Naali...

31

2178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susipalstalainen

      Aika vähän näyttää noita naaleja olevan.

      Miksi kukaan ei ole niistä niin huolissaan kuten susista ?

      Naaleja on kiistattomasti paljon vähemmän kuin susia.

      Olisikohan niin että naaleja ei juurikaan metsästetä, joten metsästyksen vastustajat eivät ole niistä kiinnostuneita ?

      Naali on keskiverto puunhalaajalle liian vaikea aihe joten on parasta keskittyä populistisempaan aiheeseen: suteen.

      Valistunut veikkaukseni on että tähänkään aiheeseen ei paljon vastauksia tule koska aihe ei ole riittävän populistinen.

      • höh..

        huomaa ettet lue muuta kuin Ilta-Sanomia ja Seiskaa


      • Susipalstalainen
        höh.. kirjoitti:

        huomaa ettet lue muuta kuin Ilta-Sanomia ja Seiskaa

        Jos ollaan niin huolissaan, niin huolissaan, niin pistäppä linkkiä naali-keskustelupalstoille tai vaikka perusta tunturinaalisivusto.

        Katseleppa tätäkin palstaa ja laske susijutut ja sitten yritä löytää naalijuttuja -taisi olla vain susijuttuja.

        Onhan noita lehtiä ja verkkojulkaisuja, eipä niistä juurikaan naalijuttuja löydy, susijuttuja on ollut viikoittain.

        Sinä et näemmä lue edes Ilta-Sanomia tai Seiskaa, sinä et lue muuta paperia kuin WC-paperia =)


      • puute on
        Susipalstalainen kirjoitti:

        Jos ollaan niin huolissaan, niin huolissaan, niin pistäppä linkkiä naali-keskustelupalstoille tai vaikka perusta tunturinaalisivusto.

        Katseleppa tätäkin palstaa ja laske susijutut ja sitten yritä löytää naalijuttuja -taisi olla vain susijuttuja.

        Onhan noita lehtiä ja verkkojulkaisuja, eipä niistä juurikaan naalijuttuja löydy, susijuttuja on ollut viikoittain.

        Sinä et näemmä lue edes Ilta-Sanomia tai Seiskaa, sinä et lue muuta paperia kuin WC-paperia =)

        naalille ongelma.

        http://www.wwf.fi/ymparisto/uhanalaiset_lajit/kotimaiset/naali.html


      • Susipalstalainen

      • höh...
        Susipalstalainen kirjoitti:

        Jos ollaan niin huolissaan, niin huolissaan, niin pistäppä linkkiä naali-keskustelupalstoille tai vaikka perusta tunturinaalisivusto.

        Katseleppa tätäkin palstaa ja laske susijutut ja sitten yritä löytää naalijuttuja -taisi olla vain susijuttuja.

        Onhan noita lehtiä ja verkkojulkaisuja, eipä niistä juurikaan naalijuttuja löydy, susijuttuja on ollut viikoittain.

        Sinä et näemmä lue edes Ilta-Sanomia tai Seiskaa, sinä et lue muuta paperia kuin WC-paperia =)

        Suomen Luontoa, lukisit sinäkin että oppisit! Ps. Seiskaa en lue koskaan.


      • Susipalstalainen
        höh... kirjoitti:

        Suomen Luontoa, lukisit sinäkin että oppisit! Ps. Seiskaa en lue koskaan.

        Sinä siis perustat kaikki väittämäsi yhteen lähteeseen ?

        Kyllä susiuutisia on määrällisesti enemmän kuin naaliuutisia. Naaliuutisia ei viikoittain näe missään, susiuutisia sensijaan saattaa nähdä päivittäin.


      • höh..
        Susipalstalainen kirjoitti:

        Sinä siis perustat kaikki väittämäsi yhteen lähteeseen ?

        Kyllä susiuutisia on määrällisesti enemmän kuin naaliuutisia. Naaliuutisia ei viikoittain näe missään, susiuutisia sensijaan saattaa nähdä päivittäin.

        kyl sä oot rasittava, ymmärrät tahallaan kaiken väärin tai sitten oot niin yksinkertainen ettet todellakaan ymmärrä...


    • Vihreä valhe

      Ei naalin kohtalo kiinnosta muita kuin oikeita luonnon ystäviä.

      Naalilla ei voi sabotoida ketään

    • *Paavo.J*

      Olen seurannut porokeskustelua huvittuneena, onneksi jokainen saa tehdä kirjoitusten perusteella omat päätelmät, ostaakko vai ei ostaa poroa!

      Olen myös seurannut naalin elämää suomessa ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että naalia täytyy ruokkia nyky suomessa mikäli haluamme sen takaisin. Haaskaruokinta olisi aivan välttämätön, mutta tiedättekö kuka sitä mahtaakaan vastustaa?
      Vastaus on taas ja jälleen poromies!!!
      Poromiehet vastustavat haaskoja siksi, koska haaska saattaa houkutella paikalle suden tai ahman. Paliskunnat eivät halua haaskoja "omille" alueilleen. Ruoki siinä sit naaleja, jumankekka.
      Näin pidän yhtenä suurimpana syynä naalin katoamiselle porotaloutta.
      Lisäksi kevät-talvinen täysin villi poropoikien kelkkailu on yhtenä suurimmista uhkakuvista naalille. Naali aloittaa pesinnän keväällä, silloin kun vielä kelkoilla ajetaan ja näin posketon meteli pitkin kairaa tuhoaa pesinnän onnistumisen.

      Ja on turhaa kommentoida tätä kelkkailua ja sälyttää se turistien harteille, sillä ylälapissa ei turisti saa kelkkailla reitin ulkopuolella. 95% kelkoista on kyllä niitä poromiesten ajokkeja, 3% riekonpyytäjien ja loput kuuluu rajamiehille ja poliisille sekä pari uskalikkoa niille turisteille, jotka jäävät muuten kiinni luvattomasta ajelustaan kuitenkin.

      ps. arvatkaa muuten ostanko poroa

      • hävittää naalin.

        Naali on niin tyhmänrohkea eläin, ettei se välitä mistään kelkkailusta tuon taivahallista, ajelipa sillä Pulli tai Julli.

        Kun annetaan poromiehille vapaat kädet poistaa nuo mainitsemasi sudet ja ahmat sieltä Naalin haaskoilta, niin luulenpa että Naalinhaaskoja rupeaa lapissa olemaan enemmän kuin arvaatkaan ilman että itse niitä sinne tekisit yhtäkään. Naalilla meni hyvin poromiesten kanssa niin kauan, kun Lannan vihreät valopäät eivät sinne vielä olleet vaivaantuneet pehtooreiksi menemään.

        Punakettu, kotka, ja susi ovat naalin viholliset, joittenka esiinmarssia ne eivät pysty kestämään.


      • hävittää naalin. kirjoitti:

        Naali on niin tyhmänrohkea eläin, ettei se välitä mistään kelkkailusta tuon taivahallista, ajelipa sillä Pulli tai Julli.

        Kun annetaan poromiehille vapaat kädet poistaa nuo mainitsemasi sudet ja ahmat sieltä Naalin haaskoilta, niin luulenpa että Naalinhaaskoja rupeaa lapissa olemaan enemmän kuin arvaatkaan ilman että itse niitä sinne tekisit yhtäkään. Naalilla meni hyvin poromiesten kanssa niin kauan, kun Lannan vihreät valopäät eivät sinne vielä olleet vaivaantuneet pehtooreiksi menemään.

        Punakettu, kotka, ja susi ovat naalin viholliset, joittenka esiinmarssia ne eivät pysty kestämään.

        oli siihen asti poromiehen vihollinen, ku alettiin maksamaan pesistä korvauksia, mitä enempi kotkan pesiä sitä enempi poromies saapi ilmasta rahaa.
        Nythän ne vielä meinaa, että karhunpesistäki maksettas.
        Minusta outoa hommaa.


      • minä tiedän.

        Vai että on porotalous esteenä naalillekkin=)

        Täytyy varmaan sinulle kertoa tuosta kelkkailusta..
        Poromiehet eivät saa lain mukaan ajaa kelkalla missä sattuu. Poromies saa ajaa kelkalla vain työtehtävissä.

        Kyllä jos poromiehiä olisikin niin paljon, että olisi metsät täynnä kelkanjälkiä.. Etpä ole tainnut lapin metsässä käydäkkään=)
        Kyllä siellä mahtuu vielä naalikin asustamaan.

        Luulenpa kuitenkin, että poromiesten vastustus on yhtä tyhjän kanssa, jos lajia halutaan oikeasti suojella haaskoilla.

        Naalin pahimmat viholliset ovat ilmaston lämpeäminen ja kettu. Ei siis poromiehet taikka porot.
        Laitanpas tähän lainattua tekstiä:
        Turkulaisessa Åbo posten -sanomalehdessä kerrottiin 29. toukokuuta 1877 naalin vierailusta aivan kaupungin keskustan tuntumassa. Kaksi päivää aikaisemmin oli etelänvaelluksella ollut vaihtopukuinen naali ammuttu Kakolanmäellä, kun se oli yrittänyt hiiviskellä pakoon eräästä puutarhasta. Naalin kohtaloksi muodostui sen kaunis turkki ja ihmisen turhamaisuus. Niinpä naali metsästettiinkin maastamme käytännössä sukupuuttoon. 1900-luvun alkuvuosina valkoinen naaliturkki oli suurinta muotia ja liiallisen pyynnin seurauksena naalikanta romahti muutamassa vuosikymmenessä. Naalin metsästäminen oli helppoa, sillä se on melko kesy ja utelias eläin, joka päästää ihmisen lähelleen.

        Että se niistä poromiehistä sitten.. En usko, että poromiehet ainakaan yksistään olisivat olleet noin turhamaisia.

        Tällä hetkellä naalin turvaksi on perustettu "life" projekti, jonka aktiviteetteihin kuuluu mm. naalien lisäruokinta lisääntymismenestyksen parantamiseksi ja poikaskuolleisuuden vähentämiseksi sekä kettujen kontrollointiohjelma parhaiden naalialueiden turvaamiseksi. Hankkeen tavoitteena on myös lisätä Fennoskandian naalien suojelua edistävää yhteistyötä ja julkista tietoisuutta.
        Yhteispohjoismainen naalitutkimus aloitettiin jo 1983.

        Naalien turvaksi oli myös kokeiltu ruoka-automaattia, joka oli pistetty naalin pesän läheisyyteen. Automaatit poistettiin, sillä kettukin(naalin pahimpia vihollisia) oli oppinut niitä hyödyntämään, ei siksi että porot tai poromiehet olisivat niistä syöneet. Mahdollisesti samoin kävisi myös haaskaruokinnalle?


      • minä tiedän.
        pihi kirjoitti:

        oli siihen asti poromiehen vihollinen, ku alettiin maksamaan pesistä korvauksia, mitä enempi kotkan pesiä sitä enempi poromies saapi ilmasta rahaa.
        Nythän ne vielä meinaa, että karhunpesistäki maksettas.
        Minusta outoa hommaa.

        Kotka vie porolta vasikoita.
        Nykyään, kun kotkan pesistä maksetaan, niiden annetaan olla, eikä kotkia häädetä tai pesiä hajoiteta. Sillä tavallaan nyt poromiehen menetys ja poromiehen saama korvaus menevät tasan.
        Kotkan pesä korvaus = menetetyt poron vasat.


      • *Paavo.J*
        minä tiedän. kirjoitti:

        Vai että on porotalous esteenä naalillekkin=)

        Täytyy varmaan sinulle kertoa tuosta kelkkailusta..
        Poromiehet eivät saa lain mukaan ajaa kelkalla missä sattuu. Poromies saa ajaa kelkalla vain työtehtävissä.

        Kyllä jos poromiehiä olisikin niin paljon, että olisi metsät täynnä kelkanjälkiä.. Etpä ole tainnut lapin metsässä käydäkkään=)
        Kyllä siellä mahtuu vielä naalikin asustamaan.

        Luulenpa kuitenkin, että poromiesten vastustus on yhtä tyhjän kanssa, jos lajia halutaan oikeasti suojella haaskoilla.

        Naalin pahimmat viholliset ovat ilmaston lämpeäminen ja kettu. Ei siis poromiehet taikka porot.
        Laitanpas tähän lainattua tekstiä:
        Turkulaisessa Åbo posten -sanomalehdessä kerrottiin 29. toukokuuta 1877 naalin vierailusta aivan kaupungin keskustan tuntumassa. Kaksi päivää aikaisemmin oli etelänvaelluksella ollut vaihtopukuinen naali ammuttu Kakolanmäellä, kun se oli yrittänyt hiiviskellä pakoon eräästä puutarhasta. Naalin kohtaloksi muodostui sen kaunis turkki ja ihmisen turhamaisuus. Niinpä naali metsästettiinkin maastamme käytännössä sukupuuttoon. 1900-luvun alkuvuosina valkoinen naaliturkki oli suurinta muotia ja liiallisen pyynnin seurauksena naalikanta romahti muutamassa vuosikymmenessä. Naalin metsästäminen oli helppoa, sillä se on melko kesy ja utelias eläin, joka päästää ihmisen lähelleen.

        Että se niistä poromiehistä sitten.. En usko, että poromiehet ainakaan yksistään olisivat olleet noin turhamaisia.

        Tällä hetkellä naalin turvaksi on perustettu "life" projekti, jonka aktiviteetteihin kuuluu mm. naalien lisäruokinta lisääntymismenestyksen parantamiseksi ja poikaskuolleisuuden vähentämiseksi sekä kettujen kontrollointiohjelma parhaiden naalialueiden turvaamiseksi. Hankkeen tavoitteena on myös lisätä Fennoskandian naalien suojelua edistävää yhteistyötä ja julkista tietoisuutta.
        Yhteispohjoismainen naalitutkimus aloitettiin jo 1983.

        Naalien turvaksi oli myös kokeiltu ruoka-automaattia, joka oli pistetty naalin pesän läheisyyteen. Automaatit poistettiin, sillä kettukin(naalin pahimpia vihollisia) oli oppinut niitä hyödyntämään, ei siksi että porot tai poromiehet olisivat niistä syöneet. Mahdollisesti samoin kävisi myös haaskaruokinnalle?

        Jos tietämys naalista ja sen asuinalueesta on noin heikkoa, niin on parempi jos olisit ihan hiljaa. Sinun ei tarvitse kopioida tieto-osuutta noilta luonto sivuilta, me halukkaat osaamme sen käydä sieltä lukemassa.
        Pienenä tietona vain sitä, että naali ei asu metsässä....nyt voit vaihtaa nimimerkin.


      • minä tiedän.
        *Paavo.J* kirjoitti:

        Jos tietämys naalista ja sen asuinalueesta on noin heikkoa, niin on parempi jos olisit ihan hiljaa. Sinun ei tarvitse kopioida tieto-osuutta noilta luonto sivuilta, me halukkaat osaamme sen käydä sieltä lukemassa.
        Pienenä tietona vain sitä, että naali ei asu metsässä....nyt voit vaihtaa nimimerkin.

        Sattuiko noin pahasti, kun et voinut mitään vastaväitettä laittaa?
        Minä en ole hiljaa ja siksi laitan eri sivustoilta tietoa, etteivät kaikki lukijat hae tietoa ja näin voivat saada väärän luulon hullujen väittämien perusteella.

        >Kyllä jos poromiehiä olisikin niin paljon, että olisi metsät täynnä kelkanjälkiä.. Etpä ole tainnut lapin metsässä käydäkkään=)
        Kyllä siellä mahtuu vielä naalikin asustamaan.>

        Anteeksi kun toin ajatukseni esille noin huonosti.
        Naalihan asuu tottakai avoimessa maastossa, vaan kuitenkin varmasti se myös kulkee metsässä.

        Minä en vaihda nimimerkkiäni mihinkään. Vaihda itse, jos jonkun mielestäsi täytyy nimimerkkinsä vaihtaa.


      • *Paavo.J*
        minä tiedän. kirjoitti:

        Sattuiko noin pahasti, kun et voinut mitään vastaväitettä laittaa?
        Minä en ole hiljaa ja siksi laitan eri sivustoilta tietoa, etteivät kaikki lukijat hae tietoa ja näin voivat saada väärän luulon hullujen väittämien perusteella.

        >Kyllä jos poromiehiä olisikin niin paljon, että olisi metsät täynnä kelkanjälkiä.. Etpä ole tainnut lapin metsässä käydäkkään=)
        Kyllä siellä mahtuu vielä naalikin asustamaan.>

        Anteeksi kun toin ajatukseni esille noin huonosti.
        Naalihan asuu tottakai avoimessa maastossa, vaan kuitenkin varmasti se myös kulkee metsässä.

        Minä en vaihda nimimerkkiäni mihinkään. Vaihda itse, jos jonkun mielestäsi täytyy nimimerkkinsä vaihtaa.

        Just, täytyy oikeasti ihmetellä sitkeyttäsi keksiä vastauksia näihin keskusteluihin. Nyt näyttää sille, että olet mukana jokaisessa keskustelussa joissa puhutaan pohjois-suomesta ja etenkin porot ovat sinua innoittava lähde.
        Poroja et ilmoittamasi mukaan omista, mutta jokin läheinen yhteys sinulla noihin sarvipäihin on. Myöskin vältät kaikkia kysymyksiä, jotka koskevat puutonta tunturialuetta. Sinulta on kyseisen alueen asiasta oikein erikseen kysytty, mutta kovin ontuvasti olet ottanut kantaa.
        En ole ennustaja, mutta saanen arvata sinun olevan nainen, kuka asuu metsä lapissa, eli et tod.näk. asu Utsjoella etkä Kilpisjärvellä.
        Sillä vetoat metsätalouteen niin poro kuin naali asioissakin.
        Kehoitin sinua jo aikaisemmin olemaan hiljaa, mutta juuri tuo sitkeytesi on hämmästyttävää. Tämä kirjoittelu näyttää olevan aika tärkeä harrastus sinulle.

        Tämä väittely on kanssasi täysin turhauttavaa, sillä nyt asetat naalin kulkemaan metsiin ja vielä "ihan varmasti".

        Kaikenlaisia herjaajia täällä liikkuu, mutta olet yksi kaikkein kieroimmista, olet taitava manipuloimaan ja koitat esiintyä tyynenä tietäjänä.

        Kuka tuntee naalin elintapoja ja asuinaluetta, ei varmasti allekirjoita väittämääsi.


      • minä tiedän.
        *Paavo.J* kirjoitti:

        Just, täytyy oikeasti ihmetellä sitkeyttäsi keksiä vastauksia näihin keskusteluihin. Nyt näyttää sille, että olet mukana jokaisessa keskustelussa joissa puhutaan pohjois-suomesta ja etenkin porot ovat sinua innoittava lähde.
        Poroja et ilmoittamasi mukaan omista, mutta jokin läheinen yhteys sinulla noihin sarvipäihin on. Myöskin vältät kaikkia kysymyksiä, jotka koskevat puutonta tunturialuetta. Sinulta on kyseisen alueen asiasta oikein erikseen kysytty, mutta kovin ontuvasti olet ottanut kantaa.
        En ole ennustaja, mutta saanen arvata sinun olevan nainen, kuka asuu metsä lapissa, eli et tod.näk. asu Utsjoella etkä Kilpisjärvellä.
        Sillä vetoat metsätalouteen niin poro kuin naali asioissakin.
        Kehoitin sinua jo aikaisemmin olemaan hiljaa, mutta juuri tuo sitkeytesi on hämmästyttävää. Tämä kirjoittelu näyttää olevan aika tärkeä harrastus sinulle.

        Tämä väittely on kanssasi täysin turhauttavaa, sillä nyt asetat naalin kulkemaan metsiin ja vielä "ihan varmasti".

        Kaikenlaisia herjaajia täällä liikkuu, mutta olet yksi kaikkein kieroimmista, olet taitava manipuloimaan ja koitat esiintyä tyynenä tietäjänä.

        Kuka tuntee naalin elintapoja ja asuinaluetta, ei varmasti allekirjoita väittämääsi.

        Minähän korjasi kirjoitukseeni sattuneen pienen kömmähdyksen jo. En todellakaan tarkoittanut sitä, että naali metsässä asuu vaan tiesin ja tiedän, että naali asuu avoimessa maastossa. Tarkoitin, että lappiin kyllä poromiehet, porot ja naalit mahtuvat kaikki.

        Sinulla näyttää kiinnostavan kuka tai missä päin minä olen. Täällä kuitenkin jokaisella on oikeus olla täysin anonyyminä.

        Minä saan ihan samalla vapaudella, kuin sinäkin täällä kirjoitella.Käyn täällä, kun satun tietokoneella olemaan. Sinäkin olet täällä ilmeisesti melkoisen usein.

        Tunturilapin asiasta sen verran, lue kirjoituksiani ajatuksen kanssa. Älä anna poromies-vihan tulla silmiesi eteen, vaan lue ja ajattele.
        Sinä itse yritit porotalouden mustamaalata ihan tuulesta temmatulla väitteellä. Minä vain pistin sinulle infoa, miksi haaskaruokinta ei luultavasti edes toimisi.

        Poronhoito on tärkeä elinkeino lapissa, se riittää minulle syyksi korjata ihan uskomattomia väittämiä täällä netissä.

        Keskitytään nyt asiaan eli naaliin. Ei siihen kuka minä olen tai miksi tänne kirjoitan.


      • käsiteltiin kiljuhanhi-blogiin
        minä tiedän. kirjoitti:

        Minähän korjasi kirjoitukseeni sattuneen pienen kömmähdyksen jo. En todellakaan tarkoittanut sitä, että naali metsässä asuu vaan tiesin ja tiedän, että naali asuu avoimessa maastossa. Tarkoitin, että lappiin kyllä poromiehet, porot ja naalit mahtuvat kaikki.

        Sinulla näyttää kiinnostavan kuka tai missä päin minä olen. Täällä kuitenkin jokaisella on oikeus olla täysin anonyyminä.

        Minä saan ihan samalla vapaudella, kuin sinäkin täällä kirjoitella.Käyn täällä, kun satun tietokoneella olemaan. Sinäkin olet täällä ilmeisesti melkoisen usein.

        Tunturilapin asiasta sen verran, lue kirjoituksiani ajatuksen kanssa. Älä anna poromies-vihan tulla silmiesi eteen, vaan lue ja ajattele.
        Sinä itse yritit porotalouden mustamaalata ihan tuulesta temmatulla väitteellä. Minä vain pistin sinulle infoa, miksi haaskaruokinta ei luultavasti edes toimisi.

        Poronhoito on tärkeä elinkeino lapissa, se riittää minulle syyksi korjata ihan uskomattomia väittämiä täällä netissä.

        Keskitytään nyt asiaan eli naaliin. Ei siihen kuka minä olen tai miksi tänne kirjoitan.

        15.8. lähetetyssä kommentissa http://blogit.iltasanomat.fi/kiljuhanhet/?p=11 tähän tapaan:

        Olen itse käynyt mm Kuolan niemimaalla, missä on runsaasti naaleja, ja myös karhuja ja ahmoja. 2 viikon matkalla näimme edellä mainittuja useita. Myös suden jäljet näimme. Siellä oli myös runsaasti poroja ja porojen raatoja. Siellä ei kukaan pyydä kettuja.

        Suomen lapissa ei suurpetoja käytännössä ole. Valistunut arvaukseni on, että Lapin luonnon tasapaino on tuhottu tuhoamalla suurpedot ja sallimalla porojen ylilaidunnus. Suurpedot eivät mm. pidä kurissa kettuja, vaan ne pääsevät vapaasti lisääntymään. Ketut myös syövät naaleja ja naalin poikasia. Kun tähän soppaan lisätään porojen ylilaidunnus ja kasvillisuuden vähentyminen, alkaneet Lapin naalien ahdingon syyt olla esillä. Tautien, mm. virustaudin, vaikutus naalien tilaan on epäselvä, eikä siitä kaiketi ole mitään näyttöä.


      • minä tiedän.
        käsiteltiin kiljuhanhi-blogiin kirjoitti:

        15.8. lähetetyssä kommentissa http://blogit.iltasanomat.fi/kiljuhanhet/?p=11 tähän tapaan:

        Olen itse käynyt mm Kuolan niemimaalla, missä on runsaasti naaleja, ja myös karhuja ja ahmoja. 2 viikon matkalla näimme edellä mainittuja useita. Myös suden jäljet näimme. Siellä oli myös runsaasti poroja ja porojen raatoja. Siellä ei kukaan pyydä kettuja.

        Suomen lapissa ei suurpetoja käytännössä ole. Valistunut arvaukseni on, että Lapin luonnon tasapaino on tuhottu tuhoamalla suurpedot ja sallimalla porojen ylilaidunnus. Suurpedot eivät mm. pidä kurissa kettuja, vaan ne pääsevät vapaasti lisääntymään. Ketut myös syövät naaleja ja naalin poikasia. Kun tähän soppaan lisätään porojen ylilaidunnus ja kasvillisuuden vähentyminen, alkaneet Lapin naalien ahdingon syyt olla esillä. Tautien, mm. virustaudin, vaikutus naalien tilaan on epäselvä, eikä siitä kaiketi ole mitään näyttöä.

        Tuohon minun täytyy todeta, että susi, ahma ja kettu tappavat kaikki naaleja.
        Ilmeisesti kirjoittaja on päässyt taivaaseen, jossa kaikki eläimet elävät yhdessä suuressa harmoniassa, eikä kukaan syö toista..

        Tiesitkö mitä porolle, joka joudutaan lopettamaan(joka ei kelpaa lihantuotantoon) muun(autokolari yms.), kuin sairauden takia tapahtuu? Se viedään metsään. Poromies ei ala sitä hautaamaan mihinkään. Siitä tulee siis haaska.

        Lue tietoa esimerkiksi tunturisuden sivuilta.
        Naalin pahimmat viholliset ovat ilmastonmuutos ja ketut.

        Olen edellisessä viestissäni jo todennut, että haaskaruokinta ei ole onnistunut sillä tavalla kuin on toivottu naalin kohdalla.
        *PaavoJ* totesi poronhoidon estävän naalin haaskaruokinnan. Väärin, valtio tekee omilla maillaan haaskaruokintaa, jos tahtoo. Poromiehen vastustus olisi siinä vain hyttysen ininää.
        *PaavoJ* totesi myös poromiesten pelkäävän haaskoille tulevan susia ja ahmoja. Nii-in.. Haaska houkuttelee muitakin petoeläimiä. Naali on suden ja ahman ruokaa.

        Lisää susia ja ahmoja lappiin, lisää uhkia naalille.
        Ympäri mennään ja yhteen tullaan siis.

        Naalin tila on todella huolestuttava, eikä sitä auta kenenkään syyttely.
        Mahdollisesti kettujen pyynnin lisääminen auttaisi, sen jälkeen haaskaruokinnastakin olisi mahdollisesti jotain hyötyäkin naalille.


      • savotex.
        minä tiedän. kirjoitti:

        Tuohon minun täytyy todeta, että susi, ahma ja kettu tappavat kaikki naaleja.
        Ilmeisesti kirjoittaja on päässyt taivaaseen, jossa kaikki eläimet elävät yhdessä suuressa harmoniassa, eikä kukaan syö toista..

        Tiesitkö mitä porolle, joka joudutaan lopettamaan(joka ei kelpaa lihantuotantoon) muun(autokolari yms.), kuin sairauden takia tapahtuu? Se viedään metsään. Poromies ei ala sitä hautaamaan mihinkään. Siitä tulee siis haaska.

        Lue tietoa esimerkiksi tunturisuden sivuilta.
        Naalin pahimmat viholliset ovat ilmastonmuutos ja ketut.

        Olen edellisessä viestissäni jo todennut, että haaskaruokinta ei ole onnistunut sillä tavalla kuin on toivottu naalin kohdalla.
        *PaavoJ* totesi poronhoidon estävän naalin haaskaruokinnan. Väärin, valtio tekee omilla maillaan haaskaruokintaa, jos tahtoo. Poromiehen vastustus olisi siinä vain hyttysen ininää.
        *PaavoJ* totesi myös poromiesten pelkäävän haaskoille tulevan susia ja ahmoja. Nii-in.. Haaska houkuttelee muitakin petoeläimiä. Naali on suden ja ahman ruokaa.

        Lisää susia ja ahmoja lappiin, lisää uhkia naalille.
        Ympäri mennään ja yhteen tullaan siis.

        Naalin tila on todella huolestuttava, eikä sitä auta kenenkään syyttely.
        Mahdollisesti kettujen pyynnin lisääminen auttaisi, sen jälkeen haaskaruokinnastakin olisi mahdollisesti jotain hyötyäkin naalille.

        asioeta voi aiena muokata oman mielen mukkaan ja sen sie kyllä ossoot.
        Kävimpä tuossa vahvistamassa käsityksiä WWF:n sivuilla ja selevis seuraavanlaiset syyt naalin nolloon tilanteeseen:

        - kanta ei oo toipunu metästyksestä,se myö tiijetään ennestään
        -punakettu otti käyttönsä naalin reviirit
        -jyrsijäkannat romahtanneet,sitä muistaakseni Kaikusalokin on valitellu
        -suurpetojen harvinaistumisen seurauksena vähemmän naalille tärkeitä haaskoja tarjolla
        -muutokset poronhoijossa

        Nämä oli tärkeimmät syyt wwf:n mielestä.
        Tottakai suurpejot syö naaleja,mutta se ei oo naalille uhkatekijä.Ihmisen turkinhimoa saahaan kiittää paljon tilanteesta, jota on vaikee korjata.


      • minä tiedän.
        savotex. kirjoitti:

        asioeta voi aiena muokata oman mielen mukkaan ja sen sie kyllä ossoot.
        Kävimpä tuossa vahvistamassa käsityksiä WWF:n sivuilla ja selevis seuraavanlaiset syyt naalin nolloon tilanteeseen:

        - kanta ei oo toipunu metästyksestä,se myö tiijetään ennestään
        -punakettu otti käyttönsä naalin reviirit
        -jyrsijäkannat romahtanneet,sitä muistaakseni Kaikusalokin on valitellu
        -suurpetojen harvinaistumisen seurauksena vähemmän naalille tärkeitä haaskoja tarjolla
        -muutokset poronhoijossa

        Nämä oli tärkeimmät syyt wwf:n mielestä.
        Tottakai suurpejot syö naaleja,mutta se ei oo naalille uhkatekijä.Ihmisen turkinhimoa saahaan kiittää paljon tilanteesta, jota on vaikee korjata.

        On hyvä että korjaat minun käsitystäni! Tässä huomaamme, kuinka tärkeää keskustelu ja toisen sanomien korjaaminen on. Kävin itsekin lukemassa WWF-sivuilta, poronhoito on siis vaikeuttanut naalin ruoan saantia.

        Tässä päästään taas samaan asiaan mistä keskustelimme toisessakin ketjussa.
        Poroja tulisi vähentää, mutta se ei tapahdu ihan helposti.

        Tukia ja/tai lihan hintaa on nostettava. Muuten poromies ei pärjää, tälläkin hetkellä poronhoito on riskaavan peliä.
        Aina ei saa edes omiaan takaisin.

        Kuitenkin naalin pahimmat uhat ovat kettu ja ilmastonmuutos.


      • Ansiomerkki...
        minä tiedän. kirjoitti:

        On hyvä että korjaat minun käsitystäni! Tässä huomaamme, kuinka tärkeää keskustelu ja toisen sanomien korjaaminen on. Kävin itsekin lukemassa WWF-sivuilta, poronhoito on siis vaikeuttanut naalin ruoan saantia.

        Tässä päästään taas samaan asiaan mistä keskustelimme toisessakin ketjussa.
        Poroja tulisi vähentää, mutta se ei tapahdu ihan helposti.

        Tukia ja/tai lihan hintaa on nostettava. Muuten poromies ei pärjää, tälläkin hetkellä poronhoito on riskaavan peliä.
        Aina ei saa edes omiaan takaisin.

        Kuitenkin naalin pahimmat uhat ovat kettu ja ilmastonmuutos.

        ...poropoikien huolenpidosta! ...et kai sie oo mikkee kiertopalkinto...no sama se, mutta tiedätkö sie että tämä palsta on keskittynyt luonnonsuojeluun. Ei täällä tarvitse miettiä pärjääkö joku poropoika vai ei. Yrittäjyys ja markkinatalous ovat aivan eri asioita. Ja jos siu on oltava joka paikassa äänessä, niin viitsitkö edes katsoa keskustelun otsikosta mitä aihetta kulloinkin käsitellään.


      • minä tiedän.
        Ansiomerkki... kirjoitti:

        ...poropoikien huolenpidosta! ...et kai sie oo mikkee kiertopalkinto...no sama se, mutta tiedätkö sie että tämä palsta on keskittynyt luonnonsuojeluun. Ei täällä tarvitse miettiä pärjääkö joku poropoika vai ei. Yrittäjyys ja markkinatalous ovat aivan eri asioita. Ja jos siu on oltava joka paikassa äänessä, niin viitsitkö edes katsoa keskustelun otsikosta mitä aihetta kulloinkin käsitellään.

        Kiitos vaan taas hirveän asiallisesta viestistäsi. Voisit itse lukea hieman keskustelutaidoista.
        Minä en edelleenkään ole kertonut olenko mies vai nainen, se on mielestäni täysin yhdentekevää keskustelussa.

        Minusta asioita täytyy miettiä useammalta kantilta.
        Ei voi vain todeta, että poroja täytyy vähentää. Täytyy myös miettiä miten se tehdään.
        Eihän voi vain todeta, että naaleja täytyy suojella. Täytyy myös miettiä miten naalia suojeltaisiin.

        Minusta tällainen yhden ammattiryhmän syyttely on turhaa.
        Kaikkien ihmisten vika on ilmastonmuutos, joka naalia pääasiassa ahdistelee. Melko suuren määrän ihmisiä vika on, että naali on metsästetty lähes sukupuuttoon.

        Minusta pitäisi miettiä keinoja miten yksittäinen ihminen tai vaikka ryhmittymä voi auttaa naalia.


      • minä teidän.
        minä tiedän. kirjoitti:

        Kiitos vaan taas hirveän asiallisesta viestistäsi. Voisit itse lukea hieman keskustelutaidoista.
        Minä en edelleenkään ole kertonut olenko mies vai nainen, se on mielestäni täysin yhdentekevää keskustelussa.

        Minusta asioita täytyy miettiä useammalta kantilta.
        Ei voi vain todeta, että poroja täytyy vähentää. Täytyy myös miettiä miten se tehdään.
        Eihän voi vain todeta, että naaleja täytyy suojella. Täytyy myös miettiä miten naalia suojeltaisiin.

        Minusta tällainen yhden ammattiryhmän syyttely on turhaa.
        Kaikkien ihmisten vika on ilmastonmuutos, joka naalia pääasiassa ahdistelee. Melko suuren määrän ihmisiä vika on, että naali on metsästetty lähes sukupuuttoon.

        Minusta pitäisi miettiä keinoja miten yksittäinen ihminen tai vaikka ryhmittymä voi auttaa naalia.

        Aha, nyt olet onnistuneesti sotkeutunut myöskin tänne naali keskusteluun. Voi helkkari, meni asiallinen keskustelu piloille.
        Olisko kellään tietoa, miten tänne saisi "henkilö suodattimen", ihan vain kokeeksi.


      • minä tiedän.
        minä teidän. kirjoitti:

        Aha, nyt olet onnistuneesti sotkeutunut myöskin tänne naali keskusteluun. Voi helkkari, meni asiallinen keskustelu piloille.
        Olisko kellään tietoa, miten tänne saisi "henkilö suodattimen", ihan vain kokeeksi.

        Miksi tahtoisit poistaa minut tältä palstalta?
        Siksi että olen erimieltä kuin sinä joistakin asioista?

        Onhan täällä muitakin jotka kirjoittelevat päivittäin, anna siis minunkin olla rauhassa ilman, että seuraat perässäni ympäriinsä ja kirjoittelet asiattomuuksia.


      • savotex.
        minä tiedän. kirjoitti:

        On hyvä että korjaat minun käsitystäni! Tässä huomaamme, kuinka tärkeää keskustelu ja toisen sanomien korjaaminen on. Kävin itsekin lukemassa WWF-sivuilta, poronhoito on siis vaikeuttanut naalin ruoan saantia.

        Tässä päästään taas samaan asiaan mistä keskustelimme toisessakin ketjussa.
        Poroja tulisi vähentää, mutta se ei tapahdu ihan helposti.

        Tukia ja/tai lihan hintaa on nostettava. Muuten poromies ei pärjää, tälläkin hetkellä poronhoito on riskaavan peliä.
        Aina ei saa edes omiaan takaisin.

        Kuitenkin naalin pahimmat uhat ovat kettu ja ilmastonmuutos.

        "muutokset poronhoijossa". Siis teurasjätteitä ei saa jättää maastoon vai millä tavalla poromommat on muuttuneet?


    • Napavit... eikun napakettu käsittääkseni asuu puurajan yläpuolella.

      Käsittääkseni lajin suurin uhkatekijä Suomessa on ilmaston muutos ja edelliseen viitaten myöskin kettu repolainen.

      Varmaksi en tietenkään väittämääni pysty sanomaan, koska en ole edes moista elikkoa koskaan luonnossa nähnyt.

      Pienellä varauksella voisin myös korppia väittää nykyään naalin kilpakumppaniksi elintilasta.

    • Anonyymi

      Onhan niitä naaleja täällä Ilomantsissakin meijän tuossa pikku metässä kivikossa on naalin pesä ja monena vuonna on ollu poikasia oon vieny poikaset Kuusamoon tutulle, joka viene Lappiin.

    • Anonyymi

      Justitia suum cuique distribuit

    • Anonyymi

      Pohjoisen rääkyvä rottavahti on joka päivä TV:ssä. Ei jatkoon!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe