Saunaan Led-valosarja. Kokemuksia?

eka asunto..

Moi!

Ostettiin asunto ja haluttais laittaa saunaan tunnelmavalaistus. Millaisia kokemuksia led-valosarjoista? Paljonko maksoi teille? Voiko laittaa jo valmiiseen saunaan helposti?

9

3458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskusteluja

Jos vähän viitsii etsiä esim HAKU toiminnolla tai lukemalla vanhempia aiheita, niin löytää ainakin muutaman tästä samasta asiasta kertovan keskustelun....

• kokemuksia ledeistä

Valmiiseen saunaan ei ihan helppo juttu, varsinkin jos haluaa kattovalaistuksen.

Itse laitoin pesutilojen alaslaskettuun kattoon 12 lediä (300 euroa.

• pienemmällä virralla

Saunassa LEDeille ei voi laittaa täyttä virtaa, vaan pitää puolittaa virta normaalilämpöön nähden. Saunaan tehdyissä LEDeissä on isommat etuvastukset valmiina -- ei muuta eroa käytännössä.

Jos LEDien mukana tulee virtalähde, josta tulee 12V ja jokainen LED yksitellen siihen kiinni, niin olisi kaksi yksinkertaista tapaa.
        a) laske muuntajan jännite 12V -> 9V
        b) kaksi LEDiä sarjaan sillä samalla vastuksella (sillä joka on tarkoitettu yhdelle).

Sarjaan laittamisessa on hyvä varmistaa riittävä marginaali (liian pienellä vastuksella laitettuna rikkoutuu ensin toinen LED ja myöhemmin toinenkin). Sarjassa niitä täytyy syöttää pienemmällä teholla (valolla) kuin yksitellen, kun käytös ei suosi sitä.

Kuumassa tai suurella virralla LED himmenee, kestää hetken kirkkaana, mutta myöhemmin ei näytä kunnolla.

• saunamaster

kannattaa katsoa sellasesta kuin www.ledvalot.com.tilasin reilu puol vuotta sit ja hyvät on ollut.mulla myös kiuaslinssi ja antaa kivan lisätunnelman...hintaa tuli kotiin tuotuna about 130egee...suosittelen.

• montaa mieltä...

Led toimii parhaiten viileässä,joka mielestäni kertoo siitä että se ei kuumassa voi toimia kauhean hyvin.

Itse uskon tuohon teoriaan ja jätin ledit saunasta pois.

Kokemusta näistä ei kovin monelta vuodelta ole joten tietoa todellisesta kestosta ei ole olemassa.Tekniikan maailma noita testas vuonna 2004, ja totesivat heikoksi saunakäytössä.Tuskin on tavallinen 5mm ledi tuosta lämpöä paremmin kestäväksi muuttunut

• jar-de
        montaa mieltä... kirjoitti:

Led toimii parhaiten viileässä,joka mielestäni kertoo siitä että se ei kuumassa voi toimia kauhean hyvin.

Itse uskon tuohon teoriaan ja jätin ledit saunasta pois.

Kokemusta näistä ei kovin monelta vuodelta ole joten tietoa todellisesta kestosta ei ole olemassa.Tekniikan maailma noita testas vuonna 2004, ja totesivat heikoksi saunakäytössä.Tuskin on tavallinen 5mm ledi tuosta lämpöä paremmin kestäväksi muuttunut

Itse ostin ledisarjan Bebek eloktroniikasta a'45 euroa 12 kpl ledejä muuntajat ja piuhat ym etuvastukset! Laitoin selkänojiin ja hyvin on tominu !Ilman muuta kannattaa laittaa niin että ledin pääsee vaihtaan jos se pimahtaa a' 1 euro /kpl ei paha minusta!Ledin rungossahan on sellanen kynnellinen aluslevy joka vaatii 14mm porauksen ! Vihjeeksi vaan ettei tartte alkaa ostaan niit K-raudassa olevia satojen eurojen sarjoja! Kattoasennusta välttäisin ei taho kestää yli 90 asteen lämpötiloja!

• käyttöikä

..on (elektroniikkakokemuksella) pitkä.

MUTTA lämpimässä, esim. saunassa se lyhenee ja menettää valotehoaan.

• ei ledejä vääriin paikkoihin

Näin toteaa omilla sivuillaan eräs suomalainen led-kauppias:

Mikä on tyypillinen käyttöikä saunakäytössä?
      Saunakäytössä LedLite®-sarjan käyttöikä on käyttömäärästä riippuen muutamasta vuodesta muutamiin vuosikymmeniin.

Muutama vuosi??...väitetään että led kestää 100 000h.otetaan laskentapohjaksi kuitenkin puolet siitä,niin ledin pitäisi kestää 6 vuotta jatkuvaa palamista!!!

Mielestäni valmistaja myöntää ongelmat ledin ja lämmön avioliitossa.Jos lämmöstä ei tosiaan olisi mitään haittaa,niin kai sitä markkinoitaisiin ikuisena ratkaisuna saunan valaistukseen!!!!

• Spegsi

Ostin tee-se-itse-sarjan joka maksoi 12 euroa. Hyvin on toiminut. Vähän ehkä liian vähän valotehoa koska vastukset laitettu pikkuisen ylisuuriksi jotta käyttöikä saunassa kestäisi kauemmin.

Tilasin täältä: www.stepsystems.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      54
      6129
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2733
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1854
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1816
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1702
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1660
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1460
    8. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1457
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1196
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe