onko kellään kokemusta maitoruvesta?Miten paranee jne.Epäillään meidän pojalla(1v8kk)sen olevan..Lääkärissä käytettiin joulukuun alussa ja määräsi kortisooni voidetta, sitä ollaan käytetty päivittäin(välillä taukoa ollut).eli tarkoittaako että on maidolle allerginen?Katoaako itsestään?yms.
Olisi kiva kuulla muitten mielipiteitä!!
maitorupi eli atooppinen iho
15
4067
Vastaukset
- todellakaan
tarkoita sitä että olisi maidolle allerginen, sillä ei ole itse asiassa mitään tekemistä maidon kanssa.
Toisilla paranee, toisilla ei, itse olen ollut atoopikko koko elämäni ajan, maitorupi puhkesi 6 kk:n ikäisenä ja tässä edelleen 45-vuotiaana atooppinen iho on kumppanini.
Sinuna vaikka googlettaisin, tietoa kyllä löytyy.- Nimetön
Olen katsellutkin googlen kautta tietoa mutta halusin vielä tietoa siitä muilta..varasimme lääkärille ajan jotta voimme ottaa kokeita että johtuuko maidosta, kananmunasta tai jopa kalasta(jota emme kyllä usko).On juonut paljon maitoa pienestä asti ja posket ovat olleet alle vuoden ikäisestä kuivat ja punakat.mutta marraskuun lopulla(pojallamme ikää silloin 1v ja vajaa 7kk)rupesi ilmenemään ihottumaa ympäri kehoa, aluksi polvitaipeissa ja niskassa.välillä parempi mutta nyt kun on saanut maitoa niin punoittaa aika pahasti.mutta mitä tietoa olen katsonut googlen kautta(esim.sairaslapsi.com)niin on justa samoja oireita kun maitoruvessa.Siis otamme selvää johtuuko maidosta vai onko atooppista.meillä vanhemmilla ei ole atooppista ihottumaa kummallakaan.haluamme tietää voiko maitoa enää antaa missään muodossa.Eli tuleeko maito allergiasta samoja oireita(ihottumaa, kiukkuisuutta jne.)kuin maitoruvesta??ottakaa kantaa!
- minävaaannnn
netistä löytyy paljon väärää ja ristiriitaista tietoa. kysykää suoraan lääkäriltä, jotka oikeasti tietävät asioista. uskokaa siis ennemmin lääkäriä kuin googlesta löytämiänne itsehoitosivustoja.. ne eivät ole mitenkään tapauskohtaisia, vaan yleisohjeita, eikä niitä voi soveltaa ilman kunnon tietoa aiheesta,.
- atoopikko...
Nimetön kirjoitti:
Olen katsellutkin googlen kautta tietoa mutta halusin vielä tietoa siitä muilta..varasimme lääkärille ajan jotta voimme ottaa kokeita että johtuuko maidosta, kananmunasta tai jopa kalasta(jota emme kyllä usko).On juonut paljon maitoa pienestä asti ja posket ovat olleet alle vuoden ikäisestä kuivat ja punakat.mutta marraskuun lopulla(pojallamme ikää silloin 1v ja vajaa 7kk)rupesi ilmenemään ihottumaa ympäri kehoa, aluksi polvitaipeissa ja niskassa.välillä parempi mutta nyt kun on saanut maitoa niin punoittaa aika pahasti.mutta mitä tietoa olen katsonut googlen kautta(esim.sairaslapsi.com)niin on justa samoja oireita kun maitoruvessa.Siis otamme selvää johtuuko maidosta vai onko atooppista.meillä vanhemmilla ei ole atooppista ihottumaa kummallakaan.haluamme tietää voiko maitoa enää antaa missään muodossa.Eli tuleeko maito allergiasta samoja oireita(ihottumaa, kiukkuisuutta jne.)kuin maitoruvesta??ottakaa kantaa!
Ihottuma aiheuttaa kiukkuisuutta, sillä se kutisee.
Itselläni oli pikkulapsena, sitten uudelleen murrosiässä ja myöhemmin 'milloin mitenkin'.
En ole allerginen kuin valkosipulille (ruoka-aineista), mutta hyvin monet ruoat aiheuttavat ihottumaa, jos syön niitä paljon tai usein. Tämän opin yrityksen ja erehdyksen kautta.
Maidolle en ole (onneksi) allerginen, kaikki maitotuotteet sopivat minulle hyvin. Kaikille eivät sovi.
Joskus syyn selvittäminen on salapoliisityötä, pienen lapsen ollessa kyseessä, se kannattaa tehdä lääkärin ja esim. ravintoterapeutin kanssa.
Poikani ollessa pieni (vuoden tienoilla), hän sai ihottumaa suun ympärille. Syynä keitetty porkkana. Selvitin sen itse ja jätin porkkanan pois. Oli kausi, jolloin hän inhosi tomaattia - söi kyllä ketchuppia. Ei tarvinnut syödä tomaattia. Itse olen kokenut, että jos elimistö panee hanttiin jonkun ruoka-aineen kanssa, sitä ei kannata syödä. Pieni lapsi ei tätä tietenkään osaa kertoa.
Lapsena inhosin sipulia. Parikymppisenä söin kylässä sipulikeittoa ja vietin seuraavan yön kylpyhuoneessa oksentamassa. Vatsa ei kestä sipulia. Valkosipulia en onneksi lapsena joutunut syömään, mutta aikuisiällä kylläkin. Vatsa tuli kipeäksi (kouristeli, koski). Vei jonkin aikaa, ennenkuin syy selvisi. Yritin parhaani mukaan välttää. Vatsaoireet kestivät reilut kymmenen vuotta (siis jos söin), sitten aloinkin reagoimaan urtikarialla, ihan pienillekin määrille valkosipulia (esim. mausteseokset). Oli pakko tehdä kaikki ruoka itse. Kylässä on turvallisinta syödä makeaa.
Odotellessasi lääkärille pääsyä, voit lukea Allergia- ja Astmaliiton keskustelua lasten allergioista. Jokainen lapsi on kuitenkin oma yksilönsä omine reaktioineen.
http://www.allergia.com/
http://www.allergia.com/index.phtml?menu_id=5&lang=1
Lasten allergia ja astma
Iho
Ruoka
Eiköhän noissa ole jotain vinkkejä.
Olen niitä joskus lukenut, nyt en kylläkään.
Melkoisia asiantuntijoita monet äidit.
Siirry kotona hajusteettomaan pyykinpesu- ja huuhteluaineeseen! Vinkki: Erisan on ehdottomasti parasta.
Jos lapsen pyykin pesee hajusteettomalla, mutta muiden hajustetulla, hajusteet tarttuvat myös lapsen vaatteisiin. Eivät ole turvallisia iholle, eivätkä hengitysteille. Olen itse ihoallerginen hajusteille ja myös vaikeasti hengitystieyliherkkä niille. Ikää on jo 56 vuotta. Olen opiskellut monta vuotta hajustekemikaaleja, elikkä voin sanoa, että kannattaa välttää. Erityisesti lapsia
ei pidä niille altistaa.
Ihoa kannattaa aina rasvata pesun jälkeen - itse teen tätä edelleen, erityisesti talvella, kun kuiva huoneilma kuivattaa ihoa entisestään (pidän lämmön n. 22 asteessa, viileämpi ilma terveellisempää).
Puuvillaa ihoa vasten, tekokuidut kutittavat (ainakin itseäni).
Muistatko tuliko pojan ruokavalioon jotain muutosta, ennenkuin ihottuma tuli?
Itse olen elämäni varrella oppinut sen, että perusruokavaliooni ei saa tulla kerrallaan kuin yksi muutos, muuten olen hukassa, elikkä en tiedä, mikä oli syy, jos ihottumaa tai kutinaa (tai turvotusta) tulee.
Limsoissa ja karkeissa on lisä-, väri- ja säilöntäaineita, voivat herkistää. Noita samoja tietty myös muissa valmisruoissä.
Jotkut karkkien väriaineet voivat olla hyvinkin herkistäviä (ennen kielletty Suomessa, mutta EU:n myötä taas sallittu). Tätäkin kannattaa siis seurata.
Toivottavasti syy löytyy.
Aikuinenkin on kiukkuinen, jos iho kutisee.
T. nimimerkki Kokemusta on - Nimetön
atoopikko... kirjoitti:
Ihottuma aiheuttaa kiukkuisuutta, sillä se kutisee.
Itselläni oli pikkulapsena, sitten uudelleen murrosiässä ja myöhemmin 'milloin mitenkin'.
En ole allerginen kuin valkosipulille (ruoka-aineista), mutta hyvin monet ruoat aiheuttavat ihottumaa, jos syön niitä paljon tai usein. Tämän opin yrityksen ja erehdyksen kautta.
Maidolle en ole (onneksi) allerginen, kaikki maitotuotteet sopivat minulle hyvin. Kaikille eivät sovi.
Joskus syyn selvittäminen on salapoliisityötä, pienen lapsen ollessa kyseessä, se kannattaa tehdä lääkärin ja esim. ravintoterapeutin kanssa.
Poikani ollessa pieni (vuoden tienoilla), hän sai ihottumaa suun ympärille. Syynä keitetty porkkana. Selvitin sen itse ja jätin porkkanan pois. Oli kausi, jolloin hän inhosi tomaattia - söi kyllä ketchuppia. Ei tarvinnut syödä tomaattia. Itse olen kokenut, että jos elimistö panee hanttiin jonkun ruoka-aineen kanssa, sitä ei kannata syödä. Pieni lapsi ei tätä tietenkään osaa kertoa.
Lapsena inhosin sipulia. Parikymppisenä söin kylässä sipulikeittoa ja vietin seuraavan yön kylpyhuoneessa oksentamassa. Vatsa ei kestä sipulia. Valkosipulia en onneksi lapsena joutunut syömään, mutta aikuisiällä kylläkin. Vatsa tuli kipeäksi (kouristeli, koski). Vei jonkin aikaa, ennenkuin syy selvisi. Yritin parhaani mukaan välttää. Vatsaoireet kestivät reilut kymmenen vuotta (siis jos söin), sitten aloinkin reagoimaan urtikarialla, ihan pienillekin määrille valkosipulia (esim. mausteseokset). Oli pakko tehdä kaikki ruoka itse. Kylässä on turvallisinta syödä makeaa.
Odotellessasi lääkärille pääsyä, voit lukea Allergia- ja Astmaliiton keskustelua lasten allergioista. Jokainen lapsi on kuitenkin oma yksilönsä omine reaktioineen.
http://www.allergia.com/
http://www.allergia.com/index.phtml?menu_id=5&lang=1
Lasten allergia ja astma
Iho
Ruoka
Eiköhän noissa ole jotain vinkkejä.
Olen niitä joskus lukenut, nyt en kylläkään.
Melkoisia asiantuntijoita monet äidit.
Siirry kotona hajusteettomaan pyykinpesu- ja huuhteluaineeseen! Vinkki: Erisan on ehdottomasti parasta.
Jos lapsen pyykin pesee hajusteettomalla, mutta muiden hajustetulla, hajusteet tarttuvat myös lapsen vaatteisiin. Eivät ole turvallisia iholle, eivätkä hengitysteille. Olen itse ihoallerginen hajusteille ja myös vaikeasti hengitystieyliherkkä niille. Ikää on jo 56 vuotta. Olen opiskellut monta vuotta hajustekemikaaleja, elikkä voin sanoa, että kannattaa välttää. Erityisesti lapsia
ei pidä niille altistaa.
Ihoa kannattaa aina rasvata pesun jälkeen - itse teen tätä edelleen, erityisesti talvella, kun kuiva huoneilma kuivattaa ihoa entisestään (pidän lämmön n. 22 asteessa, viileämpi ilma terveellisempää).
Puuvillaa ihoa vasten, tekokuidut kutittavat (ainakin itseäni).
Muistatko tuliko pojan ruokavalioon jotain muutosta, ennenkuin ihottuma tuli?
Itse olen elämäni varrella oppinut sen, että perusruokavaliooni ei saa tulla kerrallaan kuin yksi muutos, muuten olen hukassa, elikkä en tiedä, mikä oli syy, jos ihottumaa tai kutinaa (tai turvotusta) tulee.
Limsoissa ja karkeissa on lisä-, väri- ja säilöntäaineita, voivat herkistää. Noita samoja tietty myös muissa valmisruoissä.
Jotkut karkkien väriaineet voivat olla hyvinkin herkistäviä (ennen kielletty Suomessa, mutta EU:n myötä taas sallittu). Tätäkin kannattaa siis seurata.
Toivottavasti syy löytyy.
Aikuinenkin on kiukkuinen, jos iho kutisee.
T. nimimerkki Kokemusta onEi ole poikani saanut mitään uusia ruoka-aineita ennen kuin ihottumaa rupesi tulemaan..V-loppuna tein makaroonilaatikkoa jossa oli maitoa ja kananmunaa.poikani söi sitä,illalla olikin tosi pahan näköinen iho, joka puolella punoittavaa, kuivaa ihottamaa ja oli tosi kiukkunen koko illan!Sen jälkeen en ole antanut(hoitopaikassakin kerroin)maitotuotteita enkä kananmunaa ja iho on tosi hyvässä kunnossa, pieni määrä kuivia kohtia ihossa enää.Eli uskomme että johtuu maidosta, maitotuotteista tai/ja kananmunasta.Mutta maanantaina se selviää kun lääkärissä käydään ja kokeita otetaan nuista ruoka-aineista!
meneppä tuonne http://www.atopialiitto.fi sieltä saa vertaistukea atopian hoitoon.
Siis maitorupi ei tarkoita sitä,että lapsesi olisi allerginen maidolle vaan se on atopian vanha nimitys!Onko lapsesi käynyt allergiatesteissä?
Kannattaa käydä varmistamassa allergioiden osuus.
Atopia on sairaus joka ei parane koskaan.Ailahtelevaisuus on tämän sairauden raivostuttavin piirre. Toki voi olla kausia,että ihottuma "katoaa"mutta usko pois se tulee aina takaisin halusi tai ei(nimimerkki kokemusta on!).
Varoitukseksi noista kortisoneista,että ne ohentavat ihoa.Itse käytän kortisonia korvaavaa takrolimuusi(toivottavasti kirjoitin oikein)voidetta nimeltä protopic.
Tämän voiteen ihanuus on siinä,että se ei ohenna ihoa.Tätä rasvaa ei muistaakseni suositella alle 3-vuotiaille joten sitä kannattaa hommata vasta sitten kun lapsesi on isompi ja jos ihottuma ei meinaa mennä ohitse.Lääkärin kanssa kannattaa keskustella tuosta tökötistä.
On hirveän vaikea sanoa mitään hyvää konstia millä ihon saisi hyvään kuntoon kun sairautena atopia on yksilöllinen.Joku toinen rasvaa ihoa perusvoiteilla joka päivä ja joku taas ei.Luontaistuotteetkin saattavat auttaa esim. helokkiöljy tai kalaöljyn syöminen.- Nimetön
Lääkäriin 1.2 eli silloin halutaan ruoka-aine-allergia testejä tehdä pojallemme.Olen kuullut et se on periytyvää, eli tuo atooppinen iho??Vai olenko väärässä?meillä mieheni kanssa ei ole koskaan ollut ihottumaa, varsinkaan atooppista.
Nyt kun kovemmat pakkaset on tullut, iho pahempi(en tiedä johtuuko siitä, neuvolassa vain niin kerrottiin et voi näin talvesta johtua)
En nyt ole kortisoonivoidetta käyttänyt, ihan perusvoidetta apteekista, missä ei hajusteita ja kutinaan ja atooppiseen ihoon hyvä. paksumpi voide. välillä iho on kyllä ihan melkein normaali, hoidossa söi perjantaina mandariinia ja edellis päivänä banaania, sen jälkeen pahentunut. Mutta en tiedä johtuuko niistäkään.maitotuotteita ei ole nyt saanut melkein viikkoon. - PVT
Nimetön kirjoitti:
Lääkäriin 1.2 eli silloin halutaan ruoka-aine-allergia testejä tehdä pojallemme.Olen kuullut et se on periytyvää, eli tuo atooppinen iho??Vai olenko väärässä?meillä mieheni kanssa ei ole koskaan ollut ihottumaa, varsinkaan atooppista.
Nyt kun kovemmat pakkaset on tullut, iho pahempi(en tiedä johtuuko siitä, neuvolassa vain niin kerrottiin et voi näin talvesta johtua)
En nyt ole kortisoonivoidetta käyttänyt, ihan perusvoidetta apteekista, missä ei hajusteita ja kutinaan ja atooppiseen ihoon hyvä. paksumpi voide. välillä iho on kyllä ihan melkein normaali, hoidossa söi perjantaina mandariinia ja edellis päivänä banaania, sen jälkeen pahentunut. Mutta en tiedä johtuuko niistäkään.maitotuotteita ei ole nyt saanut melkein viikkoon.Näin tiedoksi että vaikka kummallakaan vanhemmalla ei olisi atopiaa niin silti mahdollisuus että lapsesta tulee atoopikko on noin 15%.
Toisaalta vaikka molemmilla vanhemmilla on atopia niin silti lapsi ei ole atoopikko välttämättä jos onni käy. Mutta on han se riski silti suurempi tuolloin.
Yksi mikä kanssa vaikuttaa jokun verran on äidin ruokavaljo ja elintavat raskauden aikana.
Ps. sitrus hedelmät kuten mandariini pahentavat iho oireita useimmilla atoopikoilla. Nimetön kirjoitti:
En nyt ole kortisoonivoidetta käyttänyt, ihan perusvoidetta apteekista, missä ei hajusteita ja kutinaan ja atooppiseen ihoon hyvä. paksumpi voide. välillä iho on kyllä ihan melkein normaali, hoidossa söi perjantaina mandariinia ja edellis päivänä banaania, sen jälkeen pahentunut. Mutta en tiedä johtuuko niistäkään.maitotuotteita ei ole nyt saanut melkein viikkoon.Atopia on perinnöllinen sairaus.Onko suvussasi muita atoopikkoja?Omasta suvustani atopiaa löytyy paljon varsinkin isän puolelta.Hänen kummatkin siskonsa ja toinen veljistä ovat atoopikkoja.Hassua,että hänellä itsellään ei ole ollut mitään ongelmia ihon kanssa joten ilmeisesti sairaus on hypännyt yhden sukupolven yli.ainakin näin arvelisin.
Käy lukemassa tuota atopialiiton keskustelupalstaa sieltä saat tästäkin lisätietoa!
Valohoito/ilmastohoitomatkat ovat yksi hyvä hoitokeino.Kysy tästäkin lääkäriltä.
- Nimetön
Ei ole minulla eikä miehelläni atooppista ihottumaa, eikä tietääkseni suvussakaan kummallakaan.Sen takia ihmetellään et onko tullut jostain ruoasta se atooppinen ihottuma vai muuten vain..se haluttas vain tietää! ku tuntuu et iho välillä parempi mut sit taas ku on huonompana niin epäillään et onko syönyt jotain väärää, mille olisi sitten pian allerginen. Kesällä ja vielä syksylläkin iho oli ihan normaali.lokakuussa rupesi ihottumaa(kuivia läiskiä)tulemaan ja siitä asteittain pahentunut.
- Nimetön
millaisia nuo valohoidot/ilmastohoitomatkat ovat??voitko kertoa vähän lisää.
- PVT
Nimetön kirjoitti:
millaisia nuo valohoidot/ilmastohoitomatkat ovat??voitko kertoa vähän lisää.
Kannattaisi todellakin perehtyä tuon liiton sivuihin silellä on paljon hyödyllistä tietoa atopiasta ja lisäksi liiton keskustelu palstalta löydät myös paljon vastauksia kysymyksiisi.
Suora osoite http://atopialiitto.fi/
Ruoka aineet vaikuttavat myös ihon kuntoon joillakin enemmän toisilla vähemmän. Todellakaan ei aina tarvitse olla suvussakaan atopiaa se voi puhjeta myös siitä riippumatta valitettavasti se on nykyään yhä yleisempi vaiva lapsilla kun aikuisillakin. Lapsena jos on atopaan niin vanhemmiten se yleensä lievenee ei kaikilla mutta useimmilla.
Sen verran noista valo hoidoista että ne on tarkoitettu ennemminkin vanhemmille lapsille ja aikuisille. Yleensä käytetään SUP valoa ja hoitokertoja on noin 12. Yleensä tuo on vain viimeinen hoitokeino mitä käytetään atopian hoidossa jos muualta ei apua ole ollut.
Ilmastohoitomatkat. Niihin tarvitaan ihotauti lääkärin omat laput täytettynä lisäksi kuva kun ihottuma on pahimmillaan. Mutta noille matkoille ei pääse ihan kuka vaan sillä täytyy olla ihon tosi pahana pitkään ennen kun sinne matkalle edes valitaan.
Vielä lopuksi painotan että käykää atopian liiton sivuilla siellä on sitä tietoa tiedon janoon ja todella hyvää sellaista.
Kaikkea hyvää jatkolle :) PVT kirjoitti:
Kannattaisi todellakin perehtyä tuon liiton sivuihin silellä on paljon hyödyllistä tietoa atopiasta ja lisäksi liiton keskustelu palstalta löydät myös paljon vastauksia kysymyksiisi.
Suora osoite http://atopialiitto.fi/
Ruoka aineet vaikuttavat myös ihon kuntoon joillakin enemmän toisilla vähemmän. Todellakaan ei aina tarvitse olla suvussakaan atopiaa se voi puhjeta myös siitä riippumatta valitettavasti se on nykyään yhä yleisempi vaiva lapsilla kun aikuisillakin. Lapsena jos on atopaan niin vanhemmiten se yleensä lievenee ei kaikilla mutta useimmilla.
Sen verran noista valo hoidoista että ne on tarkoitettu ennemminkin vanhemmille lapsille ja aikuisille. Yleensä käytetään SUP valoa ja hoitokertoja on noin 12. Yleensä tuo on vain viimeinen hoitokeino mitä käytetään atopian hoidossa jos muualta ei apua ole ollut.
Ilmastohoitomatkat. Niihin tarvitaan ihotauti lääkärin omat laput täytettynä lisäksi kuva kun ihottuma on pahimmillaan. Mutta noille matkoille ei pääse ihan kuka vaan sillä täytyy olla ihon tosi pahana pitkään ennen kun sinne matkalle edes valitaan.
Vielä lopuksi painotan että käykää atopian liiton sivuilla siellä on sitä tietoa tiedon janoon ja todella hyvää sellaista.
Kaikkea hyvää jatkolle :)Niin unohdin tosiaan mainita,että valohoidot on tarkoitettu vanhemmille lapsille mutta hyvä tästäkin on tietää jos lapsellasi vielä vanhanakin tulee ihottumaa.Valohoitoa järjestetään joko sairaalassa tai Ihopisteillä ja siihen tarvitaan ihotautilääkäriltä lausunto niiden hoitojen aloittamiseksi.Lue lisää täältä http://www.iholiitto.fi/vanha/ajankohtaista.htm
Ilmastohoitomatkoja järjestää Iholiitto ja ihotautilääkäriltä pitää hakea lausunto jotta noille matkoille pääsee.Puolet reisusta korvaa kela ja muu osuus on sitten itse korvattava(kysy lisää korvaus jutuista atopialiitosta).Muistaakseni tänä vuonna matka suuntautuisi Cran canarialle mutta voin muistaa asian väärinkin.Itse en ole vielä kertaakaan osallistunut ilmastohoitomatkoille mutta suunnitelmissa olisi.
- iäkäs äiti
Entis aikaan suositeltiin "maitorupiselle" kesällä paljon aurinkoa, että iho "vahvistuu".
Maitorupi lienee lähinnä taive ihottumaa. Tuntuu hiukan erikoiselta, että maitorupea nimitetään atoopiseksi-ihoksi??? Eikä se kai ole mitään maito-allergiaakaan, jota nimitettäneen laktoosi-intoleratiksi, mikä taas voi aiheutua maitosokerin tai maidon valkuaisen imeytymis häiriöstä. Ihotauti lääkäri on paras osoite selvittää asia, eikä tyytyä neuvolan tätien arvailuihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801