystä, jolla "lapsi vaan vedettäisiin ulos". Koska olin ensisynnyttäjä, enpä osannut asiaa oikein arvioida, jälkeen päin kävi selväksi, että ei sitä lasta vaan vedetä ulos, vaan kyllä äidinkin pitää ponnistaa, ja ikinä ei tiedä mitä tuleman pitää. Lopulta kaiken hirveän asian vatvomisen jälkeen päädyttiin suunniteltuun sektioon, mikä oli mielestäni ehdottamasti paras ratkaisu! Miksi et saa ponnistaa? Oletko kysynyt useampaa mielipidettä?

• tälläinen kokemus

Esikoiseni autettiin imukupilla ulos suuren koon ja oman väsähtämiseni vuoksi. Puudutettiin kyllä joten en tuntenut välilihan leikkaamista lainkaan, se imukupin laitto tuntui vähän epämiellyttävältä, mutta lääkäri oli nopea. Sitten ponnistin muistaakseni niin että ensimmäisellä vedolla lapsi ei vielä tullut ulos, mutta toisella supistuksella ja ponnistuksella. Paljon epämiellyttävämpi kokemus oli toisen synnytys koska siinä tuntui että saa ihan hulluna ponnistaa ja mitään ei tapahdu ja aina vaan kätilö sanoi että vielä kerran ja nyt vielä kerran ja vielä kerran... Vaikkakin papereiden mukaan ponnistusvaihe oli ihan normaali, ei mitenkään pitkä. Joten se ponnistusvaihe tuntui ensimmäisessä imukuppisynnytyksessä helpommalta kuin toisessa tavallisessa alatiesynnytyksessä.

• alk.per

ekan synnytyksen jälkeen sain aivoverenvuodon johtuen revenneestä aneurysmasta.ja koska suoni päässä on 2kertaa "paikattu"en ihan hirveitä uskalla ponnistaa joten siitä syystä ovat imukuooia ehdotelleet..tottakai siinä täytyy itekin töitä tehä mut apuna se on kait oltava...kiitos jo vastanneille

• sop
        alk.per kirjoitti:

ekan synnytyksen jälkeen sain aivoverenvuodon johtuen revenneestä aneurysmasta.ja koska suoni päässä on 2kertaa "paikattu"en ihan hirveitä uskalla ponnistaa joten siitä syystä ovat imukuooia ehdotelleet..tottakai siinä täytyy itekin töitä tehä mut apuna se on kait oltava...kiitos jo vastanneille

Luulisi etää sinun kohdallasi se olisi turvallisin vaihtoehto,ja että saisit sen automaattisesti?

• alk.per.
        sop kirjoitti:

Luulisi etää sinun kohdallasi se olisi turvallisin vaihtoehto,ja että saisit sen automaattisesti?

moi.sehän täs huvittavinta onkin kun olen siitä sektiosta puhunut melkein jo raskaustestin tehtyäni ja vieläkään ei ole päätöstä tehty sen suhteen..eivät tee näköjään meillä päin sitä ihan kovin helpolla..toisaalta taas kun oon asiaa aatellut aika paljonkin niin oon tullut siihen lopputulokseen et mielummin alateitse kun sektiokin jännittää...no.tulee se vaavi kuiteski tavalla tai toisella..en jaksa stressata enää..

• äiskä22

Mulla myös imukuppisynnytys takana.

Ponnistusvaihe kesti puolitoista tuntia,olin tosi väsynyt ja vauvan pää oli sen verran isompi,et ei meinannut tulla ulos ollenkaan. :/
      Kätilö päätti sit vähän avittaa imukupilla.

Sen laitto ei mulla tuntunut missään,mut helpotti valtavasti! Pari kertaa jouduin ponnistamaan kupin kanssa,ennen kuin kuului se ihana rääkäisy. :)

• Mammaksi_maaliskuussa_06

Minulla imukuppi otettiin avuksi kun epiduraali vei melkein kaiken tunnon ja ponnistusvoimat eli en saanut vauvaa itse ponnistettua ulos.

Itse imukupin käyttö ei ollut paha, mutta meidän pojalle jäi ikuinen luukuhmu päähänsä kun hänen kallonsa yhden luun reuna vääntyi ulospäin. :( Harvinainen tilanne, muiden onneksi.

Seuraavan synnytykseni saan toivottavasti pelkopolin kautta sektiona.

• Äidiksi tullut 06

Minullakin epiduraali vei tiedon supistuksista ja ponnistusvaihe -ja koko synnytys- venyi niin pitkäksi, että olin ihan poikki enkä jaksanut ponnistaa. Imukuppi otettiin apuun ja sen laittaminen ei sattunut, mutta tuntui kuitenkin siltä kuin koko kaupunki käsineen olisi sisälläni sitä laittamassa. Välilihan leikkausta en tuntenut lainkaan, kuten en myöskään myöhemmin sen tikkausta. Tikkejä tuli sisään ja ulos. En tiedä, monennellako ponnistuksella lapsi syntyi, mutta kipuja en tuntenut. Lapsen pää on normaali, eli ei kaikille sellaista pahkuraa päähän tule. Minulle ei jäänyt imuvedosta traumoja, vaan olen kiitollinen, että terveenä saatiin lapsi ulos.

• äittä

muualle jo... Itse en pitänyt imukuppia kovinkaan mukavana vaihtoehtona, mutta eipä kai ollut muutakaan. Kokemukseni siitä oli se, että lapsi revittiin ulos melkein väkisin. Ponnistaa piti tietty mukana, mutta enpä osannut/tiennyt miten, kun ei ollut mitään tarvetta siihen.

• imukupilla

Esikoisen synnytys eteni normaaliin tapaan, mutta ponnistusvaiheessa paikat olivat ilmeisen tiukat koska mitään ei tapahtunut vaikka ponnistin eri asennoissa niin paljon kuin ikinä irti lähti.

Vauvalla oli kaikki ok, mutta ponnistusvaihe pitkittyi (kaikkiaan 1h 20min) eikä mitään tapahtunut. Aloin väsyä, mutta eivät ne voimat nyt mitenkään täysin loppu olleet, homma ei vain edennyt. Niinpä lääkäri teki viillon ja laittoi imukupin (en tuntenut tai huomannut kumpaakaan toimenpiteistä kesken ponnistuksen lainkaan).

Kun veti ensimmäisen kerran imukupista tunsin ensimmäistä kertaa kuinka vauva lähti ponnistuksestani liikkeelle, hyvä! Autettiin nätisti ja syntyi toisella tai kolmannella ponnistuksella imukupin laiton jälkeen, mutta sen verran paikat oli tiukat että isoja repeämiä ikävä kyllä tuli. Ne ommeltiin heti synnyksen jälkeen nukutuksessa ja paranin niin nopeasti ja hyvin että sen nopeammin ja paremmin en olisi voinut parantua. Eipä siis jäänyt traumoja, omasta mielestäni hyvä synnytys, vaikka jotakuta ajatus puolentoista tunnin ponnistamisesta tietenkin ahdistaa :)

Kakkosta suunnitellaan, jahka sellainen tulee niin toivottavasti tulisi jouheammin ulos :)

• ei kiva

olin ponnistanut tunnin verran eikä vauva vieläkään edennyt synnytyskanavassa. lopulta paikalle haettiin lisää henkilökuntaa ja päätettiin auttaa imukupilla. haavan teko sattui ihan sairaasti, koska en saanut mitään puudutusta. imukupin asettamista en edes muista, koska olin niin järkyttynyt epparihaavakivusta. EN VOI KÄSITTÄÄ että semmonen tehdään ilman puudutusta. Kätilö painoi vatsan päältä samaa aikaa kun ponnistin. Muistan vauvan matkasta maailmaan kaksi suurta kipua: ensin pää ja sitten vartalo.

• Hinni
        ei kiva kirjoitti:

olin ponnistanut tunnin verran eikä vauva vieläkään edennyt synnytyskanavassa. lopulta paikalle haettiin lisää henkilökuntaa ja päätettiin auttaa imukupilla. haavan teko sattui ihan sairaasti, koska en saanut mitään puudutusta. imukupin asettamista en edes muista, koska olin niin järkyttynyt epparihaavakivusta. EN VOI KÄSITTÄÄ että semmonen tehdään ilman puudutusta. Kätilö painoi vatsan päältä samaa aikaa kun ponnistin. Muistan vauvan matkasta maailmaan kaksi suurta kipua: ensin pää ja sitten vartalo.

Minut on synnytetty äitini kertoman mukaan Jorvin sairaalassa espoossa yli 20 vuotta sitten imukupilla, ja pääni on aina ollut ihan normaalin muotoinen :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      122
      2391
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      429
      2213
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      98
      1200
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      14
      1013
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      45
      859
    6. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      16
      857
    7. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    8. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      796
    9. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      760
    10. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      167
      737
    Aihe