Olen kasvattanut siemenestä mandariinipuun (tai mahdollisesti klementiinipuun tai vastaavan). Lähes kolme vuotta hyvinvoinut puu on alkanut viime kuukausien ajan pudottaa lehtiään. Yli puolet on jo lähtenyt, enää latvassa on muutamankymmentä lehteä. Kasvi on noin metrin korkuinen, mutta varsi on todella ohut. Olen mielestäni kastellut ihan hyvin, ruukku on altakastelu. Olisin kiitollinen jos osaisi neuvoa, mitä voisin tehdä tai missä voisi olla vika.
Mandariinipuu kuihtuu
5
5752
Vastaukset
- minullakin!
Minulla myös Mandariinit/Klementiinit pudottavat paljon lehtiä! Lehtien kärjet yleensä kuivuvat, lopulta lehti putoaa irti kun sitä hipaiseekin. Jokusia ihan vihreitäkin lehtiä on irronnut. Toivottavasti kaikki lehdet ei lähde.
Tämä on vissiin normaalia, johtunee varmaankin vuodenajasta? Pimeää ja ilmankosteus on näin talvisin pienempi. Joku joka tietää niin voi kertoa.
Ikää näillä kasveilla on reilun vuoden verran. - ring5
varo ettet lannoita liikaa, talvella, kun kasvi tarvitsee vähemmän ravinteita, on liika lannoituksen vaara suuri, ja tämä kuivattaa kasvin.. ei silti kannata lopettaa lannoitusta, vaan laimentaa sitä, itse pidän talvisin n. puolet "kesä vahvuudesta", eikä kasvia muutenkaan tarvitse lannoitaa niin usein kuin kavukaudella.. onko oksia kuivunut? jos ei, kasvi saattaa vain pitää "lepo taukoa"..
- mansku
Joo, kesällä lannoitin aika reippaasti, nyt olen vähentänyt. Lehdet tosiaan putoavat pelkästä hipaisusta. Lehdet käpristyvät ja kuivuvat ensin sivuilta. Kokonaisia oksia ei ole kuivunut. Mahtaisikohan kasvi kestää ruukunvaihtoa?
- Mahtaisikohan kasvi kestää ...
mansku kirjoitti:
Joo, kesällä lannoitin aika reippaasti, nyt olen vähentänyt. Lehdet tosiaan putoavat pelkästä hipaisusta. Lehdet käpristyvät ja kuivuvat ensin sivuilta. Kokonaisia oksia ei ole kuivunut. Mahtaisikohan kasvi kestää ruukunvaihtoa?
"Mahtaisikohan kasvi kestää ruukunvaihtoa?"
En lähtisi kokeilemaan. - ja kosteus
Mahtaisikohan kasvi kestää ... kirjoitti:
"Mahtaisikohan kasvi kestää ruukunvaihtoa?"
En lähtisi kokeilemaan.Voisikohan lisävalo auttaa? Olisivatko juuret päässeet kärsimään liiasta kosteudesta jossain vaiheessa?
Minunkaan mielestäni ei kannata juuri nyt vaihtaa ruukkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.861293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101115En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939