Bronkioliitti

eemu

Onko kellään kokemusta bronkioliitin hoidosta? Itselläni menossa astman pahenemisvaihe, jonka aikana oon ollut sairaalassa pari viikkoa ja nyt kotihoidossa. Keuhkot tähystettiin ja löytyi valtavasti sitkeää limaa ja limakalvotulehdusta. Ysköksissä kasvoi pneumokokki. Lääkäri totesi bronkioliitin. Syön toista kuukautta kortisonia suun kautta, lisäksi otan kolmenlaisia suihkeita ja Singulairia tablettina. Atroventin otan spiiralla n. neljän tunnin välein.Silti henki on ajoittain ahtaalla ja olo ei tunnu terveeltä. Onko tuo hoito ihan tyypillinen eli pitkään pienellä annoksella kortisonia?

10

2845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

      aika harvinainen keuhkotauti aikuisella. Eipä sun auta muu kuin luottaa sairaalasta saamiisi lääkitysohjeisiin ja jos tuntuu ettet kotona pärjää, meeppä herkästi päivystykseen.Onko sulla ennen tätä bronchioliittia ollu jo spira astman hoitoon kotona?

      • eemu

        tällaista ja se tässä huolettaakin...Mulla hoidettiin astmaa tosi pitkään työterveyshuollon kautta enkä meinannut millään päästä erikoissairaanhoitoon. Pääsi jo sitten niin pahaksi että meinaa nyt hermot mennä kun en tuu kuntoon! Rasittaa jo niin paljon jokapäiväistä elämää ja huonontaa elämän laatua muutenkin...Spiira on nyt eka kertaa käytössä ja kaiken kaikkiaan oon sairastanut astmaa jo yli kymmenen vuotta- suurimman osan siitä ajasta oireettomana ja hyvässä tasapainossa.


      • kaikkia
        eemu kirjoitti:

        tällaista ja se tässä huolettaakin...Mulla hoidettiin astmaa tosi pitkään työterveyshuollon kautta enkä meinannut millään päästä erikoissairaanhoitoon. Pääsi jo sitten niin pahaksi että meinaa nyt hermot mennä kun en tuu kuntoon! Rasittaa jo niin paljon jokapäiväistä elämää ja huonontaa elämän laatua muutenkin...Spiira on nyt eka kertaa käytössä ja kaiken kaikkiaan oon sairastanut astmaa jo yli kymmenen vuotta- suurimman osan siitä ajasta oireettomana ja hyvässä tasapainossa.

        ... sitä. Mikäli oikein ymmärsin kertomasi tilanne on tämä: Aiemmin oireeton astmaatikko sairastuu bronkioliittiin, parin viikon sairaalareissun jälkeen kotiutetaan spira-lääkityksellä, spira 4h:n välein kotona. Spira-lääkkeenä pelkkä Atrovent?. Mietinkin tuossa et onko tämä keksitty juttu vai tarina tosielämästä.

        Mutta :-). Luota sinua hoitaviin lääkäreihin ja toimi heidän antamiensa ohjeiden mukaan.Heillä on tiedossa kokonaistilanteesi. Mulla vaan on sen verran kokemusta keuhkosairaiden hoidosta, että jos aiemmin hyväkuntoinen astmaatatikko tarvitsee kotona neljän tunnin välein spiraa (siis ei mikää kroonistunu loppuunpalanu tauti),
        hoitopaikka on kyllä vielä sairaala eikä koti. Mutta kuten sanottu luota sinua hoitaviin lääkäreihin ja jos vähääkään tuntuu ettet pärjää, niin hakeudu päivystykseen.Toipilas olet kyllä vielä tosi pitkään. Pitenevän päivän myötä valoa myös sinun elämääsi :-).


      • eemu
        kaikkia kirjoitti:

        ... sitä. Mikäli oikein ymmärsin kertomasi tilanne on tämä: Aiemmin oireeton astmaatikko sairastuu bronkioliittiin, parin viikon sairaalareissun jälkeen kotiutetaan spira-lääkityksellä, spira 4h:n välein kotona. Spira-lääkkeenä pelkkä Atrovent?. Mietinkin tuossa et onko tämä keksitty juttu vai tarina tosielämästä.

        Mutta :-). Luota sinua hoitaviin lääkäreihin ja toimi heidän antamiensa ohjeiden mukaan.Heillä on tiedossa kokonaistilanteesi. Mulla vaan on sen verran kokemusta keuhkosairaiden hoidosta, että jos aiemmin hyväkuntoinen astmaatatikko tarvitsee kotona neljän tunnin välein spiraa (siis ei mikää kroonistunu loppuunpalanu tauti),
        hoitopaikka on kyllä vielä sairaala eikä koti. Mutta kuten sanottu luota sinua hoitaviin lääkäreihin ja jos vähääkään tuntuu ettet pärjää, niin hakeudu päivystykseen.Toipilas olet kyllä vielä tosi pitkään. Pitenevän päivän myötä valoa myös sinun elämääsi :-).

        astma on temppuillut koko viime vuoden, joten paheneminen ei toki tapahtunut hetkessä. Sairastin vuoden aikana useita keuhkoperäisiä tulehduksia, joiden myötä astman tasapaino alkoi heitellä. Muitakin lääkkeitä minulla menee kuin tuo Atrovent: Seretide, Flixotide, Singulair ja tälläkin hetkellä Prednisolon 30 mg ja antibioottikuuri. Bronkioliitti on minulle outo sairaus, joten ajattelin, että jos jollakulla olisi kokemusta hoidosta ja paranemisen aikataulusta. Tuntuu, ettei tästä ollenkaan selviä "elävien" kirjoihin. Spirometrialukemat minulla ovat kuitenkin yli viitearvojen, joten ilmeisesti mitään pysuvää muutosta ei ole ehtinyt tulla.


      • selviät
        eemu kirjoitti:

        astma on temppuillut koko viime vuoden, joten paheneminen ei toki tapahtunut hetkessä. Sairastin vuoden aikana useita keuhkoperäisiä tulehduksia, joiden myötä astman tasapaino alkoi heitellä. Muitakin lääkkeitä minulla menee kuin tuo Atrovent: Seretide, Flixotide, Singulair ja tälläkin hetkellä Prednisolon 30 mg ja antibioottikuuri. Bronkioliitti on minulle outo sairaus, joten ajattelin, että jos jollakulla olisi kokemusta hoidosta ja paranemisen aikataulusta. Tuntuu, ettei tästä ollenkaan selviä "elävien" kirjoihin. Spirometrialukemat minulla ovat kuitenkin yli viitearvojen, joten ilmeisesti mitään pysuvää muutosta ei ole ehtinyt tulla.

        Koita pitää vaan lippu korkealla ja miettiä kivojakin asioita ja ennen kaikkea tehdä asioita joista nautit, siis tietysti voimavarojesi puitteissa. Aurinkoista kevättä:-)


      • eemu
        selviät kirjoitti:

        Koita pitää vaan lippu korkealla ja miettiä kivojakin asioita ja ennen kaikkea tehdä asioita joista nautit, siis tietysti voimavarojesi puitteissa. Aurinkoista kevättä:-)

        Kyllä tässä tosiaan tarttee voimia ja positiivista mieltä. Jospa tässä käy kuten vanha sanonta lupaa:"Jos tauti ei tapa, niin se vahvistaa!"


      • ikkääste
        eemu kirjoitti:

        Kyllä tässä tosiaan tarttee voimia ja positiivista mieltä. Jospa tässä käy kuten vanha sanonta lupaa:"Jos tauti ei tapa, niin se vahvistaa!"

        ... ja mikäpä pahan tappais :-).


    • lääkäriltä

      sellaisesta lääkkeestä kuin Spiriva! Se sai minut kävelemään! Olin atroventtien kanssa niin huonossa kunnossa, etten nukutun yön jälkeen jaksanut jouda aamukahvia istualta, vaan jouduin välillä lepäämään. Mutta kun sain atroventin tilalle Spirivan, olen sen jälkeen voinut kävellä päivittäin eri pituisia lenkkejä, tietenkin omaa hidasta vauhtia, mutta kuitenkin .

    • Luulosairas:-/

      Bronkioliitti!

      Heissan.

      Itse olen sairastanut hyvin vaikean bronkioliitin keuhkokuumeen jälkeen. Toipumiseen meni yli vuosi ja olin niin huonossa kunnossa että tuskin jaksoin postilaatikolle kävellä. Tutkimuksia tehtiin rankasti ja jopa lääkärit sanoi että päässä on vikaa. Kun sanoin että tutkitaan sitten sekin niin eipäs vaan tutkittukaan. Pyysin hoitavaa lääkäriä tuleen kanssani portaisiin katsomaan kuinka tilanne muutuu, eipäs vaan tullut. Portaissa 3 rappusta oli maksimi ja keuhkot huusi hoosiannaa. Lääkkeinä oli kortisonit, buventtooli, symbicort ja kipulääkkeenä oli panacod. Rintakehä oli kuin panssari yhtään ei antanut periksi ja kipu jäi jatkuvaksi joka pahenee rasituksessa. Minua pidettiin ihan hulluna ja työtä vieroksuvana oliona. Olen siitä kohtelusta vieläkin hyvin katkera ja luottamus lääkäreihin katosi ihan kokonaan. Ne helvetin idiootit ei laita eteenpäin vaan koittaa itse hoitaa toisen kustannuksella kun eivät osaa sanoo että itse ei nyt osaa eikä tiedä mikä on. Onneni oli yksi tuttu keuhkolääkäri joka otti yksityisesti asiani hoitoon ja paperini lähti helsinkiin 30 v erikoisia keuhkosairauksia hoitaneelle professorille. Johan rupes selviin ja kortisonia söin todella suurella annoksella ja siitä sain kaikki sivuoireet:-/ Siis helvetinmoinen kierre. Henki alkoi pikku hiljaa kulkeen. Kyseinen rofessori sanoi, että minun on pienetkin räkätaudit hoidettava antibioottikuurilla. Mutta arvaatkaan vaan saanko antibioottia. En ja aina saan sairastaa räkätautia kuukausi tolkulla ja kääntyä keuhkolääkärini puoleen:-/ Joka tuntte tapaukseni koska olin niin kummallinen tapaus.

      Olen menettänyt terveyteni moisen sairauden takia. En voi enää harrastaa sellaisia lajeja joissa tulee rasitusta. Välillä kipu tulee niin kovana, että on pakko pysähtyä ja olla vain paikoillaan, aivan kuin olisi joku kouristus. Keuhkokudos ei tunne mitään vaan keuhkojen pinnalla oleva limakalvo tuntee.

      Jos en olisi niin sitkeä ja voimakasluontoinen en enää olisi tässä , sellaisen kohtelun olen lääkäeriltä saanut, tämän kyseisen taudina kanssa. Keuhkojani kun kuunnellaan niin se ääni on niin korkea että, sitä ei kunolla kuule ja varsinkaan tk-lääkärit ei osaa edes kuunnella:-/ Aina kun sairastun uudelleen bronkioliittiin joudun oleen useita viikkoja sairaslomalla ja liikkuminen on hankalaa kun henki ei kulje kunnolla. Minulla ei kuitenkaan ole astmaa todettu. Bronkioliitti on uusiutuva sairaus. Näin minulle sanotiin. Nyt edellisestä todella vaikeasta bronkoliitista on n. 7 vuotta aikaa ja nyt olen taas sen kourissa ja työterveyslääkärin mielestä ole taas luuseri joka kiertää työtä. Lukisi ne paperit ja katsoisi kuinka paljon olen töistä poissa. En juuri ollenkaan, räkätautisena yritän aina hakea lääkettä koska pelkään tätä tilannetta. Mutta kun ei niin ei.

      Lääkärit pitää bronkioliittia höpö höpö tautina ja arvostelee sitä joka sitä sairastaa. Helvetti mutta olen katkera niille törpöille. Lukisin itseni lääkäriksi ja erikoistuisin keuhkosairauksiin jos en olisi näin iäkäs. Lääkäreille pitäisi koulutuksessa opettaa että ,jos oma tietotaito ei riitä pistä reilusti eteenpäin ja älä aliarvioi sen potilaan oireita koska hän ne oireet tuntee ei se joka siellä pöydän takana istuu. Itse olen terevyden alan ammattilainen ja todella paljon lukenut nyt keuhkosairauksista. En silti ole lääkäri.

      Kauankohan nyt tätä sairastan ja syön kortisonia: Ääni menee, en nuku ja töihin ajatteli taas puolikuntoisena mennä kun ei tästä tule yhtään mitään. Töiden jälkeen olen ihan puolikuollut raato jaka juuri ja juuri jaksaa enää raahautua kotiin työpäivän jälkeen. Minuahan ei mikään vaivaa,,, saatana sentään:-/ Tsemppiä vaan kaikille bronkioliittia sairastaville. Toivottavasti muilla on parempia kokemuksia.

      • 100µg

        Joka toinen astma on ALLERGIAA.

        Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana ruokavalio – "Lääkärit antavat väärää tietoa"
        http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1624947/astman-reuman-suolisto-ongelmien-takana-ruokavalio---laakarit-antavat-vaaraa-tietoa


        Ainakin ruokavalion muutosta kannattaa kokeilla eli viljat ja/tai maitotuotteet pois ruokavaliosta 4-6 viikoksi ja jos ei mitään muutosta huomaa, niin ottaa sitten takaisin. mm. maitotuotteissa on vaihtoehtoja lehmänmaidolle ja käsittelyssä.

        Ravinnolla on merkittävä vaikutus aivan kaikkiin sairauksiin ja niiden ehkäisyyn.

        Lääkkeitä syödään sitten tarvittaessa.

        Yleensä lääkitys vähenee, kun ruokavalio ja muu elämä on kunnossa. Ja potilaskin voi paljon paremmin kuin pelkällä lääkityksellä.

        Mutta kertooko lääkäri tästä mitään?

        Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa.

        Viljat tai maitotuotteet pois vähintään 4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


        Tärkeä D-vitamiini tulehduksen hoidossa:

        Uuden tutkimuksen mukaan runsas D-vitamiini helpottaa astmaa. Se esimerkiksi parantaa keuhkojen toimintakykyä ja astmahoidon tehokkuutta.
        http://www.tohtori.fi/?page=3509935&id=0546887

        Astman oireet lievenevät ja infektiot jäävät pois. Nyt uudet tieteelliset tutkimukset vahvistavat, että D-vitamiinilisä on todella tarpeen sekä lapsi- että aikuispotilaille. Mitä enemmän veressä on D-vitamiinia, sitä lievemmät ovat oireet ja sitä paremmin lääkitys auttaa, kertoivat amerikkalaisen National Jewish Health -instituutin tutkijat viime viikolla American Academy of Allergy, Asthma, and Immunology -kongressissa.
        http://terveyshymy.fi/tohtori-tolonen/d-vitamiini-auttaa-astmassa

        Dear Dr Cannell: D for childhood asthma
        http://blog.vitamindcouncil.org/2012/08/16/dear-dr-cannell-d-for-childhood-asthma/

        1 µg (mikrogramma) = 40 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

        10 µg (mikrogramma) = 400 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

        10 ng/ml = 25 nmol/L

        50 ng/ml = 125 nmol/L

        Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
        http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247


        On useampia tutkimuksia, joiden mukaan Omega-3 rasvahapot ja D-vitamiini voivat ehkäistä ja lievittää astman oireita.

        D-vitamiini, kortikosteroidit ja luuston mineralisoituminen astmassa

        Kortikosteroideilla hoidetuilla astmaa sairastavilla lapsilla D-vitamiinin puute näyttäisi liittyvän luuston huonoon mineralisoitumiseen.

        Laajassa yhdysvaltalaistutkimuksessa seurattiin 780:tä iältään 5 - 12-vuotiasta astmaa sairastavaa lasta yli neljän vuoden ajan. Seerumin D-vitamiinipitoisuus mitattiin kertaalleen tutkimuksen alussa. Luustontiheyttä seurattiin vuosittain DEXA:lla.

        Kun (pahentuneen) astman hoidossa käytettiin myös suun kautta otettavia kortikosteroideja, osoittautui luun mineralisoituminen sitä heikommaksi, mitä useamman kortikosteroidikuurin lapset olivat saaneet. Tämä kortikosteroidiannokseen liittyvä vaikutus ilmeni erityisesti pojilla, joilla seerumin D-vitamiinipitoisuudet olivat pienet. (Tse SM ym. J Allergy Clin Immunol 2012;130:53)

        ""Astmaa sairastavat lapset, joiden veressä on D-vitamiinia alle 75 nmol/l, ovat alttiita pahoille astmakohtauksille, ilmenee Pittsburghin lastensairaalan tutkimuksesta. Yhdysvaltain terveysvirasto (National Institutes of Health, NIH) rahoitti tätä tutkimusta, joka tehtiin San Juanissa, Puerto Ricon pääkaupungissa, leveysasteella 18, jossa aurinko paistaa paljon ja korkealta. Tiedot tukevat muita tutkimuksia ja käytännön kokemuksia astman D-vitamiinihoidosta. Seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) tulisi mitata ja nostaa 125–150 nmoliin/l. Siihen voidaan tarvita D-vitamiinia 100–150 mikrogrammaa päivässä.""
        http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2395


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe