Nauhapensas eli twiggy

Marita.o

Ostin joskus vuosi sitten tuollaisen kasvin. Sen pitäisi olla erinoimaisen tehokas ilmanpuhdistaja, oikein siinä asiassa sertifikoitu (olikohan tuo sana oikein... :) ).

Laitoin kasvin hetimiten sopivan kokoiseksi katsomaani Pauliina-altakasteluruukkuun, jossa altakastelumulta.
Olen ihmetellyt, miksei se kasva ja pikemminkin näyttää kituneen koko tämän ajan. Hengissä se on, muttei tee uutta kasvua. Nuoret lehdet nauhamaisten varsien päässä vain kuihtuvat ja varretkin paikoitellen kellastuneet.

Pidän sen tasaisen kosteana. Oletan, että kuivahtamisesta se ei tykkää ?

Onko jollain kokemuksia ? Kasvia sanottiin kaupassa erittäin nopeakasvuiseksi, jonka vuoksi tämä mietityttääkin. Millaisessa mullassa se pitäisi olla ?

6

625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marita.o

että kasvi ei ole auringonpaisteessa. On ikkunan lähellä hyvässä valossa. Vetoakaan ei kärsi, koska en pidä sen huoneen ikkunaluukkua auki.

• ellit

• Marita.o
        ellit kirjoitti:

Onko se tämä,nauhapensas,Homalocladium platycladum ?

http://www.plantoftheweek.org/week102.shtml

On juuri tuo.
        Olen kyllä aivan hirveän huono enkussa, joten en oikeen ymmärtänyt tekstiä......

• ellit
        Marita.o kirjoitti:

On juuri tuo.
        Olen kyllä aivan hirveän huono enkussa, joten en oikeen ymmärtänyt tekstiä......

Itsellä ei ole tuosta kokemusta,kirjoitan mitä minun kirjani sanoo ;)

Valoisaa tai aurinkoista,kesällä voi viedä ulos,kunhan suojaa täydeltä paahteelta.

Lämmintä,talvella viileämpää,ihannelämpötila olis noin 8-16*...mistähän tuollaisen paikan saa,jos ei ole mitään valoista ja viilempää eteistä tai varastoa.

Kastellaan kohtuullisesti, suihkutellaan silloin tällöin,se kärsii kuivasta ilmasta.
        Älä kastele liikaa näin talvella.

Multa,kalkkipitoinen kukkamultaseos.

Niveliin kehittyvät pikku lehdet karisevat varhain.Kasviin tulee vanhemmiten nivelien kohdalle vaatimattomia pieniä kukkia ja punaisia vaatimattomia hedelmiä...älä kuitenkaan syö ;)
        Pistokkaat juurtuvat hyvin lämpimässä paikassa.

Siis,tuo lehtien putoileminen kuuluu asiaan,mutta tuo kellastuminen taitaa johtua liian kuivasta ja kuumasta huoneilmasta.Jos voit,laita myös lähettyville jokin astia täyteen vettä,sekin auttaa antamaan kosteutta kukallesi.

Tässä nyt ohjeita, ei muuta kuin kasvatteleen ja onnea kukallesi ;)

• Marita.o
        ellit kirjoitti:

Itsellä ei ole tuosta kokemusta,kirjoitan mitä minun kirjani sanoo ;)

Valoisaa tai aurinkoista,kesällä voi viedä ulos,kunhan suojaa täydeltä paahteelta.

Lämmintä,talvella viileämpää,ihannelämpötila olis noin 8-16*...mistähän tuollaisen paikan saa,jos ei ole mitään valoista ja viilempää eteistä tai varastoa.

Kastellaan kohtuullisesti, suihkutellaan silloin tällöin,se kärsii kuivasta ilmasta.
        Älä kastele liikaa näin talvella.

Multa,kalkkipitoinen kukkamultaseos.

Niveliin kehittyvät pikku lehdet karisevat varhain.Kasviin tulee vanhemmiten nivelien kohdalle vaatimattomia pieniä kukkia ja punaisia vaatimattomia hedelmiä...älä kuitenkaan syö ;)
        Pistokkaat juurtuvat hyvin lämpimässä paikassa.

Siis,tuo lehtien putoileminen kuuluu asiaan,mutta tuo kellastuminen taitaa johtua liian kuivasta ja kuumasta huoneilmasta.Jos voit,laita myös lähettyville jokin astia täyteen vettä,sekin auttaa antamaan kosteutta kukallesi.

Tässä nyt ohjeita, ei muuta kuin kasvatteleen ja onnea kukallesi ;)

Mun missään kasvikirjassa ei ole tuosta kasvista mitään ja on noita useampia kirjoja...

Kuivaa huoneilmaa myös epäilen. Täytyy koittaa noilla ohjein eteenpäin, ja kun kasvukausi alkaa, toivottavasti alkaa tehdä uutta versoa.

• ellit
        Marita.o kirjoitti:

Mun missään kasvikirjassa ei ole tuosta kasvista mitään ja on noita useampia kirjoja...

Kuivaa huoneilmaa myös epäilen. Täytyy koittaa noilla ohjein eteenpäin, ja kun kasvukausi alkaa, toivottavasti alkaa tehdä uutta versoa.

Ole hyvä vaan,yleensä se on juuri tuo kuiva huoneilma,joka tappaa talvella kukat. Toivotaan että se siitä kevään myötä virkistyy.
        Ei ole minullakaan kuin yhdessä vanhassa huonekasvikirjassa,siinä on yleensä sellaiset mitä muissa ei ole ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe