Hei!
Suunnittelemme ensi kesänä veneretkeä Saimaalla. Onko kenelläkään hyvää reittiä etelä/pohjoinen akselilla? Täällä kokemusta vain mereltä, Merenkurkun alueella.
moottoriveneellä Saimaalla..
43
17689
Vastaukset
- reitin valinta
Etelästä eli Lappeenrannasta jos lähdetään, niin "pääväylänä" Lpr-Puumala-Savonlinna-Kuopio ja siitä kenties vielä ylöspäin. Saimaalta löytyy ihan oikeasti lukematon määrä eri reittejä ja kohteita, joten koluttavaa riittää. Yksi tuosta "pääreitistä" poikkeava ehdottomasti käymisen arvoinen kohde on Heinävesi, saa samalla harjoitusta suluissa toimimisesta...
- lem-o-nizer
Kiitos vastauksesta:)
Heinävesi vaikuttaa tosi viehättävältä. Sulut kyllä vähän arvelluttaa:). Olisko sinulla jotain vinkkiä, mitä niiden kanssa pitää erityisesti huomioida? - Lil' Devil
lem-o-nizer kirjoitti:
Kiitos vastauksesta:)
Heinävesi vaikuttaa tosi viehättävältä. Sulut kyllä vähän arvelluttaa:). Olisko sinulla jotain vinkkiä, mitä niiden kanssa pitää erityisesti huomioida?Venemessuilta saa myös Saimaan Veneilymatkaoppaan. Se on tuhti tietopaketti lehti ja hyvä pitää veneessä mukana.
Sitä saa myös eri kaupunkien info-pisteistä.
Noista suluista sen verran että ne ovat lähes kaikki automaattisia eli kun tulet sululle ja jos se ei näytä vihreetä valoa tai sulut ovat kiinni, vedät narusta vaan. Sinulla on 3 min aikaa mennä sulkuun.
Suluissa roikkuu nailonköydsiä, joista voit pitää venettä paikallaan sulutuksen ajan.
Yleensä ottaen suluissa on ohjeet.
Heinäveden kylän vierassatamassa on tähän asti saanut vierasveneilijä lainata kunnan autoa, jos on asiaa kaupunkiin tms. Kysy satamanhoitajalta. Siellä on myös seinässä maininta asiasta satamaohjeissa.
Ko. satamassa on myös sauna vuokrattavissa ja on hyvät löylyt.
Jonkin verran ole tarkkana viittojen suhteen, koska varsinkin niillä väylillä, missä hinataan suuria tukkilauttoja, ovat viitat saattaneet siirtyä.
Ja kun tällainen hinaus tulee vastaan, kierrä riittävän kaukaa ja varsinkin sen jälkeen tehosta tähystystä, koska lautasta saattaa irrota muutama ropsi, ettet siihen aja sitten pahki.
Saimaalla on useita retkisatamia, joita ylläpitää Pidä Saaristo Siistinä ry. Jos olet maksanut jäsenmaksusi, niin voit huoleti vierailla niissä. Ko. maksullahan yhdistys rahoittaa toimensa ja erittäin hyvin on hoitanutkin paikat.
Muutamissa satamissa on saunatkin.
Missäkö käydä?
No ainakin Varistaipaleen kanavan kautta Valamon luostarille. Siellä on myös em. yhdistyksen ylläpitämä retkisatama, josta on n. 1 km luostariin. Luostarisa voi ruokailla ja ruoka on hyvää.
Jos lähtee Savonlinnasta niin Soisalon kierroksen ehtii tehdä viikossa.
Pieliselle meno Joensuusta Pielisjokea on vaikuttava kokemus.
En tiedä menetkö omalla vaiko vuokraveneellä ja kuinka paljon sinulla on aikaa varattuna, mutta joka tapauksessa suosittelisin reittisuunnitelman tekoa, koska silloin voit määritellä kuinka paljon joudut ajamaan jne. päivää kohti ja että yleensä ehdit tehdä matkasi.
Olen itse neljä kertaa vuokrannut Saimaalla veneen ja joka kerta talvella olen tehnyt reittisuunnitelman niin ei ole tullut sitten viimeisinä päivinä ympärivuorokautisia ajoja.
Ja kun sinulla on suunnitelman tehtyäsi jo jonkinlainen käsitys siitä että mitä ehdit tehdä, niin voit tehdä myös muutoksia paikan päällä. Helpottaa paljon niitten tekemistä.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua.
Kysy vaan, niin kerron lisää. - lem-o-nizer
Lil' Devil kirjoitti:
Venemessuilta saa myös Saimaan Veneilymatkaoppaan. Se on tuhti tietopaketti lehti ja hyvä pitää veneessä mukana.
Sitä saa myös eri kaupunkien info-pisteistä.
Noista suluista sen verran että ne ovat lähes kaikki automaattisia eli kun tulet sululle ja jos se ei näytä vihreetä valoa tai sulut ovat kiinni, vedät narusta vaan. Sinulla on 3 min aikaa mennä sulkuun.
Suluissa roikkuu nailonköydsiä, joista voit pitää venettä paikallaan sulutuksen ajan.
Yleensä ottaen suluissa on ohjeet.
Heinäveden kylän vierassatamassa on tähän asti saanut vierasveneilijä lainata kunnan autoa, jos on asiaa kaupunkiin tms. Kysy satamanhoitajalta. Siellä on myös seinässä maininta asiasta satamaohjeissa.
Ko. satamassa on myös sauna vuokrattavissa ja on hyvät löylyt.
Jonkin verran ole tarkkana viittojen suhteen, koska varsinkin niillä väylillä, missä hinataan suuria tukkilauttoja, ovat viitat saattaneet siirtyä.
Ja kun tällainen hinaus tulee vastaan, kierrä riittävän kaukaa ja varsinkin sen jälkeen tehosta tähystystä, koska lautasta saattaa irrota muutama ropsi, ettet siihen aja sitten pahki.
Saimaalla on useita retkisatamia, joita ylläpitää Pidä Saaristo Siistinä ry. Jos olet maksanut jäsenmaksusi, niin voit huoleti vierailla niissä. Ko. maksullahan yhdistys rahoittaa toimensa ja erittäin hyvin on hoitanutkin paikat.
Muutamissa satamissa on saunatkin.
Missäkö käydä?
No ainakin Varistaipaleen kanavan kautta Valamon luostarille. Siellä on myös em. yhdistyksen ylläpitämä retkisatama, josta on n. 1 km luostariin. Luostarisa voi ruokailla ja ruoka on hyvää.
Jos lähtee Savonlinnasta niin Soisalon kierroksen ehtii tehdä viikossa.
Pieliselle meno Joensuusta Pielisjokea on vaikuttava kokemus.
En tiedä menetkö omalla vaiko vuokraveneellä ja kuinka paljon sinulla on aikaa varattuna, mutta joka tapauksessa suosittelisin reittisuunnitelman tekoa, koska silloin voit määritellä kuinka paljon joudut ajamaan jne. päivää kohti ja että yleensä ehdit tehdä matkasi.
Olen itse neljä kertaa vuokrannut Saimaalla veneen ja joka kerta talvella olen tehnyt reittisuunnitelman niin ei ole tullut sitten viimeisinä päivinä ympärivuorokautisia ajoja.
Ja kun sinulla on suunnitelman tehtyäsi jo jonkinlainen käsitys siitä että mitä ehdit tehdä, niin voit tehdä myös muutoksia paikan päällä. Helpottaa paljon niitten tekemistä.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua.
Kysy vaan, niin kerron lisää.Venemessuille olis tarkoitus mennä, pitää sieltä hommata mainitsemasi lehti. Kolme minuuttia tuntuu kamalan lyhyeltä ajalta mennä sulkuun, mutta lienee se riittävä, jos kerran sellainen on asetettu. Onkohan jossain tieto siitä, millä väylillä niitä tukkilauttoja hinataan?
Aikaa on ajateltu käyttää viikosta ehkä puoleentoista, max kahteen. Joustoa ajankäyttöön on, koska vene on toisen oma, meitä kaksi henkeä reissuun lähdössä.
Tässä on pähkäilty mahdollisia eri lähtöpaikkoja. Lappeenranta on ollut mielessä, mutta Savonlinnakin on ihan mahdollinen. Heinävesi kiinnostaa ja se Valamon reissu. Mukava olis poiketa satamissa vähän maihinkin. Reissun päätepiste on tämänhetkisen suunnitelman mukaan Kuopio.
Se Saaristo siistinä yhdistyksen jäsenmaksu pitää maksaa. Muuten...miten sulusta ulostulo oikein käytännössä menee? Tuleeko sitä vettä ryöpsähtäen vai onko se ihan rauhaisaa?
Miehistömme kiittää vielä kerran paljon asiaa sisältävästä vastauksestasi ja tulihan noita kysymyksiä pari lisääkin:) - jartsu40
lem-o-nizer kirjoitti:
Venemessuille olis tarkoitus mennä, pitää sieltä hommata mainitsemasi lehti. Kolme minuuttia tuntuu kamalan lyhyeltä ajalta mennä sulkuun, mutta lienee se riittävä, jos kerran sellainen on asetettu. Onkohan jossain tieto siitä, millä väylillä niitä tukkilauttoja hinataan?
Aikaa on ajateltu käyttää viikosta ehkä puoleentoista, max kahteen. Joustoa ajankäyttöön on, koska vene on toisen oma, meitä kaksi henkeä reissuun lähdössä.
Tässä on pähkäilty mahdollisia eri lähtöpaikkoja. Lappeenranta on ollut mielessä, mutta Savonlinnakin on ihan mahdollinen. Heinävesi kiinnostaa ja se Valamon reissu. Mukava olis poiketa satamissa vähän maihinkin. Reissun päätepiste on tämänhetkisen suunnitelman mukaan Kuopio.
Se Saaristo siistinä yhdistyksen jäsenmaksu pitää maksaa. Muuten...miten sulusta ulostulo oikein käytännössä menee? Tuleeko sitä vettä ryöpsähtäen vai onko se ihan rauhaisaa?
Miehistömme kiittää vielä kerran paljon asiaa sisältävästä vastauksestasi ja tulihan noita kysymyksiä pari lisääkin:)Kehoitan lähtemään joko Lappeenrannasta tai Imatralta. Jos ei ole nähnyt Suur-Saimaata ei ole nähnyt Saimaata ollenkaan :)
- Paikallinen asukas
lem-o-nizer kirjoitti:
Kiitos vastauksesta:)
Heinävesi vaikuttaa tosi viehättävältä. Sulut kyllä vähän arvelluttaa:). Olisko sinulla jotain vinkkiä, mitä niiden kanssa pitää erityisesti huomioida?Heinäveden reitin kanavat ovat olleet ehkä puolenkymmentä vuotta automaattikäytöllä. Veneilijät siis kanavalle tullessaan vetävät narusta, mikä käynnistää sulutuksen automaattisesti.
Itse asun kanavan ja kääntösillan takana. Tällä kanavalla on kaksi narua, joista toinen on tarkoitettu korkeille aluksille ja pelkän sulun avaamisen lisäksi kääntää myös maantiesillan. Ensimmäinen kesä automaattisulutuksella oli paikallisille asukkaille yhtä tuskaa, sillä suurin piirtein joka toinen veneilijä veti väärästä narusta ja käänsi sillan aivan tarpeettomasti. Kylällä käydessään sai autoilija siis varautua aina ylimääriseen odotteluun.
Veneilijöiden kunniaksi täyttyy kyllä sanoa, että tekin olette oppivaisia. Viime kesänä sulutuksen virhevalintojen osuus oli pudonnut jo ehkä noin neljännekseen. Pyydänkin nöyrimmästi etukäteen anteeksi sitä, etten noissa tapauksissa aina malta olla nousematta autostani ja käymättä vittuilemassa ko. veneilijälle. - lem-o-nizer
Paikallinen asukas kirjoitti:
Heinäveden reitin kanavat ovat olleet ehkä puolenkymmentä vuotta automaattikäytöllä. Veneilijät siis kanavalle tullessaan vetävät narusta, mikä käynnistää sulutuksen automaattisesti.
Itse asun kanavan ja kääntösillan takana. Tällä kanavalla on kaksi narua, joista toinen on tarkoitettu korkeille aluksille ja pelkän sulun avaamisen lisäksi kääntää myös maantiesillan. Ensimmäinen kesä automaattisulutuksella oli paikallisille asukkaille yhtä tuskaa, sillä suurin piirtein joka toinen veneilijä veti väärästä narusta ja käänsi sillan aivan tarpeettomasti. Kylällä käydessään sai autoilija siis varautua aina ylimääriseen odotteluun.
Veneilijöiden kunniaksi täyttyy kyllä sanoa, että tekin olette oppivaisia. Viime kesänä sulutuksen virhevalintojen osuus oli pudonnut jo ehkä noin neljännekseen. Pyydänkin nöyrimmästi etukäteen anteeksi sitä, etten noissa tapauksissa aina malta olla nousematta autostani ja käymättä vittuilemassa ko. veneilijälle.Ymmärrän omasi ja muiden paikallisten turhautumisen varsin hyvin:).. voihan tuossa nähdä vähän koomisiakin piirteitä:). Kun en ole nähnyt niitä ohjeita siellä suluilla, en tiedä liekö ollut vikaa sisälukutaidossa vai niissä ohjeissa. Tosin tuolla aiemmin keskustelussa mainittiin, että rippikoulun käyminen riittää niistä suluista selviytymiseen:). Mut kiitos neuvosta, yritetään ottaa opista vaarin.. oppia ikä kaikki:). Miksihän muuten rupesi tekemään mieleni vetää väärästä narusta?. Hymyillään, kun tavataan:)
- pikkukokki
Netistä osoitteessa veneilysaimaa löytyy tuhti paketti saimaan reiteistä ja retkisatamista yms.
Täällä on hienot veneilymahdollisuudet ja puhtaat vedet. Merkittyjä väyliä kannattaa noudattaa ainakin eteläisellä saimaalla, kun tuo jääkausi jätti kiviä ja riuttoja arvaamattomiin paikkoihin. Ja todella upea reitti tuo Heinäveden suunta. Siellä mahdollisuus mennä Valamoon asti ja kalastaa upeissa koskissa.
Onko kellään kokemusta Juankosken/Tahkon suunnasta? Kuinka syvät väylät, entäs sulut? Ei ole vielä tullut hankittua merikorttia tuolta alueelta- lem-o-nizer
Veneilysaimaa -linkistä löytyy todellakin paljon tietoa ja kuvia. Nuo satamiin lähestymiset oli kuvattu hyvin. Melko haastavaltahan tuo Heinävesi-reitti vaikuttaa, vaikkakin ehdottoman mielenkiintoiselta.
- marttila
lem-o-nizer kirjoitti:
Veneilysaimaa -linkistä löytyy todellakin paljon tietoa ja kuvia. Nuo satamiin lähestymiset oli kuvattu hyvin. Melko haastavaltahan tuo Heinävesi-reitti vaikuttaa, vaikkakin ehdottoman mielenkiintoiselta.
näköjään muillakin samoja tuumia, hommasin juuri kaksi merikorttia, l-ranta-s-linna ja s-linna-kuopio..nyt vaan talven pitkinä iltoina reittiä kannettavalle suunnittelemaan
- Raipe2
marttila kirjoitti:
näköjään muillakin samoja tuumia, hommasin juuri kaksi merikorttia, l-ranta-s-linna ja s-linna-kuopio..nyt vaan talven pitkinä iltoina reittiä kannettavalle suunnittelemaan
Ns.Soisalon kierros kandee tehdä myötäpäivään koska itäpuolella veden virtauma etelään päin on nopeampaa kun länsi puolella.Pieni tehoisella koneella itäpuolella vastavirtaan ajettaessa saattaa marssivauhti olla aika vaatimaton.Polttoaine asemia on riittävästi.Saimaalla on todella hienoja luonnon satamia.Ens kesänä taas mennään saimaalle.
- lem-o-nizer
Raipe2 kirjoitti:
Ns.Soisalon kierros kandee tehdä myötäpäivään koska itäpuolella veden virtauma etelään päin on nopeampaa kun länsi puolella.Pieni tehoisella koneella itäpuolella vastavirtaan ajettaessa saattaa marssivauhti olla aika vaatimaton.Polttoaine asemia on riittävästi.Saimaalla on todella hienoja luonnon satamia.Ens kesänä taas mennään saimaalle.
Mikä se Soisalon kierron tarkkaan ottaen on? Ja millaista aallonkorkeutta on kohdalle siellä sattunut?
- MS Nerkoo
lem-o-nizer kirjoitti:
Mikä se Soisalon kierron tarkkaan ottaen on? Ja millaista aallonkorkeutta on kohdalle siellä sattunut?
Kun ajelet sieltä Oravista Heinäveden reittiä Kuopioon syömään sitä"muikku paestia" ja tulet Leppäviran ja Varkauden kautta takaisin Haukivedelle,olet kiertänyt Soisalon, Suomen suurimman saaren.PS.Sama tietolähde kun "Saimaalla jo vuodesta 1975. "Suattaa olla" että Varistaipaleen kanavalla tavataan.
- lem-o-nizer
MS Nerkoo kirjoitti:
Kun ajelet sieltä Oravista Heinäveden reittiä Kuopioon syömään sitä"muikku paestia" ja tulet Leppäviran ja Varkauden kautta takaisin Haukivedelle,olet kiertänyt Soisalon, Suomen suurimman saaren.PS.Sama tietolähde kun "Saimaalla jo vuodesta 1975. "Suattaa olla" että Varistaipaleen kanavalla tavataan.
Se vaan, että me ajateltiin ottaa vain menolippu. Meinattiin viedä vene autolla sinne Lappeenrantaan ja pois Kuopiosta. Mut vilkutellaan, jos törmätään:) (*vilkutteleekin vissiin kaikille vastaantuleville:)
- Kanava kiinnostaa
MS Nerkoo kirjoitti:
Kun ajelet sieltä Oravista Heinäveden reittiä Kuopioon syömään sitä"muikku paestia" ja tulet Leppäviran ja Varkauden kautta takaisin Haukivedelle,olet kiertänyt Soisalon, Suomen suurimman saaren.PS.Sama tietolähde kun "Saimaalla jo vuodesta 1975. "Suattaa olla" että Varistaipaleen kanavalla tavataan.
Onko kuvassa näkyvä kanava Varistaipaleen kanava.
http://kotisivu.mtv3.fi/kanava/ - lem-o-nizer
Kanava kiinnostaa kirjoitti:
Onko kuvassa näkyvä kanava Varistaipaleen kanava.
http://kotisivu.mtv3.fi/kanava/Yritin etsiä tietoa netistä, merikortteja odotellessa. Tuommoisen linkin löysin, liekö sitä apua:
http://www.fma.fi/vapaa_aikaan/kanavat/kanavat.php?page=kanavat_varistaival - Kanavista
lem-o-nizer kirjoitti:
Yritin etsiä tietoa netistä, merikortteja odotellessa. Tuommoisen linkin löysin, liekö sitä apua:
http://www.fma.fi/vapaa_aikaan/kanavat/kanavat.php?page=kanavat_varistaivalTaipaleenkanava näyttää olevan,niinkuin kortin nimikin sen kertoo.
- Cmap / Norway
lem-o-nizer kirjoitti:
Yritin etsiä tietoa netistä, merikortteja odotellessa. Tuommoisen linkin löysin, liekö sitä apua:
http://www.fma.fi/vapaa_aikaan/kanavat/kanavat.php?page=kanavat_varistaivalJos tarvitset ammattimerenkulun käyttämää sähköistä C-map tietoa Saimaasta,kerro mikä kiinnostaa niin annetaan kompuutterin laskea.
- Kanavat ne vaan kiin.....
Kanava kiinnostaa kirjoitti:
Onko kuvassa näkyvä kanava Varistaipaleen kanava.
http://kotisivu.mtv3.fi/kanava/ - lem-o-nizer
Cmap / Norway kirjoitti:
Jos tarvitset ammattimerenkulun käyttämää sähköistä C-map tietoa Saimaasta,kerro mikä kiinnostaa niin annetaan kompuutterin laskea.
Meillä on veneessä kannettava, jolla merikortti muistissa (Saimaan kortti tilauksessa). Suunnitellaan se reitti siihen ja gps on käytössä. En oikein osaa tässä vaiheessa kysyäkään mitään, kun en oikein tiedä mitä kaikkea siitä C-mapista saa:)?
- Cmap / Norway
lem-o-nizer kirjoitti:
Meillä on veneessä kannettava, jolla merikortti muistissa (Saimaan kortti tilauksessa). Suunnitellaan se reitti siihen ja gps on käytössä. En oikein osaa tässä vaiheessa kysyäkään mitään, kun en oikein tiedä mitä kaikkea siitä C-mapista saa:)?
Käytössäni on Norjalaisten speksaama C-map pohjainen kauppamerenkulun GPS-pohjainen navigointiohjelmisto,jossa on käytännössä koko maailman reitteimerenkulkuun tarvittavat datat.Tietokannan koko on 3,5 Gigatavua,sisältäen mm. entisen Itä-Euroopan tiedot,laatokan,Äänisjärjen,Mustanmeren,Valkeanmeren jne.. Tarkin positiotieto on neljällä desimaalilla eli teoreettinen paikkatietotarkkuus on 1,852 m mutta käytännnössä päässään n. 18-19 metriin jos päivitysnopeus on sekunnin luokkaa ja veneen nopeus alle 10 knotsia.Olen tarkistanut reittitiedot mm. Saimaalla muutamista reittipisteistä Lappeenrannan edustalla ja Samoin Saimaan kanavalla ja verrannut paikkatietoa Navionicsin järjestelmään.Pääsääntöisesti kuljen Itä-merellä mutta kun asun lähellä Saimaan rantaa,kiinnostaa myös Saimaa vesistönä,mutta en ole liikkunut Saimaalla veneellä kuin teoriassa virtuaalimatkoilla.
- Esimerkki
lem-o-nizer kirjoitti:
Meillä on veneessä kannettava, jolla merikortti muistissa (Saimaan kortti tilauksessa). Suunnitellaan se reitti siihen ja gps on käytössä. En oikein osaa tässä vaiheessa kysyäkään mitään, kun en oikein tiedä mitä kaikkea siitä C-mapista saa:)?
Viimeisenä kuvissa on koko maailma ja tarkimmillan voin zoomata paikan 1/500 suhteessa miltä tahansa alueelta.Ei tarvitse pelata 50-300 euroon maksavien korttien kanssa.
http://kotisivu.mtv3.fi/kanava/ - Cmap / Norway
Esimerkki kirjoitti:
Viimeisenä kuvissa on koko maailma ja tarkimmillan voin zoomata paikan 1/500 suhteessa miltä tahansa alueelta.Ei tarvitse pelata 50-300 euroon maksavien korttien kanssa.
http://kotisivu.mtv3.fi/kanava/Kun paikkatietoa ei ole niin vene sijoittautuu päiväntasaajan ja Greenwich'in leikkauspisteeseen Afrikan kainaloon.Järjestelmä on Norske Veritasin hyväksymä kaupalliseen merenkulkuun käytetty järjestelmä.
- Jo vuodesta 1975
Kanavat ne vaan kiin..... kirjoitti:
Nyt on epätarkkuutta kartanluennassa.Kuvassa on Taipaleen kanava Varkaudessa siinä vain yksi sulku ja yksi kanava.Lisä kanava on Varistaipaleen kanava Heinävedellä.Matkaa suoraan "linnuntietä" noin 45km.Vettä myöten porskutellen menee aikaa n.12tuntia jos matkavauhti on 8 solmun seutuvilla.Kyllä kannattaa turvata Suomalaisiin sähköisiin merikartta ohjelmiin. Paljon tarkempaa tietoa veneilijä niistä saa.
- Kanava kiinnostaa
Jo vuodesta 1975 kirjoitti:
Nyt on epätarkkuutta kartanluennassa.Kuvassa on Taipaleen kanava Varkaudessa siinä vain yksi sulku ja yksi kanava.Lisä kanava on Varistaipaleen kanava Heinävedellä.Matkaa suoraan "linnuntietä" noin 45km.Vettä myöten porskutellen menee aikaa n.12tuntia jos matkavauhti on 8 solmun seutuvilla.Kyllä kannattaa turvata Suomalaisiin sähköisiin merikartta ohjelmiin. Paljon tarkempaa tietoa veneilijä niistä saa.
Materiaalissa on molemmat kanavat,Taipale ja Varistaipale,pahoittelen jos en tullut ymmärretyksi edellisellä kerroilla.
- Sukuportista sulkuporttiin
Jo vuodesta 1975 kirjoitti:
Nyt on epätarkkuutta kartanluennassa.Kuvassa on Taipaleen kanava Varkaudessa siinä vain yksi sulku ja yksi kanava.Lisä kanava on Varistaipaleen kanava Heinävedellä.Matkaa suoraan "linnuntietä" noin 45km.Vettä myöten porskutellen menee aikaa n.12tuntia jos matkavauhti on 8 solmun seutuvilla.Kyllä kannattaa turvata Suomalaisiin sähköisiin merikartta ohjelmiin. Paljon tarkempaa tietoa veneilijä niistä saa.
Matka Taipaleen kanavan sulkuportista Varistaipaleen sulkuporttiin sorsantietä.
62°32.7433 N 028°38.3825 E Varistaipale
62°18.2127 N 027°54.6440 E Taipale
24.9 Nm =46,11 km - lem-o-nizer
Cmap / Norway kirjoitti:
Käytössäni on Norjalaisten speksaama C-map pohjainen kauppamerenkulun GPS-pohjainen navigointiohjelmisto,jossa on käytännössä koko maailman reitteimerenkulkuun tarvittavat datat.Tietokannan koko on 3,5 Gigatavua,sisältäen mm. entisen Itä-Euroopan tiedot,laatokan,Äänisjärjen,Mustanmeren,Valkeanmeren jne.. Tarkin positiotieto on neljällä desimaalilla eli teoreettinen paikkatietotarkkuus on 1,852 m mutta käytännnössä päässään n. 18-19 metriin jos päivitysnopeus on sekunnin luokkaa ja veneen nopeus alle 10 knotsia.Olen tarkistanut reittitiedot mm. Saimaalla muutamista reittipisteistä Lappeenrannan edustalla ja Samoin Saimaan kanavalla ja verrannut paikkatietoa Navionicsin järjestelmään.Pääsääntöisesti kuljen Itä-merellä mutta kun asun lähellä Saimaan rantaa,kiinnostaa myös Saimaa vesistönä,mutta en ole liikkunut Saimaalla veneellä kuin teoriassa virtuaalimatkoilla.
Luulenpa, että tämä kotimainen ohjelma, mikä meillä on läppärissä, on meidän tarpeeseen riittävä. Sitä voi täydennellä tarpeen mukaan. Varmasti C-mappikin kävis aivan hyvin, mutta tulisi turhaa päällekkäisyyttä. Vois mennä meillä jauhot ja ryynit vaan sekaisin:)
- Jo vuodesta 1975
Pari lisävinkkiä vielä.Kannattaa ehdottomasti lähteä Lappeenrannasta ja reitiksi kannattaa valita aina muu kun ns.syväväylä.Sen havaitsee merikortista("Vesj lehestä")siitä että reitin syväykseksi on merkitty 4.35 tai yli.Tukinuitto ja muukin ammattiliikenne tapahtuu Saimaalla ko. reittiä myöten,siis myös merilaivat.Savonlinnasta Kuopioon Heinäveden reittiä,Oravin kautta, ja takaisin Leppävirran-Varkauden kautta.Niissä kanavissa on aivan turvallista kulkea,ei ryöpsähtele vettä kun korkeintaan poutapilvestä.Kannatta myös kokeilla sivureittiä Heinäveden luostareihin Juojärven puolelle.Samalla joutuu kulkemaan mennen tullen 4-sulkuisen Varistaipaleen kanavan kautta,nousu 14 metriä,Suomen korkein sulkukanava.Varistaipaleessa on kesätapahtuma 14.7-07 Naiset Nipunlaskussa,silloin on ruuhkaa mutta, silti kannattaa varautua katsomaan tämä näytös.Kuopion sataman lähistöllä on muikkuravintola SAMPO-siellä kannatta maistella Savolista herkkua,"muikku paestia."Jos tarvitset lisää "vinkkejä" niin kysy vaan,kyllä vastataan.Tervetuloa Heinäveden reitille.
- lem-o-nizer
Näillä tiedoilla reitin suunnittelu helpottuu jo huomattavasti. Saimaan Vesj lehti on tilauksessa ja kunhan se tulee, päästään suunnitelmissa pidemmälle. Voipi olla, että tulee uutta kysyttävää.
Ystävällinen kiitos niin vinkeistä kuin kutsustakin. Vesi tässä herahtaa kielelle sitä muikku paestia aatellessa:)
p.s. kaikki vinkit otetaan edelleen kiitollisuudella vastaan:) - Jartsu40
lem-o-nizer kirjoitti:
Näillä tiedoilla reitin suunnittelu helpottuu jo huomattavasti. Saimaan Vesj lehti on tilauksessa ja kunhan se tulee, päästään suunnitelmissa pidemmälle. Voipi olla, että tulee uutta kysyttävää.
Ystävällinen kiitos niin vinkeistä kuin kutsustakin. Vesi tässä herahtaa kielelle sitä muikku paestia aatellessa:)
p.s. kaikki vinkit otetaan edelleen kiitollisuudella vastaan:)Ajelehan siinä Savonlinnan vesillä hissukseen niin voit nähdä Norpan pulkkaamassa..
- lem-o-nizer
Jartsu40 kirjoitti:
Ajelehan siinä Savonlinnan vesillä hissukseen niin voit nähdä Norpan pulkkaamassa..
Mihin sitä kiire valmiissa maailmassa, varsinkaan lomalla:). Ois muuten aika makee juttu nähdä semmonen otus siellä.
- Jo vuodesta 1975
lem-o-nizer kirjoitti:
Mihin sitä kiire valmiissa maailmassa, varsinkaan lomalla:). Ois muuten aika makee juttu nähdä semmonen otus siellä.
Mikä on venhonne arvioitu nopeus? Suosittelen 7-8 solmua.Mikäs on aikataulu ,eli montako päivää ajattelitte olla Saimaan aalloilla.Niin niistä aallon korkeuksista vielä oli kysymys,kovalla tuulella suuremmilla "selillä"voi aallot olla maksimissaan 1.2m Suur-saimaalla, muilla selkävesillä 0.8m.Lyhyttä mallia,ristiaallokkoa saarien ja niemien lähistöllä ,kuten esim.Petranselällä.Heinäkuussa vallitseva tuulensuunta on lännestä,samalla ukkosmyrskyt kaatavat metsää siellä täällä,etenkin Puumalan seuduilla.Ehdotan kuitenkin,jatkakaa matkaa Kuopiosta Iisalmen kautta Kiuruvedelle ja sieltä onkin lyhyin matka taas takaisin sinne "suolaisille vesille".Saatte kokea vielä kaksi pitkää kanavaa Nerkoo ja Ahkionlahti.Runnilla on Saarikosken puinen museokanava,sen sulutuksen joutuu itse tekemään eli kääntämään ohjeen mukaan sulkuporttien toimilaitetta,rippikoulun päästötodistuksella siitä selviää.Näin ajellen olette nähneet kauneiman Saimaan vesistön,eli ajaneet "läpi Saimaann" kuten usein kuulee sanottavan.Saimaa oppaasta löydätte Saimaan välimatkataulukon,käyttäkää sitä hyväksenne reittiä suunnitellessanne.Jos kaipaatte tarkempaa päivittäistä etappi neuvoa niin senkin voin teille valmiiksi "tekaista".Tarvitsen lähtö ja paluupäivät.Esim. Lappeenrannasta ja Kiuruvedeltä.
- lem-o-nizer
Jo vuodesta 1975 kirjoitti:
Mikä on venhonne arvioitu nopeus? Suosittelen 7-8 solmua.Mikäs on aikataulu ,eli montako päivää ajattelitte olla Saimaan aalloilla.Niin niistä aallon korkeuksista vielä oli kysymys,kovalla tuulella suuremmilla "selillä"voi aallot olla maksimissaan 1.2m Suur-saimaalla, muilla selkävesillä 0.8m.Lyhyttä mallia,ristiaallokkoa saarien ja niemien lähistöllä ,kuten esim.Petranselällä.Heinäkuussa vallitseva tuulensuunta on lännestä,samalla ukkosmyrskyt kaatavat metsää siellä täällä,etenkin Puumalan seuduilla.Ehdotan kuitenkin,jatkakaa matkaa Kuopiosta Iisalmen kautta Kiuruvedelle ja sieltä onkin lyhyin matka taas takaisin sinne "suolaisille vesille".Saatte kokea vielä kaksi pitkää kanavaa Nerkoo ja Ahkionlahti.Runnilla on Saarikosken puinen museokanava,sen sulutuksen joutuu itse tekemään eli kääntämään ohjeen mukaan sulkuporttien toimilaitetta,rippikoulun päästötodistuksella siitä selviää.Näin ajellen olette nähneet kauneiman Saimaan vesistön,eli ajaneet "läpi Saimaann" kuten usein kuulee sanottavan.Saimaa oppaasta löydätte Saimaan välimatkataulukon,käyttäkää sitä hyväksenne reittiä suunnitellessanne.Jos kaipaatte tarkempaa päivittäistä etappi neuvoa niin senkin voin teille valmiiksi "tekaista".Tarvitsen lähtö ja paluupäivät.Esim. Lappeenrannasta ja Kiuruvedeltä.
Merellä se nopeus on tavallisesti noin 20 solmua. Vene on 115 heppanen Finnsport, 6,5 metrinen. Se liukunopeus on varmaan vähän suurempi kuin tuo minkä mainitsit, mutta tuo pitää selvittää. Tarkoitus olis tietysti ihailla niitä maisemia, kiireettömästi:). Aikataulu meillä on vielä auki, mutta heinäkuussa viikosta kahteen on suunnitelmissa, todennäköisempää se pari viikkoa.
Vielä niistä aalloista.. Ristiaallookkoon ei huvittais mennä, mutta voiko sitä täysin välttääkään? Sinällään nuo maksimikorkeudet, mitä mainitsit, eivät ihan hirmuisilta tunnu. Kuitenkin niiden malli saa ne varmaan tuntumaan isommilta. Kokemusta itsellä pari- ja kumppanilla kolmemetrisistä merellä. Voi olla, että nuo automaattisulkeiset riittävät yhdelle veneretkelle, kunhan niistä selviää alkuun:). Miten nopeasti ne ukkosmyrskyt Saimaalla nousevat, ehtiikö alta pois?
Me odotellaan nyt niitä merikortteja ja venemessuilta hommataan Saimaa-opas, sitten tositoimiin suunnittelemaan. Eihän tässä monta viikkoa niihin messuihinkaan enää. Tulee varmaan lisää kysymyksiä sitten. *Miehistömme kiittää jälleen:)
- Saimaalla
- lem-o-nizer
Tutustuttu on siihen ja se on nyt käytössä reissua suunniteltaessa:)
- Saimaalle tai
Käy vielä kuin meille.
Mentiin kerran 12 vuotta sitten mereltä Saimaalle ja sinne se vene jäikin.
Ystävälliset ihmiset, loputtomasti jokamiehenoikeudella vierailtavia luonnon satamia, vapaasti käytettäviä Saunoja, makea ja puhdas (juomakelpinen) vesi peseytymiseen, hyvällä tuurilla nähtäviä norppia jo kyläniemen pohjoispuolelta alkaen, Isoja vesiä ja suojaisia vesiä. Tässä muutamia epäkohtia!
Mutta kaikkein suurin vaikutus oli kuitenkin siinä, että kaikki veneilijät ovat kavereita ja auttavaisia ja aina toivottamassa tervetulleiksi ja auttamassa rantautumisissa ym. kaikissa asioissa. Kai se on sitä evakko Karjalaisten perua kun ovat itse joskus apua saaneet.
Sinne jäi miulta kaikki: volga, grammari ja maikki, ja vielä venekkin on siellä.- lem-o-nizer
hullua yllytä:). Täytynee ottaa se riski. Tähän asti oon itse tuntenut enempi vetoa mereen. Sen verran Saimaasta kuitenkin kuullut noita "epäkohtia", että itse se on koettava:). Niistä evakoista kun mainitsit.. on sitä suvussa täälläkin:)
- ---
1992 oltiin Saimaalla,Turusta Iisalmeen asti, aikaa kului 5 viikkoa reissuun. Kokemukset edellisen mukaiset, en uskalla enää lähteä, koska voi käydä niin että veneily loppuu saaristomerellä.
- lem-o-nizer
--- kirjoitti:
1992 oltiin Saimaalla,Turusta Iisalmeen asti, aikaa kului 5 viikkoa reissuun. Kokemukset edellisen mukaiset, en uskalla enää lähteä, koska voi käydä niin että veneily loppuu saaristomerellä.
*rohkaisee pelonsekaisin tuntein itsekin:)
- Jovuodesta 1975
lem-o-nizer kirjoitti:
*rohkaisee pelonsekaisin tuntein itsekin:)
No eipä hätää,vauhtia tuntuu olevan "reservissä".Kyllä ehditte Ukkos-myräkästä pois selkävesiltä noilla nopeuksilla.Kavat ovat seuraavassa järjestyksessä kun lähdetään Lappeenrannasta.Pilppa,Vihonvuonne,Kerma,Karvio ja jos käy siellä Luostareissa Varistaipale ja Taivallahti.Nämä kaikki Heinäveden reitillä.Iisalmesta luoteeseen on se museokanava ( Runnilla )Saarikoski.Katselkaa kuvat ja tiedot Merenkulkuhallituksen sivulta Veneily Saimaasta.Kaksi viikkoa riittää oikein hyvin tuohon matkaan teidän veneellä. Karttaohjelmaksi"läppäriin" kannattaa valita esim. ELMERI. Sen kun napsauttaa "päälle" Lappeenrannassa ,niin se "valuttelee"merikorttia ruutuun matkan edistymisen tahtiin,oma vene pysyy ruudun keskellä.Tutustukaa messuilla,sillä minä ajelen,ja ne "vesj lehet"mukana varmistamassa.
- lem-o-nizer
Jovuodesta 1975 kirjoitti:
No eipä hätää,vauhtia tuntuu olevan "reservissä".Kyllä ehditte Ukkos-myräkästä pois selkävesiltä noilla nopeuksilla.Kavat ovat seuraavassa järjestyksessä kun lähdetään Lappeenrannasta.Pilppa,Vihonvuonne,Kerma,Karvio ja jos käy siellä Luostareissa Varistaipale ja Taivallahti.Nämä kaikki Heinäveden reitillä.Iisalmesta luoteeseen on se museokanava ( Runnilla )Saarikoski.Katselkaa kuvat ja tiedot Merenkulkuhallituksen sivulta Veneily Saimaasta.Kaksi viikkoa riittää oikein hyvin tuohon matkaan teidän veneellä. Karttaohjelmaksi"läppäriin" kannattaa valita esim. ELMERI. Sen kun napsauttaa "päälle" Lappeenrannassa ,niin se "valuttelee"merikorttia ruutuun matkan edistymisen tahtiin,oma vene pysyy ruudun keskellä.Tutustukaa messuilla,sillä minä ajelen,ja ne "vesj lehet"mukana varmistamassa.
Meillä on kotimainen vastaava ohjelma läppärissä, saattaa jopa olla tuo sama, se toimii ainakin kuvaamallasi tavalla Merenkurkun karttapohjalla.
- sammmmm
lem-o-nizer kirjoitti:
Meillä on kotimainen vastaava ohjelma läppärissä, saattaa jopa olla tuo sama, se toimii ainakin kuvaamallasi tavalla Merenkurkun karttapohjalla.
vielä muutama linkki josta voit ihailla maisemia...
http://koti.mbnet.fi/vpt/
http://www.kolumbus.fi/daali/ - lem-o-nizer
sammmmm kirjoitti:
vielä muutama linkki josta voit ihailla maisemia...
http://koti.mbnet.fi/vpt/
http://www.kolumbus.fi/daali/Hienoja kuvia ja erityisen kivaa oli lukea matkakertomuksia, joista löytyy hyödyllisiä vinkkejä itsellekin. Tulee poikettua varmasti vielä monta kertaa noilla sivuilla:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu463516- 1362525
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti172494Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151973- 161436
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731337- 1061324
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1531043- 931027
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21969