moi! esikoinen haluaisi mennä musiikkiopistoon/konservatorioon tmv. sinne on pääsykokeet. mitä siellä testataan ja miten? onko kokemusta onko ns. tavallisen lapsen mahdollista päästä sisään? (tavallisella tarkoitan, että on pienenä käynyt muskarissa ja on pitkän aikaa ollut kiinnostunut soittamisesta harrastuksena, mutta mitään oikeaa kokemusta ei ole)
Musiikin harrastaminen
11
2250
Vastaukset
- asiallinen_tuntija
Mitähän muuta kokemusta kuvittelet niillä muilla esikouluikäisillä muksuilla olevan? Ei alle kouluikäisille juuri soitonopetusta ole, vaan siihenhän juuri olette lapsen kanssa pyrkimässä yhdessä muiden kanssa että saisi aloittaa opetuksen. Testeissä mitataan yleistä musikaalisuutta, eikä testeihin kokemus tai valmennus auta vaan muksulla joko on tajua rytmistä ja melodiasta tai ei.
- Esikoisen äiti
kiitos viestistäsi. lapsemme ei kuitenkaan ole enää esikouluikäinen vaan muutaman vuoden vanhempi. toisaalta jo esikouluikäisenä hänen muutama kaverinsa kävi viulu tai kanteletunneilla, joten tätä tarkoitin tuolla, ettei meidän lapsella ole kokemusta, kun ei ole soittanut mitään yhtä soitinta, ei käynyt millään tunneilla. muskari oli aiemmin, mutta siellähän soitellaan monia soittimia satunnaisesti ja leikitään ja lauletaan lisäksi.
mitään valmennusta en aikontukaan, ihan vain ihmettelin mitä ne pääsykokeet pitävät sisällään. enkä edelleenkä tiedä, ihan maallikko kun olen, miten testataan lapsen musikaalisuutta. jos on jo soittanut jotain soitinta se lienee helppoa, mutta entä kun ei ole?
asia on minulle täysin uusi, en tiennyt, että pääosin lapset pyrkivät musiikkioppilaitoksiin ilman jo aiempaa soittoharrastusta (tämän kuvan sain viestistäsi). ehdin jo itse ajatella, ettei ehkä ole mahdollisuuksia päästä mukaan ilman mitään etukäteisoppeja. hyvä että nyt viisastuin.
- itse olin pieni
minulle jäi mielikuva musiikkiopistosta instanssina, johon pääsi sisälle pääsykokeista huolimatta paikallisten suhteiden ja suositusten kautta eli takaoven kautta. Lisänä sisäänpääsyä varmistamassa kannatti olla vanhempien hyvä sosioekonominen asema yhteisössä.
Duunareittenkin lapset pääsivät, mutta sitten piti ollakin lahjakas.
Mielikuva on säilynyt edelleen, vaikka olen itse opiskellut ko. opinahjossa aikoinaan (minulla oli huono tuuri saada huono opettaja, joka 45 minuutin oppitunnista puhui omasta elämästään 35 minuuttia ja soiton opettamisen käytti 10 minuuttia, josta en ymmärtänyt valittaa kenellekään) - voisinkin sanoa, että perusopetuksen musiikkitunneilla sain paljon enemmän opetusta. Omat lapseni harrastavat nykyisin myös musiikkiopistossa - musikaalisia ja lahjakkaita ovat opiston sisäänottajien mielestä, normaalikäytännön mukaan oppilaaksi otettuja (eli pääsykokeitten kautta 6 -vuotiaana, suzukia emme lähteneet edes yrittämään). Muskareihin saa onneksi osallistua ilman pääsykokeita ennen kouluikää.
Itse toivoisin ohjattua musiikin harrastusmahdollisuutta (ilman tavoitetta saavuttaa lajista ammatti) kaikille tasapuolisesti - siinä meillä on avoin musiikkiopiston osasto palvelemassa. Samoin kansalaistopistojen tarjonta.- Esikoisen äiti
harmillista jos näin on. meillä vanhemmilla kun ei ole itsellä mitään soittoharrastusta takana niin ihan ummikkoja ollaan.
emme ole pääkaupungissa, enkä tiedä missä muualla voisi harrastaa soittamista (vain pianotunteja tiedän täältäpäin yksityisiltä ja se ei ole nyt toiveena) kuin jossain tuollaisessa oppilaitoksessa. harmillista! muusikkoa ei toki toivota, vaan kivaa innostavaa harrastusta.
mikä se suzuki on, joku oppisuuntako? - Musikantti
Esikoisen äiti kirjoitti:
harmillista jos näin on. meillä vanhemmilla kun ei ole itsellä mitään soittoharrastusta takana niin ihan ummikkoja ollaan.
emme ole pääkaupungissa, enkä tiedä missä muualla voisi harrastaa soittamista (vain pianotunteja tiedän täältäpäin yksityisiltä ja se ei ole nyt toiveena) kuin jossain tuollaisessa oppilaitoksessa. harmillista! muusikkoa ei toki toivota, vaan kivaa innostavaa harrastusta.
mikä se suzuki on, joku oppisuuntako?Kuulehan, ei kannata lannistua. Jos mahdollista, laitatte lapsenne musiikkikoulun pääsykokeisiin ja katsotte miten käy. Lapset ovat lapsia - kyllä se siellä tiedetään. Ei heiltä odoteta mitään erikoisia taitoja. Ja se minun on mainittava, että ei meilläpäin kyllä kaikki päässeet kouluun sisään, vaikka olisivatkin olleet "vaikuttajien" mukuloita. Kyllä siinä muut asiat painavat enemmän. Ja lisäksi; hyvin harvoin esim. 7-vuotiaasta voi sanoa onko hän erityisen lahjakas musiikissa. Ei siellä mitään Mozarteja haeta. Minä esimerkiksi olen nykyään muusikko, mutta todelliset lahjani tulivat esille vasta n. 15-vuotiaana.
Viittaan tällä siis edellisen kirjoittajan tekstiin.
Kyselit, että mitä siellä tapahtuu. Voin kertoa omasta kokemuksestani. Toki käytännöt ovat muuttuneet ajan myötä, mutta periaatteet ovat samat.
ELI:
Muistan, kuinka aikuinen soitti pianosta ääniä ja minun piti sitten koittaa "laulaa" ne äänet, eli siinä testataan nuottikorvaa.
Sitten muistan, kuinka itsekin pääsi kokeilemaan jotain pientä pianolla. Ei tietenkään varsinaisesti soittamaan. En osaa sanoa, mitä siinä tarkkaan ottaen testattiin, mutta sellainen osio siinä oli.
Sitten oli vielä rytmiosio, joka sisälsi jotain yksinkertaisia taputuksia ja muita.
Eli ei se mitään vaikuta, onko soittanut jotain soitinta vai ei. Siinä vaan testataan niitä asioita, mitä ihmisellä on joko luonnostaan, tai ei ollenkaan. Itse olin 7-vuotias kun pyrin ja pääsin sisään. Ei se soittaneelle lapselle ole yhtään sen helpompaa, jos hänellä ei esimerkiksi ole ollenkaan nuottikorvaa.
Tätä toki sanottiin aiemmassakin viestissä.
Jos lapsi ei pääse sisään musiikkikouluun, voidaan tosiaan turvautua yksityisiinopettajiin.
Eikä tämä tarkoita, että olisit pakotettu ottamaan pianotunteja, jos ei muita
"ammattitaitoisia" opettajia ole.
Tässä tapauksessa voit viedä lapun musiikkikoulun ilmoitustaululle tai vaikka johonkin paikkakuntasi koululaitokseen (siis ammattikorkeaan tai yliopistoon tai vastaavaan). Siinä kerrot minkälaista opetusta haluat, kenelle, kuinka usein jne.
Voin kertoa, että taitavia opettajia kyllä löytyy!
Kun henkilö on soittanut yli 10 vuotta, hän on erittäin kykeneväinen antamaan tunteja.
Myös teorian opettajia löytyy, jos sitä toivoo.
Kysy lapselta, mitä hän haluaa. Mitä hän haluaa soittaa ja mikä kiinnostaa.
Tsemppiä sinulle tosi paljon tämän suhteen.
Vaikka et sinä sitä varsinaisesti tarvi. Soiton/teorianopettajan löydät takuuvarmasti. - Esikoisen äiti
Musikantti kirjoitti:
Kuulehan, ei kannata lannistua. Jos mahdollista, laitatte lapsenne musiikkikoulun pääsykokeisiin ja katsotte miten käy. Lapset ovat lapsia - kyllä se siellä tiedetään. Ei heiltä odoteta mitään erikoisia taitoja. Ja se minun on mainittava, että ei meilläpäin kyllä kaikki päässeet kouluun sisään, vaikka olisivatkin olleet "vaikuttajien" mukuloita. Kyllä siinä muut asiat painavat enemmän. Ja lisäksi; hyvin harvoin esim. 7-vuotiaasta voi sanoa onko hän erityisen lahjakas musiikissa. Ei siellä mitään Mozarteja haeta. Minä esimerkiksi olen nykyään muusikko, mutta todelliset lahjani tulivat esille vasta n. 15-vuotiaana.
Viittaan tällä siis edellisen kirjoittajan tekstiin.
Kyselit, että mitä siellä tapahtuu. Voin kertoa omasta kokemuksestani. Toki käytännöt ovat muuttuneet ajan myötä, mutta periaatteet ovat samat.
ELI:
Muistan, kuinka aikuinen soitti pianosta ääniä ja minun piti sitten koittaa "laulaa" ne äänet, eli siinä testataan nuottikorvaa.
Sitten muistan, kuinka itsekin pääsi kokeilemaan jotain pientä pianolla. Ei tietenkään varsinaisesti soittamaan. En osaa sanoa, mitä siinä tarkkaan ottaen testattiin, mutta sellainen osio siinä oli.
Sitten oli vielä rytmiosio, joka sisälsi jotain yksinkertaisia taputuksia ja muita.
Eli ei se mitään vaikuta, onko soittanut jotain soitinta vai ei. Siinä vaan testataan niitä asioita, mitä ihmisellä on joko luonnostaan, tai ei ollenkaan. Itse olin 7-vuotias kun pyrin ja pääsin sisään. Ei se soittaneelle lapselle ole yhtään sen helpompaa, jos hänellä ei esimerkiksi ole ollenkaan nuottikorvaa.
Tätä toki sanottiin aiemmassakin viestissä.
Jos lapsi ei pääse sisään musiikkikouluun, voidaan tosiaan turvautua yksityisiinopettajiin.
Eikä tämä tarkoita, että olisit pakotettu ottamaan pianotunteja, jos ei muita
"ammattitaitoisia" opettajia ole.
Tässä tapauksessa voit viedä lapun musiikkikoulun ilmoitustaululle tai vaikka johonkin paikkakuntasi koululaitokseen (siis ammattikorkeaan tai yliopistoon tai vastaavaan). Siinä kerrot minkälaista opetusta haluat, kenelle, kuinka usein jne.
Voin kertoa, että taitavia opettajia kyllä löytyy!
Kun henkilö on soittanut yli 10 vuotta, hän on erittäin kykeneväinen antamaan tunteja.
Myös teorian opettajia löytyy, jos sitä toivoo.
Kysy lapselta, mitä hän haluaa. Mitä hän haluaa soittaa ja mikä kiinnostaa.
Tsemppiä sinulle tosi paljon tämän suhteen.
Vaikka et sinä sitä varsinaisesti tarvi. Soiton/teorianopettajan löydät takuuvarmasti.Kiitos kannustavasta viestistä ja tiedoista. Tämä selvitti tosi paljon. Kiitos uudelleen.
- opettajamyös
Esikoisen äiti kirjoitti:
Kiitos kannustavasta viestistä ja tiedoista. Tämä selvitti tosi paljon. Kiitos uudelleen.
Kiva kuulla, että lapsesi itse haluaa alkaa harrastaa musiikkia. Se on hyvä tuoda esille myös siellä pääsykokeissa.
Kyllä sinne opistoihin otetaan ihan rehellisesti
siinä järjestyksessä, miten hyvin pääsykoe on mennyt, ainakin lasten opistoissa. Jos ei ekalla kerralla onnista, kannattaa jättää ilmoitus, että haluaa yksityistunteja. Se on ihan kevyt ja kiva tapa aloittaa harrastus, mikäli ovet eivät opistoon aukea. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että opettaja on pätevä.
- pohdintoihin
Meilläpäin on hyvä ja tasokas alan ammattilaisten opetus kansalaisopistossa lähikunnissa kuten omassakin. Aina vauvamuskareista alkaen. Musiikinteoriaakin voi opiskella ammattilaisen johdolla ja suorittaa tutkinnot siinä missä musiikkiopiston tai konservatorionkin oppilaat. Muutamien tuttavien lapset eivät ole edes menneet pääsykokeisiin vaan aloittaneet suoraan ns. avoimella osastolla kokeilumielessä. Eli musiikkiopiston opet opettaa myös yksityistunteja, vaikka ensi alkuun jopa kerran kuussa. Ihan yhtä "lahjakkaita" ovat musikaalisesti olleet kuin pääsykokeilla sisäänvalitutkin.
Minusta on hyvä, että lapsi saa harrastaa musiikkia ohjatusti muuallakin kuin peruskoulussa tai musiikkiopistoissa. Joskus on vain niin, että musiikkiopiston toiminnan tavoitteet on määritelty kovin kapea-alaisesti ja opettajista jotkut tottuneet opettamaan vain "kilttejä" lapsia, jolloin erikoisemmille tapauksille voi nousta tie pystyyn, kun kemiat eivät sovi opettajien kanssa yhteen.
Itse olen saanut parasta opetusta opettajankoulutuslaitoksen musiikinopetuksessa - ja harjoitella sai OKL:n soittimilla niin paljon kuin vain ehti.
Suzuki vaatii vanhemman läsnäoloa tunneilla ja harjoittelun ohjaamista kotona (vaatii sitä muukin opiskelu), meilläpäin paikat jaetaan lähinnä arpaonneen perustuen. Korvakuulolta viedään musiikkiopintoja eteenpäin vaikkapa viulussa tai pianossa. Nuotit opitaan paljon myöhemmin. - Musiikkiopisto84
Olen itse käynyt läpi suomalaisen musiikkiopiston: 3v muskariin,5v soitinvalmennukseen, 9v opiston perusopetukseen ja 16v opistotasolle ja paperit koko laitoksesta 19-vuotiaana.
Soitinvalmennukseen otetaan yleensä alle 10v lapsia, joilla ei aiempaa kokemusta soittamisesta ole. Sananmukaisesti siis soitinVALMENNUSTA. Soitinvalikoima on valmennuksessa suppeampi kuin perusopetuksessa, yleensä ainakin piano, viulu, sello, nokkahuilu, kantele. Myös soitinvalmennukseen kuuluu yhteissoittoa, mikä on tärkeää ja hauskaa alusta asti. Soitinvalmennukseenkin on pääsykokeet.
Perusaste eli ns.musiikkikouluaste on tarkoitettu lähinnä peruskouluikäisille lapsille ja nuorille.Kaikilla ei ole kokemusta soittamisesta perusasteelle tullessaan, mutta osa on tullut soitinvalmennuksen kautta tai soittanut muualla. Perusasteella soittaminen muuttuu tavoitteellisemmaksi,on tutkintoja ja esiintymisiä sekä teoriaopinnot tulevat pakollisiksi.
Opistoaste on perusopintojen lisäopetusta, jotka voivat valmentaa ammattiopintoihin.
Lisäksi monissa musiikkiopistoissa on ns. vapaaosastoja, joilla opiskelu ei ole tavoitteellista, eikä tutkintoja ole pakko tehdä. Vapaaosastolla opiskelu on myös huomattavasti kalliimpaa. Aikuisosastot ovat vanhemmille opiskelijoille, eivät kuitenkaan vain aikuisille.
Pääsykokeissa testataan hakijan yleistä musikaalisuutta. Rytmi- ja melodiatajua testataan pienillä tehtävillä mm. rytmien toistoa, melodian toista ja "kumpi ääni on korkempi"-tehtäviä. Lisäksi pyydetään esittämään vapaavalintainen lyhyt laulu ja/tai antamaan mahdollinen soittonäyte jos hakija on soittanut ennenkin.
Soitinvalmennukseen ja perusopintoihin on erikseen haettava, opistoasteelle pääsee automaattisesti jos suorittaa perusasteen kiitettävällä arvosanalla. Vapaaosastolle otetaan hakujärjestyksessä ilman pääsykokeita.
Kerran lapsesi on jo hieman vanhempi, Sinun ei kannata mennä pääsykoetilanteeseen mukaan. Lapsi tekee paremmin annetut tehtävät, kun et ole hänen mukanaan.
Olen kuullut tapauksesta, jossa lapselle oli opetettu viululla soittamaan yksi helppo laulu pääsykokeita varten. Tätä ei todellakaan kannata tehdä! Kyllä pääsykoeraati kyllä näkee ja kuulee kuka on soittanut ennenkin. Tiettyihin soittimiin pyrittäessä lasta saatetaan pyytää näyttämään sormensa, esim.viuluun pyrkijöitä pyydetää.
Suzuki-menetelmässä opetetaan soittamaan korvakuulolta, nuotinlukua ei siis opetalla. Suzukia käytetään vain alkuopetuksessa. Yleensä Suzuki on ainoastaan ryhmäopetusta, jolloin opettaja ei ehdi puuttua läheskään kaikkiin soittoteknisiin virheisiin. Erityisesti alkuvaiheessa virheisiin puuttuminen on todella tärkeää! En todellakaan suosittele tätä menetelmää, jos muitakin vaihtoehtoja on. - ..testit..
ovat yleensä esim. rytmin jäljittelyjä, nuottitapailua yms. perusjuttuja. Eiköhän ihan "tavis" lapsi sinne pääse, paikkakunnasta riippuen jonot on yleensä hirveät.....ja kiintiöt pienet !! Yleensä ensin mennään ns. soitinvalmennukseen, ennen kuin instrumentti valitaan. Instrumenetissakin on ikäsuositukset, esim. puhaltamaan ei oteta ennen kuin hampaat on vaihtuneet..yms. Onhan sitten esim. yksityisiä musiikkikouluja, seurakunnan kuoroja yms. Meillä poika menee juuri tänään sellaiseen "rytmiryhmä"- kuoroon !!! Eikä taida maksaa mitään...
- Esikoisen...
Kiitos kaikille kommentoineille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262233
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161554Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333893