Mitä tehdä?

Vaikea päätös tulossa?

Keskiviikkona alkoivat menkat, tai tuli vuotoa sellaisen kaksi tuntia ja oli todella vähäistä.
Sitten on ollut todella huono olo ja oksettanut. Torstaina kun pääsin koulusta kotiin, niin vatsakipu oli niin kova, että oli pakko käydä lattialle istumaan. Perjantaina oli heikko olo aamulla, mutta ajattelin sen johtuvan siintä kun en ollut syöny mitään. Söin, ei helpottanut. Eilen illalla sitten tein raskaustestin(oikeastaan vaan mielenkiinnosta kun oli jäänyt yks testi, niin ajattelin käyttää sen pois), toinen viiva haamuna. Oli todella himmeä, mutta sai selvää kuitenkin, että viiva on.
No siintä asti sitten olenkin miettinyt, että entä jos olenkin raskaana? Olen 18vuotias ja opiskelen. Poikaystäväni on 23v ja olemme seurustelleet reilu kaksi vuotta ja olemme siintä ajasta asuneet yli vuoden yhdessä. Poikaystäväni käy töissä, mutta ei vakituista työtä. Kaikkein isoin ongelma on kouluni. Mulla menee erittäin hyvin koulussa ja viihdyn siellä. Käyn siis ammattikoulua ja ensimmäistä vuotta. Ja tahtoisin opiskella ensin ammatin itselleni ja sitten vasta lapsia.
Mutta sitten olen miettinyt, että jos nyt teen abortin, niin entä jos mulle käykin jotain, etten voisikaan saada lapsia? Tai jos masennun, kun teen abortin? Jäänkin ajattelemaan, että "nyt lapseni olisi vuoden ikäinen..että hyvin oltaisiin pärjätty ym."
Mutta eihän tuo raskaus varma ole, mutta kuitenkin mietin tälläisiä asioita.
Ilmoittelen tähän keskusteluun, kun varmuutta tulee lisää, että olenko raskaana.

4

547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvo

siinä sulla on pohtimista mitä teet. Ihan itse joudut asian ratkasta, kyllä tuon ikäinen jo osaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.

• ----

ja miettikää myös asiaa yhdessä. Koulun saa aina suoritettua myöhemminkin. Sinä päätöksen joudut tekemään, mutta puhuminen miehesi kanssa ja voitte mennä yhdessä neuvolaan puhumaan asiasta. Lapsen saanti ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, teille on käynyt onnellisesti. Niin kuin edellinen kirjoittaja sanoi, tuossa iässä osaa jo ratkaista asioita itse (toisten tukemana). Mieti rauhassa. Opiskelujen takia ei kuitenkaan kannata aborttia tehdä, koska ne voi suorittaa loppuun sitten jälkeen päin!

• asiaa vähän

JOka kerta kun harrastaa seksiä, pitää olla myös valmis vastaanottamaan lapsi. Seksi ei ole vain huvittelua, se on myös vastuun kantamista. Sen takia teinejä aina varoitetaan ettei liian aikaisin ala seksiä harrastaa. Aina on riski tulla raskaaksi, vaikka ehkäisy olisikin. Itsellä aemmin petti e-pilleri (olin jo reilusti yli 20v, työssäoleva, joten ei hätää) ja tiesin asiasta vasta sitten kun tuli keskenmeno. Mikään ehkäisy ei ole 100% luotettava. Yksikin oksennettu pilleri voi olla kohtaloksa. Tästä syystä kannattaa miettiä, kenen kanssa sitä seksiä harrastaa ja onko valmis ottaan lapsi vastaan. Tämä siis neuvona muillekin, ei vaan aloittajalle. Halusin tämän asian sanoa, kun monilla paljon nuoremmilla tämä unohtuu helposti. En suosittele aborttia, sillä se on traumaattista, mutta tietty eräissä tapauksissa sen hyväksyn, esim. äidin kuoleman vaara tai raiskaus. Mutta sinulla ei ole kyse kai kummastakaan.

Yleensä yksi tarkistusviiva plus haamuviiva tai selkeä viiva tarkoittaa sitä, että on raskaana. Näin monien testien ohjeissa lukee. Varmin testi on kun menet tk:een ja pyydät testaamaan.

• kysyä

ketä luulet kiinnostavan, missä tilanteessa _sinä_ hyväksyt abortin, ja missä et? Oletko sinä joku jumala, joka sanelee mikä on oikein ja mikä väärin?

"En suosittele aborttia, sillä se on traumaattista..." Onko sinut raiskattu tai oletko ollut hengenvaarassa kun itse päädyit aborttiin? Ilman omaa kokemustahan ei tuollaista väitettä voi esittää. Eikä kyllä muutenkaan tuossa muodossa, voi vain sanoa että abortti voi _joillekin_ olla traumaattinen kokemus. Kaikille se ei sitä todellakaan ole. Ja kyllä, tiedän omasta kokemuksesta.

Ärsyttää kun ei näin suurten asioiden kanssa voida pysyä faktoissa, vaan omia vakaumuksia on aina tuputettava muille. Jokainen tehköön niin kuin itse omaan tilanteeseen nähden parhaaksi katsoo! Ei sitä voi kukaan ulkopuolinen tietää, mikä se paras ratkaisu on. Se on jokaisen itse tiedettävä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11417
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9810
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      144
      5559
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3173
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2583
    Aihe