Lueskelin finlexistä merimiespassista ja sain semmosen käsityksen että se siis vaatii alan työsuhteen tai vastaavan jotta sillä olisi jotain käyttöä. Eli ilman alan hommia passi ei käy tästä normaali passista vaan jos haluan lähteä lomamatkalle vaikkapa Australiaan vaaditaan siihen normi-passi merimiespassi ei siis käy matkustusasiakirjasta. Onko näin? Mutta selvitän asian vielä viranomaisilta huomenissa.
merimiespassi
31
15565
Vastaukset
- juttu vaan
Merimiespassi on jäänne entiseltä ajalta. Ilmainen se on ja joissain tilanteissa joissakin oikein eksoottisissa paikoissa saattaa olla eduksikin, tai jopa välttämättömyys. Mutta eivät tavan merimiehet sitä käsittääkseni käytä. Tulet kotimaahan lomalle, perhe haluaa lähteä Kanarian saarille, sinä lähdet poliisilaitokselle vaihtamaan merimiespassia tavalliseen passiin.
- ilmainen
viimeksi uusittaessa, maksoi 40e.
varustamo kyllä maksaa viulut.
- passista
Kyllä merimiespassi on vieläkin käytössä. Se toimii viisumina sellaisissa paikoissa joissa nyt vielä viisumia tarvitsee. Itse olen käyttänyt sitä viime vuosina Venäjällä ja Libyassa ja muutamassa muussa Afrikan maassa.
Toinen käyttö sille on antaa merimiespassi laivan toimistoon ja pitää itse varsinainen. Pääseepähän lähtemään jos siltä tuntuu!
Passi käyttö edellyttää sitä että on liikkeellä laivalla ja nimenomaan töissä. Lomareissuilla siitä ei ole mitään hyötyä.
Jos et ole töissä laivalla joka seilaa EU-alueen ulkopuolella et tee merimies passilla yhtään mitään. - ja hammasharja
merimiespassi ei kelpaa turistipassina. ja merimiespassi varmasti jonkin sortin "jäänne".
vaan ei tarvitse mennä kuin venäjän puolelle, niin ei välttämättä kaikissa satamissa pääse edes kaijalle ilman merimiespassia. aikoinaan merimiespassilla sai ylimääräistä kuormaa lentokoneeseen, tuli sitten turistina tai töistä. nykyisin samat kilot kaikille.- asiaan....
nykyisin samat kilot kaikille.
Ei pidä paikkaansa.
Sailoreilla 40kg. - vaan näin..
asiaan.... kirjoitti:
nykyisin samat kilot kaikille.
Ei pidä paikkaansa.
Sailoreilla 40kg...pitää paikkaansa..
erillisiä "vapauksia" ei enää lentoyhtiöt tunne. ei muuttolennolla..ei merimieslennolla..
lainaus..
Yksittäinen matkalaukku (esim. kahden henkilön yhteinen laukku) ei saa painaa yli 32 kg...
erillisiä ohjeita ei ole, sen tiedän..tosin nykyisin saa pitää puhelintakin päällä lennolla..tiesitkö sitä.. - ja unohtu..
vaan näin.. kirjoitti:
..pitää paikkaansa..
erillisiä "vapauksia" ei enää lentoyhtiöt tunne. ei muuttolennolla..ei merimieslennolla..
lainaus..
Yksittäinen matkalaukku (esim. kahden henkilön yhteinen laukku) ei saa painaa yli 32 kg...
erillisiä ohjeita ei ole, sen tiedän..tosin nykyisin saa pitää puhelintakin päällä lennolla..tiesitkö sitä..käsitavaroita reittilennolla ilman läppäriä 8kg ja läppärillä 10kg. eli noin 40kg kaikkineen.
turistilennoilla kanarialle 20kg per nenä
5kg käsitavaraa. - hasse
ja unohtu.. kirjoitti:
käsitavaroita reittilennolla ilman läppäriä 8kg ja läppärillä 10kg. eli noin 40kg kaikkineen.
turistilennoilla kanarialle 20kg per nenä
5kg käsitavaraa.Tuntuu kirjoittajalla menneen asiat vahan sekaisin. Merimieslipulla (seaman ticket) matkustavalla on oikeus 40 kilon matkatavaroihin plus normaali kasipakaasi, noin 8 kiloa, riippuen lentoyhtiosta. En tosin ole koskaan kuullut, etta jos on kannettava tietokone mukana, saa vieda enemman kiloja matkustamoon.
Merimiespassia (viimeisen 20 vuoden aikana) olen kerran tarvinnut Perussa ja toisen kerran Kolumbiassa. Neukkulassahan sita kaytettiin tarkoituksella, ettei siihen "oikeaan" passiin tullut tarpeettomia leimoja, jotka muualla maailmalla saattoivat estaa maihin paasyn kommunistina.
Panama, Liberia ja Cayman Island myontavat merimieskirjan (patevyystodistuksen lisaksi), jota kaytetaan normaalisti merimiehen henkilotodistuksena useissa maissa, jenkkila poisluettuna. Siellahan merimies on automaattisesti terroristi.
Myoskaan marimiespassin kaytosta viisumina en ole koskaan kuullut. Tulee mieleen ainakin Australia ja USA, joissa on aina vaadittu erillinen viisumi merimiehilta ennen sinne matkustamista.
Hauskana lisana voin kertoa, etta vuonna 1980 maksaessani ulos laivasta Saudi-Arabiassa, ei kumpikaan suomalainen passini kelvannut. Suomalainen merimieskirja, jossa ei ollut silloin sanakaan englannin kielta kuitenkin kelpasi.
Turvallista lentomatkaa kaikille. hasse kirjoitti:
Tuntuu kirjoittajalla menneen asiat vahan sekaisin. Merimieslipulla (seaman ticket) matkustavalla on oikeus 40 kilon matkatavaroihin plus normaali kasipakaasi, noin 8 kiloa, riippuen lentoyhtiosta. En tosin ole koskaan kuullut, etta jos on kannettava tietokone mukana, saa vieda enemman kiloja matkustamoon.
Merimiespassia (viimeisen 20 vuoden aikana) olen kerran tarvinnut Perussa ja toisen kerran Kolumbiassa. Neukkulassahan sita kaytettiin tarkoituksella, ettei siihen "oikeaan" passiin tullut tarpeettomia leimoja, jotka muualla maailmalla saattoivat estaa maihin paasyn kommunistina.
Panama, Liberia ja Cayman Island myontavat merimieskirjan (patevyystodistuksen lisaksi), jota kaytetaan normaalisti merimiehen henkilotodistuksena useissa maissa, jenkkila poisluettuna. Siellahan merimies on automaattisesti terroristi.
Myoskaan marimiespassin kaytosta viisumina en ole koskaan kuullut. Tulee mieleen ainakin Australia ja USA, joissa on aina vaadittu erillinen viisumi merimiehilta ennen sinne matkustamista.
Hauskana lisana voin kertoa, etta vuonna 1980 maksaessani ulos laivasta Saudi-Arabiassa, ei kumpikaan suomalainen passini kelvannut. Suomalainen merimieskirja, jossa ei ollut silloin sanakaan englannin kielta kuitenkin kelpasi.
Turvallista lentomatkaa kaikille.Joo, kyllä aikoinaan kannatti pitää kahta passia laivoilla. Toiseen saattoi kerätä leimat "ei-toivotuista" maista, esim NL, Israel, Kiina (PRC).
Toista saattoi sitten käyttää maissa, jotka eivät tykänneet noista edellämainituista. Arabimaat eivät diganneet Israelin leimoja, Etelä-Korea ei ainakaan minulle antanut proopuskaa, kun oli passissa Kiinan leimat, jne. Tosin Koreassakin pääsi kyllä maihin ilman proopuskaa, kun näytti sitä toista passia sataman portilla. Tiedä sitten onko nykyään niin tarkkaa noiden leimojen kanssa.- finnairin faktaa
hasse kirjoitti:
Tuntuu kirjoittajalla menneen asiat vahan sekaisin. Merimieslipulla (seaman ticket) matkustavalla on oikeus 40 kilon matkatavaroihin plus normaali kasipakaasi, noin 8 kiloa, riippuen lentoyhtiosta. En tosin ole koskaan kuullut, etta jos on kannettava tietokone mukana, saa vieda enemman kiloja matkustamoon.
Merimiespassia (viimeisen 20 vuoden aikana) olen kerran tarvinnut Perussa ja toisen kerran Kolumbiassa. Neukkulassahan sita kaytettiin tarkoituksella, ettei siihen "oikeaan" passiin tullut tarpeettomia leimoja, jotka muualla maailmalla saattoivat estaa maihin paasyn kommunistina.
Panama, Liberia ja Cayman Island myontavat merimieskirjan (patevyystodistuksen lisaksi), jota kaytetaan normaalisti merimiehen henkilotodistuksena useissa maissa, jenkkila poisluettuna. Siellahan merimies on automaattisesti terroristi.
Myoskaan marimiespassin kaytosta viisumina en ole koskaan kuullut. Tulee mieleen ainakin Australia ja USA, joissa on aina vaadittu erillinen viisumi merimiehilta ennen sinne matkustamista.
Hauskana lisana voin kertoa, etta vuonna 1980 maksaessani ulos laivasta Saudi-Arabiassa, ei kumpikaan suomalainen passini kelvannut. Suomalainen merimieskirja, jossa ei ollut silloin sanakaan englannin kielta kuitenkin kelpasi.
Turvallista lentomatkaa kaikille."Bisnesluokassa, sekä Finnair Plus Platinum-, Gold- ja Silver- jäsenillä ja Finnair Club -jäsenillä matkustusluokasta riippumatta yksi laukku, jonka ulkomitta on enintään 115 cm (55 40 20 cm) sekä yksi salkku tai kannettava tietokone. Yhteensä kaksi laukkua joiden yhteispaino saa olla enintään 10 kg."
..niin tietty tuo 10kg klubilaisille..sen unohdin mainita..
tietty eri yhtiöillä eri ohjeita.
ja tuota merimiespassia on vaadittu venäjällä ihan 2000 luvulla. satamasta ja viranomaisesta riippuen..välillä jopa päivästä ja kellon ajastakin..kuten tyyliin kuuluu.. - tuosta lipustasi
hasse kirjoitti:
Tuntuu kirjoittajalla menneen asiat vahan sekaisin. Merimieslipulla (seaman ticket) matkustavalla on oikeus 40 kilon matkatavaroihin plus normaali kasipakaasi, noin 8 kiloa, riippuen lentoyhtiosta. En tosin ole koskaan kuullut, etta jos on kannettava tietokone mukana, saa vieda enemman kiloja matkustamoon.
Merimiespassia (viimeisen 20 vuoden aikana) olen kerran tarvinnut Perussa ja toisen kerran Kolumbiassa. Neukkulassahan sita kaytettiin tarkoituksella, ettei siihen "oikeaan" passiin tullut tarpeettomia leimoja, jotka muualla maailmalla saattoivat estaa maihin paasyn kommunistina.
Panama, Liberia ja Cayman Island myontavat merimieskirjan (patevyystodistuksen lisaksi), jota kaytetaan normaalisti merimiehen henkilotodistuksena useissa maissa, jenkkila poisluettuna. Siellahan merimies on automaattisesti terroristi.
Myoskaan marimiespassin kaytosta viisumina en ole koskaan kuullut. Tulee mieleen ainakin Australia ja USA, joissa on aina vaadittu erillinen viisumi merimiehilta ennen sinne matkustamista.
Hauskana lisana voin kertoa, etta vuonna 1980 maksaessani ulos laivasta Saudi-Arabiassa, ei kumpikaan suomalainen passini kelvannut. Suomalainen merimieskirja, jossa ei ollut silloin sanakaan englannin kielta kuitenkin kelpasi.
Turvallista lentomatkaa kaikille.mikä on tuo merimies lippusi. siis mistä sellaisen voi nykymaailmassa ostaa. itse olen lennellyt ympäriinsä jokusen sata kertaa ja ihan oikeilla lipuilla siellä mennään. tosin varustamoiden piikkiin.
- ei tarvitse
tuosta lipustasi kirjoitti:
mikä on tuo merimies lippusi. siis mistä sellaisen voi nykymaailmassa ostaa. itse olen lennellyt ympäriinsä jokusen sata kertaa ja ihan oikeilla lipuilla siellä mennään. tosin varustamoiden piikkiin.
nykyään ja ne matkatavara painot hoituu sillä että konttori on tilatessaan lipun ilmoittanut että kyseinen jannu on merimies ja siten oikeutettu kantaa enemmän tavaraa. Ehkä hän tarkoitti sitä sillä "Seaman's ticketillä". Käytännössä se on vain merkintä siinä matkalipussa että saat kantaa sen ja sen verran kampetta (en muista kilomääriä) muuta eroa ei normi tikettiin ole. Kysyin kerran tätä että virkailijalta kun sanoin että miksi et tarvinnut merimiespassiani ja silti sain näin paljon kantaa kamaa. Virkailija sanoi että näen jo tästä koneelta että olet menossa laivaan töihin joten sulle sallitaan enemmän kiloja. Tämä tapahtui vuoden 2000 luvun alussa.
- miten,
ei tarvitse kirjoitti:
nykyään ja ne matkatavara painot hoituu sillä että konttori on tilatessaan lipun ilmoittanut että kyseinen jannu on merimies ja siten oikeutettu kantaa enemmän tavaraa. Ehkä hän tarkoitti sitä sillä "Seaman's ticketillä". Käytännössä se on vain merkintä siinä matkalipussa että saat kantaa sen ja sen verran kampetta (en muista kilomääriä) muuta eroa ei normi tikettiin ole. Kysyin kerran tätä että virkailijalta kun sanoin että miksi et tarvinnut merimiespassiani ja silti sain näin paljon kantaa kamaa. Virkailija sanoi että näen jo tästä koneelta että olet menossa laivaan töihin joten sulle sallitaan enemmän kiloja. Tämä tapahtui vuoden 2000 luvun alussa.
tuo lentävä henkilökunta lentoyhtiöillä. Onkos niillä myös joku oma passi millä saa tuoda enempi kiloja ja vaikkapa viinaa? Pakko olla. Onhan noi sentää ihan eri porukkaa kuin jotkut skönäri ressukat.
- kyselet
miten, kirjoitti:
tuo lentävä henkilökunta lentoyhtiöillä. Onkos niillä myös joku oma passi millä saa tuoda enempi kiloja ja vaikkapa viinaa? Pakko olla. Onhan noi sentää ihan eri porukkaa kuin jotkut skönäri ressukat.
Ei se lentoporukka lentoyhtiöiden kassaan mitään rahaa tuo. Mutta varustamot maksavat pitkät pennit. Millaiset lienee sopimukset, mitä ovat keskenään tehneet, mutta merimies on maksava asiakas.
- aikoinaan
hasse kirjoitti:
Tuntuu kirjoittajalla menneen asiat vahan sekaisin. Merimieslipulla (seaman ticket) matkustavalla on oikeus 40 kilon matkatavaroihin plus normaali kasipakaasi, noin 8 kiloa, riippuen lentoyhtiosta. En tosin ole koskaan kuullut, etta jos on kannettava tietokone mukana, saa vieda enemman kiloja matkustamoon.
Merimiespassia (viimeisen 20 vuoden aikana) olen kerran tarvinnut Perussa ja toisen kerran Kolumbiassa. Neukkulassahan sita kaytettiin tarkoituksella, ettei siihen "oikeaan" passiin tullut tarpeettomia leimoja, jotka muualla maailmalla saattoivat estaa maihin paasyn kommunistina.
Panama, Liberia ja Cayman Island myontavat merimieskirjan (patevyystodistuksen lisaksi), jota kaytetaan normaalisti merimiehen henkilotodistuksena useissa maissa, jenkkila poisluettuna. Siellahan merimies on automaattisesti terroristi.
Myoskaan marimiespassin kaytosta viisumina en ole koskaan kuullut. Tulee mieleen ainakin Australia ja USA, joissa on aina vaadittu erillinen viisumi merimiehilta ennen sinne matkustamista.
Hauskana lisana voin kertoa, etta vuonna 1980 maksaessani ulos laivasta Saudi-Arabiassa, ei kumpikaan suomalainen passini kelvannut. Suomalainen merimieskirja, jossa ei ollut silloin sanakaan englannin kielta kuitenkin kelpasi.
Turvallista lentomatkaa kaikille."Suomalainen merimieskirja, jossa ei ollut silloin sanakaan englannin kielta kuitenkin kelpasi."
Sveduilla oli käytössä aikoinaan vain - on se olla
aikoinaan kirjoitti:
"Suomalainen merimieskirja, jossa ei ollut silloin sanakaan englannin kielta kuitenkin kelpasi."
Sveduilla oli käytössä aikoinaan vainKyllä mä ainakin käytän merimiespassia kovastikin, luonnollisesti vain duuniympyröissä. Itämaiden leimat ja sen sellaiset niputtuu sinne kätevästi, eikä tosiaan tarvitse antaa turistipassia paatille säilöön eli voi lähteä koska huvittaa jos on pakko. Nykyisellä työnantajalla ei ihmeellisempi optio, mutta on sellaisissa paikoissakin oltu joissa olen todella ollut helpottunut että on vielä oma passi kourassa. Sitä paitsi metka ja erikoinen asiakirja ja käy henkkareista eikä kauheasti haittaa jos hukkuu. Viisumimaissa pääsee maihin merimiespassilla jos voidaan osoittaa olevan hommissa paatilla eli jokin lisäasiakirja tarvitaan kanssa (työsopimus).
Seaman´s tickettejä seilori itse saa jos ostaa itse lentolippunsa paatille mennessä/tullessa, tarvitaan työsopimus tai jtn liitteeksi. Silloin saa kamaa ottaa enemmän kuin turisti ja lipun edullisemmin. Yleensähän firma hoitaa piletit joten ei tämä ole niin arkinen tapahtuma. Näin skulaa ainakin Finnairilla, suuresta maailmasta en tiedä. - tavaroista
on se olla kirjoitti:
Kyllä mä ainakin käytän merimiespassia kovastikin, luonnollisesti vain duuniympyröissä. Itämaiden leimat ja sen sellaiset niputtuu sinne kätevästi, eikä tosiaan tarvitse antaa turistipassia paatille säilöön eli voi lähteä koska huvittaa jos on pakko. Nykyisellä työnantajalla ei ihmeellisempi optio, mutta on sellaisissa paikoissakin oltu joissa olen todella ollut helpottunut että on vielä oma passi kourassa. Sitä paitsi metka ja erikoinen asiakirja ja käy henkkareista eikä kauheasti haittaa jos hukkuu. Viisumimaissa pääsee maihin merimiespassilla jos voidaan osoittaa olevan hommissa paatilla eli jokin lisäasiakirja tarvitaan kanssa (työsopimus).
Seaman´s tickettejä seilori itse saa jos ostaa itse lentolippunsa paatille mennessä/tullessa, tarvitaan työsopimus tai jtn liitteeksi. Silloin saa kamaa ottaa enemmän kuin turisti ja lipun edullisemmin. Yleensähän firma hoitaa piletit joten ei tämä ole niin arkinen tapahtuma. Näin skulaa ainakin Finnairilla, suuresta maailmasta en tiedä.finnairin ohjeet matkatavaroille.
puhelintiedustelun mukaan muuta ohjetta ei ole.
säännöt koskee kaikkia. myös merimiehiä!!!!!!
Sallittu määrä kirjattavaa matkatavaraa reittilennoilla:
Suomesta -> Eurooppa, Lähi-itä, Kaukoitä, Afrikka, Keski- ja Etelä-Amerikka -> Suomeen
Bisnesluokassa 30 kg.
Turistiluokassa 20 kg.
Finnair Plus Platinum-, Gold- ja Silver-jäsenet saavat ottaa 40 kg matkatavaraa matkustusluokasta riippumatta.
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla 10 kg matkatavaraa sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg (esim. kahden henkilön yhteinen laukku).
Suomesta -> USA ja Kanada -> Suomeen
Bisnes- ja turistiluokassa kaksi laukkua, joiden kummankin mittojen summa saa olla enintään 158 cm (pituus leveys korkeus) ja kummankin paino enintään 32 kg.
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla yksi laukku, jonka mittojen summa saa olla enintään 155 cm ja paino enintään 10 kg, sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg (esim. kahden henkilön yhteinen laukku).
Suomen sisäisillä lennoilla
Kolme laukkua.
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla 10 kg matkatavaraa sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg.
Sallittu määrä matkatavaraa Lomalennoilla:
20 kg
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla 10 kg matkatavaraa sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg (esim. kahden henkilön yhteinen laukku). - seilori1001
tavaroista kirjoitti:
finnairin ohjeet matkatavaroille.
puhelintiedustelun mukaan muuta ohjetta ei ole.
säännöt koskee kaikkia. myös merimiehiä!!!!!!
Sallittu määrä kirjattavaa matkatavaraa reittilennoilla:
Suomesta -> Eurooppa, Lähi-itä, Kaukoitä, Afrikka, Keski- ja Etelä-Amerikka -> Suomeen
Bisnesluokassa 30 kg.
Turistiluokassa 20 kg.
Finnair Plus Platinum-, Gold- ja Silver-jäsenet saavat ottaa 40 kg matkatavaraa matkustusluokasta riippumatta.
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla 10 kg matkatavaraa sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg (esim. kahden henkilön yhteinen laukku).
Suomesta -> USA ja Kanada -> Suomeen
Bisnes- ja turistiluokassa kaksi laukkua, joiden kummankin mittojen summa saa olla enintään 158 cm (pituus leveys korkeus) ja kummankin paino enintään 32 kg.
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla yksi laukku, jonka mittojen summa saa olla enintään 155 cm ja paino enintään 10 kg, sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg (esim. kahden henkilön yhteinen laukku).
Suomen sisäisillä lennoilla
Kolme laukkua.
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla 10 kg matkatavaraa sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg.
Sallittu määrä matkatavaraa Lomalennoilla:
20 kg
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla 10 kg matkatavaraa sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg (esim. kahden henkilön yhteinen laukku). - seilannut
on se olla kirjoitti:
Kyllä mä ainakin käytän merimiespassia kovastikin, luonnollisesti vain duuniympyröissä. Itämaiden leimat ja sen sellaiset niputtuu sinne kätevästi, eikä tosiaan tarvitse antaa turistipassia paatille säilöön eli voi lähteä koska huvittaa jos on pakko. Nykyisellä työnantajalla ei ihmeellisempi optio, mutta on sellaisissa paikoissakin oltu joissa olen todella ollut helpottunut että on vielä oma passi kourassa. Sitä paitsi metka ja erikoinen asiakirja ja käy henkkareista eikä kauheasti haittaa jos hukkuu. Viisumimaissa pääsee maihin merimiespassilla jos voidaan osoittaa olevan hommissa paatilla eli jokin lisäasiakirja tarvitaan kanssa (työsopimus).
Seaman´s tickettejä seilori itse saa jos ostaa itse lentolippunsa paatille mennessä/tullessa, tarvitaan työsopimus tai jtn liitteeksi. Silloin saa kamaa ottaa enemmän kuin turisti ja lipun edullisemmin. Yleensähän firma hoitaa piletit joten ei tämä ole niin arkinen tapahtuma. Näin skulaa ainakin Finnairilla, suuresta maailmasta en tiedä.Missä laivassa pitää antaa passi kaniin? En ole 42vuoden aikana antanut kertaakaan. Ei turistipassista tarvitse antaa, kuin passin numero. Merimiesalennukset lentolipuissa ovat menneen talven lumia. Kellä on 40kg matkatavaroita laivalle tullessa tai lomalle lähtiessä?
- joskus laivan nähnyt
seilannut kirjoitti:
Missä laivassa pitää antaa passi kaniin? En ole 42vuoden aikana antanut kertaakaan. Ei turistipassista tarvitse antaa, kuin passin numero. Merimiesalennukset lentolipuissa ovat menneen talven lumia. Kellä on 40kg matkatavaroita laivalle tullessa tai lomalle lähtiessä?
http://www.smu.fi/jasenyys/jasenedut/finnairilta_erikoishinnat_merimi/
tarvinneeko lisätä mitään? - eläkeukko jo hetken
joskus laivan nähnyt kirjoitti:
http://www.smu.fi/jasenyys/jasenedut/finnairilta_erikoishinnat_merimi/
tarvinneeko lisätä mitään?"Seilannut". Missä lienet kulkenut? Euoopassa vai maailmalla? "Joskus laivalla käynyt" kertoi alennuksista vakuuttavasti (Finnair). Passien säilytyksistä ja tarpeesta klaarauksissa on omat sääntönsä eri maissa.
Lippujen hinnoissa on erilaisia alennuksia myös merimiehille. Keski-Eurooppalaisilla matkatoimistoilla on myös omia sopimuksia lentoyhtiöiden kanssa koskien merimiehiä. Hinnoittelu on maallikolle tuntematonta.
Muissa kommenteissa "varmoja" mielipiteitä, jotka ovat usein epätarkkoja tai jopa vääriä. Miksi niitä esitetään??? tavaroista kirjoitti:
finnairin ohjeet matkatavaroille.
puhelintiedustelun mukaan muuta ohjetta ei ole.
säännöt koskee kaikkia. myös merimiehiä!!!!!!
Sallittu määrä kirjattavaa matkatavaraa reittilennoilla:
Suomesta -> Eurooppa, Lähi-itä, Kaukoitä, Afrikka, Keski- ja Etelä-Amerikka -> Suomeen
Bisnesluokassa 30 kg.
Turistiluokassa 20 kg.
Finnair Plus Platinum-, Gold- ja Silver-jäsenet saavat ottaa 40 kg matkatavaraa matkustusluokasta riippumatta.
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla 10 kg matkatavaraa sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg (esim. kahden henkilön yhteinen laukku).
Suomesta -> USA ja Kanada -> Suomeen
Bisnes- ja turistiluokassa kaksi laukkua, joiden kummankin mittojen summa saa olla enintään 158 cm (pituus leveys korkeus) ja kummankin paino enintään 32 kg.
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla yksi laukku, jonka mittojen summa saa olla enintään 155 cm ja paino enintään 10 kg, sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg (esim. kahden henkilön yhteinen laukku).
Suomen sisäisillä lennoilla
Kolme laukkua.
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla 10 kg matkatavaraa sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg.
Sallittu määrä matkatavaraa Lomalennoilla:
20 kg
Alle 2-vuotiaalla, jolle ei ole varattu omaa istumapaikkaa, saa olla 10 kg matkatavaraa sekä yhdet kokoontaitettavat lastenrattaat.
Yksittäinen matkalaukku saa painaa enintään 32 kg (esim. kahden henkilön yhteinen laukku).Kyllä Finnairkin tunnustaa merimiespassin ja matkatavaraa saa olla enemmän.
Paskapuhetta on, jos kuka muuta väittää.- Anonyymi
Hei
Katselin poliisin sivustoa, jossa oli mm. passien hinnasto. Siellä oli merimiespassin hinta 68€, todella järkyttävä hinta, vaikka varustamo maksaisikaan.
Vielä 1980- luvulla se oli maksuton.
Rale - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei
Katselin poliisin sivustoa, jossa oli mm. passien hinnasto. Siellä oli merimiespassin hinta 68€, todella järkyttävä hinta, vaikka varustamo maksaisikaan.
Vielä 1980- luvulla se oli maksuton.
Rale"Vielä 1980- luvulla se oli maksuton. "
Ei se maksuton ollut. Sen maksamiseen vaan osallistuivat kaikki muutkin veronmaksajat. Vaikka eivät kyseisestä passista mitään hyötyneet tai tienneet. Nyt kustannukset maksaa sen aiheuttaja. Enää muut eivät jtoisten kuluihin osallistu.
- Don Bacardi
Hyvin yksinkertainen selitys. Ei tieda mistaan mitaan, mutta on polttava tarve jul-
kituoda tietamattomyyttaan. Siis siksi!- miksjokuonsyylä
sä vanha syylä sit jotain tiedät vai.sä oot olematon ukkeli
- 2 PASSIA
Venäjälle seilaavien kannattaa hankkia merimiespassi, turistipassilla ei siellä pääse välttämättä edes lääkäriin jos sattuu sairastumaan. Ehkä on muitakin vastaavia maita, en tiedä. Toisaalta turistipassikin on oltava, minulta jäi kerran pääsemättä Tallinnan- risteilylle kun olin vahingossa ottanut mukaan merimiespassin enkä turistipassia. Kuvallinen henkilöllisyystodistus olisi kelvannut.
- kopiokake1
Mitä täällä vauhkotaan jostain merimiespassissta, sehän on/oli ihan nykyajan tuotantoa. Kun olin uusi (vielä nuorempi kuin ny) silloin pärjäsi pelkällä esteettömyystodistuksella joka on pelkkä A4 kokoinen paperi. Monta vuotta sillä seilasin, ei tullut koskaan ongelmia. No juu, taisi tulla Kanadan Halifaxisa, annoin yhden vanhan esteettömyystodistuksen yhelle "pummille", sen seurauksena kanadassa on Kake 2 täysin samoilla tiedoilla. Otti perhana minun henkilöllisyyteni. Vaan minkäs teet.
- Anonyymi
Onko tietoa mistä voisin löytää tietoa 50-luvun alusta?
- Anonyymi
Merimiespassi on / vastaa monissa maissa käytössä olevaa kansainvälistä merimieskirjaa, jollaista meillä ei käytetä. Kaikkialla ei heti hyväksytä merimiespassiakaan (johtuen sanasta passi), mutta joskus se on vahvempi henkilöasiakirja, kuin kansallinen passi. Lukekaapa merimiespassistanne mikä se on. Yleensä se hyväksytään, mutta poikkeuksiakin on. Tiedän kyllä, että suomenkielinen merimieskirja ( ei siis se kansainvälisessä käytössä oleva) oli joskus parempi dokumentti ilman kuvaakin pelkällä suomenkielellä, kuin passi tai merimiespassi Meidä merimieskirjamme on aivan eri dokumentti, kuin kansainvälisessä toiminnassa oleva viranomaisen myöntämä merimieskirja.
Joskus on hyvä käytäntö, että passit / merimiespassit ovat päällikön hallussa. Passien tarkastus käy jouhevasti sisään klaarauksessa. Vähemmän sivistyneissä maissa, mm Venäjällä ja Jenkeissä vaaditaan pärstätarkastus eikä riitä, että passit ovat kipparilla. Pitää olla passi, meidän merimiespassi tai merimieskirja sekä henkilö paikalla. Säännösten tulkinta on joskus aika kummallista. Mutta maassa maan tavalla, eikä siinä pullikointi auta. Hommasta voi tulla vaikeaa pullistelemalla ja jopa kallista. Mutta ystävyyden lahjat (lahjontahan on kiellettyä) ovat useissa satamissa tervetulleita; savukekartongit ja juomapullot. Sehän onkin ystävällistä pienipalkkaisia viranomaisia kohtaan. Ystävällisyys ja kohteliaisuus auttaa aina virantoimituksissa.
Useimmissa maissa merimiehet eivät tarvitse viisumia. Jenkit ovat siinäkin poikkeus. Miehistöluettelo lähetetään lämimpään jenkkien lähetystöön viseerattavaksi ja he toimittavat sen ensimmäiseen heidän satamaansa ryhmäviisumina. Kaikki laivaväestä eivät taida tuntea tätä käytäntöä, koska sehän on kipparin homma.
Lähetin monia kymmeniä jenkkien crew listojakin, väsyin ja jäin vanhuuden lepoon.
Rupatelkaa merimiesasioista, mutta älkää molliko noita monia kirjoittajien virheitäkään.
- Anonyymi
Ei käy.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 215067
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r23222Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361300- 1001278
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121210- 931084
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17893viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168845En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61763- 35742