VINKKEJÄ PANIIKIN HALLINTAAN

lähes terve

Laitan alle kolmeen eri kohtaan tähän alle uusina viesteinä. Odottakaa rauhassa, näpyttelen ne, luonnostelin vaan paperille. Kohdat tulevat olemaan:
- sääntöjä paniikista selviytymiseen
- vinkkejä hallita kohtaus ja vähentää oireita
- tapoja hallita stressiä

Alkuperäinen linkkivinkki tässä vielä:

http://www.postpartum.net/panic.html

sieltä voi kastoa tarkemmin lisätietoa. (On oikeastaan tukisivusto synnytyksen jälkeisen masennuksen ja paniikin hoitoon)

Toivon, että auttavat. Itselläni on tällaisista vinkeistä hyviä kokemuksia. Perään saapi tietysti kommentoidakin.
Eli kirjoittelen suomennoksiani...voisivat olla ihan omia ajatuksianikin eräät, eivät mitään ihmeellisyyksiä, ihan tavallisia asioita vaan.

12

2753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähes terve

10 sääntöä paniikista selviytymiseksi:

1. Tunteet ovat normaaleja kehon reaktioita - liioiteltuina
      2. Ne eivät ole vaarallisia - vain harmillisia.
      3. Älä lisää pelottavia ajatuksia - kielteiset, epämukavat seuraukset.
      4. Kuvaile mitä TAPAHTUU - huomaa: ei mitä pelkäät, että SAATTAISI tapahtua.
      5. Odota pelon häviämistä. Älä taistele vastaan tai pakene - hyväksy se.
      6. Huomaa kun pelko häviää - kun lakkaat lisäämästä pelottavia ajatuksia, se häviää itsestään.
      7. Se on tilaisuus edistyä - käytä se oppiaksesi selviytymistä - opi kasvamaan.
      8. Ajattele kehitystä tähän hetkeen asti vaikeuksista huolimatta - ajattele kuinka tyytyväiseksi tulet kun onnistut tällä kertaa.
      9. Kun alat voida paremmin, katsele ympärillesi ja ryhdy suunnittelemaan mitä tekisit seuraavaksi.
      10. Kun olet valmis jatkamaan, aloita helpolla, rennolla tavalla. Ei ole mitään tarvetta yrittää liikaa tai kiirehtiä.

ps. nämä ovat vielä hiukan pidemmässäkin muodossa lauseina. Voin panna tämän perään nekin toiseksi viestiksi.

• lähes terve

1. Muista, että vaikka tunteesi ja oireesi ovat pelottavia, ne eivät ole vaarallisia eivätkä haitallisia.
        2. Ymmärrä että se mitä koet on vain sinun normaaleja reaktioitasi stressiin, mutta liioiteltuina.
        3. Älä taistele tunteitasi vastaan tai toivo niiden poistuvan. Mitä halukkaampi olet kohtaamaan ne, sitä lievempinä ne tulevat.
        4. Älä lisää paniikkiasi ajattelemalla mitä "saattaisi tapahtua". Jos huomaat kysyväsi itseltäsi "Mitä jos?" muuta se kysymykseksi "Entä sitten?"
        5. Pysy nykyhetkessä. Ole tietoinen siitä mitä sinulle tapahtuu sen sijaan että pohdit kuinka paljon pahemmaksi se voisi tulla.
        6. Arvioi pelkotilasi asteikolla 0-10 ja seuraa sen nousua ja laskua. Huomaa että se on hyvin korkealla tasolla vain muutaman sekunnin.
        7. Jos huomaat ajattelevasi pelkoa, muuta "mitä jos" ajattelusi. Keskity johonkin asiaan tai tee jokin helppo, yksinkertainen askare.
        8. Huomaa - kun lakkaat ajattelemasta pelottavia ajatuksia, levottomuutesi häipyy.
        9. Kun/jos pelko tulee, hyväksy se, älä taistele vastaan. Odota ja anna sen häipyä. Älä yritä paeta sitä.
        10. Ole ylpeä edistyksestäsi. Ajattele kuinka hyvältä tuntuu, kun levottomuus katoaa, hallitset itsesi ja olet rauhallinen.

• lähes terve

15 selviytymisvinkkiä

1. Muuta "Mitä jos?" kysymykseksi "Mitä/Entä sitten?"
      2. Pysy läsnäolevassa hetkessä.
      3. Älä arvostele tunteitasi.
      4. Ajatukset ja tunteet EIVÄT ole toimintoja.
      5. Mitä sellaista kerron itselleni, mikä pelottaa minua?
      6. Olen sitä mitä kerron itselleni.
      7. Mitä enemmän teen, sitä enemmän voin tehdä.
      8. Olen tehnyt sen ennenkin, OSAAN tehdä sen uudelleen.
      9. Olen sama henkilö, tässä tai turvallisessa paikassa.
      10. Osaan käsitellä tämän, mitään kauheaa ei tapahdu.
      11. Tunne on ahdistava, EI vaarallinen.
      12. Todellisuudessa tässä ei ole mitään, mikä voisi vahingoittaa minua.
      13. Levottomuus vain voi nousta niin korkealle ja sitten se tulee alas.
      14. HIDASTA TAHTIA.
      15. Hengitä hitaasti ja syvään.

ps. pari jatkoviestiä näihin seuraa yksi muu, mutta hetkonen, pieni breikki:)

• lähes terve

- Hyväksy tunne, se ei voi vahingoittaa sinua.
        - Anna itsellesi lupa tuntea levottomuutta.
        - Tyynnytä itsesi myönteisellä puheella itsellesi.
        - Hengitä hitaasti nenän kautta.
        - Anna mennä, kellua ja virrata.
        - Suuntaa huomiosi pois tästä asiasta, se on vain levottomuutta.
        - Käytä adrenaliini myönteisellä tavalla.
        - Älä anna pahan päivän pelottaa sinua.
        - Kehu itseäsi kuinka hyvin olet edistynyt.
        - Anna ajan kulua, SE HÄIPYY!

• lähes terve
        lähes terve kirjoitti:

- Hyväksy tunne, se ei voi vahingoittaa sinua.
        - Anna itsellesi lupa tuntea levottomuutta.
        - Tyynnytä itsesi myönteisellä puheella itsellesi.
        - Hengitä hitaasti nenän kautta.
        - Anna mennä, kellua ja virrata.
        - Suuntaa huomiosi pois tästä asiasta, se on vain levottomuutta.
        - Käytä adrenaliini myönteisellä tavalla.
        - Älä anna pahan päivän pelottaa sinua.
        - Kehu itseäsi kuinka hyvin olet edistynyt.
        - Anna ajan kulua, SE HÄIPYY!

- Käytä vatsahengitystä.
        - Katso, koskettele ja tunne esineitä ympärilläsi.
        - Vakuuta itsellesi, että tunteet eivät ole vahingollisia.
        - Vakuuta itsellesi, että tunteet menevät ohi.
        - Visualisoi rauhallinen näkymä.
        - Anna mielesi tyhjentyä.
        - Hyväksy oireesi passiivisesti.
        - Meditoi.
        - Laula tai hyräile jotain.
        - Lue kirjaa.
        - Puhu ystävälle.
        - Hellittele koiraa tai kissaa.
        - Lähde kävelylle.
        - Ota lämmin kylpy.
        - Läiskytä kylmää vettä kasvoillesi.
        - Siivoa talo tai pese auto.

• lähes terve

20 tapaa hallita stressiä

1. Pura pois stressisi.
      2. Juttele jollekulle, johon luotat.
      3. Opi hyväksymään se, mitä et voi muuttaa.
      4. Vältä itselääkintää.
      5. Nuku riittävästi ladataksesi akkujasi.
      6. Varaa aikaa leikkiin, pelaamiseen...
      7. Tee jotain toisten hyväksi.
      8. Ota asia kerrallaan.
      9. Ole samaa mieltä jonkun kanssa
      10. Hallitse aikaasi paremmin.
      11. Suunnittele etukäteen.
      12. Jos olet sairas, älä yritä jatkaa kuin olisit terve.
      13. Kehittele harrastus.
      14. Vastaus on itselläsi.
      15. Syö järkevästi, harrasta liikuntaa.
      16. Muista rentoutua, älä sirrä sitä aina eteenpäin.
      17. Älä pelkää sanoa "ei".
      18. Tunnista milloin olet väsynyt ja tee sille jotain.
      19. Jaa vastuuta toisille.
      20. Ole realisti täydellisyyden tavoittelun suhteen.

.. no niin, siinähän niitä oli.

• lähes terve

joku jottai. Eihän ollu uutta paljon? Minulle tuo asteikolla mittaaminen ainakin. Ei ole tullunna mieleen mittatikut tilanteissa :) Muutenkaan ole mikään matikkapää, näitä aakkosia miluummin näpyttelen peräkkäin.

Siis onko noista mitä hyötyä? Oletteko kokeilleet? Lähinnä sitä, että antaa kohtauksen tulla vaan.
      Ei tämä niin haudanvakava asia ole. huumori auttaa myös.
      Tuttavani kertoi esimerkin vuosikymmenten takaa, kun tästä ei mitään tiedetty. Eräs mies, jolla kovasti käsien vapinaa, oli ojentanut kätensä ja sanonut toisille "Katsokaa nyt ihmeessä miten hirveesti mun kädet tärisee." Se oli loppunu siihen paikkaan. Tästähän käytännön tasolla lienee kyse.

• paniic

Noi on kyllä hyviä vinkkejä, pitää tästä lähtien noudattaa noita!

• lähes terve
        paniic kirjoitti:

Noi on kyllä hyviä vinkkejä, pitää tästä lähtien noudattaa noita!

Kaikki varmaan luuli, että minä olen joku virallinen tiedottaja vaan :)

Olen lueskellut huhtikuusta asti tätä ja muita mielenterveyspalstoja. Vastaillutkin silloin tällöin, millä nimmarilla milloinkin. Jospa nyt muistaisin tämän saman "nikkini" jatkossa. onhan se aika positiivinen, aiemmin taisi olla "no panic" silloin joskus... Samanlaiset vaikeat kokemukset yhdistävät kummasti. Tulee myös halu auttaa.

Hyvää jatkoa sinulle myös :)

• käännöksestä : )

Aika paljon on sellaista jota on aina jostakin lukenut, mutta tässä ne ovat mielestäni hyvin tiivistetty, ja itse ainakin aion kopioida nuo ja lukea kuin mantraa päivittäin.Eiköhän ala alitajuntaan jossain vaiheessa iskostua. Tuo asteikko on minullekin uusi juttu. Tänään olen ollut reisussa koko päivän, kun pojalla oli jäkismatsi vieraalla paikkakunnalla. Arvioisin että paniikkia ollut koko päivän vaihdellen asteikolla 3-5... ei siis mitään järisyttävää, mutta epämiellyttävää kuitenkin, jos 0- tila on normaali. Myös tuo vakuuttelu, ettei paniikki ole vaarallista, ei vieläkään yli 20 vuoden jälkeen ole mennyt jakeluun. Aina se yhtä kauhealta tuntuu. Toivon mukaan joskus mummoiässä alkaisi helpottaa, tai sitten ei, nyt jo pelottaa että mitä sitten kun vaihtarit alkaa ja tää paniikki jos vielä peikkoilee rinnalla.

Mutta kyllä tästä selvitään, on tähänkin asti selvitty :-)

• lähes terve

näin mummoiässä helpottaa. On niin paljon muuta puuhaa ja tärkeämpää ajateltavaa, ettei jouda omia olojaan tutkailemaan :)
        Siinäpä nuo sivussa kaiketi vaihdevuodetkin menneet tai menossa. En tiedä, minulla ei juuri mitään oireita joista moisia tunnistaa. Ihan samanlaista siinä mielessä. Ehkäpä vaan tasasempaa jos ei hormonit enää myllää.

Minäkin kopsasin itselle nuo lauseet, jotka näpyttelin. Ovat niin ytimekkäitä. Jos en itse tarvii niin joku varmaan. Eihän pitkiä pystykään lukemaan jos paniikki tuloillaan. Lähinnä mantroina minäkin niitä ajattelen. Tulisivat automaatioksi, mutta vaatii paljon harjoittelua, luulen.

Kiitos kommentistasi. täällähän on ollut aika vilkasta tänään. Joskus en ehdi kuin kerran viikkoon näitä lueskella.

Antoisia ja suhteellisen rauhallisia päiviä toivon sulle :)

• lähes terve

Etälukion psykologiajakson: Yksilöllinen psyyke. Siinä oli mielestäni hyvin selkeästi selitetty tää pelkoreaktio. Olen myös itse oivaltanut sen jo aiemmin. (olen lukenut paljon näistä). Nyt en täällä kirjoittele siksi, että itsellä ongelmana tämä, vaan on jo tutuilla, sukulaisilla jne.

Pelkoreaktiota selitettiin näin. Esim.(kuvina oli) jos näkee oksankarahkan metsässä kävellessä, niin joillakin (siis meikäläisillä) se pelkoreaktio menee suoraan mantelitumakkeeseen aiheuttaen "pakene tai taistele" reaktion. Impulssit eivät siis ehdi näkökeskuksen kautta aivojen käsiteltäviksi, jolloin voisi ehtiä harkita kuinka toimia tai mikä tilanne todellisuudessa on. Ja mantelitumakkeessa (tietääkseni) sijaitsevat myös tunteet, jonkinsorttiset ainakin.
      Ohjelmassa sanottiin, että näistä neurobiologisista jutuista ei vielä paljon tiedetä edes. Eri asioita voi tapahtua ympäri aivoja ja jyrkkä jako "tunne- ja järkipuoleen" siis oikea/vasen puolisko on väärä.

Tämän mielessä pitäen, miksi emme soisi itsellemme ja toisille lääkehoitoa, jos sillä voidaan tuota prosessia avittaa normaalimmaksi. Kun sen näin tajuan, minulla ei ole vaivassani mitään hävettävää. Ihmiset vaan ovat erilaisia ja saavat ollakin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe