Taannoin tuli mainittua '87-mallisesta W124 200-bensakiesistä. Kaveri sitä katseli ja pienoinen värinä poistui kardaanilimpun vaihdolla. Viikonloppuna miekkonen sitten vetäisi kunnon koeajon, n. 500 km keikan. Öljyt laitettiin aurinkoakin tarkemmin tasan ylärajaan. Kotiutumisen jälkeen pinta täytettiin ylärajaan. Syönti oli ½ litraa tasan.
Ajettuna on aika tarkalleen 300 tkm. Konetta ei ole käytetty auki, mutta vesipumppu on uusittu.
Huoltokirjan mukaan öljyt on vaihdettu 120 tkm asti peräti 5000 km välein ja siitä eteenpäin 10.000 km jaksoissa.
Kun auto käynnistetään kylmänä, putkesta ei tule käytännössä mitään. Minuutin käynnin jälkeen pakokaasu alkaa "paksuuntua" ja siinä on tunnistettava öljymäinen hajuvivahde. Ryntäyttäessä ei savuta kuitenkaan enempää kuin tyhjäkäynnillä.
Koneremppa on ehkä ylimitoitettu käsite, mutta hovari on nyt talvilomilla ja aatoksena olisi vaihtaa venavarsien kumit, niiden kulumista ensisijaisesti epäilimme. Vaan eipä ole tuota operaatiota koskaan tullut tehtyä - siis koitetaanko vaihtaa itse vai odotellaanko suosista hovimikon paluuta. Paljonko saattaisi osapuilleen maksaa tämä show (kauppahinnan pikku tinkimisen perusteeksi).
Onko itse tehdessä jotain erityistä huomioitavaa? On se M102 kuitenkin eri mylly kuin esim. Vauxhall Vivan 1.2-litrainen työntötankokone, jonka täysremppasi yhdessä illassa "polven päällä" lähes ruuvarin ja jakarin voimin :D
Konerempan paikka?
6
845
Vastaukset
- Silver
Tervehdys - tässä ollaan taas sorvin ääressä.
Ainahan kannattaa aloittaa helpommalla ja halvemmalla remontilla.
Jos tiivarit on vielä alkuperäiset, niin ovat
varmaankin kovettuneet. Toisaalta M102-koneessa
noilla kilometreillä voi olla edessä ohjainten vaihto. Ohjaimet ovat tässä mallissa melko lyhyet
ja siksi kuluvammat kuin muissa MB-koneissa.
Mutta jos aloittaisi tiivarien vaihdolla, niin
samalla pääsee kokeilemaan paljonko ohjaimissa
on "klappia". Jos välystä jo on, niin uudet tiivarit kuluvat taas väljäksi melko pian.
Työvaihe on aika helppo, jos on käytettävissä
erityinen työkalu, jolla pääsee painamaan ventt. jousen alas, jolloin ventt.lukitus palat saa hallitusti irti/ takaisin.- nih
Näin olen käsittänyt minäkin, että M102 on vielä "vanhanaikainen" kone, johon tuo remppa ei ole ihan ylivoimaista. (Helvetti, kun tuohon M103-koneiseen farkkuun saa palkata jonkun sirokätisen jopa vaan polttimoa vaihtamaan, kun konehuone on NIIN täynnä palikkaa...)
Venttiilivarren kumeja veikataan täältäkin. Kilometrejä herkemmin ne taitavat pahastua muuten ihan ajan vaikutuksesta, eli jopa vähän ajetussa vanhemman pään koneessa kumit voivat vuotaa.
Miten joku ihmeaine, jonka väitetään paikkaavan noiden ohjurikumien vuodot?!Uskaltaako mokomaa koettaa. - Silver
nih kirjoitti:
Näin olen käsittänyt minäkin, että M102 on vielä "vanhanaikainen" kone, johon tuo remppa ei ole ihan ylivoimaista. (Helvetti, kun tuohon M103-koneiseen farkkuun saa palkata jonkun sirokätisen jopa vaan polttimoa vaihtamaan, kun konehuone on NIIN täynnä palikkaa...)
Venttiilivarren kumeja veikataan täältäkin. Kilometrejä herkemmin ne taitavat pahastua muuten ihan ajan vaikutuksesta, eli jopa vähän ajetussa vanhemman pään koneessa kumit voivat vuotaa.
Miten joku ihmeaine, jonka väitetään paikkaavan noiden ohjurikumien vuodot?!Uskaltaako mokomaa koettaa.Epäilen kovasti aineiden tehoa, varsinkin kun
kulutus on jo tuotakin luokkaa.
On muuten tapahtunut jonkun kerran, että M102- mallissa ohjurikumi hyppää pois paikaltaan.
Käsittääkseni kuitenkin voi tapahtua vasta kun ne ovat muutenkin vaihtokunnossa ( = kovettuneet).
Siinähän kyllä kulutus nousee... - Silver
nih kirjoitti:
Miten joku ihmeaine, jonka väitetään paikkaavan noiden ohjurikumien vuodot?!Uskaltaako mokomaa koettaa.### taas jutut häviää ¤¤
*'**'*
Kirjoitin vaa sitä, että en usko , että noinkin suurta (?) kulutusta enää aineilla korjaa.
Olen kuullut jounkun tapauksen että jo muutenkin kovettunut ventt.kumi on hypännyt paikoiltaan.
Siinähän muuten kulutus nousee.. - Kaapo
Silver kirjoitti:
Epäilen kovasti aineiden tehoa, varsinkin kun
kulutus on jo tuotakin luokkaa.
On muuten tapahtunut jonkun kerran, että M102- mallissa ohjurikumi hyppää pois paikaltaan.
Käsittääkseni kuitenkin voi tapahtua vasta kun ne ovat muutenkin vaihtokunnossa ( = kovettuneet).
Siinähän kyllä kulutus nousee...Sen verran kokeilin kiesiä itsekin, että sinänsä kone käy varsin nätisti ja ilman sivuääniä, öljynpaineet ovat ok sekä veto pontevaa. Näin muodoin ensimmäinen epäily kohdistui juuri kumeihin. Pistän tästä aiheesta vielä uskonvahvistusta kaverille, ettei nyt lähde hötkyämään (eka Mersunsa, nyt sekin vielä kandidaatti).
Eikä siinä konkurssi pääse tulemaan, eikös ne ole pari kolme erkkiä ketale ja kahdeksan menee.
- .
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195983
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263764- 822597
- 392131
- 331902
- 451878
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331478