Hei :) olen ajatellut kuva-artesaanin linjaa tänä vuonna, minkälainen pääsykoe? ennakkotehtävät? minkälaista työtä saa opiskelun jälkeen.
Itse en osaa piirtää mutta olen innokas valokuvaaja. Tarvitsenko piirtotaitoa?
Lisäksi, kummasta parempi ammatti. Kuva-artesaani vai media-assistentti.
Kuinka kauan on aikaa jättää hakemus pääsykokeellisiin linjoihin peruskoulusta opiskeluun lähteville.
Onko kuva-artesaanin opiskelussa paljon matematiikkaa?
kuva-artesaani
19
16414
Vastaukset
- Myntti
Niinkuin tuossa just yhdelle puupuolen artesaaniksi haluavalle jo totesin, niin pääsykokeet on pääasiassa ideointikyvyn ja luovuuden löytämistä hakijasta. Piirtotaitoakin varmaan tällä alalla tarvitaan (ainakin siellä koulussa joudut saletisti piirtämään ainakin jonkin verran, koska eri suuntautumisaloilla on myös yhteisiä opintoja), vaikka kuvaajaksi pääasiassa aikoisikin.
Artesaanien työllistyminen on tosi vaikeaa. Harva pääsee oman alan hommiin. Kannattaa ehdottomasti miettiä kylkeen vaikka kaupallista koulutusta (yrittäjyys) tai yo- tutkintoa (yhdistelmätutkinto) ja yrittää kaikin keinoin hankkia jo kouluaikana työkokemusta. Tulet valmistuttuasi kilpailemaan työpaikoista esim. taideteollisen korkeakoulun ja ammattikorkeakouluista valmistuneiden kuvaajien kanssa!
Tarkoitukseni ei ole pelotella, mutta..Sekä artesaaneja että media-assistentteja koulutetaan nykyään ihan liikaa, eikä valmistuneista työllisty oman alan töihin kuin murto-osa! Koulussa on kuitenkin varmaan kivaa ja töitä saat siellä tehdä paljon. Artesaanikoulutukset on aika vaativia, jos ne ottaa tosissaan, koska kyse on kokoajan siitä, että sulla pitäsi olla ne parhaat ideat ja toisaalta tekniikat ja toteutuskin hallussa. Opitkin varmasti paljon siinä sivussa.
Yhteishaku pääsykokeellisiin tutkintoihin on tammi-helmikuun vaihteessa eli aika pian. En tiedä, onko ennakkotehtäviä, mutta niistä ilmoitetaan, jos pääset sinne pääsykokeeseen. Ennakkotehtäviin kannattaa panostaa! Jos opo ei koulussasi osaa neuvoa näissä jutuissa, niin hankkiudu lähimpään työvoimatoimistoon, josta saa hakuneuvoja ja papereita. Voit myös soittaa suoraan koululle ja kysellä tarkempaa tietoa koulutuksesta ja hakemisesta.
Matematiikkaa on varmaan muutama kurssi, jos et ole ylioppilas, lähinnä ne on peruskoulun kertausta tasoltaan. Myös muita lukuaineita on vähäsen. Matikka tulee ehkä vastaan myös niitten valokuvien kehittämisessä tarvittavien aineitten sekoituksissa sun muussa.- Kaisaaa
Voiko kuva-artesaani tehdä myös nettisivuja?
- fookus
sen tiedän että media-assistentit työllistyvät erittäin huonosti. kuva artesaaniksi vain jos kiinnostusta löytyy!
- IRO-N
Heip! Olen kuvallisen ilmaisun-koulutusohjelmaa toista vuotta käyvä tyttö (Joensuusta).
Eli siis pääsykoe oli vuonna 2005:
1.Ennakkotehtävä: Minä itse (akvarellit ym)
2.Lattialle oli koottu asetelma pienistä ja suurista esineistä/asioista, aikaa 2h, piirrä hiilellä.
3.Haastattelu, missä kysyttiin taustoja, halua alalle ymym.
4.Annettiin maisemakuva,missä oli kirjastonnäköinen rakennus:Suunnittele pihalle rakenne.
Tässä tehtävät mitä oli vuonna -05. Ei kovin vaikea koe ollut :)
Töitä voit saada sanomalehdistä/aikakausilehdistä graafikkona, valokuvaajana ym. itsenäisenä taiteilijana. Myös sisustussuunnittelijan ja arkkitehdin työt ovat mahdollisia.
-Piirtotaitoa tarvitaan, mutta tärkeämpää on se mitä haluaa piirroksellaan viestittää.
-Valokuvauksen kursseja on enemmän audiovisuaalisella puolella. Mutta myös kuvallisen ilmaisun puolella on kursseja.
Kuva-artesaani vai media-assistentti?Samoihin töihin pääset, kuva-arteesaanit keskittyvät enemmän piirtämiseen/käsillä tekemiseen,kun taas media-assarit keskittyvät valokuvaamiseen/koneella tekemiseen.
Matikkaa on samanverran kuin kaikissa muissakin pk-tutkinnoissa, eli siis 3tai4 kurssia riippuen koulusta :) mutta amiksessa matikka on helppoa :)
Ja siis kuvallisen ilmaisun tutkinnosta valmistut kuva-artesaaniksi. :)- kooki
Oon itekkin ajatellut sitten tällaiseksi opiskella (kunhan sen aika sitten tulee.. xD oon vasta 8-luokalla) mutta tokari ei tällä hetkellä ole mikään paras.. :/ Joten pitääkö päästötodistuksen olla kuinka hyvä jos meinaa kuva-artisaaniksi opiskella ja Mitkä aineet vaikuttaa keikkein eniten? :/
- kaksi kuva artesaania
Jep jep.
Elikkä, kuvallinen koulutus koostuu suurimmaksi osaksi maalaus ja piirustus ym tunneista myös kuvanveisto ja taidegrafiikka on tärkeitä. Toisella meistä oli yksi graafisen suunnittelun kurssi ja toisella ei yhtään. Jos valokuvaajaksi haluat niin mene esm. oppisopimus koulutukseen jossa saat suoraan valokuvaajan ammattitutkinnon.
Emme ole arkkitehteja vaan sitä varten pitää jatko opiskella mutta hyvän pohjan tämä linja antaa kaikille ns. luoville aloille.
Työharjoitteluihin kannattaa panostaa ja paljon toinen meistä sai työharjoittelu paikkansa takia työtarjouksen kuvataide opettajana ja työsuhde on jatkunu yli 3 vuotta.- kuva08
Ala kiehtoo, mutta sitten palkkaus on heikkoa.
Kuva-artesaani koulutusta ei tunnu löytyvän
Keski-Suomesta kuin tältä yheltä pineltä paikkakunnalta :( - jeanamoi
Kuinka vaikee on päästä opiskelemaan kuva-artesaani linjalle?
Valokuvaus kiinostaisi erityisesti, niin kannattaisko hakee kuva-artesaaniks vai mihi? - ...
jeanamoi kirjoitti:
Kuinka vaikee on päästä opiskelemaan kuva-artesaani linjalle?
Valokuvaus kiinostaisi erityisesti, niin kannattaisko hakee kuva-artesaaniks vai mihi?Tervetuloa työttömyytee jos artesaaniksi haluat, jos pääset töihin saat niin pientä palkkaa, että tuistakin saisit paremmin.
Hyvin harva ihminen elää oikeasti tuolla ammmatilla! sekin palkka taso on nii pientä verrattuna mihinkä tahansa muuhun.
Järki käteen kun opiskelu paikkoja haet, onko se sitten kivaa olla 1300-1400e/kk ansioilla jotka eivät ole 100% varmat? Jokainen vois miettiä tollasta ennenku hakee...
Keudassa ainakin kaikki hakijat pääsee opintoihin viimeki vuonna oli 70 ihmistä kyseisellä linjalla.. ja työ paikoista hirveä kilpailu jos joku joskus avautuu.
Suosittelen hankkia kunnon ammatin eikä mitään toive uni ammmattia ennemmi käy vaikka kaupallisen alan tutkinnon jotka ovat myös yksinään ihan turhia ja harrastuksena harrastaa kuvataidetta, ammattia siitä ei saa ellei ole todella onneks / ERITTÄIN lahjakas. - se on
... kirjoitti:
Tervetuloa työttömyytee jos artesaaniksi haluat, jos pääset töihin saat niin pientä palkkaa, että tuistakin saisit paremmin.
Hyvin harva ihminen elää oikeasti tuolla ammmatilla! sekin palkka taso on nii pientä verrattuna mihinkä tahansa muuhun.
Järki käteen kun opiskelu paikkoja haet, onko se sitten kivaa olla 1300-1400e/kk ansioilla jotka eivät ole 100% varmat? Jokainen vois miettiä tollasta ennenku hakee...
Keudassa ainakin kaikki hakijat pääsee opintoihin viimeki vuonna oli 70 ihmistä kyseisellä linjalla.. ja työ paikoista hirveä kilpailu jos joku joskus avautuu.
Suosittelen hankkia kunnon ammatin eikä mitään toive uni ammmattia ennemmi käy vaikka kaupallisen alan tutkinnon jotka ovat myös yksinään ihan turhia ja harrastuksena harrastaa kuvataidetta, ammattia siitä ei saa ellei ole todella onneks / ERITTÄIN lahjakas...eikä kukaan täällä keskustelupalstalla voi sun suunnitelmia muuttaa.
Itse olen ysillä ja yhteishakua odottelen. Ala on jo päätetty ja se on kuva-artesaani.
Mainostoimistossa työskentely ym. kiinnostaa kovasti. Ja kyllä, suunnitelmissa olis vielä jatkaa ammattikorkeaan.
Itseasiassa en ole ajatellut, enkä halua ajatella tulevaisuuden palkkojani. Haluan tehdä sitä mitä osaan ja mistä pidän enkä sitä mistä vaan saan rahaa.
Tottakai se rahan tulo on tärkeää, mutta eikös se elämänlaatu ole kuitenkin tärkeämpää? Kaikkea kun sillä rahallakaan ei saa.
Eipäs tuota näytä kauheesti olevan kysyntää merkonomeille tai terkassa valmistuneillekaan, näin mitä omassa lähipiirissä oon nähny. Vaikka kuin hyödyllisiä aloja sitten olisivatkin.. - mikä kiinnostaa
se on kirjoitti:
..eikä kukaan täällä keskustelupalstalla voi sun suunnitelmia muuttaa.
Itse olen ysillä ja yhteishakua odottelen. Ala on jo päätetty ja se on kuva-artesaani.
Mainostoimistossa työskentely ym. kiinnostaa kovasti. Ja kyllä, suunnitelmissa olis vielä jatkaa ammattikorkeaan.
Itseasiassa en ole ajatellut, enkä halua ajatella tulevaisuuden palkkojani. Haluan tehdä sitä mitä osaan ja mistä pidän enkä sitä mistä vaan saan rahaa.
Tottakai se rahan tulo on tärkeää, mutta eikös se elämänlaatu ole kuitenkin tärkeämpää? Kaikkea kun sillä rahallakaan ei saa.
Eipäs tuota näytä kauheesti olevan kysyntää merkonomeille tai terkassa valmistuneillekaan, näin mitä omassa lähipiirissä oon nähny. Vaikka kuin hyödyllisiä aloja sitten olisivatkin..Kirjoitan näin äidin näkökulmasta asiaa.
Tyttäreni hakee nyt yhteishaussa kuva-artesaani koulutukseen, koska se on ainut ala joka kiinnostaa.
Vaikea on lähteä sellaiseen kouluun, joka ei tunnu omalta.
Sitä on vielä nuorikin, ja ehtii vielä pohtia tulvaisuuden ammattia, jos tämä ei olekkaan sellainen mitä on luullut.
Ja työllisyyttä on vielä vaikea maalailla, koska tilanteet muuttuvat vuosittain. Onhan muistakin ammatinaloista valmistumassa yhtälailla porukkaa joka vuosi, ja jokainen varmaan paikkansa löýtävät. Jos nyt ei ihan heti ensimmäiseen tai toiseenkaan työpaikkaan saa itseään kiinni, niin joskus tärppää.
Palkka jos on (niin kuin joku kirjoitti 1200-1300ekk) niin sehän on ihan normaali palkka muillakin aloilla. Harva se kahtatuhatta heti töihin mentyä saa. Tuo palkkaus on monella vaikka ovat olleet töissä vuosia.
Joten rohkeutta nuoret hakemaan koulutusta siltä alalta mikä tuntuu nyt omalta. Kyllä alanvaihtoa kerkiää vielä ajatella, mikäli huomaa erehtyneensä. - Ulla-84
... kirjoitti:
Tervetuloa työttömyytee jos artesaaniksi haluat, jos pääset töihin saat niin pientä palkkaa, että tuistakin saisit paremmin.
Suosittelen hankkia kunnon ammatin eikä mitään toive uni ammmattia ennemmi käy vaikka kaupallisen alan tutkinnon jotka ovat myös yksinään ihan turhia ja harrastuksena harrastaa kuvataidetta, ammattia siitä ei saa ellei ole todella onneks / ERITTÄIN lahjakas.Toivottavasti et kirjoittele työhakemuksia yhtä huolimattomasti, kuin tänne...Jos ei perusäidinkieli luista, niin silloin on kyse jostakin muusta kuin ammatinvalinnasta.
- Nokkela
Ulla-84 kirjoitti:
Toivottavasti et kirjoittele työhakemuksia yhtä huolimattomasti, kuin tänne...Jos ei perusäidinkieli luista, niin silloin on kyse jostakin muusta kuin ammatinvalinnasta.
Samoin...
- palkkaa saava
mikä kiinnostaa kirjoitti:
Kirjoitan näin äidin näkökulmasta asiaa.
Tyttäreni hakee nyt yhteishaussa kuva-artesaani koulutukseen, koska se on ainut ala joka kiinnostaa.
Vaikea on lähteä sellaiseen kouluun, joka ei tunnu omalta.
Sitä on vielä nuorikin, ja ehtii vielä pohtia tulvaisuuden ammattia, jos tämä ei olekkaan sellainen mitä on luullut.
Ja työllisyyttä on vielä vaikea maalailla, koska tilanteet muuttuvat vuosittain. Onhan muistakin ammatinaloista valmistumassa yhtälailla porukkaa joka vuosi, ja jokainen varmaan paikkansa löýtävät. Jos nyt ei ihan heti ensimmäiseen tai toiseenkaan työpaikkaan saa itseään kiinni, niin joskus tärppää.
Palkka jos on (niin kuin joku kirjoitti 1200-1300ekk) niin sehän on ihan normaali palkka muillakin aloilla. Harva se kahtatuhatta heti töihin mentyä saa. Tuo palkkaus on monella vaikka ovat olleet töissä vuosia.
Joten rohkeutta nuoret hakemaan koulutusta siltä alalta mikä tuntuu nyt omalta. Kyllä alanvaihtoa kerkiää vielä ajatella, mikäli huomaa erehtyneensä.Ei kannata mennä alalle joko kaverin takia, tai että sinne on helppo päästä. Kuvallisella puolella lopulta ratkaisee työllistymisen sillä, että onko oikeasti näkemystä ja taitoa tehdä monenlaisia asioita joita asiakas vaatii.
- youyou90
Nokkela kirjoitti:
Samoin...
Oon tän kevään ylioppilas, eikä taidot riittäneet yliopistoon/ammattikorkeseen.
Pitäisikö sit keväällä hakea amikseen? Tää ala voisi olla ihan kiva :)
Onko ylioppilailla samat pääsykokeet kun kaikilla muilla vai onko meillä joku "erikoishaku"? Kauan se koulu sit kestää?
- Desingn
Haluasin sisustusalalle ja mietin että kun sinne sisustuskouluun on niiin vaikee päästä et kannattaisko mun ottaa joku tämmönen yo-tutkinnon lisäks:)
- Maailmanmatkaaja.
Siina on kuulkaas rakkaat Kulttuurialaan kohdistuneet ihmiset muitakin paikkoja kuin suomi, missa tyoskennella. Itse olen nyt ulkomailla opiskelemassa Taide suunnittelua ja menen takaisin suomeen ensi syksyksi.. Se on taysin tahdon voimasta, koulutus tasosta ja myoskin taidoista kiinni miten paaasee toihin.
Tsemppia vain teille! :)
- nullger
nullgerge
- nnooor-
yhdyn itse äidin näkökulmasta kirjottavaan. Olen itse 17v täyttävä nuori, hain ensiksi Lähihoitaja alalle, ja pääsin. Olen ollut koulussa vuoden, ja puolet ajasta olen katunut poäätöstäni. Lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi koska äitini niin halusi. Päätin tehdä sen, mitä äitini ei olisi halunnut. hain uudestaan, ja hain kuva artesaaniksi. jo nyt on pääsykokeet edessä. Eihän äiti siitä tykännyt, mutta päätin että haluan itse päättää missä opiskelen. ja jos ei oma ala miellytä, sitä voi aina vaihtaa, niin kuin mä nyt teen. rohkeasti vaan! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516643Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?384497HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972597- 1351898
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311543Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3931496- 141349
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101283Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76982- 115965