Olen sanonut etteivät kaikki törpöt ole englantilaisia tai jenkkejä.
Ja etteivät kaikki em. kansalaiset ole törppöjä.
Mielipiteeni perustuu matkoilla (Mexico, Karibia, Eurooppa, risteilyt ) tapaamiini anglosakseihin.
Nyt tuli särö selkeään kuvaan.
Käyttämälläni kuntosalilla on alkanut vierailemaan erän jenkkinainen, noin 25v.
Opastaessani häntä meikäläisen kymmenysvaaan käyttöön hän keskustelun lomassa luonnehti minua "very god shape".
Todella fiksu, älykäs, hyvin kasvatettu nainen.
Oleellista tässä on se etten näiden vuosien aikana
ole kuullut vastaavaa yhdenkään suomalaisen naisen, nuoremman tai vanhemman, suusta.
Oma muijakin sanoo että minä mukamas jaksan kehua itseäni joten hänen ei enää sitä tarvise tehdä!
Vakavasti. Ehkäpä jenkkinainen katsoi että helpolla saa ikäriukolle hyvän mielen.
Harkitkaapa suomalaiset vastaavaa huomaavaisuutta sopivassa paikassa.
Kulttuuri? Koulutus?
12
503
Vastaukset
- sinihelmikki
vastaa....Kun Sinä muijittelet niin...
- Muudan nainen
Saattaa hyvinkin olla,että Jenkkilässä kannustetaan enemmän, mutta toisaalta sanotut ns. kohteliaisuudet eivät sinänsä merkitse mitään. Halutaan vain osoittaa, että toinen on huomioitu positiivisessa hengessä.
Tulin olleeksi Hakaniemen torilla eilen. Kaivelin kassiani. Viereeni pysähtyy noin kuusikymppinen, kohtuullisen siististi pukeutunut iäkkäämpi mies, ei humalassa, ei krapulassa, ei näkyvästi huumehörhyissä. Hän tarjoaa 15 centtistä ja haluaa sillä ostaa minulta tupakin. Kun minulla ei tupakkia ollut, mies huutaa: "Siinäkin lehmän näköinen nainen. Kaikki suomalaiset naiset on sellaisia. "
Tämä vain osoitukseksi, miten oivan kohteliaasti suomalainen mies kohtelee kadulla tapaamaansa
ventovierasta naista. Positiivisuus ja hyvät käytöstavat uupuvat monelta. En toistaiseksi - kiusauksesta huolimatta - ole vielä yhdellekään miehelle tokaissut yhdennäköisyydestä lehmän puolison kanssa. Kielen päällä on tosin ollut. Eikä yhtään positiivisessa mielessä. Tarkkailen aamuisin, josko sarvet jo kasvavat..., tissithän on omasta takaa.
- nuo kohteliasuus-
sanonnat jo melkein äidinmaidossaan.
Niitä siellä ei kukaan tosissaan tietenkään ota, se on vain sitä small talkia.
Onhan se kiva kuula: How are you! You look great, so nice to meet you. Have a nice day! I´m sorry, have to run, see you later.
Meillä kotosuomessa sanotaan: Moro, moro. - marjapensas
olen samaa mieltä kanssasi, miksi me suomalaiset
emme osaa lausua kohteliaisuuksia,
Tosi kiva asioida liikkeessä, missä saa hyvää palvelua, tai jos mokaat liikenteessä, ei heti näytetä keskisormea.
Onko meidät todella kasvatettu omahyväisiksi, pikkusieluiksi,joka näkee vain
toisten virheet, ei kehu, mutta itse odottaa kehuja?
Monissa maissa se on itsestään selvyys, olkoonkin sitten vaikka small talkk`ia,
niin saa ainakin sinut hyvälle tuulelle. Koska olet viimeksi kehunut omaa vaimoasi tai lausunut hänelle kohteliaisuuden?
Mielestäni suomalaisten kyky antaa positiivista palautetta on viime vuosien varrella parantunut merkittävästi, samoin kyky ottaa kohteliaisuuksia iloisesti vastaan. Kiitokset ja ystävällisyys eivät enää hämmästytä ihmisiä samalla tavoin kuin vuosikymmen sitten. Tässäkin asiassa täytyy todeta, että seuraava sukupolvi on vanhempiaan fiksumpi. ;)
PS: unohdit jenkkinaiseen liittämistäsi adjektiiveista hyvän arvostelukyvyn sekä kyvyn arvostaa ja huomata komea mies. ;))- marjapensas
sen johtuvan siitä, että lapsemme ovat saaneet
vapaamman kasvatuksen, kun me aikoinaan.
Nyt on myös työnantajat alkaneet panostamaan
työntekijöiden vuorovaikutus taitoihin.
Hyvä niin tuottaa parempaa tulosta, kun asiakkaat ovat tyytyväisiä. Pitkässä parisuhteessa äänen sävyn merkitys on suurempi kuin sanojen sisällön.
Minua ovat ulkopuoliset moittineet muijittelusta heidän tuntematta taustaa.
Työelämässä ollessani oli positiivisen palautteen antamisen kanssa oltava varovainen. Vastaanotto vaihteli.
Oli havaittavissa myös selkeitä alueellisia eroja.
En halua yksilöidä niitä.
Ps: Tuon loppukommenttisi suhteen toteaisin kuitenkin omaavani vielä hitusen itsekritiikkiä.
63-vuotinen 20 heppujen joukossa 25:n naisen silmin!!!!
Mutta miellyttävyyteni olen valmis myöntämään!
- Keppi
Kun otin tuon ontuvan eeriksonin avukseni kävellessä. Saan hienoa palvelua NUORILTA ja myös vanhemmilta ihmisiltä. Kiitän niitä aina ja kysyn mitä kuuluu ja jatko siihen missäpäin asut täällä Suomessa.
Kyllä kai se on perua jonottamisesta amerikasta.
Jono soljuu labyrinttiä myöten ja juttelet viereisten jonottajien kanssa. Amerikassa se vaan oli kysymys? Missä valtiossa tai maassa sinä asut. Siitä se juttu lähti lopuksi oltiin melkein sukulaisia.
Miksei meillä voi tehdä samaa naamatusten kuin,
täällä netissä?Olet kepakko aivan oikeassa.
Mielenkiinto, jopa aito, on vapauttava keskustelunaihe joskus.
Iäkkäämmässä joukossa on kuitenkin paljon epäluuloisesti, jopa vihamielisesti suhtautuvia henkilöitä.
Jenkkilässä minulla ei ole ollut mahdollisuutta tutustua ihmisiin mutta Euroopan puolella tuo keskustelun avaus toimii.
Kiitos kouluopetuksen ja runsaahkon liikkumisen Euroopassa valmius keskustella eri alueista on hyvä aasinsilta vuorovaikutukseen.
Mielenkiintoisia tuttavuuksia, jopa perheystäviä on löytynyt. Paljon on tietenkin jäänyt pintapuolisen lörpöttelyn asteelle mutta onpahan ollut rattoisaa ja aina jotain jää mieleenkin.
Kotiseudun lisäksi tietenkin harrastukset, jos löytyy yhteistä, ovat kiitollinen aihe.
Politiikka, uskonto, jalkapallo, Espanjan sisällissota ja 2:n maailmansodan jälkeiset karkoitukset ovat arkoja aiheita.
Joskus on tullut lipsahduksia.
Minusta on mukava mellastaa ihmisten kanssa.
Vierailla murteilla (=muualla) se on jostain syystä luonnollisempaa kuin Suomessa.
Tulen jatkamaan tuota häiriköintiä.laiska-lasse kirjoitti:
Olet kepakko aivan oikeassa.
Iäkkäämmässä joukossa on kuitenkin paljon epäluuloisesti, jopa vihamielisesti suhtautuvia henkilöitä.
Jenkkilässä minulla ei ole ollut mahdollisuutta tutustua ihmisiin mutta Euroopan puolella tuo keskustelun avaus toimii.
Kiitos kouluopetuksen ja runsaahkon liikkumisen Euroopassa valmius keskustella eri alueista on hyvä aasinsilta vuorovaikutukseen.
Mielenkiintoisia tuttavuuksia, jopa perheystäviä on löytynyt. Paljon on tietenkin jäänyt pintapuolisen lörpöttelyn asteelle mutta onpahan ollut rattoisaa ja aina jotain jää mieleenkin.
Kotiseudun lisäksi tietenkin harrastukset, jos löytyy yhteistä, ovat kiitollinen aihe.
Politiikka, uskonto, jalkapallo, Espanjan sisällissota ja 2:n maailmansodan jälkeiset karkoitukset ovat arkoja aiheita.
Vierailla murteilla (=muualla) se on jostain syystä luonnollisempaa kuin Suomessa.
Tulen jatkamaan tuota häiriköintiä.ja siihen mahtuu ihmisien kirjo erilaisia.Olen aika hyvä näkemään minkälainen ihmisen kanssa olen tekemisissä kun se on nenän edessä.
Yleivaikutelma on että sivistys kyllä näkyy kenkäterän asennosta.Ei tarvitse sanoa mitään.Osaan matkia aika hyvin erilaisia tyyppejä.
On mukava tuottaa iloa oli vanha taikka nuori.Mmies tai nainen.Aina saa hyvän mielen hyvistä sanoista.laiska-lasse kirjoitti:
Olet kepakko aivan oikeassa.
Tulen jatkamaan tuota häiriköintiä.Suomessa ovat ihan yhtä hyviä kuin ulkomaillakin. Poikkeustapauksia voi kohdata missä vaan. Omien kokemusteni perusteella arvioisin, että monien suomalaisten arkuus estää aloittamasta keskustelua vieraan kanssa, mutta jos joku tekee aloitteen useimmat osallistuvat ihan mielellään.
Suomessa maaseudulla on kai aina tunnettu uteliaisuutta vieraita kohtaan ja esim. Pohjois-Karjalassa tai Lapissa joutuu ihan väkisin juttusille ihmisten kanssa.
Pääkaupunginseudulla ihmisillä on usein kiire tai he tuntevat väsymystä työpäivän jälkeen eivätkä ehkä siksi ole kiinnostuneita rupattelemaan vieraiden kanssa. Itsekin olen joskus manannut mielessäni, kun en ole saanut olla omissa mietteissäni yleisessä kulkuneuvossa. Yleensä juttelen ihan mielelläni ja jos tunnen itse tarvetta ryhtyä juttusille, teen sen. Matkoilla saa usein hyvää tietoa, yllättäviä palveluksia tai jopa kutsuja erilaisiin hauskuuksiin, kun rohkeasti kysyy tai alkaa jutella ihmisten kanssa. Nykyisin olen sitä mieltä, että aina kannattaisi kysyä tai puhua asioista, jos mielessä on jotain erityistä - tai vaikkei olisikaan. ;)))
70-luvulta minulla on pari hauskaa muistoa, kun onnistuin pitkässä taksijonossa Suomessa pelästyttämään ihmisiä kysymällä olisiko samaan suuntaan matkustavia paikalla. Nykyisin sellainen ei varmaan edes hämmästyttäisi ketään.optimisti-orvokki kirjoitti:
Suomessa ovat ihan yhtä hyviä kuin ulkomaillakin. Poikkeustapauksia voi kohdata missä vaan. Omien kokemusteni perusteella arvioisin, että monien suomalaisten arkuus estää aloittamasta keskustelua vieraan kanssa, mutta jos joku tekee aloitteen useimmat osallistuvat ihan mielellään.
Suomessa maaseudulla on kai aina tunnettu uteliaisuutta vieraita kohtaan ja esim. Pohjois-Karjalassa tai Lapissa joutuu ihan väkisin juttusille ihmisten kanssa.
Pääkaupunginseudulla ihmisillä on usein kiire tai he tuntevat väsymystä työpäivän jälkeen eivätkä ehkä siksi ole kiinnostuneita rupattelemaan vieraiden kanssa. Itsekin olen joskus manannut mielessäni, kun en ole saanut olla omissa mietteissäni yleisessä kulkuneuvossa. Yleensä juttelen ihan mielelläni ja jos tunnen itse tarvetta ryhtyä juttusille, teen sen. Matkoilla saa usein hyvää tietoa, yllättäviä palveluksia tai jopa kutsuja erilaisiin hauskuuksiin, kun rohkeasti kysyy tai alkaa jutella ihmisten kanssa. Nykyisin olen sitä mieltä, että aina kannattaisi kysyä tai puhua asioista, jos mielessä on jotain erityistä - tai vaikkei olisikaan. ;)))
70-luvulta minulla on pari hauskaa muistoa, kun onnistuin pitkässä taksijonossa Suomessa pelästyttämään ihmisiä kysymällä olisiko samaan suuntaan matkustavia paikalla. Nykyisin sellainen ei varmaan edes hämmästyttäisi ketään.löysin pienen käsilaukun kultakangasta jonka taskussa oli konserttilippu v,delta 42.
Se ei asia mutta,kun koetin turkkia,niin kolme miestä pyörähti siihen kaikkea juttelemaan että kaunis turkki ja muukin kaunista.Olin imarreltu vaikka en sitä tosissaan ottanutkaa.
Kyllä ne täälläkin ovat kohteliaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä25046Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1705041Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa243649Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1743464Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss422987Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082719Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie322094Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky121954Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191915Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?21634