Millainen Hämeenlinna on asua ja elellä?

Paluumuuttaja

Vietin lapsuudessani muutaman vuoden Hämeenlinnassa, muistot ovat niiltä ajoilta hyvät. Hämeenlinnan tori, Aulanko,(joka jäi erityisesti mieleen) ja asuinalueemme Kikaristonkadulla,mutta se oli v. 78-81 ja lähes 30v sitten.. Millainen on tämän päivän Hämeenlinna? Missä ovat mukavimmat asuinalueet ja missä voisi tutustua ihmisiin, ottavatko Hämäläiset helposti uusia ihmisiä vastaan ja onko päiväkodit hyvälaatuisina pidettyjä? Näihin ja moniin muihin asioihin olisi hauska saada vastauksia ja kertomuksia millaisena itse pidätte kotikaupunkianne. Kaunis kaupunki Hämeenlinna ainakin on.

38

7903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helposti ei hml:ssa tutustu

uusiin ihmisiin,ellet sitten muuta sellaiseen taloon jossa naapurit ovat paljon tekemisissä keskenään. Itse asun sellaisessa talossa, mutta tämänkaltaisia taloja on hml:ssa melko vähän. Yleisesti ottaen hämäläiset eivät ota helposti uusia ihmisiä vastaan.
      No on täällä peruspalvelut suhteellisen ok, mutta ei täällä juuri mitään muuta olekaan. Mitään erityisen positiivisista en keksi.
      Päiväkodeista en tiedä ja asuinalueista jokaisella on oma mielipiteensä, ei kannata kuunnella toisten mielipiteitä vaan tutustua itse ja katsoa mistä pitää ja missä viihtyy! Kaupungin itäpuoli parempi kuin länsipuoli ehdottomasti.

• muuttaisi

takaisin HML:aan, vaan olisin onnellinen että oisin päässyt täältä pois!!! Jos multa kysytään niin ei missään nimessä kannata muuttaa!

• ja viihtyisä kaupunki asua

ja elellä. Kannattaa muuttaa takaisin

• vaikka heti

olen itse asunut hämeenlinnassa kun opiskelin ja kaupunki on aivan mahtava! olen kovasti muuttamassa sinne takaisin kunhan asiat järkkääntyy. ihmiset mukavia ja sainkin paljon ystäviä. peruspalvelut kohdallaan ja välimatkat lyhyitä. jukolaan ehdottomasti kannattaa muuttaa:)

Kyllä kannattaa muuttaa. Itse muutin takaisin synnyinkaupunkiini pari vuotta sitten. Pois olin reilun 15 vuotta, maailmalla ja maaseudulla. Ja voin sanoa että ei kaduta pätkääkään. Kaunis ja rauhallinen kaupunki, hyvä paikka asua kaikin puolin.

• Maverick

Runskilla koulussa?

Ite oon kans asunut tuohon aikaan laaniityssä/papinniityssä päin...

Tänne vaan takasin sieltä missä ikinä oletkin, ja nimenomaa itäpuolelle.

• Paluumuuttaja

Asuimme Papinniityssä rivitaloalueella. En ehtinyt aloittaa koulua kuitenkaan siellä, vaan aloitin ne Harvialassa, josta matka jatkui Helsingin kautta Anjalankoskelle..monessa paikassa olen joutunut asumaan ja kouluja käymään vanhempien työasioiden yms. viedessä.. Olen kuitenkin viettänyt ne onnellisimmat vuodet Hämeessä ja sielläpäin lomaillessa tuntuu aina siltä etten tahtoisi lähteä pois :)ketään tuttuja minulla ei ole sieltä eikä sukulaisiakaan.

• junttilan maija

itse palasin takasin 40 vuoden jälkeen. Asuinaluetta valitessa kannattaa kierellä ja katsella vähän maisemia.Kannattaa myös selvittää missäpäin poliisiautot yleensä pyörivät,sillä siellä on myös eniten häiriöitä.
      Elämä täällä on keskusta keskeistä,jos asut parin kilometrinpäässä keskustasta, asut silloin jo sivussa.
      Ilta ja yöaikaan julkinen liikenne kulkee huononlaisesti jos ollenkaan, samoin viikonloppu aamuisin.
      Yöelämästä en tiedä koska ruukaan silloin nukkua Harrastuspaikkoja on ns. jokaiselle jotain, herrasta narriin.
      Kulttuuria joka lähtöön ja tarjonta sen kun paranee Kulttuuritukun valmistumisen myötä. Ainoastaan elokuviin ei viitti mennä, kun valkokangas on paikattu teipillä, mutta sekin puoli pitäis järjestyä pikapuoliin.
      Lasten päiväkotipaikoista ja kouluasioista väännetään peistä joka vuosi.
      Politiikka on samanlaista kähmintää täällä, niin kuin muuallakin.
      Hei!Älä ny ennää vunteeraa, tujjo.

• kotona Hämeenlinnasssa

Moikka vaan. Olen(mme) varmaan samaa sukupolvea kuin sinäkin. Helsingin seudulla vietettiin aktiivisemmat (hullut) työvuotemme. Nyt kun lapsia on kolme muutimme takaisin entiseen kotikupunkiimme Hämeenlinnaan. Olemme erittäin tyytyväisiä kun ostimme hirsimäestä omakotitalon. Aivan ihana kasvupaikka lapsillemme luonnon helmassa, missä lapset pääsevät koiran kanssa vaikka marjaan tontin reunassa. Parisuhde voi paremmin kuin koskaan. Ei enää koskaan Helsinkiin!

TV. Mari&Petri

• Perroh

17 vuotta kierähti muualla ja niin se kävi, että takaisin muutto osui kohdalle. Kolikolla on kaksi puolta, eli kyllähän täällä asiointi ja harrastaminen on helppoa, kaikki käden ulottuvilla.
      Kaupunki on kohtuullisen siisti ja onneksi etäisyydet ovat lyhyet. Julkinen liikenne on nimittäin onneton. Lisäksi keskustassa asukaspysäköintiä ei ole suunniteltu lainkaan.
      Toisaalta joitain asioita jäi kaipaamaan, mutta äkkiä tuon 100km kulkee, jos haluaa jotain muuta hakea....

• junttilanpaska

Nyt on mulla pari ystävätärtä, jotka ovat eronneet ja leski. Ovat siis sinkkuja. Heidän lapsensa ovat työssä Hämeenlinnassa, joten sukulaispesä tulossa. Olen itse käynytt HML:ssä ja sain kuvan hiljaisista ja sulkeentuneista ihmisistä. *Niskavuoren maalaiskulttuuri vaikuttaa kovasti ihmisiin. Ihmisiin en luottaisi lainkaan ja heidän poppooseuraansa ei hyväksytä lainkaan. Takanapäin supattelua, vähättelyä. Maalaisjuntteja.

• käpykaupunki

Jos harkisette muutoa, niin Tampere on huomattavasti parempi kaupunki kuin Hämeenlinna. Hämeenlinna on käpykylä ja kaikki fiksumpi on kaukana. Tampereella on kaikkea. Tampereelle tulee ratikkaliikenne joten kaupungin arvo nousee.

• PuistomaisemaaAvaruuteen

Hämeenlinnaankin on tulossa Rautiotie, Rengosta Hauholle.

• huonokaupunki

Muutaman vuoden asuin Hämeenlinnassa, ja se riitti.....Ihmiset itsekeskeisiä pikkusieluja. Lyhyesti sanottuna, kaupunki täynnä hämäläistolloja. Nämä tollot hokee vain, hyvä kaupunki, hyvä kaupunki, kun eivät paremmasta tiedä. Jos on tyhmä, niin sitten vain kohti Hämeenlinnaa. Viisaat ei siellä viihdy.

• neljännessä.polvessa

Kyä näin on.

• vieläonsukuajäljel

Yleensä jos palaat/muutat , mihin tahansa kaupungiin-kestää vuosia päästä sisään. Mikäli sitä haluaa nopeasti,eriasia jos tuttuja jäljellä. Itse asunut useassa paikassa,en kaipaa mukavia ihmisä heti, tulee jos tullakseen. Samanlaisia kaupunkejahan nämä tuntuu kaikki olevan ihmisten puolesta,riippuu itsestäsi.
      Luonto hämeenlinnassa upea, siitä en tykkää että pikkukylä yrittää väkisin kasvua,mikä ei onnistu.

• pilvistä

Olen myös paluumuuttaja. Olin pois yli 40-vuotta. Osittain olen tyytyväinen paluustani. Asun aivan keskustassa, jossa vielä jäljellä olevat palvelut ovat lähellä. Olen myös pahoillani siitä, että entinen keskusta on kuollut. Vain joitakin sinnikkäitä yrittäjiä löytyy. Palvelujen on annettu siirtyä joko Tiiriöön tai sitten Goodmanniin (joka ei kyllä ole mikään pelastus kaupungille). Keskustaa myös tuhotaan ansiokkaasti liiallisella rakentamisella. Rakentamisessa ei huomioida, että Hämeenlinna on pieni kaupunki. Tietynlaista suuruudenhulluutta esiintyy. Valta tuntuu olevan pienen piirin hyppysissä. Hyvä puoli on sekin, että täältä pääsee helposti niin etelään, kuin pohjoisen suuntaan. Tästä huolimatta viihdyn, enkä ole katunut muuttamistani. Ehkä sopeutumistani edisti se, että tulin takaisin synnyinkaupunkiini. Kyllä tänne mukavasti mahtuu

• StadiTaiManse

SUCKS!!!

Mä lähen vetään täältä heti kun täytän 18.

• paekallinen

Kiitos. Vie moponrääkyjäsi mennessäsi.

• eksoottista_värinää

No jos tykkää monikultuurisesta värinästä, niin sitten on hieno kaupunki. Keskustassa kun nykyään käy, niin ei voi tietää onko Afrikassa vai lähi-idässä.

• ei.auta.laskurit

Ehkäpä se keskustan taantuminenkin johtuu vastaavissa maailman metropoleissa tutusta ilmiöstä nimeltä "white flight", kun slummiutuvalta alueelta muuttavat normaalit muualle.

• yksin.ja.hylättynä

Olen muuttamassa Hämelinnaan miljonnakaupungista. Millainen asuinpaikka Linnaniemi?

• jussijoo

Keskustelun avaus on kymmenvuoden takaa ja vanhat kommentit, miten ne pitäisi nähdä tänä päivänä? Ottaisin kuitenkin kantaa uusimpiin kommentteihin.

Jos monikulttuurisuus nähdään slummiutuvalta alueelta, niin että me suomalaiset muuttaisimme pois sen tähden.? Ilmeisesti se on asennevika ja sopeutumisvaikeus kohdata uusia ja tulevia kulttuureja. Sanoisin, että muurien rakentaminen eri kulttuurien välille vain lisää yhteiskunnallisia ongelmia, kun yhdessä ei pystytä ratkaisemaan ongelmia kohdatessa eri kulttuureja. Maapallo on todellisuudessa aika pieni, kun ajatellaan ihmisten syntyvyyttä maapallolla. Elintilaa on vähän, kun kaikki luonnonvarat, ne viimeisetkin käytetään holtittomasti. Niin millainen asuinpaikka on Linnanniemi, kuten joku kysyi? Vastauksia voi olla monenlaisia, sanoisinko makuasia, josta ei voi kiistellä. Oma asenne ratkaisee, miten suhtautuu tulevaan ympäristöön ja ihmisiin. Joskus on peiliin katsomisen paikka, jospa sieltä peilistä löytyy se todellinen ongelma, kun pitää aina muuttaa, kun jokin paika eimielytä asua.

• rikkautta

• asenneongelmasi.apu
        jussijoo kirjoitti:

Keskustelun avaus on kymmenvuoden takaa ja vanhat kommentit, miten ne pitäisi nähdä tänä päivänä? Ottaisin kuitenkin kantaa uusimpiin kommentteihin.

Jos monikulttuurisuus nähdään slummiutuvalta alueelta, niin että me suomalaiset muuttaisimme pois sen tähden.? Ilmeisesti se on asennevika ja sopeutumisvaikeus kohdata uusia ja tulevia kulttuureja. Sanoisin, että muurien rakentaminen eri kulttuurien välille vain lisää yhteiskunnallisia ongelmia, kun yhdessä ei pystytä ratkaisemaan ongelmia kohdatessa eri kulttuureja. Maapallo on todellisuudessa aika pieni, kun ajatellaan ihmisten syntyvyyttä maapallolla. Elintilaa on vähän, kun kaikki luonnonvarat, ne viimeisetkin käytetään holtittomasti. Niin millainen asuinpaikka on Linnanniemi, kuten joku kysyi? Vastauksia voi olla monenlaisia, sanoisinko makuasia, josta ei voi kiistellä. Oma asenne ratkaisee, miten suhtautuu tulevaan ympäristöön ja ihmisiin. Joskus on peiliin katsomisen paikka, jospa sieltä peilistä löytyy se todellinen ongelma, kun pitää aina muuttaa, kun jokin paika eimielytä asua.

Vankilaanko pitäisi muuttaa??

• sccsccscc

Pilkkala muutti.

• näöntarkastusaika

perttukin hyötyisi peiliinkatsomista.

• jussijoo
        asenneongelmasi.apu kirjoitti:

Vankilaanko pitäisi muuttaa??

Ei tietenkään. Ei vankila ole mikään koti.

• scctoistaiseksi

On se nyt K.Arin koti toistaiseksi.

• koti.olisi.kivaf
        jussijoo kirjoitti:

Ei tietenkään. Ei vankila ole mikään koti.

Viestintäsi on ristiriitaista, arvomaailmasta nyt puhumattakaan.

• jussijoo
        koti.olisi.kivaf kirjoitti:

Viestintäsi on ristiriitaista, arvomaailmasta nyt puhumattakaan.

Miten niin viestintäni ristiriitaista?

• koti.olisi.kivaf

esim. "vankila ei ole koti". Hurskastelusi on sitten oma lukunsa, siihen en puutu.

• neljännessä.polvessa

Onko Linnaniemellä rikollisuutta (poislukien kokdem)? Lähipalvelut ainakin olemattomat.

• Anonyymi

Älä vitussa muuta Hämeenlinnaan! Palvelut ajettu täysin alas, keskusta tyhjillään kiitos Goodmanin, Goodmanissa ei ole edes kunnon merkkiliikkeitä, eli jos tartte mitä tahansa muuta kuin syömistä tai vaatteita, joudut suuntaamaan Tiiriöön.

Tää kaupunki on tekemässä kuolemaa ja siellä on pari hyvää raflaa ja baaria mutta muuten ihan valaistu hautausmaa. Älä muuta hämptöniin! Asuin täällä 20 vuotta ja viimeset 5v ollut yhtä helvettiä, kun kaupunginhallitus perseillyt.

Työttömyys melko korkeaa kanssa, ellet saa tehtaalta tai kaupoista duunia niin oot kusessa.

Muuta Tampereelle tai Helsinkiin tai Turkuun, tää kaupunki ei ole hyvä.

• Anonyymi

Erittäin korkea veroprosentti, v 2020 se on 21.00% ja tarvetta nostoon ilmenee vuosittain. Paljon epäonnistuneita hankkeita ja lisää tulee vuosittain, velka/asukas on jo huikealla tasolla ja kasvaa vuosittain. Koulut surkeassa kunnossa. Harkitsisin kyllä muuttoa Hämeenlinnaan jos jotain muutakin on tarjolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erittäin korkea veroprosentti, v 2020 se on 21.00% ja tarvetta nostoon ilmenee vuosittain. Paljon epäonnistuneita hankkeita ja lisää tulee vuosittain, velka/asukas on jo huikealla tasolla ja kasvaa vuosittain. Koulut surkeassa kunnossa. Harkitsisin kyllä muuttoa Hämeenlinnaan jos jotain muutakin on tarjolla.

Minä myös harkitsen muuttoa Hämeenlinnaan. Käynyt ole monta kertaa ja hyvältä vaikuttaa. Sukulaiset kertoi vain pieni valittajien joukko sabotoi kaupunkia. Ei ne meitä tosin häiritsisi.

• Anonyymi

Plussaa: Hienoja alueita löytyy - etenkin Vanajaveden itäpuolelta. Myös länsipuolella on nykyään muutama hyvä alue. Perusterveelle ajokortilliselle löytyy riittävät palvelut. Omakotitaloja saattaa löytyä edullisesti.
      Miinusta: Sopivia työpaikkoja voi olla rajoitetusti. Kallis kaukolämpö. Veroprosentti korkeahko. Joukkoliikenne voisi olla hieman parempi. Muut miinukset: Tsekkaa muut kommentit tällä foorumilla tai Hämeenlinna-Facebook-ryhmässä.

• Anonyymi

Ota huomioon että muutama ammatti-itkijä on jatkuvasti esillä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      201
      4355
    2. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      3
      3476
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      244
      3418
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      2355
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      85
      1993
    6. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1619
    7. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      1310
    8. Onko Kuhmossa salapareja

Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      15
      1258
    9. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1218
    10. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1141
    Aihe