Ruotsiksi opiskelusta

???

Eli onko mitään mieltä edes yrittää hakea ja opiskella ruotsiksi amk:ssa, jos on ihan puhtaasti suomenkielinen?? Onko "svenska yrkeshögskolanit" tarkoitettu pelkästään kaksikielisille/täysin ruotsinkielisille?? mielessä olis kätilön opinnot ja lukion ruotsin arvosanat on 8-9 luokkaa, kirjotuksista 2p. vaille E... valintaoppaissa sanotaan et muilla äidinkielillä hakeville järjestetään kielikoe, mutta onko opettajan haastattelu ja koko valintakoe silti ruotsiksi??

7

530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velma

Olen itse täysin suomenkielinen, käynyt koulun suomeksi ja lukiossa saanut keskipitkästä ruotsista arvosanat 8/M. Lusmusin pari vuotta suomenkielisessä AMK:ssa ja päätin vaihtaa alaa. Ruotsinkielinen koulu löytyi lähempää kuin suomenkielinen, hain siis sinne ja pääsinkin vielä.

Pääsykokeessa sai vastata suomeksi, mutta sitten siihen kielikokeeseen piti osallistua. Samat kysymykset oli siis kummallakin kielellä varsinaisessa kokeessa. Kielikokeessa oli teksti, josta vastattiin muutamaan monivalintakysymykseen ja kirjoitettiin lyhyt referaatti. Sitten käytiin puhumassa på svenska, vähän juteltiin opettajan kanssa jotain tyyliin että miksi haluaa sinne kouluun, miltä päivä vaikutti jne.

Koulussa olen siis ollut puolisen vuotta. Kokeissa saa vastata suomeksi ja tutkielmia tehdä suomeksi (paitsi ruotsin kurssilla). Tunneilla ei ihan kaikkea ymmärrä, mutta niitä vaikeita sanoja voi aina kysyä. Ryhmätyöt yms. sujuu kyllä sujuvalla sekakielellä. Kaipa tässä neljän vuoden aikana tulee suht kaksikieliseksi....

Jos asenneongelmaa kielen suhteen ei ole ja lukiossa on ollut keskitasoinen ruotsissa, niin kyllä siellä pärjää. Muut opiskelijat ja opettajat kyllä keskimäärin osaa suomea, niin ei se siitäkään pitäisi olla kiinni. Ruotsinkielisiin kouluihin on yleensä vähemmän hakijoita kuin vastaaviin suomenkielisiin, niin pääseminen on tilastollisesti helpompaa (ei siltikään tietysti aivan 100-varmaa). Se on monilla aloilla plussa, että osaa myös ruotsin kielen hyvin, ainakin jos työskentelee kaksikielisessä kunnassa.

• .....

....se oli erittäin tyhjentävä!! josko vielä saan kysyä mitä alaa opiskelet??

• Velma
        ..... kirjoitti:

....se oli erittäin tyhjentävä!! josko vielä saan kysyä mitä alaa opiskelet??

Opiskelen puutarhataloutta, mutta vaihdan ehkä maisemasuunnitteluun. Suomenkielistä vastaavaa koulua ei ole pääkaupunkiseudulla enkä täältä poiskaan halunnut....

Oma kouluni on siis Yrkeshögskolan Sydväst, mutta uskon että ei ne muut ruotsinkieliset koulut kertomastani kauhean paljon poikkea.

• kaati
        Velma kirjoitti:

Opiskelen puutarhataloutta, mutta vaihdan ehkä maisemasuunnitteluun. Suomenkielistä vastaavaa koulua ei ole pääkaupunkiseudulla enkä täältä poiskaan halunnut....

Oma kouluni on siis Yrkeshögskolan Sydväst, mutta uskon että ei ne muut ruotsinkieliset koulut kertomastani kauhean paljon poikkea.

Onpa mukava että näihinkin kysymyksiin saa vastauksia! Minulla oli ensin aikeena hakea yliopistoon ruotsia lukemaan, kirjoitin lyhyestä L:n ja pitkästä syksyllä M:n, mutta pelkkä ruotsin opiskelu tuntuu puuduttavalta.. sit keksin et voishan sitä opiskella ammattiin ruotsiks, mutta pelkään niitä pääsykokeita. varsinkin sitä puhuttua osiota. mutta ei kai se niin vaikea voi olla.. Ajattelin myös hakea Sydvästiin, missä se on? eikö se ole jossain Turun liepeillä, kun sinne haluaisin... Olen hakemassa lukemaan sosionomiaa. Huomasin myös että sinne ruotsinkieliseen koulutukseen on paljon vähemmän hakijoita (ainakin viimevuonna) kuin esimerkiks turun amk:n, onhan se kyllä selvää..

olis kiva jos vastaisit vielä jotain kokemuksistasi! olen pitänyt vuoden välivuotta lukion jälkeen ja olen käynyt yhden avoimen ruotsin kurssin, mutta tuntuu että taidot on aikapaljon ruostunut. et miten valmistauduit siihen ruotsin kieliseen osioon..?

tack så mycket!

• Velma
        kaati kirjoitti:

Onpa mukava että näihinkin kysymyksiin saa vastauksia! Minulla oli ensin aikeena hakea yliopistoon ruotsia lukemaan, kirjoitin lyhyestä L:n ja pitkästä syksyllä M:n, mutta pelkkä ruotsin opiskelu tuntuu puuduttavalta.. sit keksin et voishan sitä opiskella ammattiin ruotsiks, mutta pelkään niitä pääsykokeita. varsinkin sitä puhuttua osiota. mutta ei kai se niin vaikea voi olla.. Ajattelin myös hakea Sydvästiin, missä se on? eikö se ole jossain Turun liepeillä, kun sinne haluaisin... Olen hakemassa lukemaan sosionomiaa. Huomasin myös että sinne ruotsinkieliseen koulutukseen on paljon vähemmän hakijoita (ainakin viimevuonna) kuin esimerkiks turun amk:n, onhan se kyllä selvää..

olis kiva jos vastaisit vielä jotain kokemuksistasi! olen pitänyt vuoden välivuotta lukion jälkeen ja olen käynyt yhden avoimen ruotsin kurssin, mutta tuntuu että taidot on aikapaljon ruostunut. et miten valmistauduit siihen ruotsin kieliseen osioon..?

tack så mycket!

Se niissä på svenska olevissa onkin plussa, kun hakijoita on paljon vähemmän. :) Sydvästillä on yksiköitä Turussa, Karjaalla, Tammisaaressa, Espoossa ja Helsingissä. Sosionomilinjoja on kahdessa ensimmäisessä.

Itse olin lukion jälkeen ollut kolme vuotta muualla koulussa ja oli ruotsin kurssi ollut juuri keväällä ennen pääsykokeita. En siihen kielikokeeseen valmistautunut mitenkään ihmeemmin. Ei se meillä ainakana vaikea ollut, siis se tekstiosio oli oikeasti helpohko eikä se puhuminen vaikeaa ollut. Lukiosta olin lähtenyt siis paljon huonomalla ruotsintaidolla kuin sinä. Turha ainakaan kielioppia on lähteä pänttäämään tuntikausia koetta varten, kunhan vaikka luet ruotsiksi jotain helppoa (esim. Hufvudstadsbladet tai Kalle Anka) ja kuuntelet jotain (radiota tai musikkiia) josset pääse juttelemaan harjoitukseksi jonkun kanssa. Kyllä niistä kokeista selviää ja opinnoistakin. :)

• .....taas
        Velma kirjoitti:

Se niissä på svenska olevissa onkin plussa, kun hakijoita on paljon vähemmän. :) Sydvästillä on yksiköitä Turussa, Karjaalla, Tammisaaressa, Espoossa ja Helsingissä. Sosionomilinjoja on kahdessa ensimmäisessä.

Itse olin lukion jälkeen ollut kolme vuotta muualla koulussa ja oli ruotsin kurssi ollut juuri keväällä ennen pääsykokeita. En siihen kielikokeeseen valmistautunut mitenkään ihmeemmin. Ei se meillä ainakana vaikea ollut, siis se tekstiosio oli oikeasti helpohko eikä se puhuminen vaikeaa ollut. Lukiosta olin lähtenyt siis paljon huonomalla ruotsintaidolla kuin sinä. Turha ainakaan kielioppia on lähteä pänttäämään tuntikausia koetta varten, kunhan vaikka luet ruotsiksi jotain helppoa (esim. Hufvudstadsbladet tai Kalle Anka) ja kuuntelet jotain (radiota tai musikkiia) josset pääse juttelemaan harjoitukseksi jonkun kanssa. Kyllä niistä kokeista selviää ja opinnoistakin. :)

kovinkin pitkä ja kyseleekö vaikeita? mua ainaki jännittää tommoset haastattelut ylipaljon jo omalla kielellä niin en varmasti saa järkevää sanaa suustani ruotsinkielellä!!

• Velma
        .....taas kirjoitti:

kovinkin pitkä ja kyseleekö vaikeita? mua ainaki jännittää tommoset haastattelut ylipaljon jo omalla kielellä niin en varmasti saa järkevää sanaa suustani ruotsinkielellä!!

En muista sitä puhumisen kestoa, mut olisko ollut joku 10-15 min. Siinä vaan juteltiin jotain sellasta että oliko pääsykoe omasta mielestä vaikea, miksi haluaa sinne kouluun ja mitä on aikaisemmin tehnyt (siis tyyliin tuleeko suoraan lukiosta tai onko tehnyt alaan liittyviä kesätöitä). Tuskin siinä sen vaikeempia kysytään, mut ne kysymykset taitaa vähän riippua haastattelijasta. Oli mullakin sanat välillä hukassa, mut silti sanottiin et ruotsin taito on "utmärkt". :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos

Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks
      Maailman menoa
      67
      5739
    2. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      41
      3994
    3. Onko Sdp:n romahdus pienpuolueeksi alkanut?

Mikään puolue ei kykene selviytymään loputtomasti, jos sitä repii jatkuvasti sisäiset ristiriidat ja kyvyttömyys päättää
      Maailman menoa
      82
      3537
    4. Demareissa jo paniikki päällä

Talouspoliittinen kykenemättömyys repii puolueen kahtia.
      Maailman menoa
      113
      2951
    5. En malta odottaa, että Lindtman pääsee suhmuroimaan pääministerinä

kun pitää sopeuttaa 10 miljardin edestä, ja eläkkeisiinkin voidaan puuttua Antin mielestä. (Demarien kannattajissa suuri
      Maailman menoa
      66
      2473
    6. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      42
      1841
    7. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      95
      1587
    8. Mikä ihmeen v&v megastore?

Tulee Pohjoisväylälle. Mitä siellä myydään? Keski-uudessamaassa juttua.
      Järvenpää
      1
      1368
    9. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      1355
    10. Miksi kastetaan luterilaisia ?

Tiesitkö että helluntailaiset ja jehovantodistajat kastavat luterilaisia saadaksen uusia maksavia jäseniä ? Tätä hellunt
      Kaste
      180
      1091
    Aihe